(2020/C 431/01)(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
WPROWADZENIE
Niniejsze sprawozdanie obejmuje dane dotyczące udzielonych zezwoleń i odrzuconych wniosków o wydanie zezwolenia oraz wywozu broni konwencjonalnej z państw członkowskich UE w roku kalendarzowym 2019. Obejmuje ono również działania podjęte przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB w 2019 r. 1 (2 .
Sprawozdanie opracowuje Europejska Służba Działań Zewnętrznych na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie, w tym danych przekazanych przez Zjednoczone Królestwo, dotyczących wywozu broni przez te kraje w 2019 r. Działająca w Radzie Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) popiera stały dialog wśród państw członkowskich na temat spójnego stosowania wspólnych przepisów regulujących kontrolę wywozu broni. Ponadto sprawozdanie zawiera niewyczerpujący wykaz informacji na temat wewnątrzunijnych transferów produktów związanych z obronnością, które to transfery są regulowane dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43 3 .
Następujące państwa trzecie oficjalnie postanowiły przyjąć i stosować kryteria i zasady określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB zmienionym w 2019 r.: Albania, Bośnia i Hercegowina, Macedonia Północna, Czarnogóra, Gruzja, Islandia, Kanada i Norwegia. Od roku 2012 istnieje system wymiany informacji między UE a Norwegią.
W okresie objętym sprawozdaniem nadal propagowano w wybranych państwach trzecich skuteczne krajowe kontrole wywozu broni oraz zasady i kryteria określone we wspólnym działaniu 2008/944/WPZiB przez kontynuowanie wdrażania decyzji Rady (WPZiB) 2018/101 4 , która zapewniła dalsze działania w następstwie decyzji (WPZiB) 2015/2309 5 . Kontynuowano również unijne działania informacyjne dotyczące upowszechniania i wdrażania Traktatu o handlu bronią: w tym samym okresie zrealizowano wiele działań na mocy decyzji Rady (WPZiB) 2017/915 6 .
1 Prawnie wiążące dla państw członkowskich UE.
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99), zmienione decyzją Rady (WPZiB) 2019/1560 z dnia 16 września 2019 r. (Dz.U. L 239 z 17.9.2019, s. 16).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie (Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/101 z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 17 z 23.1.2018, s. 40).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/2309 z dnia 10 grudnia 2015 r. w sprawie propagowania skutecznych kontroli wywozu broni (Dz.U. L 326 z 11.12.2015, s. 56).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/915 z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie działań informacyjnych Unii wspierających wdrożenie Traktatu o handlu bronią (Dz.U. L 139 z 30.5.2017, s. 38).
7 https://www.consilium.europa.eu/media/40659/st12189-en19.pdf czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na wywóz. Rozwiązania te przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia i innych urzędników pracujących w stosownych departamentach i agencjach rządowych. Proces decyzyjny opiera się na wiedzy fachowej tych urzędników o kwestiach regionalnych, prawnych, sądowych, technicznych, dotyczących rozwoju oraz bezpieczeństwa i wojskowości.
9 Dz.U. C 95 z 12.3.2019, s. 1.
10 Wspólne stanowisko Rady 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią (Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79).