(2020/C 437/01)
(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. W dniu 27 lipca 2020 r., w drodze zalecenia Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 3 , EBC przedłużył to zalecenie do 1 stycznia 2021 r. Zalecenia te opierały się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.
(2) Jakkolwiek w porównaniu ze stanem z 27 marca 2020 r. poprawiły się warunki makroekonomiczne oraz zmniejszył się poziom niepewności ekonomicznej spowodowanej pandemią COVID-19, to jednak poziom niepewności pozostaje wysoki i nadal ma wpływ na zdolność banków do prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na kapitał. W związku z aktualnie wprowadzanymi środkami wsparcia publicznego oraz znacznym opóźnieniem niekorzystnego wpływu kryzysu na bilanse instytucji kredytowych jest możliwe, że pełne konsekwencje wstrząsu gospodarczego związanego z pandemią COVID-19 dla sektora bankowego nie ujawniły się jeszcze w pełni. Utrzymująca się niepewność wymaga zachowania nadzwyczajnej ostrożności w odniesieniu do zasad i praktyk wypłacania dywidend przez instytucje kredytowe. Dlatego też EBC dostrzega potrzebę zachęcania instytucji kredytowych do dalszego powstrzymania się od wypłacania dywidend i skupu akcji własnych. Kwestią o podstawowym znaczeniu jest, aby instytucje kredytowe, podejmując decyzje w zakresie wypłacania dywidend i skupu akcji własnych, kierowały się wewnętrznymi możliwościami generowania kapitału w ujęciu perspektywicznym oraz niekorzystnym wpływem kryzysu ekonomicznego na jakość ekspozycji i kapitału. EBC stoi generalnie na stanowisku, że nie byłoby ostrożnym podejściem rozważanie przez instytucje kredytowe wypłat i wykupów akcji własnych w wysokości wyższej niż niższa z następujących wartości: 15% skumulowanego zysku za lata obrotowe 2019 i 2020 lub też 20 punktów bazowych współczynnika kapitału podstawowego Tier I.
(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym oraz dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w tych państwach członkowskich. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.
(4) W celu maksymalizacji wsparcia dla gospodarki realnej mniej istotne instytucje kredytowe także powinny zachowywać daleko idące umiarkowanie co do zasad wypłaty dywidend, zgodnie z niniejszym zaleceniem.
(5) Środki wprowadzane niniejszym zaleceniem mają charakter tymczasowy, uzasadniony wyłącznie aktualnymi nadzwyczajnymi okolicznościami. W braku znaczących niekorzystnych wydarzeń w dniu 30 września 2021 r. EBC zamierza uchylić niniejsze zalecenie i powrócić do oceny planów kapitałowych banków i zasad wypłaty dywidend na podstawie wyniku normalnego cyklu nadzorczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
| Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.437.1 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/35 (EBC/2020/62). |
| Data aktu: | 15/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 15/12/2020 |