Dwudzieste drugie roczne sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

DWUDZIESTE DRUGIE ROCZNE SPRAWOZDANIE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZIB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI WYWOZU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2020/C 431/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)

WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie obejmuje dane dotyczące udzielonych zezwoleń i odrzuconych wniosków o wydanie zezwolenia oraz wywozu broni konwencjonalnej z państw członkowskich UE w roku kalendarzowym 2019. Obejmuje ono również działania podjęte przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB w 2019 r. 1 (2 .

Sprawozdanie opracowuje Europejska Służba Działań Zewnętrznych na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie, w tym danych przekazanych przez Zjednoczone Królestwo, dotyczących wywozu broni przez te kraje w 2019 r. Działająca w Radzie Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) popiera stały dialog wśród państw członkowskich na temat spójnego stosowania wspólnych przepisów regulujących kontrolę wywozu broni. Ponadto sprawozdanie zawiera niewyczerpujący wykaz informacji na temat wewnątrzunijnych transferów produktów związanych z obronnością, które to transfery są regulowane dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43 3 .

Następujące państwa trzecie oficjalnie postanowiły przyjąć i stosować kryteria i zasady określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB zmienionym w 2019 r.: Albania, Bośnia i Hercegowina, Macedonia Północna, Czarnogóra, Gruzja, Islandia, Kanada i Norwegia. Od roku 2012 istnieje system wymiany informacji między UE a Norwegią.

W okresie objętym sprawozdaniem nadal propagowano w wybranych państwach trzecich skuteczne krajowe kontrole wywozu broni oraz zasady i kryteria określone we wspólnym działaniu 2008/944/WPZiB przez kontynuowanie wdrażania decyzji Rady (WPZiB) 2018/101 4 , która zapewniła dalsze działania w następstwie decyzji (WPZiB) 2015/2309 5 . Kontynuowano również unijne działania informacyjne dotyczące upowszechniania i wdrażania Traktatu o handlu bronią: w tym samym okresie zrealizowano wiele działań na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2017/915 6 .

I.
WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA 2008/944/WPZIB
1.
Przegląd wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Grupa COARM przeprowadziła w ciągu roku 2018 i w pierwszej połowie roku 2019 dokładny przegląd wykonania wspólnego stanowiska i realizacji jego celów dziesięć lat po jego przyjęciu, co zostało nakazane w konkluzjach Rady 10900/15 z lipca 2015 r. W dniu 16 września 2019 r. Rada przyjęła decyzję zmieniającą wspólne stanowisko Rady z 8 grudnia 2008 r. o kontroli eksportu broni oraz zrewidowała przewodnik go dotyczący. Przyjęła też konkluzje w sprawie przeglądu wspólnego stanowiska.

Decyzja Rady uwzględnia szereg wydarzeń na szczeblu zarówno unijnym, jak i międzynarodowym, których wynikiem są nowe obowiązki i zobowiązania państw członkowskich powstałe od czasu przyjęcia wspólnego stanowiska z 2008 r. Wydarzenia te to zwłaszcza wejście w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Traktatu o handlu bronią, który służy regulacji międzynarodowego handlu bronią konwencjonalną. Jego stroną są wszystkie państwa członkowskie.

W konkluzjach Rada przywołała swoje zobowiązanie dotyczące wzmocnienia kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego oraz swoje zobowiązanie do wzmocnienia współpracy i promowania konwergencji w dziedzinie wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Czyni to poprzez ustanowienie, utrzymywanie i wdrażanie wspólnych wysokich standardów w zakresie zarządzania transferami technologii wojskowych i sprzętu wojskowego przez wszystkie państwa członkowskie.

Rada potwierdziła, że technologie wojskowe i sprzęt wojskowy powinny być przedmiotem handlu prowadzonego w sposób odpowiedzialny i wiarygodny. Rada ponowiła swoje zobowiązanie do propagowania współpracy i konwergencji polityk państw członkowskich, aby zapobiegać wywozowi technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które mogłyby zostać wykorzystane do represji wewnętrznych lub agresji międzynarodowej lub przyczynić się do niestabilności regionalnej.

