Konkluzje Rady Inwestycje publiczne z wykorzystaniem zamówień publicznych: zrównoważona odbudowa i nowy impuls dla odpornej gospodarki UE.

Konkluzje Rady
Inwestycje publiczne z wykorzystaniem zamówień publicznych: zrównoważona odbudowa i nowy impuls dla odpornej gospodarki UE

(2020/C 412 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji w zrównoważoną i odporną odbudowę, w tworzenie miejsc pracy oraz naprawę bezpośrednich szkód spowodowanych pandemią COVID-19, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 2 października 2020 r. 1 , w których podkreślono potrzebę silnego i głębokiego jednolitego rynku oraz opracowania dalszych instrumentów służących zaradzeniu zakłóceniom, jakie powodują na jednolitym rynku subsydia zagraniczne;

PRZYPOMINAJĄC o tym, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie ustanowiły pakiet odbudowy w celu wzmocnienia gospodarki europejskiej po kryzysie; pakiet ten zapewnia finansowanie inwestycji mających na celu złagodzenie szkód społeczno-gospodarczych wynikających z kryzysu związanego z COVID-19;

KŁADĄC NACISK NA TO, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wsparcia najbardziej dotkniętych przedsiębiorstw, ale także w celu dokonania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność i zrównoważoność, z uwzględnieniem Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;

PODKREŚLAJĄC ważną rolę inwestycji publicznych w odbudowie i ścieżce wzrostu gospodarki europejskiej, która będzie dostosowana do wymogów przyszłości, i ZAZNACZAJĄC, że istotna część inwestycji publicznych realizowana jest w drodze zamówień publicznych (stanowiących około 14 % PKB UE w okresie poprzedzającym COVID-19);

UWYPUKLAJĄC kluczową rolę dobrze funkcjonującego systemu zamówień publicznych, który obejmuje odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem w celu utrzymania usług publicznych i zapewnienia usług świadczonych w interesie ogólnym, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych;

PODKREŚLAJĄC, że unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych 2  zapewniają nabywcom publicznym ramy prawne gwarantujące rozliczalność w zakresie wydatków publicznych;

PRZYPOMINAJĄC, że w trakcie pandemii COVID-19 nabywcy publiczni napotkali trudności w zapewnieniu dostępności towarów i usług niezbędnych do walki z sytuacją kryzysową; PRZYWOŁUJĄC komunikat Komisji pt. "Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacji nadzwyczajnej związanej z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19" 3 , w którym wskazuje się na rozwiązania zawarte w obowiązującym prawodawstwie UE zapewniające nabywcom publicznym w państwach członkowskich instrumenty w celu radzenia sobie z sytuacjami nadzwyczajnymi, takimi jak COVID-19;

PODKREŚLAJĄC potrzebę środków zapobiegawczych w zakresie gotowości i oceny zdolności ram prawnych dotyczących instrumentów zamówień publicznych do radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi i do stworzenia warunków niezbędnych do pobudzenia odbudowy;

POWOŁUJĄC się na art. 92 dyrektywy 2014/24 4  w sprawie zamówień publicznych, który umożliwia Komisji dokonanie przeglądu wpływu ekonomicznego na rynek wewnętrzny, w szczególności z uwzględnieniem takich czynników, jak trans- graniczne udzielanie zamówień i koszty transakcji, wynikającego z zastosowania progów;

PRZYWOŁUJĄC niedawne konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 5 , w których zaznaczono ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - ekologicznej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne, i podkreślono potrzebę podnoszenia świadomości na temat dobrych praktyk, w szczególności poprzez stosowanie we wszystkich odpowiednich przetargach publicznych ukierunkowanych kryteriów i cyfrowych narzędzi udzielania zamówień publicznych;

PODKREŚLAJĄC, że efektywność zamówień publicznych będzie miała istotny wpływ na terminowość i adekwatność inwestycji publicznych, które wspierają odbudowę, a także na dostosowanie takich inwestycji do wymogów przyszłości; a także WYCHODZĄC Z ZAŁOŻENIA, że efektywność zamówień publicznych będzie w związku z tym istotnym czynnikiem sukcesu dla odbudowy, wzrostu, tworzenia sprawiedliwego zatrudnienia, a tym samym wzmocni gospodarczą i społeczną odporność Unii, ochronę zdrowia jej obywateli i ochronę środowiska;

