Ogłoszenie o naborze ECA/2020/5 - Urzędnik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy - 1 stanowisko - Służby Prezesa - Sprawy prawne (Grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania AD 6- AD 7).

Ogłoszenie o naborze ECA/2020/5
Urzędnik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy - 1 stanowisko

Służby Prezesa - Sprawy prawne

(Grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania AD 6- AD 7)

(2020/C 58 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lutego 2020 r.)

KIM JESTEŚMY?

Europejski Trybunał Obrachunkowy jest zewnętrznym kontrolerem finansów Unii Europejskiej. Powstał w 1977 r. i należy do grona siedmiu instytucji UE. Trybunał, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, zatrudnia około 900 osób ze wszystkich państw UE: kontrolerów, pracowników służb pomocniczych i administracyjnych.

Europejski Trybunał Obrachunkowy funkcjonuje jako organ kolegialny, w skład którego wchodzi 27 członków (po jednym z każdego państwa członkowskiego). Rola kontrolerów Trybunału polega na sprawdzaniu, czy UE prowadzi solidną sprawozdawczość finansową i prawidłowo stosuje unijne przepisy finansowe, a także czy unijne strategie i programy pozwalają osiągnąć wyznaczone cele i są realizowane w sposób optymalny.

Za sprawą prowadzonych prac Trybunał przyczynia się do poprawy zarządzania finansami UE oraz propaguje rozliczalność i przejrzystość. Ostrzega przed zagrożeniami, poświadcza wiarygodność, wskazuje uchybienia i udane rozwiązania oraz formułuje wskazówki dla unijnych decydentów i prawodawców. Trybunał przedstawia swoje uwagi i zalecenia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz opinii publicznej.

Służba prawna przedstawia Trybunałowi swoje opinie i zapewnia wsparcie prawne w odniesieniu do ogółu działalności instytucji, w tym do zakresu odpowiedzialności i prerogatyw Trybunału, do zagadnień prawnych poruszanych w ramach działalności kontrolnej oraz do kwestii dotyczących pracowników i administracji.

Służba prawna odgrywa zatem rolę niezależnego doradcy Trybunału, opierając się na obowiązującym prawodawstwie. W związku z przyjęciem w swoje szeregi urzędnika odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy, służba poszerzy wykaz swoich zadań. Służba realizuje swoją misję w sposób w pełni obiektywny i niezależny od pozostałych służb Trybunału, tak aby zapobiec wszelkim potencjalnym konfliktom interesów.

PROPONUJEMY

Na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem") Trybunał postanowił rozpocząć procedurę mającą na celu obsadzenie stanowiska urzędnika odpowiedzialnego za sprawy bezpieczeństwa i zdrowia w pracy (grupa zaszeregowania od AD 6 do AD 7) w służbie prawnej (Służby Prezesa) oraz utworzenie listy rezerwowej kandydatów spełniających warunki naboru na to stanowisko. Ta nietypowa procedura, mająca na celu obsadzenie stanowiska wymagającego szczególnych kwalifikacji, zgodnie z art. 29 ust. 1 lit. a)-c) regulaminu zostanie przeprowadzona równocześnie z wewnętrzną i międzyinstytucjonalną procedurą naboru, tak aby rozszerzyć możliwości wyboru, z których korzysta organ powołujący.

Do zadań urzędnika odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy, wykonującego swoje obowiązki pod bezpośrednim zwierzchnictwem szefa służby prawnej, będą należały między innymi:

organizacja procedury ogólnej oceny przestrzegania obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w Trybunale,
udział w opracowaniu strategii Trybunału dotyczącej poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników,
monitorowanie i ocena warunków pracy i wdrożonych działań, ocena i badanie czynników ryzyka i przepisów dotyczących zapobiegania wypadkom,
przeprowadzanie regularnych wizyt w służbach odpowiedzialnych za budynki i bezpieczeństwo, opracowywanie rejestrów bezpieczeństwa i konserwacji oraz zarządzanie nimi,
udział w opracowywaniu i aktualizacji planów dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia, ostrzegania, alarmowania, interwencji i ewakuacji oraz rozpowszechnianie informacji o tych planach w porozumieniu z właściwymi służbami,
przedstawianie wewnątrzinstytucjonalnych opinii w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy,
udział w przygotowywaniu i organizowaniu ćwiczeń ewakuacyjnych,
utrzymywanie kontaktów z właściwymi organami administracyjnymi na poziomie unijnym i krajowym, zwłaszcza z krajowym organem inspekcji pracy w Luksemburgu, z partnerami wewnętrznymi w Trybunale (służbami ochrony i bezpieczeństwa, służbami medycznymi, Dyrekcją Informacji, Środowiska Pracy i innowacji, Komitetem ds. Bezpieczeństwa i Higieny w Trybunale i innymi), z innymi organami kontroli w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia oraz ze służbami ratowniczymi w razie wypadku czy pożaru.

