Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Pakiet REACT-EU.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Pakiet REACT-EU

(2020/C 440/26)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

Sprawozdawca: Mieczysław STRUK (PL/EPL), marszałek województwa pomorskiego
Dokumenty źródłowe: COM(2020) 451 final

COM(2020) 450 final

COM(2020) 452 final

COM(2020) 447 final

I.
ZALECANE POPRAWKI

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do nadzwyczajnych zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU)

COM(2020) 451 final

Poprawka 1

COM(2020) 451 final - Część 1

Tytuł aktu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do nadzwyczajnych zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOvID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do nadzwyczajnych zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOvID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU)

Uzasadnienie

Pandemia COVID-19 i jednostronne zamknięcie granic w szeregu państw członkowskich spowodowały poważne szkody w regionach przygranicznych, którymi należy się teraz odpowiednio zająć.

Poprawka 2

COM(2020) 451 final - Część 1

Motyw 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie zostały w sposób bezprecedensowy dotknięte kryzysem ze względu na skutki pandemii COVID-19. Obecny kryzys hamuje wzrost gospodarczy w państwach członkowskich, co z kolei pogłębia poważne niedobory płynności spowodowane nagłym i znaczącym wzrostem inwestycji publicznych potrzebnych w ich systemach ochrony zdrowia i w innych sektorach gospodarki. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków. Państwa członkowskie zostały w sposób bezprecedensowy dotknięte kryzysem ze względu na skutki pandemii COVID-19. Obecny kryzys zwiększył zagrożenie ubóstwem i pogłębił podziały społeczne w UE, hamuje wzrost gospodarczy w państwach członkowskich, co z kolei pogłębia poważne niedobory płynności spowodowane nagłym i znaczącym wzrostem inwestycji publicznych potrzebnych w ich systemach ochrony zdrowia i w innych sektorach gospodarki. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków.

Poprawka 3

COM(2020) 451 final - Część 1

Motyw 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zgodnie z rozporządzeniem [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] i w granicach zasobów w nim przydzielonych należy wprowadzić środki na odbudowę i zwiększenie odporności gospodarki w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu zaradzenia bezprecedensowym skutkom kryzysu związanego z COVID-19. Takie dodatkowe zasoby powinny zostać wykorzystane do zapewnienia przestrzegania terminów przewidzianych w rozporządzeniu [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy]. Ponadto należy udostępnić dodatkowe zasoby na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w drodze rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. Zgodnie z rozporządzeniem [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] i w granicach zasobów w nim przydzielonych należy wprowadzić środki na odbudowę i zwiększenie odporności gospodarki w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w celu zaradzenia bezprecedensowym skutkom kryzysu związanego z COVID-19. Ponadto należy udostępnić dodatkowe zasoby na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w drodze rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020.

Uzasadnienie

Należy zapewnić większą elastyczność.

Poprawka 4

COM(2020) 451 final - Część 1

Motyw 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Należy udostępnić dodatkową, nadzwyczajną kwotę w wysokości 58 272 800 000 EUR (w cenach bieżących) na zobowiązanie budżetowe z funduszy strukturalnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", na lata 2020, 2021 i 2022, w celu udzielenia pomocy państwom członkowskim i regionom najbardziej dotkniętym kryzysem we wspieraniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, z myślą o szybkim przekazaniu zasobów do realnej gospodarki za pośrednictwem istniejących programów operacyjnych. Zasoby na 2020 r. pochodzą ze zwiększenia zasobów dostępnych na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020, natomiast zasoby na lata 2021 i 2022 pochodzą z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy. Część dodatkowych zasobów powinno się przydzielić na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji. Komisja powinna określić podział pozostałych dodatkowych zasobów dla każdego państwa członkowskiego na podstawie metody alokacji opartej na najnowszych dostępnych obiektywnych danych statystycznych dotyczących względnej zamożności państw członkowskich oraz skali skutków obecnego kryzysu dla ich gospodarek i społeczeństw. Metoda alokacji powinna uwzględniać specjalną kwotę dodatkową dla regionów najbardziej oddalonych ze względu na szczególną wrażliwość ich gospodarek i społeczeństw. W celu odzwierciedlenia zmieniającego się charakteru skutków kryzysu, podział należy poddać przeglądowi w 2021 r. w oparciu o tę samą metodę alokacji, z wykorzystaniem najnowszych danych statystycznych dostępnych na dzień 19 października 2021 r., tak aby rozdzielić dodatkowe zasoby przewidziane w transzy na 2022 r. Należy udostępnić dodatkową, nadzwyczajną kwotę w wysokości 58 272 800 000 EUR (w cenach bieżących) na zobowiązanie budżetowe z funduszy strukturalnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna", na lata 2020, 2021 i 2022 oraz w przypadku wniosku organu zarządzającego i przy uzasadnieniu ze strony państwa członkowskiego również na lata 2023 i 2024, w celu udzielenia pomocy państwom członkowskim i regionom najbardziej dotkniętym kryzysem we wspieraniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, z myślą o szybkim przekazaniu zasobów do realnej gospodarki za pośrednictwem istniejących programów operacyjnych. Zasoby na 2020 r. pochodzą ze zwiększenia zasobów dostępnych na rzecz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020, natomiast zasoby na lata 2021 i 2022 oraz, tam gdzie to ma zastosowanie, na lata 2023 i 2024, pochodzą z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy. Część dodatkowych zasobów powinno się przydzielić na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji. Komisja powinna określić podział pozostałych dodatkowych zasobów dla każdego państwa członkowskiego na podstawie metody alokacji opartej na najnowszych dostępnych obiektywnych danych statystycznych dotyczących względnej zamożności państw członkowskich oraz skali skutków obecnego kryzysu dla ich gospodarek i społeczeństw. Metoda alokacji powinna uwzględniać specjalną kwotę dodatkową dla regionów najbardziej oddalonych ze względu na szczególną wrażliwość ich gospodarek i społeczeństw. W celu odzwierciedlenia zmieniającego się charakteru skutków kryzysu, podział należy poddać przeglądowi w 2021 r. w oparciu o tę samą metodę alokacji, z wykorzystaniem najnowszych danych statystycznych dostępnych na dzień 19 października 2021 r., tak aby rozdzielić dodatkowe zasoby przewidziane w transzy na 2022 r. oraz, w stosownych przypadkach, w transzach na 2023 r. i 2024 r.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 5

