Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. zmieniające zalecenie EBC/2017/10 w sprawie wspólnych specyfikacji dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2022/13)

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 marca 2022 r.
zmieniające zalecenie EBC/2017/10 w sprawie wspólnych specyfikacji dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji

(EBC/2022/13)

(2022/C 142/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 marca 2022 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3 oraz art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 4 kwietnia 2017 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2017/10 2  (zwane dalej "zaleceniem w sprawie opcji i swobód uznania"), w którym ustanowił wspólne specyfikacje dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji. Na mocy ustawodawstwa uchwalonego od czasu przyjęcia zalecenia w sprawie opcji i swobód uznania niektóre opcje i swobody uznania przewidziane w prawie Unii, które były uwzględnione w tym zaleceniu, zostały zmienione lub zlikwidowane, a ponadto zaktualizowany został Przewodnik EBC w sprawie opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii z 2016 r. (zwany dalej "Przewodnikiem EBC"). Konieczne jest zatem wprowadzenie pewnych zmian do zalecenia w sprawie opcji i swobód uznania.

(2) W odniesieniu do opcji i swobód uznania dotyczących nadzoru skonsolidowanego oraz zwolnień w zakresie wymogów ostrożnościowych, zgodnie ze specyfikacjami określonymi w rozdziale 1 sekcji II Przewodnika EBC, należy zachęcać właściwe organy krajowe do przyjęcia ostrożnego podejścia w razie przyznawania zwolnień na zasadzie indywidualnej. Zasady dotyczące identyfikacji organu sprawującego nadzór skonsolidowany oraz metod i zakresu konsolidacji i subkonsolidacji również powinny być stosowane w sposób zgodny z Przewodnikiem EBC.

(3) W odniesieniu do zwolnień od wymogów dotyczących płynności na poziomie transgranicznym EBC zaleca szczególne podejście dla mniej istotnych instytucji, mając na uwadze, że nie wszystkie specyfikacje dla oceny wniosków zawarte w Przewodniku EBC są właściwe dla tych instytucji.

(4) EBC zaleca spójne i ostrożne podejście w odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych z wymogami w zakresie funduszy własnych, zgodnie ze specyfikacjami zawartymi w rozdziale 2 sekcji II Przewodnika EBC. Aby odzwierciedlić specyfikę mniej istotnych instytucji w odniesieniu do wymaganego marginesu nadwyżki kapitału na potrzeby obniżenia funduszy własnych, konieczne są pewne korekty tych specyfikacji.

(5) EBC zaleca spójne i ostrożne podejście w odniesieniu do opcji i swobód uznania dotyczących wymogów dotyczących płynności, które powinno być zgodne ze specyfikacjami, o których mowa w rozdziale 6 sekcji II Przewodnika EBC, ponieważ te opcje i swobody uznania mają wpływ na obliczanie wymogów pokrycia wypływów netto, np. poprzez określenie sposobu traktowania poszczególnych wpływów i wypływów.

(6) Jeżeli chodzi o wypływy z tytułu produktów związanych z pozabilansowym finansowaniem handlu, do przewodnika EBC dodano specyfikacje mające na celu uwzględnienie nowej polityki EBC, która dopuszcza większą elastyczność w określaniu wskaźników wypływów. W związku z tym, aby zapewnić spójne stosowanie wskaźników wypływów w odniesieniu do ekspozycji pozabilansowych związanych z finansowaniem handlu wśród istotnych i mniej istotnych instytucji, właściwe organy krajowe powinny stosować się do specyfikacji zawartych w Przewodniku EBC.