Wspólne stanowisko obejmuje m. in. kryteria rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz; rozszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo, transakcje tranzytowe oraz na przekazywanie technologii w formie niematerialnej; przewiduje ponadto ściślejsze procedury służące propagowaniu zbieżności polityk wywozowych państw członkowskich poprzez wymianę informacji o odmowie wywozu oraz wskazówki dotyczące dokumentacji użytkowników końcowych, przejrzystości i sprawozdawczości.

Celem wspólnego stanowiska jest nadal zapewnianie odpowiedzialnego wywozu broni przez państwa członkowskie, tj. pilnowanie, by broń ta nie przyczyniała się do represji wewnętrznych, niestabilności regionalnej lub agresji międzynarodowej, ani też do poważnego naruszania praw człowieka lub międzynarodowego prawa humanitarnego. Odpowiedzialna polityka handlu bronią przyczynia się do utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ponadto ścisłe stosowanie tego wspólnego stanowiska ma na celu zapobieganie przekierowywaniu broni do niezamierzonych użytkowników końcowych.

Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Wspólne stanowisko przewiduje powiadomienie o odmowach wydania zezwolenia. Gdy państwo członkowskie prowadzi przegląd wniosku o zezwolenie na transakcję, która jest zasadniczo identyczna z transakcją, której odmówiło wcześniej inne państwo członkowskie, wspólne stanowisko przewiduje proces konsultacji. Przeprowadza się je za pośrednictwem systemu COARM online. System ten już wykazał, że jeszcze bardziej zwiększa przejrzystość między państwami członkowskimi w odniesieniu do określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec użytkowników końcowych. W 2019 r. dzięki systemowi online usprawniono przepływ informacji między państwami członkowskimi, system ten potwierdził tym samym swoją wartość.

Liczba zgłoszonych w 2019 r. powiadomień o odmowie jest podana w wierszu d) tabel znajdujących się w tabeli A. I (załączonej do niniejszego sprawozdania) w podziale na miejsce przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia; liczba wysłanych zapytań i otrzymanych odpowiedzi przez każde państwo członkowskie oraz liczba zapytań i odpowiedzi w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach B.I oraz B.II.

2.
Przewodnik użytkownika

Przewodnik użytkownika jest zasadniczym instrumentem podsumowującym uzgodnione wskazówki dotyczące stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB i interpretacji kryteriów w nim zawartych. Mowa o nim w art. 13 wspólnego stanowiska. Został opracowany przez grupę roboczą COARM i jest okresowo aktualizowany: ostatnia aktualizacja została przeprowadzona w ramach przeglądu wspólnego stanowiska, który miał miejsce w 2018 r. i w pierwszej połowie 2019 r. W konkluzjach z dnia 16 września 2019 r. Rada z aprobatą przyjęła zmieniony przewodnik użytkownika 7 .

Przewodnik użytkownika jest przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na wywóz, a zatem przyczynia się istotnie i w sposób praktyczny do zapewnienia zbieżności polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli wywozu broni. Aby wesprzeć praktyczne stosowanie kryteriów określonych we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB, przewodnik przedstawia dobre praktyki, które zostały opracowane przez grupę roboczą COARM na podstawie optymalnych rozwiązań krajowych i z uwzględnieniem informacji otrzymanych od innych zainteresowanych stron, w tym od społeczeństwa obywatelskiego. Te dobre praktyki mają służyć zapewnieniu większej spójności wśród państw członkowskich pod względem stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu między innymi określono

Przewodnik jest dokumentem publicznym, który jest dostępny na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych 8 .

3.
Działania informacyjne

W art. 11 wspólnego stanowiska wezwano państwa członkowskie, aby dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących wywozu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska. Intensywne działania informacyjne, prowadzone zarówno przez UE, jak i przez poszczególne państwa członkowskie, kontynuowano w 2019 r., co zostało wyszczególnione w tabeli D załączonej do niniejszego sprawozdania.

