(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2020 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji w zrównoważoną i odporną odbudowę, w tworzenie miejsc pracy oraz naprawę bezpośrednich szkód spowodowanych pandemią COVID-19, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów;
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 2 października 2020 r. 1 , w których podkreślono potrzebę silnego i głębokiego jednolitego rynku oraz opracowania dalszych instrumentów służących zaradzeniu zakłóceniom, jakie powodują na jednolitym rynku subsydia zagraniczne;
PRZYPOMINAJĄC o tym, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie ustanowiły pakiet odbudowy w celu wzmocnienia gospodarki europejskiej po kryzysie; pakiet ten zapewnia finansowanie inwestycji mających na celu złagodzenie szkód społeczno-gospodarczych wynikających z kryzysu związanego z COVID-19;
KŁADĄC NACISK NA TO, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wsparcia najbardziej dotkniętych przedsiębiorstw, ale także w celu dokonania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność i zrównoważoność, z uwzględnieniem Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;
PODKREŚLAJĄC ważną rolę inwestycji publicznych w odbudowie i ścieżce wzrostu gospodarki europejskiej, która będzie dostosowana do wymogów przyszłości, i ZAZNACZAJĄC, że istotna część inwestycji publicznych realizowana jest w drodze zamówień publicznych (stanowiących około 14 % PKB UE w okresie poprzedzającym COVID-19);
UWYPUKLAJĄC kluczową rolę dobrze funkcjonującego systemu zamówień publicznych, który obejmuje odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem w celu utrzymania usług publicznych i zapewnienia usług świadczonych w interesie ogólnym, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych;
PODKREŚLAJĄC, że unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych 2 zapewniają nabywcom publicznym ramy prawne gwarantujące rozliczalność w zakresie wydatków publicznych;
PRZYPOMINAJĄC, że w trakcie pandemii COVID-19 nabywcy publiczni napotkali trudności w zapewnieniu dostępności towarów i usług niezbędnych do walki z sytuacją kryzysową; PRZYWOŁUJĄC komunikat Komisji pt. "Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacji nadzwyczajnej związanej z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19" 3 , w którym wskazuje się na rozwiązania zawarte w obowiązującym prawodawstwie UE zapewniające nabywcom publicznym w państwach członkowskich instrumenty w celu radzenia sobie z sytuacjami nadzwyczajnymi, takimi jak COVID-19;
PODKREŚLAJĄC potrzebę środków zapobiegawczych w zakresie gotowości i oceny zdolności ram prawnych dotyczących instrumentów zamówień publicznych do radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi i do stworzenia warunków niezbędnych do pobudzenia odbudowy;
POWOŁUJĄC się na art. 92 dyrektywy 2014/24 4 w sprawie zamówień publicznych, który umożliwia Komisji dokonanie przeglądu wpływu ekonomicznego na rynek wewnętrzny, w szczególności z uwzględnieniem takich czynników, jak trans- graniczne udzielanie zamówień i koszty transakcji, wynikającego z zastosowania progów;
PRZYWOŁUJĄC niedawne konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 5 , w których zaznaczono ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - ekologicznej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne, i podkreślono potrzebę podnoszenia świadomości na temat dobrych praktyk, w szczególności poprzez stosowanie we wszystkich odpowiednich przetargach publicznych ukierunkowanych kryteriów i cyfrowych narzędzi udzielania zamówień publicznych;
PODKREŚLAJĄC, że efektywność zamówień publicznych będzie miała istotny wpływ na terminowość i adekwatność inwestycji publicznych, które wspierają odbudowę, a także na dostosowanie takich inwestycji do wymogów przyszłości; a także WYCHODZĄC Z ZAŁOŻENIA, że efektywność zamówień publicznych będzie w związku z tym istotnym czynnikiem sukcesu dla odbudowy, wzrostu, tworzenia sprawiedliwego zatrudnienia, a tym samym wzmocni gospodarczą i społeczną odporność Unii, ochronę zdrowia jej obywateli i ochronę środowiska;
ODNOSZĄC SIĘ do opracowanych przez Komisję wytycznych dotyczących udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich 6 ; ODNOSZĄC SIĘ do art. 25 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 43 i 85 dyrektywy 2014/25/UE;
PODKREŚLAJĄC, że umowy ramowe są ważnym i powszechnie stosowanym narzędziem udzielania zamówień pozwalającym uwzględnić różnych nabywców publicznych i ich potrzeby w zakresie zamówień, dzięki niezbędnej elastyczności tego instrumentu;
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów poprzez skuteczne struktury zarządzania i ścisłą koordynację działań na szczeblu krajowym, w szczególności na rzecz:
Zwiększenia efektywności zamówień publicznych w celu pobudzenia odbudowy i radzenia sobie z przyszłymi kryzysami
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.412I.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje Rady Inwestycje publiczne z wykorzystaniem zamówień publicznych: zrównoważona odbudowa i nowy impuls dla odpornej gospodarki UE. |
| Data aktu: | 25/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 30/11/2020 |