COM(2020) 451 final - Część 1

Motyw 7

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Aby zapewnić państwom członkowskim największą elastyczność w dopasowywaniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 lub w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, Komisja powinna określać alokacje na szczeblu państw członkowskich. Ponadto należy przewidzieć możliwość wykorzystania wszelkich dodatkowych zasobów do wsparcia pomocy dla osób najbardziej potrzebujących. Ponadto konieczne jest ustalenie pułapów dotyczących alokacji środków na pomoc techniczną z inicjatywy państw członkowskich, przy jednoczesnym zapewnieniu państwom członkowskim maksymalnej elastyczności w odniesieniu do alokacji środków w ramach programów operacyjnych wspieranych z EFRR lub EFS. Należy wyjaśnić, że nie ma potrzeby przestrzegania minimalnego udziału EFS w odniesieniu do dodatkowych zasobów. Biorąc pod uwagę oczekiwane szybkie wydatkowanie dodatkowych zasobów, zobowiązania związane z tymi dodatkowymi zasobami powinny zostać umorzone dopiero w momencie zamknięcia programów operacyjnych. Aby zapewnić państwom członkowskim największą elastyczność w dopasowywaniu kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 lub w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność, Komisja powinna określać alokacje na szczeblu państw członkowskich. Władze lokalne i regionalne powinny być jednak ściśle zaangażowane w przygotowanie i realizację projektów opartych w ramach silnego podejścia opartego na wielopoziomowym sprawowaniu rządów. Ponadto należy przewidzieć możliwość wykorzystania wszelkich dodatkowych zasobów do wsparcia pomocy dla osób najbardziej potrzebujących. Ponadto konieczne jest ustalenie pułapów dotyczących alokacji środków na pomoc techniczną z inicjatywy państw członkowskich, przy jednoczesnym zapewnieniu państwom członkowskim maksymalnej elastyczności w odniesieniu do alokacji środków w ramach programów operacyjnych wspieranych z EFRR lub EFS. Biorąc pod uwagę oczekiwane szybkie wydatkowanie dodatkowych zasobów, zobowiązania związane z tymi dodatkowymi zasobami powinny zostać umorzone dopiero w momencie zamknięcia programów operacyjnych.

Uzasadnienie

EFS nie powinien być osłabiany.

Poprawka 6

COM(2020) 451 final - Część 1

Motyw 14

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
W celu umożliwienia państwom członkowskim szybkiego wykorzystania zasobów dodatkowych na kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii COVlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność jeszcze w trakcie obecnego okresu programowania, w odniesieniu do zasobów dodatkowych uzasadnione jest zwolnienie, w drodze wyjątku, państw członkowskich z obowiązku spełniania warunków wstępnych, wymogów dotyczących rezerwy wykonania i stosowania ram wykonania, wymogów koncentracji tematycznej - również w odniesieniu do pułapów ustanowionych dla zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w ramach EFRR - oraz z wymogów dotyczących przygotowania strategii komunikacji. Niemniej jednak państwa członkowskie powinny przeprowadzić co najmniej jedną ewaluację do dnia 31 grudnia 2024 r., aby ocenić skuteczność, efektywność i wpływ dodatkowych zasobów oraz przeanalizować sposób, w jaki zasoby te przyczyniły się do osiągnięcia założeń nowego specjalnego celu tematycznego. Aby ułatwić dostęp do porównywalnych informacji na poziomie Unii, zachęca się państwa członkowskie do korzystania ze wskaźników specyficznych dla programu udostępnionych przez Komisję. Ponadto, wykonując swoje obowiązki związane z informowaniem, komunikacją i widocznością, państwa członkowskie i instytucje zarządzające powinny eksponować nadzwyczajne środki i zasoby wprowadzone przez Unię: w szczególności powinny one zapewnić, aby potencjalni beneficjenci, beneficjenci, uczestnicy i ostateczni odbiorcy instrumentów finansowych, a także ogół społeczeństwa, wiedzieli o istnieniu dodatkowych zasobów, znali ich skalę oraz mieli świadomość, że dzięki nim możliwe jest uzyskanie dodatkowego wsparcia. W celu umożliwienia państwom członkowskim szybkiego wykorzystania zasobów dodatkowych na kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii COVlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność jeszcze w trakcie obecnego okresu programowania, w odniesieniu do zasobów dodatkowych uzasadnione jest zwolnienie, w drodze wyjątku, państw członkowskich z obowiązku spełniania warunków wstępnych, wymogów dotyczących rezerwy wykonania i stosowania ram wykonania, wymogów koncentracji tematycznej - również w odniesieniu do pułapów ustanowionych dla zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich w ramach EFRR - oraz z wymogów dotyczących przygotowania strategii komunikacji. Niemniej jednak państwa członkowskie powinny przeprowadzić co najmniej jedną ewaluację do dnia 31 grudnia 2024 r. lub do 31 grudnia 2026 r. w przypadku udostępnienia dodatkowych środków na zobowiązania budżetowe w 2023 r. i 2024 r., aby ocenić skuteczność, efektywność i wpływ dodatkowych zasobów oraz przeanalizować sposób, w jaki zasoby te przyczyniły się do osiągnięcia założeń nowego specjalnego celu tematycznego. Aby ułatwić dostęp do porównywalnych informacji na poziomie Unii, zachęca się państwa członkowskie do korzystania ze wskaźników specyficznych dla programu udostępnionych przez Komisję. Ponadto, wykonując swoje obowiązki związane z informowaniem, komunikacją i widocznością, państwa członkowskie i instytucje zarządzające powinny eksponować nadzwyczajne środki i zasoby wprowadzone przez Unię: w szczególności powinny one zapewnić, aby potencjalni beneficjenci, beneficjenci, uczestnicy i ostateczni odbiorcy instrumentów finansowych, a także ogół społeczeństwa, wiedzieli o istnieniu dodatkowych zasobów, znali ich skalę oraz mieli świadomość, że dzięki nim możliwe jest uzyskanie dodatkowego wsparcia.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 7

COM(2020) 451 final - Część 1

Motyw 21

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Art. 135 ust. 2 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej stanowi, że zmiany w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 lub decyzji Rady 2014/335/UE, Euratom, które przyjęto w dniu wejścia w życie wspomnianej umowy lub po tej dacie, nie mają zastosowania do Zjednoczonego Królestwa w zakresie, w jakim wpływają na zobowiązania finansowe tego kraju. Wsparcie na podstawie niniejszego rozporządzenia na 2020 r. finansuje się ze zwiększenia pułapu wieloletnich ram finansowych, a na lata 2021 i 2022 - ze zwiększenia pułapu zasobów własnych Unii, co miałoby wpływ na zobowiązania finansowe Zjednoczonego Królestwa. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zatem zastosowania do Zjednoczonego Królestwa ani na jego terytorium, Art. 135 ust. 2 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej fj stanowi, że zmiany w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 (2) lub decyzji Rady 2014/335/UE, Euratom (3), które przyjęto w dniu wejścia w życie wspomnianej umowy lub po tej dacie, nie mają zastosowania do Zjednoczonego Królestwa w zakresie, w jakim wpływają na zobowiązania finansowe tego kraju. Wsparcie na podstawie niniejszego rozporządzenia na 2020 r. finansuje się ze zwiększenia pułapu wieloletnich ram finansowych, a na lata 2021 i 2022 oraz, tam gdzie to ma zastosowanie, na lata 2023 i 2024, ze zwiększenia pułapu zasobów własnych Unii, co miałoby wpływ na zobowiązania finansowe Zjednoczonego Królestwa. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zatem zastosowania do Zjednoczonego Królestwa ani na jego terytorium,
(1) Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.

(2) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia

2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884).

(3) Decyzja Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja

2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105).