(7) W odniesieniu do wskaźników wypływów mających mieć zastosowane do stabilnych depozytów detalicznych pewne czynniki utrudniały praktyczne zastosowanie swobody uznania, o której mowa w postanowieniach art. 13 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/445 (EBC/2016/4) 3 , na podstawie których właściwe organy mogą upoważnić instytucje do stosowania wskaźnika wypływów wynoszącego 3 % w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, pod warunkiem udzielenia uprzedniej zgody przez Komisję Europejską zgodnie z art. 24 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61 4 . Konieczne są dalsze dowody i dalsza analiza w celu wykazania, że wskaźniki wypływów w odniesieniu do stabilnych depozytów detalicznych objętych systemem gwarantowania depozytów, o których mowa w art. 24 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61, wynosiłyby poniżej 3 % w każdym okresie występowania warunków skrajnych zgodnych ze scenariuszami, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61. Wobec braku takich dowodów i analiz postanowienia ogólnie określające wskaźnik wypływów na poziomie 3 % zostały usunięte z wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2017/9 5  dotyczących wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w odniesieniu do mniej istotnych instytucji. Stanowisko EBC wobec tej opcji przedstawiono w sekcji III Przewodnika EBC. Aby zapewnić spójne wykonywanie opcji i swobód uznania w odniesieniu do istotnych i mniej istotnych instytucji, właściwe organy krajowe powinny przyjąć to samo stanowisko.

(8) W odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych ze wskaźnikiem dźwigni EBC zaleca spójne i ostrożne podejście, zgodne ze specyfikacjami określonymi w rozdziale 3 sekcji I oraz w rozdziale 7 sekcji II Przewodnika EBC.

(9) W odniesieniu do opcji i swobód uznania dotyczących pośrednich jednostek dominujących oraz możliwości zezwolenia przez właściwe organy co najmniej dwóm instytucjom w Unii wchodzącym w skład tej samej grupy z państwa trzeciego na posiadanie dwóch pośrednich unijnych jednostek dominujących zgodnie z art. 21b ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 , a także w odniesieniu do znaczenia takiej możliwości w przypadku mniej istotnych instytucji, EBC zaleca, aby właściwe organy krajowe przyjęły podejście spójne z podejściem określonym w rozdziale 9 sekcji II Przewodnika EBC w celu zapewnienia równych warunków konukrencji.

(10) W odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych z wymogami sprawozdawczymi wobec instytucji, w szczególności dotyczących wyceny aktywów i pozycji pozabilansowych oraz odstępstw od wymogów sprawozdawczych, EBC zaleca, aby właściwe organy krajowe stosowały podejście określone w rozdziale 8 sekcji II Przewodnika EBC, tak aby zapewnić zarówno spójne stosowanie standardów polityki w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, jak i równe warunki konkurencji.

(11) W odniesieniu do opcji i swobód uznania związanych z zarządzaniem zalecenie w sprawie opcji i swobód uznania powinno zostać zmienione w celu uwzględnienia zmian legislacyjnych dotyczących polityki nadzorczej wobec finansowych spółek holdingowych (finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej).

(12) Zalecenie EBC/2017/10 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

CZĘŚĆ  PIERWSZA

Zmiany

W zaleceniu EBC/2017/10 wprowadza się następujące zmiany:
1.
W części pierwszej sekcja I pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Definicje

Dla celów niniejszego zalecenia stosuje się definicje zawarte w rozporządzeniu (UE) nr 1024/2013, rozporządzeniu (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, dyrektywie 2013/36/UE, rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/61 * i dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE * .";

2.
w części drugiej dodaje się sekcję IIa w brzmieniu:

"IIa.

Wymogi w zakresie funduszy własnych

1. Art. 78 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obniżenie funduszy własnych - wymagany margines nadwyżki kapitału

1.1 Właściwy organ krajowy powinien określić margines nadwyżki wymagany zgodnie z art. 78 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 na potrzeby obniżenia funduszy własnych, pod warunkiem, że spełnione są warunki określone w art. 78 ust. 1 i po dokonaniu oceny wszystkich następujących czynników:

a) czy instytucja kredytowa podejmująca którekolwiek z działań, o których mowa w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nadal przekraczałaby, w horyzoncie trzyletnim, łączne wymogi kapitałowe określone w najnowszej mającej zastosowanie decyzji podjętej w ramach procesu przeglądu i oceny nadzorczej SREP (»decyzji SREP«) przynajmniej o wytyczne dotyczące dodatkowych funduszy własnych określone w tej samej decyzji SREP;