W ramach decyzji (WPZiB) 2018/101 wdrażanej przez niemieckie Federalne Biuro Spraw Gospodarczych i Kontroli Wywozu, odbyło się kilka warsztatów regionalnych, wizyt studyjnych i indywidualnych warsztatów dotyczących pomocy. Ponadto na podstawie decyzji (WPZiB) 2017/915 na szczeblu regionalnym zrealizowano kolejne działania informacyjne, dostosowane do potrzeb poszczególnych krajów programy pomocy i indywidualne warsztaty pomocowe ad hoc, co przyczyniło się do skutecznego wdrożenia i upowszechnienia Traktatu o handlu bronią (dalsze informacje dotyczące tych ostatnich działań zamieszczono w sekcji II.2).

4.
Spotkania w ramach dialogu politycznego

W ramach dialogu politycznego w 2019 r. zorganizowano spotkania dotyczące kwestii kontroli wywozu broni z Norwegią, Kanadą i Stanami Zjednoczonymi. Taki dialog polityczny zapewnił forum dla owocnych dyskusji na temat kwestii leżących we wspólnym interesie, takich jak polityki eksportowe wobec określonych miejsc przeznaczenia, kwestie zgodności i kontroli oraz proces Traktatu o handlu bronią.

5.
Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia UE obejmuje pozycje wojskowe, których kontrolę wywozu powinny umożliwić państwa członkowskie, zgodnie z art. 12 wspólnego stanowiska. Wykaz ten jest identyczny z wykazem produktów związanych z obronnością załączonym do dyrektywy 2009/43/WE.

Jako że niniejsze sprawozdanie obejmuje statystyki dotyczące wywozu broni konwencjonalnej z państw członkowskich UE w 2019 r., w sprawozdaniu ujęto wspólny wykaz uzbrojenia odnoszący się do 2019 r. uwzględniający zmiany w wykazie broni i sprzętu wojskowego przyjętym w ramach porozumienia z Wassenaar, które zostały uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia w 2018 r. Ta zaktualizowana wersja wspólnego wykazu uzbrojenia została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 12 marca 2019 r. 9 .

6.
Pośrednictwo w handlu bronią

Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska Rady 2003/468/WPZiB 10  państwa członkowskie dokonały osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa oraz decyzji odmownych. Ponadto te państwa członkowskie, które nakładają na pośredników obowiązek uzyskania pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa lub prowadzą rejestr pośredników w handlu bronią, dokonały osobnych ustaleń w zakresie wymiany odnośnych informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników. Informacje dotyczące zezwoleń oraz decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli A.III.

Szczegółowe informacje w zakresie wdrażania w danym państwie wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB przedstawiono w załączonej tabeli C.

7.
Dialog z zainteresowanymi stronami: Parlamentem Europejskim, społeczeństwem obywatelskim i odnośnym sektorem

Dialog z Parlamentem Europejskim w kwestiach związanych z kontrolą wywozu broni ma z reguły miejsce corocznie i obejmuje wysłuchanie starszego rangą urzędnika Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. W 2019 r. ESDZ kontaktowała się również ze sprawozdawcą PE ds. kontroli wywozu broni i odpowiedziała na znaczną liczbę pytań poselskich na temat wywozu broni.

Zgodnie ze stosowaną poprzednio praktyką regularnie organizowano spotkania COARM z organizacjami pozarządowymi. Grupa COARM zapraszała także na swoje posiedzenia przedstawicieli branży obronnej, a także przedstawicieli innych zainteresowanych podmiotów.

II.
TRAKTAT O HANDLU BRONIĄ (ATT)
1.
Zaangażowanie na rzecz Traktatu o handlu bronią: Konferencja Państw-Stron

Podobnie jak w przypadku poprzednich Konferencji Państw-Stron, UE i jej państwa członkowskie brały aktywny udział w piątej Konferencji Państw-Stron, która odbyła się w Genewie w dniach 26-30 sierpnia 2019 r. Przewodniczący piątej Konferencji Państw Stron uczestniczył w posiedzeniu COARM podczas sprawowania przewodnictwa w konferencji.