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 8

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 1

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 91 ustęp 1a

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
w art. 91 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Oprócz zasobów ogólnych, o których mowa w ust. 1, udostępnia się zasoby dodatkowe w wysokości 5 000 000 000 EUR w cenach bieżących na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną na potrzeby zobowiązań budżetowych w 2020 r., które to zasoby zostają przydzielone na EFRR i EFS.";

w art. 91 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Oprócz zasobów ogólnych, o których mowa w ust. 1, udostępnia się zasoby dodatkowe w wysokości 5 000 000 000 EUR w cenach stałych z 2018 r. na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną na potrzeby zobowiązań budżetowych w 2020 r., które to zasoby zostają przydzielone na EFRR i EFS.";

Uzasadnienie

Korzystanie z cen stałych z 2018 r. jest zgodne z konkluzjami nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się w dniach 17-21 lipca 2020 r.1)

Poprawka 9

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2 Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 Artykuł 92a akapit pierwszy i drugi

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Środki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] wdraża się w ramach funduszy strukturalnych w kwocie 53 272 800 000 EUR w cenach bieżących, pochodzącej z kwoty, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (i) tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3, ust. 4 i ust. 8. Środki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia [w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy] wdraża się w ramach funduszy strukturalnych w kwocie 53 272 800 000 EUR w cenach bieżących, pochodzącej z kwoty, o której mowa w art. 3 ust. 2 lit. a) ppkt (i) tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3, ust. 4 i ust. 8.
Te dodatkowe zasoby na lata 2021 i 2022 stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego. Te dodatkowe zasoby na lata 2021 i 2022 stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 5 rozporządzenia finansowego. Decyzję o przedłużeniu środków zapewniających elastyczność w ramach REACT-EU na lata 2023 i 2024 można podjąć w drodze aktu delegowanego.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 10

COM(2020) 451 final - Część 1

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Zmienić śródtytuł

Artykuł 92b

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Nadzwyczajne zasoby dodatkowe i przepisy wykonawcze dotyczące celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" na potrzeby zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii CO- VlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU) Nadzwyczajne zasoby dodatkowe i przepisy wykonawcze dotyczące celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna" na potrzeby zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU)

1) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10-2020-INIT/pl/pdf

Uzasadnienie

Pandemia COVID-19 i jednostronne zamknięcie granic w szeregu państw członkowskich spowodowały poważne szkody w regionach przygranicznych, którymi należy się teraz odpowiednio zająć.

Poprawka 11

COM(2020) 451 final - Część 1

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zasoby dodatkowe, o których mowa w art. 91 ust. 1a oraz art. 92a ("zasoby dodatkowe") zostaną udostępnione w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVlD-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU). Zasoby dodatkowe wykorzystuje się do wdrażania pomocy technicznej zgodnie z ust. 6 niniejszego artykułu oraz operacji służących realizacji celu tematycznego określonego w ust. 10 niniejszego artykułu. Zasoby dodatkowe, o których mowa w art. 91 ust. 1a oraz art. 92a ("zasoby dodatkowe") zostaną udostępnione w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz celu "Europejska współpraca terytorialna", aby zapewnić pomoc na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOvID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU). Zasoby dodatkowe wykorzystuje się do wdrażania pomocy technicznej zgodnie z ust. 6 niniejszego artykułu oraz operacji służących realizacji celu tematycznego określonego w ust. 10 niniejszego artykułu.

Uzasadnienie

Pandemia COVID-19 i wczesne blokady miały katastrofalny wpływ na współpracę transgraniczną. Projekty w ramach celu "Współpraca terytorialna", w tym współpraca transgraniczna, powinny kwalifikować się do finansowania.

Poprawka 12

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zasoby dodatkowe na zobowiązanie budżetowe na lata 2020-2022 udostępnia się jako uzupełnienie zasobów ogólnych, o których mowa w art. 91, a ich podział przedstawia się następująco: Zasoby dodatkowe na zobowiązanie budżetowe na lata 2020-2022 udostępnia się jako uzupełnienie zasobów ogólnych, o których mowa w art. 91, a ich podział przedstawia się następująco:
— 2020: 5 000 000 000 EUR; — 2020: 5 000 000 000 EUR;
— 2021: 42 434 400 000 EUR; — 2021: 34 615 620 000 EUR;
— 2022: 10 820400 000 EUR. — 2022: 18 639 180 000 EUR.
Zasoby dodatkowe na 2020 r. udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 91 ust. 1a.

Zasoby dodatkowe na lata 2021 i 2022 udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 92a. Zasoby dodatkowe określone w art. 92a wspierają również wydatki administracyjne do kwoty 18 000 000 EUR w cenach bieżących.

Zasoby dodatkowe na 2020 r. udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 91 ust. 1a.

Zasoby dodatkowe na lata 2021 i 2022 udostępnia się z zasobów dodatkowych określonych w art. 92a. Poprzez zmianę niniejszego rozporządzenia w drodze aktu delegowanego i na podstawie wniosku instytucji zarządzającej, uzasadnionego przez państwo członkowskie, dodatkowe zasoby mogą również zostać udostępnione na zobowiązania budżetowe w 2023 i 2024 r. Zasoby dodatkowe określone w art. 92a wspierają również wydatki administracyjne do kwoty 18 000 000 EUR w cenach stałych z 2018r.

Uzasadnienie

Zobowiązania dotyczące dostępnych zasobów należy bardziej równomiernie rozłożyć na lata 2021 i 2022 (odpowiednio 65 % i 35 %), by zmniejszyć obciążenia administracyjne instytucji zarządzających i beneficjentów podczas zamykania programów operacyjnych na lata 2014-2020 i rozpoczynania programów operacyjnych na lata 2021-2027. Dodatkowe zasoby na wsparcie wydatków administracyjnych należy wyrażać w cenach stałych. Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 13

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisja, w drodze aktów wykonawczych, przyjmuje decyzję w sprawie podziału zasobów dodatkowych jako środków z funduszy strukturalnych na lata 2020 i 2021 dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z kryteriami i metodyką określonymi w załączniku VIIa. W 2021 r. należy dokonać przeglądu tej decyzji w celu określenia podziału zasobów dodatkowych na 2022 r. w oparciu o dane dostępne na dzień 19 października 2021 r. Komisja, w drodze aktów wykonawczych, przyjmuje decyzję w sprawie podziału zasobów dodatkowych jako środków z funduszy strukturalnych na lata 2020 i 2021 dla poszczególnych państw członkowskich zgodnie z kryteriami i metodyką określonymi w załączniku VIIa. W 2021 r. należy dokonać przeglądu tej decyzji w celu określenia podziału zasobów dodatkowych na 2022 r. w oparciu o dane dostępne na dzień 19 października 2021 r. W stosownych przypadkach zostanie ona również poddana przeglądowi w 2022 r. w odniesieniu do zobowiązań budżetowych w latach 2023 i 2024. Zmiany te zapewniają brak negatywnego wpływu na programy operacyjne.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 14

