Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/35 (EBC/2020/62).

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 15 grudnia 2020 r.
w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/35

(EBC/2020/62)

(2020/C 437/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. W dniu 27 lipca 2020 r., w drodze zalecenia Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 3 , EBC przedłużył to zalecenie do 1 stycznia 2021 r. Zalecenia te opierały się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.

(2) Jakkolwiek w porównaniu ze stanem z 27 marca 2020 r. poprawiły się warunki makroekonomiczne oraz zmniejszył się poziom niepewności ekonomicznej spowodowanej pandemią COVID-19, to jednak poziom niepewności pozostaje wysoki i nadal ma wpływ na zdolność banków do prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na kapitał. W związku z aktualnie wprowadzanymi środkami wsparcia publicznego oraz znacznym opóźnieniem niekorzystnego wpływu kryzysu na bilanse instytucji kredytowych jest możliwe, że pełne konsekwencje wstrząsu gospodarczego związanego z pandemią COVID-19 dla sektora bankowego nie ujawniły się jeszcze w pełni. Utrzymująca się niepewność wymaga zachowania nadzwyczajnej ostrożności w odniesieniu do zasad i praktyk wypłacania dywidend przez instytucje kredytowe. Dlatego też EBC dostrzega potrzebę zachęcania instytucji kredytowych do dalszego powstrzymania się od wypłacania dywidend i skupu akcji własnych. Kwestią o podstawowym znaczeniu jest, aby instytucje kredytowe, podejmując decyzje w zakresie wypłacania dywidend i skupu akcji własnych, kierowały się wewnętrznymi możliwościami generowania kapitału w ujęciu perspektywicznym oraz niekorzystnym wpływem kryzysu ekonomicznego na jakość ekspozycji i kapitału. EBC stoi generalnie na stanowisku, że nie byłoby ostrożnym podejściem rozważanie przez instytucje kredytowe wypłat i wykupów akcji własnych w wysokości wyższej niż niższa z następujących wartości: 15% skumulowanego zysku za lata obrotowe 2019 i 2020 lub też 20 punktów bazowych współczynnika kapitału podstawowego Tier I.

(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym oraz dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w tych państwach członkowskich. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.

(4) W celu maksymalizacji wsparcia dla gospodarki realnej mniej istotne instytucje kredytowe także powinny zachowywać daleko idące umiarkowanie co do zasad wypłaty dywidend, zgodnie z niniejszym zaleceniem.

(5) Środki wprowadzane niniejszym zaleceniem mają charakter tymczasowy, uzasadniony wyłącznie aktualnymi nadzwyczajnymi okolicznościami. W braku znaczących niekorzystnych wydarzeń w dniu 30 września 2021 r. EBC zamierza uchylić niniejsze zalecenie i powrócić do oceny planów kapitałowych banków i zasad wypłaty dywidend na podstawie wyniku normalnego cyklu nadzorczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I.
1.
EBC zaleca, aby do 30 września 2021 r. istotne instytucje kredytowe zachowywały nadzwyczajną ostrożność przy podejmowaniu decyzji co do wypłaty dywidend 4  lub skupowania akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom 5 .
2.
Instytucje kredytowe zamierzające podjąć decyzje w przedmiocie wypłaty dywidend lub skupowania akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom albo zamierzające dokonać takich wypłat lub skupów powinny skontaktować się ze swoimi wspólnymi zespołami nadzorczymi w ramach dialogu nadzorczego w celu omówienia tego, czy planowane wypłaty pozostają na ostrożnym poziomie.
3.
Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie skonsolidowanym istotnej nadzorowanej grupy w rozumieniu art. 2 pkt 22) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 6  i na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 16) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy.
II.
Niniejsze zalecenie adresowane jest do istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 16) i pkt 22) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
III.
Niniejsze zalecenie adresowane jest również do właściwych organów krajowych w odniesieniu do mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 7) i pkt 23) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17). Od właściwych organów krajowych oczekuje się odpowiedniego stosowania niniejszego zalecenia wobec takich podmiotów i grup.
IV.
EBC nadal dokonuje oceny sytuacji gospodarczej i ponownie przeanalizuje środki wprowadzane niniejszym zaleceniem przed 30 września 2021 r.
V.
Uchyla się zalecenie EBC/2020/35.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/1 (Dz.U. C 102 I z 30.3.2020, s. 1).
3 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 z dnia 27 lipca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/19 (Dz.U. C 251 z 31.7.2020, s. 1).
4 Instytucje kredytowe mogą mieć różną formę prawną, np. spółek publicznych oraz podmiotów niebędących spółami akcyjnymi, takich jak towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie lub instytucje oszczędnościowe. Termin "dywidenda" w rozumieniu niniejszego zalecenia odnosi się do każdego rodzaju wypłaty środków pieniężnych w związku z kapitałem podstawowym Tier I, której skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych.
5 Zgodna z niniejszym zaleceniem byłaby natomiast wymiana akcji zwykłych instytucji finansowej.
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.437.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/35 (EBC/2020/62).
Data aktu: 15/12/2020
Data ogłoszenia: 18/12/2020
Data wejścia w życie: 15/12/2020