Na piątej Konferencji Państw Stron, której przewodniczył ambasador Janis Karklins z Łotwy, próbowano stopniowo przenieść centrum uwagi z budowania instytucji na dyskusje na temat merytorycznych kwestii dotyczących realizacji Traktatu, również poprzez poparcie dla prac trzech grup roboczych (ds. skutecznej realizacji Traktatu, ds. upowszechniania, oraz ds. przejrzystości i sprawozdawczości), oraz dla działań podejmowanych przez dobrowolny fundusz powierniczy i program sponsorowania. Na konferencji tej ustalono cele na następny rok, skupiając się na realizacji ukierunkowanych na działanie decyzji dotyczących kwestii płci oraz przemocy ze względu na płeć; zagrożenia przenikaniem; nowego trybu pracy dotyczącego przewozu i przeładunku; potrzeby zwiększenia liczby i terminowości sprawozdań krajowych; oraz, w związku z dużą kwotą niedokonanych wpłat, środków służących rozwiązaniu tej poważnej sytuacji finansowej. Jeżeli chodzi o dobrowolny fundusz powierniczy, wyrażono uznanie dla państw, które dokonały dobrowolnych wpłat na rzecz tego funduszu, oraz zachęcono wszystkie inne państwa, które są w stanie wnieść do niego wkład, aby to uczyniły. Podjęto również decyzję w sprawie budżetu konferencji na okres 2019/2020 r., oraz, w związku z niewpłaconymi wkładami państw, wezwano państwa, które jeszcze nie wywiązały się ze swoich zobowiązań finansowych, by to uczyniły w szybki i terminowy sposób. Podczas konferencji wybrano przewodniczącego szóstej Konferencji Państw-Stron, która odbędzie się w 2020 r.; został nim ambasador Carlos Foradori z Argentyny. W obradach aktywny udział brały Państwa-Strony oraz obserwatorzy, jak również przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, środowiska akademickiego oraz branży. Państwa-Strony są zgodne co do tego, że należy nadal kłaść nacisk na skuteczne wdrażanie i upowszechnianie Traktatu.

2.
Unijny program na rzecz wspierania realizacji w ramach decyzji (WPZiB) 2017/915

Po wejściu w życie Traktatu o handlu bronią w grudniu 2014 r. i przyjęciu go dotychczas przez 105 Państw-Stron (stan na dzień 31 grudnia 2019 r.), traktat ten nadal musi sprostać wyzwaniom związanym z jego upowszechnianiem i skutecznym wdrażaniem przez Państwa-Strony.

Aby przyczynić się do stawiania czoła tym wyzwaniom, UE przyjęła ambitny program wspierania realizacji skierowany do państw trzecich (decyzja (WPZiB) 2017/915). Program ten jest realizowany zarówno przez niemieckie Federalne Biuro Spraw Gospodarczych i Kontroli Wywozu (BAFA), jak i Expertise France. Obecnie zapewnia on pomoc państwom trzecim jako partnerom długoterminowym (partnerom w ramach planu działania) oraz partnerom ad hoc, na złożone przez nie wnioski, we wzmacnianiu ich systemów kontroli transferów broni zgodnie z wymogami Traktatu. Szczegółowe informacje o działaniach prowadzonych w ramach programu UE w 2019 r. znajdują się w tabeli D.

III.
PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

W dniu 16 września 2019 r. Rada postanowiła zmienić wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB i przyjęła poniższe konkluzje Rady, które będą ukierunkowywać prace grupy COARM w nadchodzącym okresie, m.in. przez zwiększenie dostępności danych zawartych w niniejszym sprawozdaniu dzięki opracowaniu internetowej bazy danych z możliwością przeszukiwania:

1. Rada przywołuje swoje zobowiązanie dotyczące wzmocnienia kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego poprzez przyjęcie decyzji Rady (WPZiB) 2019/1560 z dnia 16 września 2019 r., zmieniającej wspólne stanowisko 2008/944/WPZiB, oraz swoje zobowiązanie do wzmocnienia współpracy i promowania konwergencji w dziedzinie wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, w ramach wspólnej polityki zagranicznej bezpieczeństwa (WPZiB) poprzez ustanowienie, utrzymywanie i wdrażanie wspólnych wysokich standardów w zakresie zarządzania transferami technologii wojskowych i sprzętu wojskowego przez wszystkie państwa członkowskie.