b) czy instytucja kredytowa podejmująca którekolwiek z działań, o których mowa w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nadal przekraczałaby, w horyzoncie trzyletnim, wymogi określone w dyrektywie 2014/59/UE co najmniej o margines, jaki krajowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, w porozumieniu z właściwym organem krajowym, uznałyby za niezbędny do spełniania warunku określonego w art. 78a rozporządzenia (UE) nr 575/2013;

c) wpływu planowanego obniżenia na odpowiednią kategorię funduszy własnych;

d) czy instytucja kredytowa podejmująca którekolwiek z działań, o których mowa w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nadal przekraczałaby, w horyzoncie trzyletnim, wymóg dotyczący wskaźnika dźwigni określony w art. 92 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia, a także dodatkowy wymóg w zakresie funduszy własnych mający na celu ograniczenie ryzyka nadmiernej dźwigni, określony w najnowszej mającej zastosowanie decyzji SREP, przynajmniej o wytyczne dotyczące dodatkowych funduszy własnych mające na celu przeciwdziałanie ryzyku nadmiernej dźwigni finansowej określone w tej decyzji SREP.

1.2 Wnioski o obniżenie funduszy własnych otrzymane od instytucji kredytowych, które nie zachowują określonych powyżej marginesów, powinny być nadal zatwierdzane na zasadzie indywidualnej, jeżeli są one należycie poparte dobrze uzasadnioną argumentacją z punktu widzenia nadzoru ostrożnościowego. Jeżeli margines określony w pkt 1.1 lit. b) nie jest zachowany, właściwy organ krajowy powinien zasięgnąć opinii krajowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji na temat tego, czy obniżenie funduszy własnych może zagrozić spełnianiu wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych określonych w dyrektywie 2014/59/UE.

1.3 Jeżeli do celów pkt 1.1 lit. a) lub d) instytucja kredytowa nie podlega wytycznym dotyczącym dodatkowych funduszy własnych, margines musi być określany na zasadzie indywidualnej, z uwzględnieniem okoliczności szczególnych dla danej instytucji kredytowej.";

2. Art. 78 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obniżenie funduszy własnych - uprzednie zezwolenie ogólne

Właściwy organ krajowy powinien udzielić uprzedniego zezwolenia ogólnego przewidzianego w art. 78 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013, jeżeli spełnione są warunki określone w tym rozporządzeniu oraz w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 241/2014 * . Właściwy organ krajowy powinien określić margines, o którym mowa w art. 78 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013, po dokonaniu oceny wszystkich czynników wskazanych w sekcji IIa pkt 1 niniejszego zalecenia.";

3.
w części drugiej skreśla się sekcję V;
4.
załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zalecenia.

CZĘŚĆ  DRUGA

Adresaci

Niniejsze zalecenie jest skierowane do właściwych organów krajowych uczestniczących państw członkowskich.

Zaleca się, by właściwe organy krajowe stosowały niniejsze zalecenie od dnia jego przyjęcia.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 marca 2022 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK do zalecenia EBC/2017/10 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK

