(2022/C 145/11)
(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2022 r.)
W dniu 25 listopada 2021 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej ("wniosek") w ramach szerszego pakietu ustawodawczego "Demokracja i wiarygodność wyborów europejskich".
Celem wniosku jest wspieranie funkcjonowania jednolitego rynku usług reklamy politycznej, a także promowanie wysokich europejskich standardów przejrzystości kampanii politycznych oraz wolnych i uczciwych wyborów w UE, wzmocnienie odporności procesów demokratycznych w UE oraz zwalczanie dezinformacji, manipulacji informacjami i ingerencji w wybory.
Europejski Inspektor Ochrony Danych uważa, że komunikacja polityczna ma zasadnicze znaczenie dla udziału obywateli, partii politycznych i kandydatów w demokratycznym życiu społecznym oraz dla zagwarantowania podstawowego prawa do wolności wypowiedzi. Przypomina jednocześnie, że te prawa i wolności są nierozerwalnie związane z prawami określonymi w art. 7 Karty do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, domu i komunikowania się oraz w art. 8 Karty do ochrony danych osobowych.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest ustanowienie zharmonizowanych zasad dotyczących obowiązków w zakresie przejrzystości spoczywających na dostawcach reklamy politycznej i usług pokrewnych oraz dotyczących stosowania technik targetowania i amplifikacji. Wcześniej wyraził poważne zastrzeżenia co do istotnych zagrożeń związanych z reklamą targetowaną, które przedstawił ostatnio w opinii nr 1/2021 w sprawie wniosku dotyczącego aktu o usługach cyfrowych, a także w swojej opinii nr 3/2018 w sprawie możliwości manipulowania w internecie i danych osobowych.
Europejski Inspektor Ochrony Danych zgadza się, że należy uzupełnić przepisy mające zastosowanie do przetwarzania danych osobowych w kontekście reklamy politycznej zawarte w RODO i DPR. Dlatego też uważa, że wniosek powinien obejmować dalsze działania i wprowadzać dodatkowe ograniczenia w zakresie przetwarzania danych osobowych w kontekście targetowanej reklamy politycznej. Biorąc pod uwagę liczne zagrożenia związane z targetowaną reklamą zamieszczaną w internecie, Europejski Inspektor Ochrony Danych zwraca się do współprawodawców, aby rozważyli zaostrzenie przepisów poprzez:
1) wprowadzenie całkowitego zakazu mikrotargetowania do celów politycznych; oraz
2) wprowadzenie dalszych ograniczeń kategorii danych, które mogą być przetwarzane do celów reklamy politycznej, z uwzględnieniem targetowania i amplifikacji, w szczególności zakazu reklamy targetowanej opartej na powszechnym śledzeniu.
We wspomnianej opinii EIOD przedstawia również inne szczegółowe uwagi i zalecenia dotyczące niektórych aspektów wniosku, takich jak związek z istniejącymi ramami prawnymi w zakresie ochrony danych, role i obowiązki podmiotów zaangażowanych w reklamę polityczną oraz współpraca między organami odpowiedzialnymi za nadzór i egzekwowanie przepisów, w tym organami ochrony danych.
1. WPROWADZENIE I INFORMACJE OGÓLNE
1. Komisja Europejska przyjęła w dniu 25 listopada 2021 r. wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej ("wniosek") 1 . Wprowadzenie wniosku przewidywał już europejski plan działania na rzecz demokracji przedstawiony przez Komisję w grudniu 2020 r 2 .
2. Przedmiotowy wniosek stanowi część szerszego pakietu ustawodawczego pt. "Demokracja i wiarygodność wyborów europejskich", w którym uwzględniono również wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (wersja przekształcona) 3 oraz dwa wnioski dotyczące dyrektywy w sprawie warunków wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach europejskich i lokalnych przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (wersja przekształcona). W sprawie pozostałych trzech wniosków przeprowadzono odrębne konsultacje z EIOD.
3. Celem wniosku, jak stwierdziła Komisja, jest wspieranie funkcjonowania jednolitego rynku usług reklamy politycznej, a także promowanie wysokich europejskich standardów przejrzystości kampanii politycznych oraz wolnych i uczciwych wyborów w UE, wzmocnienie odporności procesów demokratycznych w UE oraz zwalczanie dezinformacji, manipulacji informacjami i ingerencji w wybory poprzez ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących:
- obowiązków w zakresie przejrzystości spoczywających na dostawcach reklamy politycznej i powiązanych usług w zakresie przechowywania, ujawniania i publikowania informacji związanych ze świadczeniem takich usług; oraz
- stosowania technik targetowania i amplifikacji w kontekście publikacji, rozpowszechniania lub promowania reklam politycznych, które wiążą się z wykorzystaniem danych osobowych 4 .
4. Wniosek uzupełnia wniosek dotyczący aktu o usługach cyfrowych 5 , który zawiera pewne ogólne obowiązki pośredników internetowych w zakresie przejrzystości w odniesieniu do reklamy internetowej. W porównaniu z aktem o usługach cyfrowych rozszerza on kategorie informacji, które należy ujawnić w kontekście działalności w zakresie reklamy politycznej, jak również zakres dostawców usług, których te wymogi dotyczą. O ile akt o usługach cyfrowych nakłada wymogi przejrzystości na platformy internetowe, wniosek obejmuje całe spektrum wydawców reklamy politycznej, jak również innych odpowiednich dostawców usług zaangażowanych w przygotowanie, zamieszczanie, promocję, publikację i rozpowszechnianie reklamy politycznej 6 . Ponadto istnieje komplementarność i synergia z wymogiem określonym w akcie o usługach cyfrowych dotyczącym posiadania przez bardzo duże platformy internetowe ocen ryzyka systemowego wynikającego z funkcjonowania i wykorzystywania systemów selekcji i wyświetlania reklam, których rzeczywiste lub przewidywalne skutki są związane z procesami wyborczymi 7 .
5. W dniu 25 listopada 2021 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych o wydanie opinii w sprawie wniosku, zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725. W trakcie sporządzania wniosku przeprowadzono również nieformalne konsultacje z EIOD, który przekazał swoje wstępne uwagi w dniu 10 listopada 2021 r. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasięgnięto jego opinii na wczesnym etapie procedury, i zachęca Komisję do dalszego stosowania tej dobrej praktyki. Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych.
4. WNIOSKI
51. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące główne zalecenia:
- uściślenie, że wniosek uzupełnia i pozostaje bez uszczerbku dla stosowania zarówno RODO, jak i DPR w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w kontekście reklamy politycznej;
- wprowadzenie całkowitego zakazu mikrotargetowania do celów politycznych oraz dalszego ograniczenia kategorii danych, które mogą być przetwarzane do celów reklamy politycznej, w szczególności zakazu reklamy targetowa- nej opartej na powszechnym śledzeniu;
- doprecyzowanie ról i obowiązków podmiotów zaangażowanych w reklamę polityczną, z którą wiąże się przetwarzanie danych osobowych oraz stosowanie technik targetowania i amplifikacji;
- doprecyzowanie, które z podmiotów są odpowiedzialne za przekazywanie informacji innym zainteresowanym stronom;
- wyraźne odniesienie do "właściwych organów" i "organów nadzorczych" w art. 15 ust. 6 wniosku.
Bruksela, dnia 20 stycznia 2022 r.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.145.12 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu) |
| Data aktu: | 01/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2022 |