Zobowiązania te nadal będą realizowane, również poprzez wymianę odnośnych informacji między państwami

członkowskimi, które to informacje dotyczą m.in. powiadomień o odmowie i polityk zakresie wywozu broni, lub

poprzez określenie ewentualnych środków służących dalszemu zwiększeniu konwergencji. Technologie wojskowe

i sprzęt wojskowy powinny być przedmiotem handlu prowadzonego w sposób odpowiedzialny i wiarygodny; należy zapobiegać ich przekierowywaniu do terrorystów, przestępców i innych nieupoważnionych użytkowników.

2. Rada podkreśla istotny wkład, jaki odpowiedzialna polityka handlu bronią wnosi utrzymywanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz poszanowanie praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego. Rada ponawia swoje zobowiązanie do propagowania współpracy i konwergencji polityk państw członkowskich, aby

zapobiegać wywozowi technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które mogłyby zostać wykorzystane do represji wewnętrznych lub agresji międzynarodowej lub przyczynić się do niestabilności regionalnej.

3. Rada zobowiązuje się do kontynuowania wysiłków na rzecz propagowania upowszechniania i skutecznego wykonywania Traktatu o handlu bronią (ATT), który wszedł w życie w dniu 24 grudnia 2014 r. Rada z zadowoleniem przyjmuje fakt, że znaczna liczba państw została już stroną ATT oraz międzynarodową dynamikę w kierunku powszechnego przystępowania do tego traktatu. Rada wzywa państwa, które jeszcze tego nie uczyniły, by przystąpiły do ATT lub go ratyfikowały oraz - w oczekiwaniu na przystąpienie lub ratyfikację - by przestrzegały jego postanowień. Państwa sygnatariusze powinny dążyć do wypełnienia swoich pierwotnych zobowiązań poprzez zakończenie procesu ratyfikacji. Rada jest przekonana, że wzmocnione upowszechnianie i wykonywanie ATT promuje cel tego traktatu, jakim jest współpraca, przejrzystość i odpowiedzialne działanie poprzez uregulowanie międzynarodowego handlu bronią, a przez to przyczynianie się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz zmniejszanie ludzkiego cierpienia.

4. Rada z zadowoleniem przyjmuje ponowne zaangażowanie się państw członkowskich na rzecz prawnie wiążącego wspólnego stanowiska zmienionego decyzją Rady (WPZiB) 2019/1560 i podkreśla, jak istotne jest przeprowadzenie szczegółowej oceny wniosków o zezwolenie na wywóz technologii wojskowych i sprzętu wojskowego z uwzględnieniem kryteriów określonych w tym wspólnym stanowisku.

5. Rada potwierdza wspólny cel, który przyświecał przyjęciu w 2008 r. wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB. Rada przywołuje swoją wcześniejszą ocenę zawartą w konkluzjach z listopada 2012 r. i lipca 2015 r., w której stwierdza, że możliwe jest poczynienie dalszych postępów w wykonywaniu wspólnego stanowiska, aby zapewnić maksymalną konwergencję między państwami członkowskimi w zakresie wywozu broni konwencjonalnej. Rada zadowoleniem przyjmuje w tym względzie fakt, że zmieniono przewodnik do wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, aby w większym stopniu zoperacjonalizować kryteria oceny ryzyka określone we wspólnym stanowisku. Rada podkreśla również, że spójna interpretacja i praktyczne stosowanie tych kryteriów wspierają konwergencję krajowych polityk wywozu broni.