Podstawa prawna opcji lub swobody uznania Zalecane podejście: spójność z polityką w zakresie opcji i swobód uznania dla istotnych instytucji
Nadzór skonsolidowany i zwolnienia w zakresie wymogów ostrożnościowych
Art. 7 ust. 1-3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zwolnienia od wymogów kapitałowych Sekcja II, rozdział 1 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zwolnienia od wymogów dotyczących płynności Sekcja II, rozdział 1 pkt 4 Przewodnika EBC
Art. 9 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: metoda konsolidacji indywidualnej Sekcja II, rozdział 1 pkt 5 Przewodnika EBC
Art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zwolnienia dotyczące instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym Sekcja II, rozdział 1 pkt 6 Przewodnika EBC
Art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: metody konsolidacji w przypadku przedsiębiorstw powiązanych w rozumieniu art. 22 ust. 7 dyrektywy 2013/34/UE Sekcja III, rozdział 1 pkt 1 Przewodnika EBC
Art. 18 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: metody konsolidacji w przypadku udziałów kapitałowych lub powiązań kapitałowych innych niż te, o których mowa w art. 18 ust. 1 i 4 Sekcja III, rozdział 1 pkt 2 Przewodnika EBC
Art. 18 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: konsolidacja w przypadku znacznego wpływu lub wspólnego zarządzania Sekcja III, rozdział 1 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 18 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: konsolidacja Sekcja II, rozdział 1 pkt 8 Przewodnika EBC
Art. 18 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: konsolidacja Sekcja III, rozdział 1 pkt 4 Przewodnika EBC
Art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wyłączenie konsolidacji Sekcja II, rozdział 1 pkt 9 Przewodnika EBC
Art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wycena aktywów i pozycji pozabilansowych - stosowanie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej na potrzeby ostrożnościowe Sekcja II, rozdział 1 pkt 10 Przewodnika EBC
Fundusze własne
Art. 26 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: kwalifikowanie do kapitału podstawowego Tier I instrumentów kolejnych emisji Sekcja II, rozdział 2 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 49 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: odliczenia udziałów kapitałowych w zakładach ubezpieczeń Sekcja II, rozdział 2 pkt 5 Przewodnika EBC
Art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: odliczenia udziałów kapitałowych w podmiotach sektora finansowego Sekcja II, rozdział 2 pkt 6 Przewodnika EBC
Art. 54 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obliczanie zdarzenia inicjującego dla instrumentów dodatkowych w Tier I wyemitowanych przez jednostki zależne mające siedzibę w państwie trzecim Sekcja II, rozdział 2 pkt 7 Przewodnika EBC
Podstawa prawna opcji lub swobody uznania Zalecane podejście: spójność z polityką w zakresie opcji i swobód uznania dla istotnych instytucji
Art. 78 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obniżenie funduszy własnych - towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe Sekcja II, rozdział 2 pkt 10 Przewodnika EBC
Art. 78 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: redukcja instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II Sekcja II, rozdział 2 pkt 11 Przewodnika EBC
Art. 79 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: redukcja instrumentów dodatkowych w Tier I lub instrumentów w Tier II Sekcja II, rozdział 2 pkt 12 Przewodnika EBC
Art. 83 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zwolnienie dla instrumentów dodatkowych w Tier I i instrumentów w Tier II emitowanych przez jednostkę specjalnego przeznaczenia Sekcja II, rozdział 2 pkt 13 Przewodnika EBC
Art. 84 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: udziały mniejszości uwzględnione w skonsolidowanym kapitale podstawowym Tier I Sekcja II, rozdział 2 pkt 14 Przewodnika EBC
Art.142 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE: niespełnianie wymogu połączonego bufora lub wymogu bufora wskaźnika dźwigni Sekcja II, rozdział 11 pkt 12 Przewodnika EBC
Wymogi kapitałowe
Art. 113 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obliczanie kwot ekspozycji ważonych ryzykiem - ekspozycje wewnątrz grupy Sekcja II, rozdział 3 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 162 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: termin zapadalności ekspozycji Sekcja II, rozdział 3 pkt 5 Przewodnika EBC
Art. 225 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: własne oszacowania korekt z tytułu zmienności Sekcja II, rozdział 3 pkt 6 Przewodnika EBC