ODNOSZĄC SIĘ do opracowanych przez Komisję wytycznych dotyczących udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich 6 ; ODNOSZĄC SIĘ do art. 25 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 43 i 85 dyrektywy 2014/25/UE;

PODKREŚLAJĄC, że umowy ramowe są ważnym i powszechnie stosowanym narzędziem udzielania zamówień pozwalającym uwzględnić różnych nabywców publicznych i ich potrzeby w zakresie zamówień, dzięki niezbędnej elastyczności tego instrumentu;

WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów poprzez skuteczne struktury zarządzania i ścisłą koordynację działań na szczeblu krajowym, w szczególności na rzecz:

Zwiększenia efektywności zamówień publicznych w celu pobudzenia odbudowy i radzenia sobie z przyszłymi kryzysami

1.
JEST ZDANIA, że należy przyspieszyć inwestycje publiczne, aby wspomóc odbudowę unijnej gospodarki, PODKREŚLAJĄC jednocześnie potrzebę przejrzystości, równego traktowania, uczciwej konkurencji i uczciwości w zamówieniach publicznych; WZYWA państwa członkowskie do wykorzystania możliwości, jakie stwarzają odpowiednie ramy krajowe i europejskie, aby zapewnić sprawne i efektywne udzielanie zamówień; APELUJE również do państw członkowskich o podnoszenie świadomości decydentów na temat dobrze funkcjonujących struktur nabywców publicznych, dalszego inwestowania w wiedzę fachową i profesjonalizację nabywców publicznych, na przykład centralnych jednostek zakupujących, a także o wzmocnienie zdolności nabywców publicznych w celu realizacji strategicznych priorytetów, w szczególności tworzenia miejsc pracy, naprawiania szkód społeczno-gospodarczych spowodowanych kryzysem związanym z COVID-19, wsparcia MŚP oraz zielonych i cyfrowych priorytetów;
2.
PODKREŚLA znaczenie, jakie współpraca między nabywcami publicznymi w państwach członkowskich oraz między nimi ma dla efektywnych inwestycji publicznych w czasie odbudowy i w kontekście zwalczania przyszłych kryzysów; WZYWA zatem państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków oraz, w stosownych przypadkach i w miarę możliwości, do ustanowienia wspólnych strategii i mechanizmów, przy jednoczesnym uwzględnieniu szczególnych potrzeb i interesów MŚP; WZYWA również Komisję do wspomagania państw członkowskich poprzez zapewnianie wsparcia i wytycznych w odniesieniu do zamówień transgranicznych i wspólnych;
3.
UWAŻA, że cyfryzacja zamówień publicznych znacznie wzmocni transformację cyfrową gospodarki UE, zmniejszy obciążenia administracyjne, będzie sprzyjać przejrzystości i rozliczalności oraz poprawi otoczenie biznesowe wykonawców; WZYWA państwa członkowskie do przyspieszenia cyfrowej transformacji zamówień publicznych, również w drodze współpracy publicznopublicznej; WZYWA państwa członkowskie do współpracy przy zamawianiu rozwiązań cyfrowych w celu ułatwienia przetwarzania danych, przy jednoczesnym zapewnieniu interoperacyjności;
4.
APELUJE do państw członkowskich i Komisji o to, by monitorowały realizację inwestycji publicznych oraz by mierzyły postępy w osiąganiu innowacyjnych i zrównoważonych celów zgodnie ze stosownymi strategiami i przepisami sektorowymi; WZYWA państwa członkowskie do podjęcia decyzji o ambitnym wdrożeniu standardowych formularzy nowej generacji (eForms), które, w stosownych przypadkach i w miarę możliwości, zawierałyby - jako pola obowiązkowe - takie obszary jak zielone zamówienia publiczne, społecznie odpowiedzialne zamówienia publiczne oraz innowacyjne zamówienia publiczne;
5.
PODKREŚLA ogromne znaczenie, jakie dla terminowej i pomyślnej realizacji projektów publicznych mają szybkie i skuteczne systemy odwoławcze, oraz WZYWA państwa członkowskie do monitorowania skuteczności ich własnych systemów odwoławczych. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wzmocnioną współpracę między państwami członkowskimi za pośrednictwem sieci organów odwoławczych pierwszej instancji;
6.
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do określenia najlepszych praktyk oraz opracowania wspólnych zaleceń i wytycznych dotyczących terminowego przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