6. Rada potwierdza swoje zaangażowanie na rzecz przejrzystości w międzynarodowym handlu bronią poprzez szereg konkretnych środków, które mają ułatwić prawidłową, spójną i terminową sprawozdawczość na temat wywozu broni dokonywanego przez państwa członkowskie. Obejmują one konkretne terminy składania sprawozdań do sprawozdania rocznego UE oraz dalsze wytyczne w zmienionym wspólnym stanowisku i przewodniku dotyczące zawartości i procesu sprawozdawczości.

7. Rada z zadowoleniem przyjmuje opracowanie bazy online z funkcją wyszukiwania na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych; umożliwi to wszystkim zainteresowanym stronom przeprowadzanie - w sposób przyjazny dla użytkownika - konsultacji i analiz danych dotyczących wywozu broni dokonywanego przez państwa członkowskie.

8. Jeśli chodzi o wymianę informacji między państwami członkowskimi na temat ich polityk dotyczących wywozu broni, Rada odnotowuje jasne wytyczne dotyczące tej kwestii zamieszczone w zmienionej wersji przewodnika i z zadowoleniem przyjmuje rozwój systemu online grupy COARM, który umożliwia szerszą wymianę informacji między państwami członkowskimi.

9. Uznając znaczenie bieżących wysiłków na rzecz intensyfikacji prac w dziedzinie kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, Rada powierza Grupie Roboczej ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej następujące zadania:

a) kontynuację dyskusji nad środkami wspierającymi państwa członkowskie gromadzeniu przekazywaniu istotnych informacji dotyczących ich rzeczywistego wywozu, z myślą o podjęciu działań służących kompleksowej sprawozdawczości i większej przejrzystości;

b) zbadanie możliwości dalszej poprawy metod pracy Grupy Roboczej ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej;

c) dalszą analizę ewentualnych korzyści z bazy danych dla urzędników wydających zezwolenia, która ułatwiałaby znajdowanie odnośnych informacji, w szczególności w źródłach, o których mowa w przewodniku.

10. Rada uwzględni postęp technologiczny w dziedzinie technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, uznając, jak istotne jest uwzględnienie wszystkich odnośnych elementów objętych wspólnymi zasadami regulującymi kontrolę wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

11. Rada odnotowuje, że wzmocnieniu europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego, przyczyniającemu się do realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w szczególności wspólnej europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony, powinna towarzyszyć ściślejsza współpraca i konwergencja w dziedzinie kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

12. Unia czuwa nad spójnością całości swoich działań zewnętrznych w kontekście jej stosunków zewnętrznych, zgodnie z art. 21 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej; w związku z tym Rada odnotowuje znaczenie konsekwentnej polityki kontroli wywozu materiałów związanych z obronnością i towarów podwójnego zastosowania.

13. Rada przypomina, że w dniu 19 listopada 2018 r. przyjęła zmienioną strategię UE przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowaną "Zabezpieczanie broni, ochrona obywateli". W związku z tym Rada powierza Grupie Roboczej ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej zadanie polegające na rozważeniu decyzji w sprawie certyfikatów użytkownika końcowego w odniesieniu do wywozu broni strzeleckiej lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni.

14. Rada zwraca się do Grupy Roboczej ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM), by za pięć lat dokonała ponownej oceny wykonania wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB zmienionego decyzją Rady (WPZiB) 2019/1560.

KRÓTKI OPIS KATEGORII WE WSPÓLNYM WYKAZIE UZBROJENIA UE 11

ML1 Broń gładkolufowa o kalibrze mniejszym niż 20 mm, inne uzbrojenie i broń automatyczna o kalibrze 12,7 mm (0,50 cala) lub mniejszym oraz następujące wyposażenie i specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML2 Broń gładkolufowa o kalibrze 20 mm lub większym, inna broń i uzbrojenie o kalibrze większym od 12,7 mm (0,50 cala), miotacze oraz następujące wyposażenie i specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML3 Amunicja i zapalniki oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML4 Bomby, torpedy, rakiety, pociski kierowane, inne urządzenia i ładunki wybuchowe oraz związane z nimi wyposażenie i akcesoria oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML5 Sprzęt kierowania ogniem oraz sprzęt do nadzoru i ostrzegania, a także powiązane z nimi systemy oraz sprzęt do testowania, strojenia i zakłócania, specjalnie zaprojektowane do celów wojskowych, a także specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe i wyposażenie