Art. 244 ust. 2 i art. 245 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013: przeniesienie istotnej części ryzyka Sekcja II, rozdział 3 pkt 9 Przewodnika EBC
Art. 283 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wdrażanie metody wewnętrznych modeli Sekcja II, rozdział 3 pkt 8 Przewodnika EBC
Art. 284 ust. 4 i 9 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obliczanie wartości ekspozycji dla ryzyka kredytowego kontrahenta Sekcja II, rozdział 3 pkt 9 Przewodnika EBC
Art. 366 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: obliczanie miary wartości zagrożonej Sekcja II, rozdział 3 pkt 13 Przewodnika EBC
Instytucjonalne systemy ochrony
Art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zwolnienie od wymogów dotyczących płynności dla członków instytucjonalnych systemów ochrony Sekcja II, rozdział 4 pkt 3 Przewodnika EBC
Duże ekspozycje
Art. 396 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zgodność z wymogami dotyczącymi dużych ekspozycji Sekcja II, rozdział 5 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 400 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zgodność z wymogami dotyczącymi dużych ekspozycji Sekcja II, rozdział 5 pkt 4 Przewodnika EBC
Podstawa prawna opcji lub swobody uznania Zalecane podejście: spójność z polityką w zakresie opcji i swobód uznania dla istotnych instytucji
Płynność
Art. 414 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zgodność z wymogami dotyczącymi płynności Sekcja II, rozdział 6 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 422 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz art. 29 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wypływy płynności wewnątrz grupy Sekcja II, rozdział 6 pkt 10 Przewodnika EBC
Art. 425 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wpływy płynności wewnątrz grupy Sekcja II, rozdział 6 pkt 14 Przewodnika EBC
Art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: dywersyfikacja zasobów płynnych aktywów Sekcja II, rozdział 6 pkt 5 Przewodnika EBC
Art. 8 ust. 3 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: zarządzanie płynnymi aktywami Sekcja II, rozdział 6 pkt 6 Przewodnika EBC
Art. 8 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: niedopasowania walutowe Sekcja II, rozdział 6 pkt 4 Przewodnika EBC
Art. 17 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: zwolnienie dotyczące tzw. »mechanizmu zamknięcia« Sekcja I, rozdział 3 pkt 1 Przewodnika EBC
Art. 23 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wypływy z tytułu innych produktów i usług Sekcja II, rozdział 6 pkt 7 Przewodnika EBC
Art. 24 ust. 4 i 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wypływy z tytułu stabilnych depozytów detalicznych Sekcja III, rozdział 3 pkt 1 Przewodnika EBC
Art. 24 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: mnożnik depozytów detalicznych podlegających systemowi gwarantowania depozytów Sekcja III, rozdział 3 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 25 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wyższe stopy wypływu Sekcja II, rozdział 6 pkt 8 Przewodnika EBC
Art. 26 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wypływy z tytułu współzależnych wpływów Sekcja II, rozdział 6 pkt 9 Przewodnika EBC
Art. 29 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: preferencyjne traktowanie w ramach grupy lub w ramach instytucjonalnego systemu ochrony Sekcja II, rozdział 6 pkt 10 Przewodnika EBC
Art. 30 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wypływy z tytułu dodatkowego zabezpieczenia będące skutkiem obniżenia oceny Sekcja II, rozdział 6 pkt 11 Przewodnika EBC
Art. 33 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: ograniczenie wpływów Sekcja II, rozdział 6 pkt 12 Przewodnika EBC
Art. 33 ust. 3-5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: specjalistyczne instytucje kredytowe Sekcja II, rozdział 6 pkt 13 Przewodnika EBC
Art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/61: wpływy w ramach grupy lub instytucjonalnego systemu ochrony Sekcja II, rozdział 6 pkt 14 Przewodnika EBC
Art. 428b ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wskaźnik stabilnego finansowania netto - ograniczenie dotyczące niedopasowania walutowego Sekcja II, rozdział 6 pkt 15 Przewodnika EBC
Podstawa prawna opcji lub swobody uznania Zalecane podejście: spójność z polityką w zakresie opcji i swobód uznania dla istotnych instytucji
Artykuł 428f ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wskaźnik stabilnego finansowania netto - współzależne aktywa i zobowiązania Sekcja II, rozdział 6 pkt 16 Przewodnika EBC