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Na zasadzie odstępstwa od art. 76 akapit pierwszy zobowiązania budżetowe na zasoby dodatkowe w odniesieniu do każdego programu operacyjnego, którego to dotyczy, podejmowane są dla każdego funduszu na lata 2020, 2021 i 2022. Na zasadzie odstępstwa od art. 76 akapit pierwszy zobowiązania budżetowe na zasoby dodatkowe w odniesieniu do każdego programu operacyjnego, którego to dotyczy, podejmowane są dla każdego funduszu na lata 2020, 2021 i 2022.
Zobowiązanie prawne, o którym mowa w art. 76 akapit drugi, w odniesieniu do lat 2021 i 2022 wchodzi w życie z dniem, o którym mowa w art. 4 ust. 3 [rozporządzenia w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy]. Zobowiązanie prawne, o którym mowa w art. 76 akapit drugi, w odniesieniu do lat 2021 i 2022 wchodzi w życie z dniem, o którym mowa w art. 4 ust. 3 [rozporządzenia w sprawie Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy].
Art. 76 akapit trzeci i akapit czwarty nie mają zastosowania do zasobów dodatkowych. Art. 76 akapit trzeci i akapit czwarty nie mają zastosowania do zasobów dodatkowych.
Na zasadzie odstępstwa od art. 14 ust. 3 rozporządzenia finansowego zasady dotyczące anulowania zobowiązań, określone w części II tytuł IX rozdział IV oraz w art. 136, mają zastosowanie do zobowiązań budżetowych opartych na zasobach dodatkowych, o których mowa w art. 92a. Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 4 lit. c) rozporządzenia finansowego zasoby dodatkowe nie mogą zostać wykorzystane na kolejny program lub kolejne działanie. Na zasadzie odstępstwa od art. 14 ust. 3 rozporządzenia finansowego zasady dotyczące anulowania zobowiązań, określone w części II tytuł IX rozdział IV oraz w art. 136, mają zastosowanie do zobowiązań budżetowych opartych na zasobach dodatkowych, o których mowa w art. 92a. Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 4 lit. c) rozporządzenia finansowego zasoby dodatkowe nie mogą zostać wykorzystane na kolejny program lub kolejne działanie.
Na zasadzie odstępstwa od art. 86 ust. 2 i art. 136 ust. 1 zobowiązania dotyczące zasobów dodatkowych umarza się zgodnie z zasadami, które stosuje się w przypadku zamknięcia programów. Na zasadzie odstępstwa od art. 86 ust. 2 i art. 136 ust. 1 zobowiązania dotyczące zasobów dodatkowych umarza się zgodnie z zasadami, które stosuje się w przypadku zamknięcia programów.
Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS. Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS.
Na zasadzie odstępstwa od art. 92 ust. 7 przed przydzieleniem lub w trakcie przydzielania środków na EFRR i EFS można również zaproponować, by część zasobów dodatkowych została wykorzystana na zwiększenie wsparcia dla Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym ("FEAD"). Na zasadzie odstępstwa od art. 92 ust. 7 przed przydzieleniem lub w trakcie przydzielania środków na EFRR i EFS można również zaproponować, by część zasobów dodatkowych została wykorzystana na zwiększenie wsparcia dla Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym ("FEAD") i Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
Po dokonaniu wstępnej alokacji, zasoby dodatkowe mogą, na wniosek państwa członkowskiego o zmianę programu operacyjnego zgodnie z art. 30 ust. 1, zostać przesunięte między EFRR i EFS, bez względu na wartości procentowe, o których mowa w art. 92 ust. 1 lit. a), b) i c). Po dokonaniu wstępnej alokacji, zasoby dodatkowe mogą, na wniosek państwa członkowskiego o zmianę programu operacyjnego zgodnie z art. 30 ust. 1, zostać przesunięte między EFRR i EFS, bez względu na wartości procentowe, o których mowa w art. 92 ust. 1 lit. a), b) i c).
Art. 30 ust. 5 nie ma zastosowania do zasobów dodatkowych. Zasoby te wyłącza się z podstawy obliczeń do celów pułapów określonych w tym ustępie. Art. 30 ust. 5 nie ma zastosowania do zasobów dodatkowych. Zasoby te wyłącza się z podstawy obliczeń do celów pułapów określonych w tym ustępie.
Do celów stosowania art. 30 ust. 1 lit. f) rozporządzenia finansowego warunek, by środki były przeznaczone na ten sam cel, nie ma zastosowania do wspomnianych przesunięć. Przesunięcia mogą dotyczyć jedynie bieżącego roku lub kolejnych lat w planie finansowym. Do celów stosowania art. 30 ust. 1 lit. f) rozporządzenia finansowego warunek, by środki były przeznaczone na ten sam cel, nie ma zastosowania do wspomnianych przesunięć. Przesunięcia mogą dotyczyć jedynie bieżącego roku lub kolejnych lat w planie finansowym.
Wymogi określone w art. 92 ust. 4 nie mają zastosowania do wstępnej alokacji lub jej kolejnych przesunięć. Wymogi określone w art. 92 ust. 4 nie mają zastosowania do wstępnej alokacji lub jej kolejnych przesunięć.
Kwoty przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zgodnie z art. 92 ust. 5 w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" pozostają nienaruszone. Kwoty przydzielone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zgodnie z art. 92 ust. 5 w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" pozostają nienaruszone.
Zasoby dodatkowe wdraża się zgodnie z zasadami Funduszu, do którego zostały przydzielone lub przesunięte. Zasoby dodatkowe wdraża się zgodnie z zasadami Funduszu, do którego zostały przydzielone lub przesunięte.

Poprawka 15

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 5 akapit 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS. Każde państwo członkowskie przydziela na programy operacyjne zasoby dodatkowe dostępne na programowanie w ramach EFRR i EFS zgodnie z zasadami partnerstwa i wielopoziomowego zarządzania na mocy art. 5.

Uzasadnienie

Władze regionalne i lokalne, jak również inne odnośne zainteresowane podmioty winny odgrywać aktywną rolę w podejmowaniu decyzji o przydziale dodatkowych zasobów.

Poprawka 16

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 7 akapity 2 i 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Do celów stosowania art. 134 ust. 2 w odniesieniu do rocznych płatności zaliczkowych w latach 2021, 2022 i 2023 kwota wsparcia z funduszy na cały okres programowania przewidziana dla programu operacyjnego obejmuje zasoby dodatkowe. Do celów stosowania art. 134 ust. 2 w odniesieniu do rocznych płatności zaliczkowych w latach 2021, 2021, 2022, 2023 i 2024 kwota wsparcia z funduszy na cały okres programowania przewidziana dla programu operacyjnego obejmuje zasoby dodatkowe.
Kwota wypłacona w ramach dodatkowych początkowych płatności zaliczkowych, o których mowa w akapicie pierwszym, zostaje całkowicie rozliczona w sprawozdaniach finansowych Komisji nie później niż w momencie zamknięcia programu operacyjnego. Kwota wypłacona w ramach dodatkowych początkowych płatności zaliczkowych, o których mowa w akapicie pierwszym, zostaje całkowicie rozliczona w sprawozdaniach finansowych Komisji nie później niż w momencie zamknięcia programu operacyjnego.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości. Proponuje się zatem trzymać się wniosku Komisji, który jest zgodny z przyjętym sprawozdaniem Komisji REGI w Parlamencie Europejskim.