Wynagrodzenie podstawowe w grupach zaszeregowania AD 6 i AD 7 (stopień 1) wynosi, odpowiednio, 5 524,91 EUR i 6 251,08 EUR miesięcznie. Powyższa kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wewnętrznym na rzecz Unii Europejskiej i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać uzupełniona określonymi dodatkami i płatnościami, w zależności od sytuacji osobistej i rodzinnej pracownika, zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie.

W grupie zaszeregowania AD 6 wymagane są trzy lata doświadczenia zawodowego, a w grupie AD 7 - sześć lat doświadczenia.

Instytucje UE posiadają własne systemy emerytalne i systemy zabezpieczenia społecznego, opierające się na składkach potrącanych co miesiąc z wynagrodzeń pracowników. Dzieci pracowników UE mogą bezpłatnie uczęszczać do szkoły europejskiej.

POSZUKUJEMY

I.
Kryteria kwalifikowalności

Niniejsza procedura naboru jest otwarta dla kandydatów, którzy w dniu, w którym upływa termin składania kandydatur, spełniają następujące warunki dopuszczenia do rekrutacji:

1.
Wymagania prawne

Zgodnie z art. 28 regulaminu kandydaci muszą w szczególności:

posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej,
odznaczać się nieposzlakowanym charakterem niezbędnym do wypełniania obowiązków służbowych.
2.
Kwalifikacje

Zgodnie z art. 5 regulaminu powołanie na powyższe stanowisko wymaga poziomu wykształcenia odpowiadającego ukończonym studiom uniwersyteckim trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzonym dyplomem w dziedzinie inżynierii, architektury, budownictwa lub bezpieczeństwa i zdrowia w pracy, oraz doświadczenia zawodowego (co najmniej trzy lata po uzyskaniu dyplomu) w pełnieniu obowiązków związanych bezpośrednio z oferowanym stanowiskiem, uzyskanego w jednym z państw członkowskich UE. Warunek dotyczący doświadczenia kandydaci muszą spełnić do dnia wyznaczonego na termin składania kandydatur.

3.
Znajomość języków

Z uwagi na charakter obowiązków związanych z oferowanym stanowiskiem wymagana jest znajomość języka francuskiego co najmniej na poziomie C2 (w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie) oraz znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej C1 (w tych samych kategoriach).

Aby określić swój poziom znajomości języków obcych, należy skorzystać z informacji na następującej stronie internetowej: https://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-cefr

II.
Wymagania szczegółowe

Kandydaci muszą wykazać się:

dogłębną znajomością obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy,
dobrą znajomością instytucji Unii Europejskiej,
doskonałymi umiejętnościami interpersonalnymi, a także umiejętnościami w zakresie argumentowania, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, umożliwiającymi współpracę z personelem na wszystkich szczeblach hierarchii w Trybunale: kardą kierowniczą, współpracownikami innych szczebli, a także z zainteresowanymi stronami i partnerami spoza Trybunału,
etosem pełnienia służby publicznej (ukierunkowanie na odbiorcę usługi i poszukiwanie rozwiązań), potwierdzoną umiejętnością przestrzegania terminów i poleceń oraz umiejętnością pracy samodzielnej i zespołowej,
doskonałymi zdolnościami w zakresie komunikacji ustnej oraz sporządzania dokumentów w językach roboczych Trybunału - francuskim i angielskim,
dyskrecją i profesjonalizmem.