Artykuł 428h rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wskaźnik stabilnego finansowania netto - preferencyjne traktowanie w ramach grupy lub instytucjonalnego systemu ochrony Sekcja II, rozdział 6 pkt 17 Przewodnika EBC
Artykuł 428p ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wskaźnik stabilnego finansowania netto - traktowanie niestandardowych operacji banku centralnego Sekcja I, rozdział 3 pkt 1 Przewodnika EBC
Artykuł 428ai rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wskaźnik stabilnego finansowania netto - stosowanie uproszczonego wymogu dotyczącego stabilnego finansowania netto Sekcja II, rozdział 6 pkt 18 Przewodnika EBC
Art. 428aq ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 - wskaźnik stabilnego finansowania netto - traktowanie niestandardowych operacji banku centralnego Sekcja I, rozdział 3 pkt 1 Przewodnika EBC
Art. 8 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: zwolnienia od wymogów dotyczących płynności Sekcja II, rozdział 4 pkt 3 Przewodnika EBC
Dźwignia finansowa
Art. 429a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: preferencyjne traktowanie publicznych banków rozwoju Sekcja II, rozdział 7 pkt 3 Przewodnika EBC
Art. 429a ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: wyłączenia rezerw w banku centralnym z oblicze wskaźnika dźwigni Sekcja I, rozdział 3 pkt 1 Przewodnika EBC
Art. 429b ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: preferencyjne traktowanie porozumień dotyczących wirtualnego cash poolingu Sekcja II, rozdział 7 pkt 4 Przewodnika EBC
Wymogi w zakresie sprawozdawczości
Art. 430 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 575/2013: sprawozdawczość dotycząca wymogów ostrożnościowych i informacji finansowych Sekcja II, rozdział 8 pkt 1 Przewodnika EBC
Ogólne warunki podejmowania działalności przez instytucje kredytowe
Art. 21 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE: zwolnienie dotyczące instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym Sekcja II, rozdział 9 pkt 1 Przewodnika EBC
Art. 21b ust. 2 dyrektywy 2013/36/UE: pośrednie jednostki dominujące Sekcja II, rozdział 9 pkt 2 Przewodnika EBC
Zasady zarządzania i nadzór ostrożnościowy
Art. 88 ust. 1 lit. e) dyrektywy 2013/36/UE: łączenie funkcji przewodniczącego i prezesa zarządu Sekcja II, rozdział 11 pkt 4 Przewodnika EBC
Art. 91 ust. 6 dyrektywy 2013/36/UE: dodatkowa funkcja dyrektora niewykonawczego Sekcja II, rozdział 11 pkt 5 Przewodnika EBC
Art. 108 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE: proces oceny adekwatności kapitału wewnętrznego instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym Sekcja II, rozdział 11 pkt 6 Przewodnika EBC
Podstawa prawna opcji lub swobody uznania Zalecane podejście: spójność z polityką w zakresie opcji i swobód uznania dla istotnych instytucji
Art. 117 i 118 dyrektywy 2013/36/UE: obowiązki w zakresie współpracy Sekcja II, rozdział 11 pkt 9 Przewodnika EBC
Art. 142 dyrektywy 2013/36/UE: plany ochrony kapitału Sekcja II, rozdział 11 pkt 12 Przewodnika EBC"
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie wspólnych specyfikacji dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2017/10) (Dz.U. C 120 z 13.4.2017, s. 2).
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/445 z dnia 14 marca 2016 r. w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii (EBC/2016/4) (Dz.U. L 78 z 24.3.2016, s. 60).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/61 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wymogu pokrycia wypływów netto dla instytucji kredytowych (Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 1).
5 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/697 z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie wykonywania opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (Dz.U. L 101 z 13.4.2017, s. 156).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/61 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wymogu pokrycia wypływów netto dla instytucji kredytowych (Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 1).
**) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje (Dz.U. L 74 z 14.3.2014, s. 8).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.142.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. zmieniające zalecenie EBC/2017/10 w sprawie wspólnych specyfikacji dla wykonywania niektórych opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji (EBC/2022/13)
Data aktu: 25/03/2022
Data ogłoszenia: 30/03/2022
Data wejścia w życie: 30/03/2022