Poprawka 17

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zasoby dodatkowe nieprzydzielone na pomoc techniczną wykorzystuje się w ramach celu tematycznego określonego w ust. 10 na potrzeby wzmocnienia operacji wspierających kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii cOVID-19 lub przygotowujących do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. Zasoby dodatkowe nieprzydzielone na pomoc techniczną wykorzystuje się w ramach celu tematycznego określonego w ust. 10 na potrzeby wzmocnienia operacji wspierających kryzysowe działania naprawcze w kontekście pandemii cOVID-19 lub przygotowujących do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność.
Państwa członkowskie mogą przydzielić zasoby dodatkowe na jedną lub kilka odrębnych osi priorytetowych w ramach istniejącego programu lub programów operacyjnych albo na nowy program operacyjny, o którym mowa w ust. 11. Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 program obejmuje okres do dnia 31 grudnia 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 4 powyżej. Państwa członkowskie mogą przydzielić zasoby dodatkowe na jedną lub kilka odrębnych osi priorytetowych w ramach istniejącego programu lub programów operacyjnych albo na nowy program operacyjny, o którym mowa w ust. 11. Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 program obejmuje okres do dnia 31 grudnia 2022 r. lub do dnia 31 grudnia 2024 r., w przypadku gdy zastosowanie ma odstępstwo, o którym mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 4 niniejszego artykułu.
W przypadku EFRR zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim na wspieranie inwestycji w produkty i usługi na potrzeby świadczeń zdrowotnych, na zapewnianie wsparcia w postaci kapitału obrotowego lub wsparcia na inwestycje dla MŚP, na inwestycje przyczyniające się do transformacji ku zielonej i cyfrowej gospodarce, inwestycje w infrastrukturę zapewniającą obywatelom podstawowe usługi oraz na środki gospodarcze w regionach, które są w największym stopniu uzależnione od sektorów najsilniej dotkniętych kryzysem. W przypadku EFRR zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim na wspieranie inwestycji w produkty i usługi na potrzeby świadczeń zdrowotnych, na zapewnianie wsparcia w postaci kapitału obrotowego lub wsparcia na inwestycje dla MŚP, na inwestycje przyczyniające się do transformacji ku zielonej i cyfrowej gospodarce, inwestycje w infrastrukturę zapewniającą obywatelom podstawowe usługi oraz na środki gospodarcze w regionach, które są w największym stopniu uzależnione od sektorów najsilniej dotkniętych kryzysem.
W przypadku EFS zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim w celu utrzymania miejsc pracy, m.in. poprzez mechanizmy zmniejszonego wymiaru czasu pracy i wsparcie dla osób pracujących na własny rachunek, nawet jeżeli wsparcie to nie wiąże się z aktywnymi instrumentami rynku pracy, chyba że wymaga tego prawo krajowe. Zasoby dodatkowe wspierają również tworzenie miejsc pracy, w szczególności w przypadku osób znajdujących się w trudnej sytuacji, środki na rzecz zatrudnienia młodzieży, kształcenie i szkolenie, rozwój umiejętności, w szczególności w celu wsparcia dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz w celu zwiększenia dostępu do usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym, w tym dla dzieci. W przypadku EFS zasoby dodatkowe wykorzystuje się przede wszystkim w celu utrzymania miejsc pracy, m.in. poprzez mechanizmy zmniejszonego wymiaru czasu pracy i wsparcie dla osób pracujących na własny rachunek, nawet jeżeli wsparcie to nie wiąże się z aktywnymi instrumentami rynku pracy, chyba że wymaga tego prawo krajowe. Zasoby dodatkowe wspierają również tworzenie miejsc pracy, w szczególności w przypadku osób znajdujących się w trudnej sytuacji, środki na rzecz zatrudnienia młodzieży, kształcenie i szkolenie, rozwój umiejętności, w szczególności w celu wsparcia dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz w celu zwiększenia dostępu do usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym, w tym dla dzieci.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 18

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Z wyjątkiem pomocy technicznej, o której mowa w ust. 6, oraz zasobów dodatkowych wykorzystywanych na Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym, o którym mowa w ust. 5 akapit siódmy, zasoby dodatkowe wspierają operacje w ramach nowego celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność", uzupełniającego cele tematyczne określone w art. 9. Z wyjątkiem pomocy technicznej, o której mowa w ust. 6, oraz zasobów dodatkowych wykorzystywanych na Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym lub na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, o których mowa w ust. 5 akapit siódmy, zasoby dodatkowe wspierają operacje w ramach nowego celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność", uzupełniającego cele tematyczne określone w art. 9.
Na cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, można się powoływać wyłącznie w przypadku programowania zasobów dodatkowych. Na zasadzie odstępstwa od art. 96 ust. 1 lit. b), c) i d) celu tego nie można łączyć z innymi priorytetami inwestycyjnymi. Na cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, można się powoływać wyłącznie w przypadku programowania zasobów dodatkowych. Na zasadzie odstępstwa od art. 96 ust. 1 lit. b), c) i d) celu tego nie można łączyć z innymi priorytetami inwestycyjnymi.
Cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, stanowi również jedyny priorytet inwestycyjny dla programowania i wdrażania zasobów dodatkowych z EFRR i EFS. Cel tematyczny, o którym mowa w akapicie pierwszym, stanowi również jedyny priorytet inwestycyjny dla programowania i wdrażania zasobów dodatkowych z EFRR i EFS.
W przypadku ustanowienia w ramach istniejącego programu operacyjnego jednej lub kilku odrębnych osi priorytetowych odpowiadających celowi tematycznemu, o którym mowa w akapicie pierwszym, do opisu osi priorytetowej w zmienionym programie operacyjnym nie wymaga się elementów wymienionych w art. 96 ust. 2 lit. b) ppkt (v) i (vii). W przypadku ustanowienia w ramach istniejącego programu operacyjnego jednej lub kilku odrębnych osi priorytetowych odpowiadających celowi tematycznemu, o którym mowa w akapicie pierwszym, do opisu osi priorytetowej w zmienionym programie operacyjnym nie wymaga się elementów wymienionych w art. 96 ust. 2 lit. b) ppkt (v) i (vii).
W zmienionym planie finansowym przewidzianym w art. 96 ust. 2 lit. d) określa się alokację zasobów dodatkowych na lata 2020, 2021 oraz, w stosownych przypadkach, na 2022 r., bez wskazywania kwot na rezerwę wykonania i bez podziału na poszczególne kategorie regionów. W zmienionym planie finansowym przewidzianym w art. 96 ust. 2 lit. d) określa się alokację zasobów dodatkowych na lata 2020, 2021 oraz, w stosownych przypadkach, na 2022 r., bez wskazywania kwot na rezerwę wykonania i bez podziału na poszczególne kategorie regionów.
Na zasadzie odstępstwa od art. 30 ust. 1 wnioski o zmianę programów przedstawiane przez państwa członkowskie są odpowiednio uzasadniane, a w szczególności wskazują oczekiwany wpływ zmian w programie na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. Do wniosku dołączany jest zmieniony program. Na zasadzie odstępstwa od art. 30 ust. 1 wnioski o zmianę programów przedstawiane przez państwa członkowskie są odpowiednio uzasadniane, a w szczególności wskazują oczekiwany wpływ zmian w programie na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii cOVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność. Do wniosku dołączany jest zmieniony program.

Poprawka 19

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2 Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 Artykuł 92b ustęp 10, nowy akapit po akapicie 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Na zasadzie odstępstwa od art. 29 ust. 3 i ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 Komisja zatwierdzi dowolną zmianę istniejącego programu operacyjnego lub dowolny nowy specjalny program operacyjny nie później niż 10 dni roboczych od dnia jej/jego przedłożenia przez państwo członkowskie.

Uzasadnienie

Zmienione lub nowe programy operacyjne powinny być zatwierdzane możliwie szybko w kontekście celów REACT-EU.

