Europejska Agencja Środowiska (EEA) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko Dyrektora Wykonawczego (Zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2022/20083

Europejska Agencja Środowiska (EEA)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko Dyrektora Wykonawczego

(Zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14)

COM/2022/20083

(2022/C 221 A/04)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2022 r.)

Kim jesteśmy?

Europejska Agencja Środowiska (EEA, Agencja) jest agencją regulacyjną Unii Europejskiej utworzoną w 1990 r. 1 . EEA odpowiada za dostarczanie decydentom politycznym i społeczeństwu informacji na temat środowiska. Siedziba Agencji znajduje się w Kopenhadze.

Celem Agencji jest pomaganie UE i jej państwom członkowskim w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących poprawy stanu środowiska, włączania kwestii środowiskowych do polityki gospodarczej i dążenia do zrównoważonego rozwoju, a także rozwój i koordynacja Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Eionet), która skupia krajowe organy ds. ochrony środowiska utworzone na mocy rozporządzenia ustanawiającego Agencję.

Od czasu utworzenia EEA unijne przepisy w dziedzinie ochrony środowiska i klimatu (w tym prawodawstwo dotyczące polityki energetycznej ściśle związanej z klimatem) znacznie się zmieniły, a Agencja odgrywa ważną rolę w monitorowaniu, konsolidacji, ocenie i sprawozdawczości w zakresie wdrażania przyjętych środków w państwach członkowskich. Ze względu na Europejski Zielony Ład rośnie zapotrzebowanie na przekrojową, obejmującą różne obszary polityki wiedzę na temat kwestii środowiskowych. W tym kontekście EEA odgrywa kluczową rolę we wspieraniu europejskiej polityki w zakresie środowiska i klimatu, w szczególności Europejskiego Zielonego Ładu i 8. unijnego programu działań w zakresie środowiska, a także europejskich ambitnych celów w dziedzinie cyfrowej oraz globalnych zobowiązań Europy. Znajduje to odzwierciedlenie w strategii EEA/Eionet na lata 2021-2030 2 .

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie Agencji: https://www.eea.europa.eu

Co oferujemy?

Dyrektor Wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Agencji; za wykonywanie swoich obowiązków odpowiada on przed Zarządem, ustanowionym w art. 8 rozporządzenia ustanawiającego Agencję 3 .

Dyrektor będzie kierował EEA i zarządzał nią oraz ponosił ogólną odpowiedzialność za jej działania, zapewniając osiągnięcie wyznaczonych celów oraz należyte zarządzanie budżetem i zasobami ludzkimi.

Dyrektor jest całkowicie niezależny w zakresie wykonywania swych obowiązków, bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Komisji Europejskiej i Zarządu.

Dyrektor Wykonawczy jest odpowiedzialny w szczególności za:

- bieżące administrowanie Agencją, w tym jej budżetem w wysokości (w 2022 r.) około 56 mln EUR (dochody ogólne) oraz 256 pracownikami,

- zarządzanie EEA zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym, stosownymi obowiązującymi aktami prawnymi oraz decyzjami Zarządu,

- sprawowanie ogólnej odpowiedzialności za skuteczne i wydajne zarządzanie personelem EEA oraz wspieranie dobrej atmosfery w zespole i dobrego środowiska pracy przy jednoczesnym dążeniu do synergii i wydajności,

- zarządzanie wszystkimi zasobami Agencji niezbędnymi do prowadzenia działalności przez jej jednostki zarządcze, włącznie z udzielaniem właściwego wsparcia naukowego i technicznego,

- sporządzanie strategicznych dokumentów i programów prac Agencji zgodnie z wytycznymi Komisji dla agencji zdecentralizowanych 4  oraz składanie Zarządowi sprawozdań na temat kierunku działań i procedur określania polityki,

- informowanie o stanie realizacji programów pracy i decyzji przyjętych przez Zarząd,

- sprawowanie ogólnej odpowiedzialności za całościowe wykonanie zadań powierzonych Agencji, w tym nadzorowanie jakości stosowanych systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania,

- przygotowywanie i wykonywanie budżetu EEA zgodnie z ramowym rozporządzeniem finansowym 5  dotyczącym agencji oraz zapewnianie wydajnego zarządzania Agencją, w zgodzie z zasadami należytego zarządzania finansami,

- sprawowanie ogólnej odpowiedzialności w kwestiach finansowych Agencji, w tym m.in. odpowiedzialności za końcowe sprawozdania finansowe i decyzje w sprawie finansowania,

- zapewnianie współpracy Agencji z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Europejską oraz właściwymi organami państw członkowskich, które wykonują podobne zadania,

- zapewnienie szczególnie ścisłej koordynacji z DG ds. Środowiska, która jest odpowiednikiem Agencji na szczeblu Komisji, poprzez regularny "zorganizowany dialog" na szczeblu kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz poprzez spójną i skuteczną koordynację stosunków między Agencją a służbami Komisji,

- zapewnienie, aby główne działania EEA wspierały przede wszystkim priorytety polityki UE w zakresie środowiska i klimatu,

- reprezentowanie Agencji oraz komunikację z zainteresowanymi stronami i społeczeństwem na wszystkie tematy wchodzące w zakres kompetencji Agencji,

