POWIADOMIENIE O ZMIANIE STANDARDOWEJ W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Uruena"
PDO-ES-02485-AM01
Data przekazania informacji: 25.2.2022
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Usunięcie kwalifikatora wina czerwonego "dojrzałe"
OPIS:
Zmiana ta dotyczy pkt 2 lit. a) i b) specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Usunięcie tego kwalifikatora nie ma wpływu na związek, ponieważ właściwości organoleptyczne i fizykochemiczne zawarte w specyfikacji produktu są utrzymane, gdyż niekoniecznie są one związane z dojrzewaniem. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Ponieważ w specyfikacji produktu nie przewidziano obowiązkowego dojrzewania win czerwonych, usunięcie tego określenia otwiera możliwość wprowadzania do obrotu młodych win, przy jednoczesnym zachowaniu szczególnych cech wina objętego ChNP "Uruena" określonych w tej specyfikacji.
2. Ponowne zdefiniowanie właściwości organoleptycznych według rodzaju wina
OPIS:
Zmieniono opisy niektórych właściwości organoleptycznych.
Zmiana dotyczy art. 2 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 4 jednolitego dokumentu.
Niniejsza zmiana jest dostosowaniem organoleptycznych cech charakterystycznych umożliwiającym ich lepszą ocenę poprzez analizę sensoryczną. Nie ma ona istotnego wpływu na produkt objęty ChNP, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Zasadniczo celem tej zmiany jest przedstawienie opisu organoleptycznego przedmiotowych win, tak aby ich właściwości można było łatwiej i precyzyjniej powiązać z deskryptorami, które można ocenić za pomocą panelu sensorycznego akredytowanego w normie ISO 17025. Zmieniono również intensywność lub niuans niektórych deskryptorów, aby lepiej dostosować je do nowych gustów rynkowych (przykład: barwa win różowych lub intensywność barwy win czerwonych). Zmiany te spowodowały konieczność nieznacznej zmiany brzmienia związku w celu zachowania spójności z nowym opisem.
3. Dostosowanie niektórych aspektów związanych z warunkami produkcji wina (praktyki uprawy)
OPIS:
- Usunięto obowiązek cięcia zielonego, ograniczając go do sytuacji, w których jest konieczny.
- Usunięto wskazanie, że zintegrowane techniki zwalczania podlegają uprzedniej analizie.
- Usunięto odniesienie do idealnej dojrzałości winogron związanej z ich naturalną zawartością alkoholu i zrównoważoną kwasowością.
- Usunięto obowiązek przeprowadzania regularnych kontroli dojrzałości po fazie yeraison.
Zmiana ta dotyczy pkt 3 lit. a) specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.
Zmiana ta polega na dostosowaniu brzmienia sekcji dotyczącej praktyk uprawy poprzez usunięcie tych wymogów, które stanowią standardową i obiektywną praktykę zarządzania każdą winnicą. W żadnym wypadku nie ma ona istotnego wpływu na produkt, który dzięki wspólnemu oddziaływaniu warunków naturalnych i czynników ludzkich zachowuje właściwości i profil opisane w punkcie dotyczącym związku. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Jeśli chodzi o cięcie zielone, jest to logiczna korekta, ponieważ praktyka ta, choć standardowa, powinna być stosowana jedynie w razie potrzeby. W odniesieniu do pozostałych kwestii przyjmuje się, że są one standardową praktyką w każdej dobrze uprawianej winnicy wysokiej jakości. Ponadto równowaga między naturalną zawartością alkoholu a kwasowością jest podstawowym wymogiem, który musi spełniać surowiec w celu produkcji wina gatunkowego. Ponieważ brak szczególnych wymogów dotyczących tej ChNP, nie jest konieczne wyraźne ich umieszczanie w specyfikacji produktu.
4. Dostosowanie niektórych aspektów związanych z warunkami produkcji wina (praktyki enologiczne)
OPIS:
- Usunięto obowiązek osobnego przetwarzania odmian.
- Uściślono, że maceracja prefermentacyjna win czerwonych musi wynosić co najmniej 24 godziny zamiast wyrażenia "24-48 godzin".
- W przypadku win różowych zmieniono macerację na macerację "prefermentacyjną".
Zmiana ta dotyczy pkt 3 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 5 jednolitego dokumentu.
Zmiana ta nie tylko nie zmienia podstawowych cech charakterystycznych produktu, ale ma na celu uelastycznienie i optymalizację pracy wytwórni wina w celu uzyskania wina gatunkowego. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Zmiany te pozwalają na dostosowanie praktyk produkcyjnych do obecnych metod pracy wytwórni wina, umożliwiając uelastycznienie niektórych praktyk, których brak elastyczności nie miał sensu z punktu widzenia jakości wina, takich jak osobne przetwarzanie odmian i maksymalny czas maceracji. Z drugiej strony, dzięki zmianie dotyczącej maceracji otwiera się możliwość innego rodzaju maceracji prefermentacyjnej (węglowej).
5. Aktualizacja opisów produktów
OPIS:
Jak już stwierdzono w zmianie nr 2, zdanie w pkt 9 lit. b) "Właściwości produktu" zostało zmienione w celu zapewnienia spójności z nowym opisem organoleptycznym.
Zmiana ta dotyczy pkt 9 lit. b) specyfikacji produktu oraz pkt 8 jednolitego dokumentu.
Zmiana ta nie zmienia związku, lecz jest jedynie dostosowaniem redakcyjnym w celu zapewnienia spójności z nowym opisem organoleptycznym. Przedmiotowa zmiana standardowa nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
UZASADNIENIE:
Tekst dotyczący związku powinien być spójny z nowym opisem organoleptycznym.
6. Zmiana sekcji dotyczącej organu odpowiedzialnego za weryfikację specyfikacji produktu
OPIS:
Uściślono, że organem odpowiedzialnym za weryfikację specyfikacji będzie jednostka certyfikująca akredytowana zgodnie z normą ISO 17065, której Instituto Tecnológico Agrario de Castilla y León powierza zadania w odniesieniu do ChNP Uruena.
Zmiana dotyczy art. 9 lit. b) specyfikacji produktu i nie dotyczy jednolitego dokumentu.
Przedmiotowa zmiana nie powoduje zmian w produkcie, nie odpowiada zatem żadnemu z rodzajów zmian przewidzianych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33. Jest to zatem zmiana standardowa.
UZASADNIENIE:
Poprawa brzmienia tej sekcji.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.208.11 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 24/05/2022 |
| Data ogłoszenia: | 24/05/2022 |