7.
WZYWA Komisję do dokonania przeglądu skutków gospodarczych dla jednolitego rynku wynikających z zastosowania progów, określonych w dyrektywach w sprawie zamówień publicznych 7 , w świetle potrzeby pobudzenia inwestycji w całej Europie w następstwie pandemii COVID-19, przy jednoczesnym uwzględnieniu dostępu MŚP do rynków zamówień publicznych oraz roli MŚP w odbudowie Unii Europejskiej, a także do złożenia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania na ten temat oraz do przeanalizowania możliwości zaproponowania - w trakcie kolejnej rundy negocjacji - podwyższenia mających zastosowanie kwot progowych, w miarę możliwości i stosownie do sytuacji, jak stwierdzono w szczególności w art. 92 dyrektywy 2014/24/UE;
8.
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do określenia dodatkowych środków mających na celu zmniejszenie obciążeń biurokratycznych i kosztów przestrzegania przepisów, a także do zmniejszenia ograniczeń proceduralnych dla nabywców publicznych w celu uproszczenia i zwiększenia inwestycji publicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnie skutecznej konkurencji między podmiotami gospodarczymi i udoskonaleniu funkcjonowania jednolitego rynku, tym samym w szczególności do:
przeanalizowania efektywności i skuteczności ram zamówień publicznych, w tym dyrektyw w sprawie zamówień publicznych, zgodnie z Porozumieniem w sprawie zamówień rządowych (GPA),
zbadania możliwości wykorzystania "uproszczonego systemu" na mocy tytułu III dyrektywy 2014/24 oraz rozważenia rozszerzonego zastosowania na inne usługi, zgodnie z postanowieniami GPA,
na tyle, na ile jest to stosowne i wykonalne - doprecyzowania i, w razie potrzeby, zwiększenia elastyczności w stosowaniu umów ramowych w odniesieniu do określania ilości danych robót budowlanych, usług i dostaw, a także w odniesieniu do okresu obowiązywania przewidywanej umowy ramowej, także z uwzględnieniem dostępu MŚP do rynków zamówień publicznych,
w przypadku Komisji - dokonania przeglądu skutków gospodarczych dla rynku wewnętrznego wynikających ze stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych w sektorach, w których może nie występować interes transgraniczny (takich jak sektor młodzieży i opieki nad osobami starszymi), oraz przedłożenia sprawozdania z wyników przeglądu i m.in. możliwych dostosowań ram prawnych, w razie potrzeby,
przeanalizowania możliwości i stosowności zbliżenia niektórych ustaleń mających zastosowanie do instytucji zamawiających (dyrektywa 2014/24) i podmiotów zamawiających (dyrektywa 2014/25),
przeanalizowania sposobów rozwiązania problemów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa (wiarygodności) dostaw;
9.
WZYWA Komisję do wspomagania i ułatwiania działań inwestycyjnych w procesie udzielania zamówień w celu sprostania pilnym wyzwaniom wynikającym z pandemii, w tym w zakresie zdolności cyfrowych, oraz - w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi - do wskazania środków niezbędnych do efektywnego radzenia sobie z przyszłymi sytuacjami nadzwyczajnymi i kryzysowymi w dziedzinie zamówień publicznych, tym samym do rozważenia w szczególności:
doprecyzowania zakresu stosowania dyrektywy 2014/24, zwłaszcza w odniesieniu do stosowania procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji; to doprecyzowanie powinno obejmować wytyczne wyszczególniające powody uzasadniające wyjątkowo pilną potrzebę oraz wykaz możliwych przykładów wysoce wrażliwych sektorów,
ocenienia potrzeby wprowadzenia dalszych wyłączeń ze stosowania dyrektyw w sprawie zamówień publicznych dla zamówień na określone strategiczne towary i usługi w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysowych, będących wynikiem pandemii, ataków terrorystycznych, stanu obronności, poważnych i aktualnych zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego lub klęsk żywiołowych;

Tworzenie odpowiednich zachęt do innowacyjnych i zrównoważonych inwestycji i wzrostu w UE z wykorzystaniem zamówień publicznych