Poprawka 20

COM(2020) 451 final - Część 1

Zmienić artykuł 1 ustęp 1 punkt 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Artykuł 92b ustęp 11 akapit 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Na zasadzie odstępstwa od art. 56 ust. 3 i art. 114 ust. 2 państwa członkowskie zapewniają, aby do dnia 31 grudnia 2024 r. przeprowadzono co najmniej jedną ewaluację wykorzystania zasobów dodatkowych w celu oceny ich skuteczności, efektywności, wpływu oraz sposobu, w jaki przyczyniają się one do osiągnięcia celu tematycznego, o którym mowa w ust. 10 niniejszego artykułu. Na zasadzie odstępstwa od art. 56 ust. 3 i art. 114 ust. 2 państwa członkowskie zapewniają, aby do dnia 31 grudnia 2024 r. lub do 31 grudnia 2026 r., w przypadku gdy ma zastosowanie odstępstwo, o którym mowa w ust. 2 akapit trzeci niniejszego artykułu, przeprowadzono co najmniej jedną ewaluację wykorzystania zasobów dodatkowych w celu oceny ich skuteczności, efektywności, wpływu oraz sposobu, w jaki przyczyniają się one do osiągnięcia celu tematycznego, o którym mowa w ust. 10 niniejszego artykułu.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości. Proponuje się zatem trzymanie się wniosku Komisji w odniesieniu do zasady umarzania i przedłużenie do 2024 r., co jest zgodne z przyjętym sprawozdaniem Komisji REGI w Parlamencie Europejskim.

Poprawka 21

COM(2020) 451 final - Część 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Załącznik - punkt 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zasady określone w ust. 1 nie mogą skutkować krajowymi alokacjami w całym okresie 2020-2022 wyższymi niż

a) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 109 % średniej UE-27: 0,07 % ich realnego PKB w 2019 r.;

Zasady określone w ust. 1 nie mogą skutkować krajowymi alokacjami w całym okresie 2020-2024 wyższymi niż

a) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 109 % średniej UE-27: 0,07 % ich realnego PKB w 2019 r.;

b) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 nie przekracza 90 % średniej UE-27: 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r.; b) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 nie przekracza 90 % średniej UE-27: 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r.;
c) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 90 % lecz nie przekracza 109 % średniej UE-27: odpowiedni odsetek uzyskuje się w drodze interpolacji liniowej od 0,07 % do 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r., co prowadzi do obniżenia pułapu procentowego proporcjonalnie do wzrostu zamożności. c) w przypadku państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 przekracza 90 % lecz nie przekracza 109 % średniej UE-27: odpowiedni odsetek uzyskuje się w drodze interpolacji liniowej od 0,07 % do 2,60 % ich realnego PKB w 2019 r., co prowadzi do obniżenia pułapu procentowego proporcjonalnie do wzrostu zamożności.
Kwoty przekraczające poziom określony w lit. a)-c) w przypadku poszczególnych państw członkowskich rozdziela się ponownie, proporcjonalnie do alokacji wszystkich pozostałych państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) jest niższy niż 100 % średniej UE-27. DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 jest wielkością, którą wykorzystuje się w odniesieniu do polityki spójności w negocjacjach w sprawie WRF na lata 20212027. Kwoty przekraczające poziom określony w lit. a)-c) w przypadku poszczególnych państw członkowskich rozdziela się ponownie, proporcjonalnie do alokacji wszystkich pozostałych państw członkowskich, których średni DNB na mieszkańca (w PPS) jest niższy niż 100 % średniej UE-27. DNB na mieszkańca (w PPS) w latach 2015-2017 jest wielkością, którą wykorzystuje się w odniesieniu do polityki spójności w negocjacjach w sprawie WRF na lata 20212027.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 22

COM(2020) 451 final - Część 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Załącznik - punkt 3

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021: W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021:
a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2020 r.; a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2020 r.;
b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2020 r.; b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2020 r.;
c) maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021 i 2022. c) maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na lata 2020 i 2021 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021, 2022 oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, 2023 i 2024.
Przed zastosowaniem metody opisanej w ust. 1 i 2 dotyczącej zasobów dodatkowych na 2020 r. przydziela się z alokacji kwotę odpowiadającą intensywności pomocy w wysokości 30 EUR na mieszkańca regionom najbardziej oddalonym na poziomie NUTS 2. Środki te zostaną rozdzielone na regiony i państwa członkowskie w sposób proporcjonalny do całkowitej liczby ludności tych regionów. Pozostałą kwotę na 2020 r. rozdziela się między państwa członkowskie zgodnie z metodą opisaną w ust. 1 i 2. Przed zastosowaniem metody opisanej w ust. 1 i 2 dotyczącej zasobów dodatkowych na 2020 r. przydziela się z alokacji kwotę odpowiadającą intensywności pomocy w wysokości 30 EUR na mieszkańca regionom najbardziej oddalonym na poziomie NUTS 2. Środki te zostaną rozdzielone na regiony i państwa członkowskie w sposób proporcjonalny do całkowitej liczby ludności tych regionów. Pozostałą kwotę na 2020 r. rozdziela się między państwa członkowskie zgodnie z metodą opisaną w ust. 1 i 2.

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Poprawka 23

COM(2020) 451 final - Część 2

Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013

Załącznik - punkt 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na rok 2022: W celu obliczenia podziału nadzwyczajnych zasobów dodatkowych na rok 2022 oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, na lata 2023 i 2024:
a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2021 r.; a) w odniesieniu do PKB okresem odniesienia jest: pierwsze półrocze 2021 r.;
b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2021 r.; b) w odniesieniu do liczby bezrobotnych i liczby bezrobotnych osób młodych okresem odniesienia jest: okresem odniesienia do celu obliczenia średniej będzie przedział od czerwca do sierpnia 2021 r.;
c) maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na rok 2022 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021 i 2022.". c) Maksymalną alokację wynikającą z zastosowania ust. 2 mnoży się przez udział zasobów dodatkowych na rok 2022 w całkowitych zasobach dodatkowych na lata 2020, 2021, 2022, 2023 i 2024."

Uzasadnienie

Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz COM(2020) 450 final

Poprawka 24

COM(2020) 450 final

Zmienić punkt 1)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
dodaje się motyw 15a w brzmieniu:

"15a) Aby zapewnić państwom członkowskim elastyczność w przydzielaniu i dostosowywaniu przydziału środków finansowych stosownie do ich szczególnych potrzeb, należy zapewnić im możliwość wystąpienia z wnioskiem o ograniczone przesunięcia z funduszy do każdego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub pośredniego albo między funduszami na początku okresu programowania lub na etapie realizacji."

dodaje się motyw 15a w brzmieniu:

"15a) Aby zapewnić państwom członkowskim elastyczność w przydzielaniu i dostosowywaniu przydziału środków finansowych w odpowiedzi na bieżące skutki poważnych kryzysów i stosownie do ich szczególnych potrzeb, należy zapewnić im możliwość - zgodnie z Kodeksem postępowania w zakresie partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów - wystąpienia z wnioskiem o tematyczne ograniczone tymczasowego przesunięcia z funduszy do każdego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub pośredniego albo między funduszami na początku okresu programowania lub na etapie realizacji."

Uzasadnienie

Dowolne przesunięcie zasobów z jednego funduszu do drugiego i/lub między funduszami należy realizować w odpowiedzi na poważny kryzys, w pełni stosując się do zasad partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów.