Następujące kwalifikacje będą stanowiły dodatkowy atut:

dyplom pracownika w wyznaczonej dziedzinie lub równoważne wykształcenie potwierdzone dyplomem z zakresu bezpieczeństwa, ochrony przed zagrożeniami i higieny, uzyskanym w jednym z państw członkowskich UE, zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 89/391/EWG 1 ,
znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2 (w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie).
III.
Procedura wyboru

Na podstawie nadesłanych dokumentów komisja rekrutacyjna dokona wstępnego wyboru kandydatów spełniających wymagania szczegółowe (opisane w pkt II powyżej). W ten sposób wyłoni ona nie więcej niż dziesięciu najlepszych kandydatów 2 , którzy zostaną poproszeni o przygotowanie pisemnej analizy przypadku i zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

W wyniku tej procedury komisja rekrutacyjna sporządzi listę, na której znajdą się nazwiska nie więcej niż pięciu kandydatów spełniających w największej mierze warunki szczegółowe określone w niniejszym ogłoszeniu (opisane w pkt II powyżej). Nazwiska wyłonionych kandydatów zostaną przedstawione w porządku alfabetycznym.

Rekrutacja kandydatów z tej listy będzie miała na celu w pierwszej kolejności obsadzenie jednego wolnego stanowiska, a następnie zatrudnianie kolejnych kandydatów w zależności od potrzeb działu i dostępności stanowisk.

Umieszczenie nazwiska kandydata na liście oznacza jedynie zdatność danego kandydata do bycia powołanym na to stanowisko. Ewentualne zatrudnienie leży wyłącznie w gestii organu powołującego Trybunału. Lista wyłonionych kandydatów będzie obowiązywała do 31 grudnia 2020 r., przy czym okres jej ważności może zostać przedłużony.

ZGŁOSZENIA

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 20 marca 2020 r. o godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Luksemburgu).

Kandydatury, obowiązkowo sporządzone w języku angielskim lub francuskim, należy składać wyłącznie za pośrednictwem formularza elektronicznego, który jest dostępny w treści ogłoszenia o naborze opublikowanego na stronie internetowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego:

https://www.eca.europa.eu/pl/Pages/JobOpportunities.aspx

Do zgłoszenia należy obowiązkowo dołączyć następujące dokumenty:

list motywacyjny (maks. 1 strona) sporządzony według modelu "List motywacyjny Europass"(zob. http://europass.cede-fop.europa.eu/),
aktualny życiorys (maks. 3 strony) sporządzony według modelu "Curriculum vitae Europass"(zob. http://europass.cede-fop.europa.eu/),
w stosownych przypadkach kopię dyplomu wyznaczonego pracownika do spraw bezpieczeństwa i zdrowia w pracy lub dowód równoważnego szkolenia potwierdzonego dyplomem z zakresu bezpieczeństwa, ochrony przed zagrożeniami i higieny, uzyskanego w jednym z państw członkowskich UE.

Podczas oceny nadesłanych zgłoszeń zostaną wzięte pod uwagę wyłącznie informacje zawarte w życiorysie i liście motywacyjny m kandydata.

Zostaną one uznane za autentyczne i prawidłowe, a zatem zobowiązujące dla kandydata.

W razie potrzeby kandydaci będą zobowiązani przedstawić, na wniosek Trybunału, dokumenty potwierdzające uzyskane kwalifikacje, posiadane doświadczenie zawodowe i obecnie zajmowane stanowisko.

Zainteresowani kandydaci muszą przesłać zgłoszenia na pośrednictwem wypełnionego formularza elektronicznego w ustalonym terminie. Trybunał zaleca, aby przy składaniu zgłoszeń nie zwlekać do ostatnich godzin przed wygaśnięciem terminu. Doświadczenie wskazuje, że w miarę zbliżania się ostatecznego terminu składania zgłoszeń rośnie ryzyko przeciążenia systemu informatycznego, które może utrudnić przesłanie zgłoszenia na czas.

Zgłoszenia, które nie zostaną sporządzone ściśle według powyższych warunków, zostaną odrzucone.