- zapewnienie obsługi sekretariatu europejskiego naukowego komitetu doradczego ds. zmiany klimatu ustanowionego w unijnym prawie o klimacie 6 ,

- zapewnienie skutecznego przestrzegania terminów określonych w prawodawstwie UE w odniesieniu do wszystkich obowiązków sprawozdawczych Agencji,

- zapewnienie odpowiedniej koordynacji między organami zarządzającymi, a mianowicie Zarządem, Biurem, Komitetem Naukowym, Eionetem oraz Europejskimi Centrami Tematycznymi,

- zapewnianie sekretariatu dla Zarządu.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Idealny kandydat powinien spełniać następujące kryteria naboru:

a) Umiejętności zarządzania:

- bardzo silne umiejętności przywództwa strategicznego, zdolność do zarządzania dużą organizacją, zwłaszcza na poziomie operacyjnym, finansowym i poziomie zarządzania zasobami ludzkimi, w dynamicznym i zmieniającym się środowisku,

- doskonała zdolność do opracowywania i wdrażania strategicznej wizji oraz ułatwiania procesów innowacyjnych w celu wzmocnienia roli Agencji jako kluczowego dostawcy wiedzy na temat środowiska, wspierającego opracowywanie i wdrażanie powiązanych polityk UE, w ścisłej koordynacji z innymi dostawcami wiedzy,

- umiejętność wyznaczania celów, motywowania i kierowania dużymi zespołami w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku,

- bardzo dobrze rozwinięta umiejętność podejmowania decyzji w złożonym środowisku politycznym, również w sytuacjach nadzwyczajnych,

- doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym.

b) Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie:

- bardzo dobra znajomość polityki UE w dziedzinie środowiska i klimatu oraz zachodzących zmian w polityce w związku z Europejskim Zielonym Ładem,

- doświadczenie w co najmniej jednej z następujących dziedzin: ochrona środowiska; zmiana klimatu; zdrowie; gospodarka o obiegu zamkniętym, najlepiej nabyte w instytucji krajowej, europejskiej lub międzynarodowej,

- bardzo dobra znajomość instytucji europejskich oraz sposobu ich funkcjonowania i interakcji, a w szczególności metod pracy Komisji Europejskiej i cyklu budżetowego UE,

- doświadczenie w negocjacjach na wysokim szczeblu w środowisku europejskim lub międzynarodowym, które mają znaczenie dla mandatu Agencji.

c) Cechy osobiste:

- doskonałe umiejętności interpersonalne i umiejętność skutecznego działania w sposób przejrzysty i otwarty oraz utrzymywania odpowiednich stosunków z organami zarządzającymi Agencji, instytucjami Unii Europejskiej i właściwymi organami państw członkowskich,

- umiejętność skutecznej komunikacji z mediami, społeczeństwem oraz wszystkimi wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi stronami oraz reprezentowania Agencji na forach międzynarodowych w ramach jej mandatu.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne):

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej. Z zastrzeżeniem decyzji Zarządu Agencji o zezwoleniu - zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej - na zastosowanie w razie potrzeby wyjątku względem wyboru Dyrektora Wykonawczego, kandydatury mogą składać również obywatele następujących państw, które są członkami Agencji w dniu, w którym upływa termin rejestracji: Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria i Turcja.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych 7 , na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności Agencji.

- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej 5 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 8  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 9  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Limit wieku: kandydat musi być w stanie pełnić (w terminie składania zgłoszeń) powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 10 ).

Procedura naboru i powołanie

Dyrektor Wykonawczy zostanie powołany przez Zarząd EEA na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 11 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji Dyrektora Wykonawczego EEA.

Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z Agencją 12 .

Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających określone wymagania, którą przekaże Zarządowi EEA. Zarząd może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła Dyrektora Wykonawczego z listy kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Kandydatów można również wezwać do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją lub komisjami Parlamentu Europejskiego.

Polityka równych szans

Komisja Europejska oraz EEA stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 13 .

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez EEA w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 14 . W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.

Wybrany kandydat zostanie mianowany na początkowy okres pięciu lat, który może zostać przedłużony o nie więcej niż pięć lat, zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Agencję mającym zastosowanie w momencie powołania.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia jest Kopenhaga, gdzie mieści się siedziba EEA.

Stanowisko jest dostępne od 1 czerwca 2023 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji Dyrektor Wykonawczy ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego na wysokim szczeblu oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 15 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 7 lipca 2022 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 16 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90, zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 933/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1641/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, a następnie ujednolicone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. (Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13).
4 C(2020) 2297 final z 20.4.2020 r.
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1).
7 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli został udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.
8 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania, następujące informacje: (1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; (2) liczba pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; (3) wielkość budżetów, którymi zarządzał, (4) liczba szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska oraz (5) liczba osób na równorzędnych stanowiskach.
12 Chyba że dany członek Komisji delegował do tego zadania inną osobę, zgodnie z decyzjami Komisji z dnia 5 grudnia 2007 (PV (2007) 1811) i z dnia 30 września 2020 r. (PV(2020) 2351).
14 Od 1 lipca 2021 r. współczynnik korygujący dla Kopenhagi mający zastosowanie do wynagrodzeń urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wynosi 131,3 %. Współczynnik ten jest co roku aktualizowany.
15 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/en/create-europass-cv
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024