ML6 Pojazdy naziemne i ich elementy składowe

ML7 Chemiczne środki trujące, 'biologiczne środki trujące', 'środki rozpraszania tłumu', materiały radioaktywne oraz związany z nimi sprzęt, komponenty i materiały

Ml8 "Materiały wysokoenergetyczne" oraz substancje pokrewne

ML9 Wojenne jednostki pływające (nawodne lub podwodne), specjalny sprzęt morski, wyposażenie, elementy składowe i inne nawodne jednostki pływające

ML10 'Statki powietrzne', 'statki powietrzne lżejsze od powietrza', 'bezzałogowe pojazdy powietrzne' ('UAV'), silniki i sprzęt do 'statków powietrznych', pokrewne wyposażenie i elementy składowe, specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane do celów wojskowych

ML11 Sprzęt elektroniczny, 'statki kosmiczne' i elementy składowe, które nie zostały określone w innych punktach wspólnego wykazu uzbrojenia UE

ML12 Systemy broni opartej na energii kinetycznej dużych prędkości oraz pokrewny sprzęt, oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML13 Sprzęt opancerzony lub ochronny, takież konstrukcje oraz ich elementy składowe

ML14 'Sprzęt specjalistyczny do szkolenia wojskowego' lub dla symulacji scenariuszy wojskowych, symulatory specjalnie zaprojektowane do treningu użytkowania jakiegokolwiek uzbrojenia wymienionego w pozycjach ML1 lub ML2 oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe i akcesoria

ML15 Sprzęt do zobrazowywania lub przeciwdziałania, specjalnie zaprojektowany do celów wojskowych, oraz specjalnie zaprojektowane do niego elementy składowe i akcesoria

ML16 Odkuwki, odlewy i inne półfabrykaty, które zostały specjalnie zaprojektowane dla obiektów określonych w pozycjach od ML1 do ML4, ML6, ML9, ML10, ML12 lub ML19

ML17 Różnorodny sprzęt, materiały i 'biblioteki' oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML18 Sprzęt i elementy składowe do 'produkcji'

ML19 Systemy broni o ukierunkowanej energii (Directed Energy Weapon - DEW), sprzęt pokrewny lub sprzęt do przeciwdziałań, modele badawcze wymienione poniżej oraz specjalnie zaprojektowane do nich elementy składowe

ML20 Sprzęt kriogeniczny lub 'nadprzewodzący' oraz specjalnie zaprojektowane do niego elementy składowe i akcesoria

ML21 "Oprogramowanie"

ML22 "Technologia"

ZAŁĄCZNIK

1 Prawnie wiążące dla państw członkowskich UE.
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99), zmienione decyzją Rady (WPZiB) 2019/1560 z dnia 16 września 2019 r. (Dz.U. L 239 z 17.9.2019, s. 16).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie (Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/2309 z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 326 z 11.12.2015, s. 56).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
7 https://www.consilium.europa.eu/media/40659/st12189-en19.pdf czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Rozwiązania te przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia i innych urzędników pracujących w stosownych departamentach i agencjach rządowych. Proces decyzyjny opiera się na wiedzy fachowej tych urzędników o kwestiach regionalnych, prawnych, sądowych, technicznych, dotyczących rozwoju oraz bezpieczeństwa i wojskowości.
9 Dz.U. C 95 z 12.3.2019, s. 1.
10 Wspólne stanowisko Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79).
11 Pełny opis kategorii, w wersji przyjętej przez Radę w dniu 18 lutego 2019 r. (Dz.U. C 95 z 12.3.2019, s. 1), można znaleźć na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1552381476643&uri=OJ:JOC_2019_095_R_0001

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.431.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Dwudzieste drugie roczne sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020