POLITYKA RÓWNYCH SZANS

Zgodnie z polityką Trybunału dotyczącą równych szans oraz na mocy art. 1d regulaminu pracowniczego Trybunał działa z poszanowaniem różnorodności i wspiera równość szans. Trybunał przyjmuje zgłoszenia bez dyskryminacji z jakiegokolwie k względu oraz podejmuje działania służące zapewnieniu, by w ramach rekrutacji kobiety i mężczyźni byli reprezentowali w równym stopniu, jak wymaga tego art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Oferuje także rozwiązania pozwalające godzić pracę z życiem rodzinnym.

Jeżeli potrzebują Państwo specjalnych udogodnień (związanych z konkretnym rodzajem niepełnosprawności), aby uczestniczyć w procedurze wyboru, prosimy o przesłanie z wyprzedzeniem wiadomości elektronicznej w tej sprawie na adres: ECA-Recrutement@eca.europa.eu.

OCHRONA DANYCH

Trybunał stawia sobie za cel zapewnienie, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlament u Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 .

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w oświadczeniu o ochronie prywatności w związku z procedurami naboru na wolne stanowiska pod adresem:

https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/Specific_Privacy_Statement_vacancies/Specific_Privacy_Statement_vacan-cies_PL.PDF.

W przypadku gdy w ogłoszeniu o naborze lub w zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania przewidziano sporządzenie listy rezerwowej zawierającej nazwiska wyłonionych kandydatów, lista taka zostanie opublikowana na stronie internetowej/intranetowej Trybunału. Będzie ona dostępna aż do chwili wygaśnięcia jej terminu ważności. Kandydatom przysługuje prawo do zgłoszenia wniosku o niezamieszczanie ich nazwisk na publikowanej liście rezerwowej. Taki wniosek należy przesłać we wiadomości elektronicznej n a adres ECA-recrutement@eca.europa.eu.

WNIOSEK O REWIZJĘ - PROCEDURY ODWOŁAWCZE - SKARGI DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Kandydat, który na dowolnym etapie procedury wyboru stwierdzi, że powzięta wobec niego decyzja jest niesłuszna, ma do dyspozycji następujące środki:

I.
Wniosek o rewizję decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną

W ciągu 10 dni od daty powiadomienia kandydata o decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną kandydat może złożyć pisemny wniosek o jej rewizję, podając w nim uzasadnienie swojej prośby. Wniosek należy przesłać na następujący adres: ECA-Recours@eca.europa.eu.

II.
Procedura odwoławcza

Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu w ciągu trzech miesięcy od otrzymania powiadomienia o odrzuceniu zgłoszenia kandydat może złożyć do organu powołującego skargę na tę decyzję, wysyłając ją na adres Europejskiego Trybunału Obrachunkowego:

Monsieur le Secrétaire général

Cour des comptes européenne

12, rue Alcide de Gasperi

L-1615 Luxembourg

LUXEMBOURG

III.
Odwołanie na drodze sądowej

Kandydat może wnieść odwołanie od decyzji o odrzuceniu skargi, jeżeli stwierdzi, że ta decyzja jest niesłuszna, na mocy art. 91 regulaminu, kierując je do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Odwołanie to musi zostać wniesione przez adwokata w ciągu trzech miesięcy od powiadomienia kandydata o decyzji o odrzuceniu skargi.

IV.
Skarga do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

Jeżeli kandydat jest zdania, że podczas rozpatrywania jego kandydatury doszło ze strony Europejskiego Trybunału Obrachunkowego do niewłaściwego administrowania, może on wnieść skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, po uprzednim skontaktowaniu się z Trybunałem w celu rozwiązania sporu. Skargę w formie pisemnej należy przesłać do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w ciągu dwóch lat od daty, w której kandydat dowiedział się o faktach stanowiących przedmiot skargi. Na stronie internetowej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dostępny jest elektroniczny formularz skargi. Wniesienie skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymuje biegu wskazanych powyżej terminów odwołań.

1 Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1).
2 Przy założeniu, że liczba kandydatów będzie wystarczająca.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.58A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o naborze ECA/2020/5 - Urzędnik odpowiedzialny za bezpieczeństwo i zdrowie w pracy - 1 stanowisko - Służby Prezesa - Sprawy prawne (Grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania AD 6- AD 7).
Data aktu: 21/02/2020
Data ogłoszenia: 21/02/2020