Poprawka 25

COM(2020) 450 final

Zmienić punkt 6)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
w art. 21 wprowadza się następujące zmiany: w art. 21 wprowadza się następujące zmiany:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Państwa członkowskie mogą wnioskować, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub zarządzania pośredniego. "1. W odpowiedzi na poważny kryzys uznany przez Radę państwa członkowskie mogą - w porozumieniu ze swoimi instytucjami zarządzającymi oraz zgodnie z Kodeksem postępowania w zakresie partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów - wnioskować, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego instrumentu w ramach zarządzania bezpośredniego lub zarządzania pośredniego wyłącznie na działania podejmowane zgodnie z celami polityki spójności.
Państwa członkowskie mogą również zażądać, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego funduszu lub funduszy. Państwa członkowskie mogą wnioskować o dodatkowe przesunięcie w wysokości do 5 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej według funduszu między EFRR, EFS+ lub Funduszem Spójności, w ramach całkowitych zasobów państwa członkowskiego, w ramach celu »Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu«."; W odpowiedzi na uznany przez Radę poważny kryzys członkowskie mogą również - w porozumieniu ze swoimi instytucjami zarządzającymi oraz zgodnie z Kodeksem postępowania w zakresie partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów zażądać, w umowie partnerstwa lub we wniosku o zmiany w programie, o przesunięcie do 7 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej każdego funduszu do dowolnego innego funduszu lub funduszy. Państwa członkowskie mogą wnioskować o dodatkowe przesunięcie w wysokości do 7 % całkowitej pierwotnej alokacji krajowej według funduszu między EFRR, EFS+ lub Funduszem Spójności, w ramach całkowitych zasobów państwa członkowskiego, w ramach celu »Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu«.";

Uzasadnienie

Państw członkowskich nie należy nadmiernie zachęcać do czerpania zasobów z polityki spójności, niezależnie do negatywnych konsekwencji poważnego kryzysu, w tym pandemii COVID-19. Z drugiej strony polityka spójności powinna być elastyczniejsza, by amortyzować potencjalne negatywne wstrząsy, takie jak bieżąca pandemia.

Poprawka 26

COM(2020) 450 final

Zmienić 8), nowy art. 15a, nowy (ostatni) akapit

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wyżej określone środki mają zastosowanie w ciągu 24 miesięcy lub, gdy ma to zastosowanie, w ciągu 48 miesięcy od decyzji Rady podjętej na podstawie akapitu pierwszego. Wszelkie wydłużenie tych środków wymaga kolejnej decyzji Rady, w której uznaje się wystąpienie poważnego kryzysu.

Uzasadnienie

Wszelkie nadzwyczajne środki podejmowane jako reakcja na wyjątkowe okoliczności należy ograniczać do jasno zdefiniowanego okresu. Jedynie w przypadku utrzymywania się poważnego kryzysu środki te powinny być wydłużane przez Radę. Instytucje zarządzające będą potrzebowały więcej czasu i elastyczności na wdrożenie nowego programu o takiej wielkości.

Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności COM(2020) 452 final

Poprawka 27

COM(2020) 452 final

Zmienić punkt 2)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
dodaje się motyw 10b w brzmieniu:

"10b) W celu wzmocnienia zdolności systemów publicznej opieki zdrowotnej do zapobiegania sytuacjom zagrożenia zdrowia, szybkiego reagowania na nie oraz sprawnego powrotu do normalnego funkcjonowania po wystąpieniu takich sytuacji, EFRR powinien również przyczyniać się do budowania odporności systemów opieki zdrowotnej. Ponadto z uwagi na fakt, że bezprecedensowa pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna jest natychmiastowa dostępność podstawowych materiałów dla zapewnienia skutecznej reakcji na sytuację nadzwyczajną, należy rozszerzyć zakres wsparcia z EFRr, aby umożliwić zakup materiałów niezbędnych do wzmocnienia odporności na klęski żywiołowe i wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej. Zakupy materiałów w celu wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej powinny być spójne z krajową strategią w dziedzinie zdrowia i nie powinny wykraczać poza tę strategię oraz powinny zapewniać komplementarność z [programem w dziedzinie zdrowia], a także zdolnościami rescEU w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.";

dodaje się motyw 10b w brzmieniu:

"10b) W celu wzmocnienia zdolności systemów publicznej opieki zdrowotnej do zapobiegania sytuacjom zagrożenia zdrowia, szybkiego reagowania na nie oraz sprawnego powrotu do normalnego funkcjonowania po wystąpieniu takich sytuacji, EFRR powinien również przyczyniać się do budowania odporności systemów opieki zdrowotnej. Ponadto z uwagi na fakt, że bezprecedensowa pandemia COVID-19 pokazała, jak ważna jest natychmiastowa dostępność podstawowych materiałów dla zapewnienia skutecznej reakcji na sytuację nadzwyczajną, należy rozszerzyć zakres wsparcia z EFRr, aby umożliwić zakup materiałów niezbędnych do wzmocnienia odporności na klęski żywiołowe i wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej. Zakupy materiałów w celu wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej powinny być spójne z krajową, a w stosownych przypadkach regionalną strategią w dziedzinie zdrowia i nie powinny wykraczać poza tę strategię oraz powinny zapewniać komplementarność z [programem w dziedzinie zdrowia], a także zdolnościami rescEU w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.";

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

II.
ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

Uwagi ogólne

1.
Z zadowoleniem przyjmuje wnioski REACT-EU ukierunkowane na konkretny cel, a mianowicie zajęcie się bezpośrednimi negatywnymi skutkami społeczno-gospodarczymi bieżącej pandemii i innych poważnych kryzysów w przyszłości, w tym dodatkowe zasoby finansowe, by kształtować naprawę po kryzysie i ułatwić ekologiczną, cyfrową i odporną odbudowę.
2.
Podkreśla znaczenie polityki spójności oraz jej możliwości w zakresie wspierania miast i regionów w czasach kryzysu, m.in. przez korzystanie z istniejących programów operacyjnych; w tym kontekście podkreśla, że wyzwania, którymi zajęto się w ramach REACT-EU, a mianowicie łagodzenie negatywnego wpływu COVID-19 i przygotowanie się do długofalowej odbudowy, wymagają skrojonych na miarę, dopasowanych terytorialnie strategii, ponieważ wpływ terytorialny oraz szanse wynikające z tych wyzwań nie rozkładają się równomiernie w całej UE.
3.
Podkreśla potrzebę wypracowania równowagi między szybkim uruchomieniem od niedawna dostępnych zasobów, efektywnymi i wydajnymi inwestycjami oraz potrzebą unikania nieprawidłowości, błędów systemowych i nadużyć.
4.
Ponownie podkreśla swoje zaniepokojenie tymczasowym charakterem niektórych finansowych środków wzmacniających w ramach polityki spójności, które nie zrekompensują wstępnych cięć zaproponowanych przez Komisję w 2018 r. KR nalega w tym kontekście na to, by w polityce spójności przy realizacji priorytetów krótkoterminowych nie tracić z oczu jej długofalowych celów i potrzeb w zakresie rozwoju.
5.
Z zadowoleniem przyjmuje środki zmniejszające obciążenia administracyjne związane z wdrażaniem programów.
6.
Odnotowuje zniesienie wymogu koncentracji tematycznej w ramach REACT-EU, jednak zaleca minimalną koncentrację tematyczną pozwalającą zapewnić, by środki wydane na kryzysowe działania naprawcze były zgodne z celem dotyczącym osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. Wzywa państwa członkowskie do innowacyjnego wykorzystania zasobów dodatkowych, by przybliżyć ich gospodarki do ścieżki ekologicznego, cyfrowego i odpornego rozwoju, przy jednoczesnym zadbaniu o długofalową odbudowę.
7.
Podkreśla, że aby zadbać o wydawanie środków finansowych w obszarach o największych potrzebach, należy korzystać z zasad partnerstwa i wielopoziomowego zarządzania podczas nadawania nowego kształtu programom operacyjnym i tworzenia nowych programów korzystających z przydziałów finansowych REACT-EU lub podczas przeprowadzania ponownej alokacji zasobów lub modyfikacji programów polityki spójności na okres po 2020 r.
8.
Podkreśla, że w celu osiągnięcia ogólnego wyjścia z kryzysu konieczne jest pilne przygotowanie i skuteczne wdrożenie dużej liczby projektów w różnych dziedzinach. Przeszkodą może tu jednak być niedostatek środków finansowych w budżetach na szczeblu lokalnym i regionalnym. W związku z tym istnieje potrzeba wykorzystania dostępnych krajowych i unijnych źródeł pomocy technicznej w celu wsparcia szybkiego uruchomienia najważniejszych projektów mających na celu odbudowę gospodarki.
9.
Podkreśla, że pandemia COVID-19 i jednostronne zamknięcie granic w szeregu państw członkowskich spowodowały poważne szkody w regionach przygranicznych oraz że szkodami tymi należy się teraz odpowiednio zająć, między innymi poprzez finansowanie projektów transgranicznych. Podkreśla przy tym, że w przypadku przyszłych ograniczeń w przemieszczaniu się należy unikać zamykania granic powodującego nieproporcjonalne zakłócenia w życiu osób mieszkających w regionach przygranicznych.