10.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wnioski Komisji zawarte w planie inwestycyjnym na rzecz zrównoważonej Europy i służące wprowadzeniu - w inicjatywach sektorowych, przepisach dotyczących unijnego finansowania lub w przepisach dotyczących konkretnych produktów - kryteriów lub celów w zakresie zielonych zamówień publicznych, a także służące ustanowieniu instrumentu kontroli zrównoważonych zamówień publicznych; WZYWA Komisję do opracowania wytycznych i narzędzi wsparcia w celu zharmonizowania realizacji projektów na rzecz zrównoważonych projektów z zakresu infrastruktury publicznej, a tym samym do zwiększenia ogólnej zrównoważoności i atrakcyjności inwestycji;
11.
PODKREŚLA wzorcową rolę sektora publicznego w realizacji celów Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030; Europejskiego Zielonego Ładu oraz celu zakładającego osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030 oraz Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka; w tym kontekście POPIERA, w zakresie, w jakim jest to właściwe i wykonalne, ambitne względy środowiskowe, np. kryteria lub cele, z uwzględnieniem również ich praktycznych skutków dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, i PODKREŚLA potrzebę sprawozdawczości i monitorowania zgodnie z założeniami planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym; WZYWA Komisję do rozważenia gwarancji i standardów należytej staranności w zakresie praw człowieka, a tym samym promowania spójności polityki w odniesieniu do Planu działania w zakresie finansowania zrównoważonego wzrostu gospodarczego, w szczególności rozporządzenia (UE) 2020/852 8  w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, a także inicjatywy Komisji dotyczącej zrównoważonego ładu korporacyjnego 9 ;
12.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE inicjatywę Komisji w ramach planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym służącą wspieraniu budowania zdolności poprzez wytyczne, szkolenia i rozpowszechnianie dobrych praktyk w celu podkreślenia ważnej roli, jaką organy publiczne odgrywają w przyczynianiu się do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2050 r. Działanie to powinno mieć na celu umożliwienie nabywcom publicznym brania pod uwagę przyjaznych dla klimatu i zasobooszczędnych produktów i usług oraz, w jak największym stopniu, powinno uwzględniać (zewnętrzny) cykl życia i koszty ekonomiczne w procesie zakupu; WZYWA też Komisję do opracowania i rozpowszechnienia operacyjnych metod obliczania kosztów cyklu życia, szczególnie w odniesieniu do kosztów przypisywanych ekologicznym efektom zewnętrznym;
13.
UWAŻA, że nabywcy publiczni powinni strategicznie wykorzystywać swoją siłę nabywczą do uzyskania lepszego stosunku wartości do ceny oraz wspierać przejście na bardziej ekologiczną, bardziej innowacyjną gospodarkę o obiegu zamkniętym, w szczególności poprzez inwestowanie w zrównoważoną infrastrukturę, w zasobooszczędne produkty wielorazowego użytku, nadające się do recyklingu i naprawy, a także w renowację budynków publicznych w celu poprawy ich zrównoważoności i optymalizacji kosztów cyklu życia; PODKREŚLA, że zakupy publiczne mogą i powinny być wykorzystywane do wspierania kwestii społecznych i ochrony praw człowieka w globalnych łańcuchach dostaw, włączenia społecznego i sprawiedliwego zatrudnienia w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom kryzysu, oraz WZYWA Komisję do przedstawienia wytycznych, w tym przykładów dotyczących sposobów realizacji takich celów w ramach postępowań o udzielenie zamówienia;
14.
KŁADZIE NACISK NA TO, że przejrzystość, rozliczalność i uczciwa konkurencja będą miały kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego i efektywnego wykorzystania unijnych i krajowych zasobów na potrzeby transformacji ekologicznej i działań na rzecz odbudowy;
15.
UWAŻA, że zasadnicze znaczenie ma wiedza na temat sposobu realizacji zrównoważonych i innowacyjnych zamówień, aby wykorzystać korzyści płynące z siły nabywczej w sektorze publicznym, i w związku z tym WZYWA państwa członkowskie i inne instytucje Unii Europejskiej do maksymalizacji potencjału transformacyjnego zamówień publicznych poprzez rozwijanie kluczowych umiejętności i zdolności w celu sprostania obecnym wyzwaniom, a Komisję do wspierania państw członkowskich w tworzeniu europejskiej sieci centrów doradczych ds. najlepszych praktyk na rzecz rozwoju zrównoważonych i innowacyjnych zamówień; ZWRACA SIĘ do państw członkowskich o wspieranie edukacji, szkoleń i kampanii informacyjnych skierowanych do nabywców publicznych;

Przyczynianie się poprzez zamówienia publiczne do odporniejszej gospodarki UE

16.
UWAŻA, że innowacje odgrywają kluczową rolę w odporności europejskiej gospodarki, i PODKREŚLA, że nabywcy publiczni powinni stymulować popyt na innowacje; WZYWA państwa członkowskie do wspierania i promowania innowacyjnych zamówień;
17.
ODNOTOWUJE, że współpraca między nabywcami publicznymi może kształtować rynki, stymulować innowacje i zwiększać efektywność inwestycji publicznych; WZYWA państwa członkowskie i Komisję do wspierania interakcji między nabywcami publicznymi a ekosystemami przemysłowymi i innowacyjnymi, aby ułatwić dopasowywanie popytu do ofert, w tym poprzez ustanowienie platform umożliwiających interakcje między nabywcami a dostawcami na potrzeby udoskonalonych strategii zaopatrzenia;
18.
UZNAJE potrzebę zwiększania odporności europejskiej gospodarki i PODKREŚLA, że państwa członkowskie i ich nabywcy publiczni mają do odegrania zasadniczą rolę w tym zakresie, zwłaszcza z uwagi na to, że są kluczowymi inwestorami w wielu sektorach gospodarki, a tym samym mogą być potencjalnie narażeni na nieuczciwą konkurencję zewnętrzną;
19.
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do współpracy w opracowywaniu wytycznych i kryteriów za pomocą wspólnej metodyki w celu wspierania sektora publicznego w procesie zaopatrywania się z wykorzystaniem przejrzystych, niezawodnych, elastycznych i zróżnicowanych łańcuchów dostaw po to, by wzmocnić europejską gospodarkę oraz zmniejszyć strategiczną zależność od państw trzecich, zwłaszcza w niektórych sektorach europejskiej gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania usług publicznych i publicznej opieki zdrowotnej, np. w odniesieniu do produktów leczniczych i wyrobów medycznych; przy określaniu proporcjonalnego i ukierunkowanego podejścia do tej kwestii należy dokładnie rozważyć wpływ na konkurencję, ceny i postępowania o udzielenie zamówienia;
20.
KŁADZIE NACISK NA TO, że UE musi promować ambitny i zrównoważony program w sprawie wolnego handlu, jednocześnie chroniąc swoje interesy w świetle nieuczciwych praktyk i nadużyć oraz zapewniając wzajemność; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zamiar przyspieszenia prac nad instrumentem dotyczącym udzielania zamówień publicznych w kontekście międzynarodowym 10 , który ma promować lepszy dostęp do zamówień publicznych w państwach trzecich 11 , oraz opracowywanie dalszych instrumentów mających na celu przeciwdziałanie zakłócającemu wpływowi zagranicznych dotacji na jednolity rynek; WZYWA Komisję do rozważenia sposobów przeciwdziałania zakłócającemu wpływowi wynikającemu z udziału oferentów prowadzących działalność w jurysdykcjach ujętych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, co skutkuje nieuzasadnioną przewagą konkurencyjną w postępowaniach o udzielenie zamówienia;
21.
WZYWA Komisję do dalszego doprecyzowania i zaktualizowania, na podstawie międzynarodowych zobowiązań UE i unijnych dyrektyw w sprawie zamówień publicznych, pola do manewru, jakim dysponują państwa członkowskie i nabywcy publiczni w zakresie wyciągnięcia konsekwencji z zakresu tych umów w odniesieniu do udziału oferentów i produktów z państw trzecich;
22.
WZYWA państwa członkowskie do opracowania kompleksowych polityk i strategii dotyczących zakupów; te polityki i strategie powinny być w szczególności ukierunkowane na sektory, w których popyt publiczny ma znaczący wpływ, tak jak w przypadku produktów leczniczych, wyrobów medycznych lub IT, również z uwzględnieniem kwestii odporności, zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa dostaw.
1 Konkluzje Rady Europejskiej z 1-2 października 2020 r.: dok. ST 13/20.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65); dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243); dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniająca dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz.U. L 216 z 20.8.2009, s. 76); oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1).
3 Dz.U. C 108 I z 1.4.2020, s. 1.
4 Dyrektywa 2014/24/UE.
5 Dok. ST 10698/20 "Pogłębiony jednolity rynek na rzecz silnej odbudowy i konkurencyjnej, zrównoważonej Europy".
6 Komunikat Komisji, C (2019) 5494 final.
7 Zob. przypis 2.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
9 Komisja Europejska: Nowe konsultacje w sprawie zrównoważonego ładu korporacyjnego, wrzesień 2020 r.
10 Dok. ST 5752/16 - COM (2016) 34 final oraz dok. 2012/0060 (COD).
11 Konkluzje Rady Europejskiej z 1-2 października 2020 r.: dok. ST 13/20.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024