W odniesieniu do rozporządzenia REACT-EU

10.
Z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie nowego celu tematycznego "Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność" dla zasobów dodatkowych, co powinno ułatwić programowanie i ewaluację ex post działań podjętych w ramach REACT-EU.
11.
Z zadowoleniem przyjmuje możliwość wnioskowania o stopę współfinansowania do 100 % w odniesieniu do zasobów dodatkowych w ramach REACT-EU, przy czym jednocześnie wzywa do adekwatnych inwestycji i do zwiększonego nadzoru w odniesieniu do ewentualnych nieprawidłowości.
12.
Z zadowoleniem przyjmuje wyższy poziom prefinansowania działań wspieranych z zasobów dodatkowych REACT-EU, co powinno umożliwić szybkie uwalnianie zobowiązań.
13.
Wzywa do rozłożenia dodatkowych zasobów na okres do 2024 r., aby zapewnić instytucjom zarządzającym niezbędny czas i elastyczność na rzecz wdrożenia nowego programu tych rozmiarów oraz by promować efektywność i skuteczność wydatków, jak również zmniejszyć obciążenia administracyjne.
14.
Podkreśla, że z możliwości przesunięć środków między kategoriami regionów należy korzystać jedynie w przypadku, gdy nie istnieją żadne inne możliwości finansowania, i wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w celu natychmiastowej reakcji na epidemię COVID-19, przy jednoczesnym uwzględnieniu ogólnego celu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.

W odniesieniu do zmiany wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów na lata 20212027

15.
Odnotowuje dodatkową elastyczność przesuwania środków finansowych z programów polityki spójności na zarządzane bezpośrednio lub pośrednio instrumenty przyjęte w odpowiedzi na poważny kryzys.
16.
Ponownie podkreśla, że takie dodatkowe środki powinny być ograniczone w czasie i mieć ograniczony zakres, należy bowiem pamiętać o tym, że wszelkie transfery środków nie powinny, w szczególności, utrudniać wdrażania czy finalizacji ważnych inwestycji w regionach, których transfery te dotyczą.
17.
Podkreśla jednocześnie, że polityka spójności po 2020 r. powinna być elastyczniejsza, by amortyzować potencjalne negatywne wstrząsy, takie jak bieżąca pandemia.
18.
Z zadowoleniem przyjmuje niższe progi wygaszania operacji w przyszłym okresie programowania.
19.
Zaleca wyjaśnienie postanowień dotyczących wyboru fizycznie zakończonych lub w pełni wdrożonych operacji jako bezpośredniej odpowiedzi na negatywne skutki sytuacji kryzysowych.

W odniesieniu do zmiany rozporządzenia w sprawie EFRR i Funduszu Spójności na lata 2021-2027

20.
Z zadowoleniem przyjmuje rozszerzenie zakresu wsparcia, co sprawia, że państwa członkowskie stają się odporniejsze na potencjalne przyszłe kryzysy. KR podkreśla w tym kontekście znaczenie lepszego dostępu przedsiębiorstw najbardziej dotkniętych kryzysem do finansowania bez tracenia z oczu konieczności stosowania się do zasad pomocy państwa.
21.
Z zadowoleniem przyjmuje wydłużenie wsparcia przez finansowanie kapitału bieżącego dla MŚP, co powinno pozwolić im szybko odpowiedzieć na wszelkie potencjalne poważne kryzysy.
22.
Przyjmuje do wiadomości odstępstwo od stosowania wymogów koncentracji tematycznej i minimalnego przydziału na zrównoważony rozwój obszarów miejskich w odpowiedzi na nadzwyczajne okoliczności. Wzywa jednocześnie do przyjęcia ambitniejszego podejścia i rozwoju instrumentów terytorialnych na poziomie lokalnym i regionalnym w okresie po 2020 r.

W odniesieniu do zmiany rozporządzenia w sprawie ESF na lata 2021-2027

23.
Z zadowoleniem przyjmuje propozycje zajęcia się ubóstwem dzieci i zwiększenia koncentracji tematycznej na zatrudnieniu młodzieży, ponieważ te grupy okazały się szczególnie narażone na negatywne skutki pandemii COVID-19 i w związku z tym zasługują na znacznie większą uwagę.
24.
Z zadowoleniem przyjmuje możliwość wnioskowania o środki tymczasowe dotyczące wykorzystania EFS Plus.
25.
Ostrzega, że wszelkie cięcia w Programie działań Unii w dziedzinie zdrowia mogą znacząco ograniczyć gotowość

UE na przyszłe pandemie, i podkreśla efekt synergii między tym programem a EFS Plus.

Ponadto

26.
Zaznacza, że regiony i miasta były na pierwszej linii reagowania na pandemię COVID-19 i są najlepszym miejscem, by zadbać o odbudowę po asymetrycznych wstrząsach takich jak obecny kryzys.
27.
W związku z tym podkreśla, że środki uzasadnione kryzysem związanym z pandemią COVID-19 w żadnym wypadku nie powinny prowadzić do jakiejkolwiek próby centralizacji realizacji polityki spójności w okresie programowania po 2020 r.
28.
Podkreśla zatem, że zdecentralizowane finansowanie UE dla regionów i miast jest nie tylko skutecznym sposobem zajmowania się negatywnymi krótkoterminowymi wstrząsami w dziedzinie zdrowia, lecz również tworzenia fundamentów średniookresowej i długofalowej zrównoważonej odbudowy.
29.
W związku z tym wzywa do pełnej koordynacji między instrumentami polityki spójności i innymi programami UE, w tym Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, tak by zmaksymalizować ich pozytywny średniookresowy i długofalowy wpływ i kształtować wydajny system ich realizacji.
30.
Zauważa, że cztery wnioski legislacyjne Komisji są zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.
31.
Zdecydowanie popiera unijny mechanizm ochrony demokracji, praworządności i praw podstawowych. Apeluje, aby mechanizm ten podtrzymywał wszystkie podstawowe wartości UE, w tym poszanowanie godności ludzkiej, praw człowieka, wolności i równości we wszystkich państwach członkowskich, regionach i gminach.

Bruksela, dnia 14 października 2020 r.

Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024