Komunikat Komisji Trzecie zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19.

KOMUNIKAT KOMISJI
Trzecie zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19

(2020/C 218/03)

(Dz.U.UE C z dnia 2 lipca 2020 r.)

1. 

WPROWADZENIE

1.
W dniu 19 marca 2020 r. Komisja przyjęła komunikat "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" 1  (dalej "tymczasowe ramy"). W dniu 3 kwietnia 2020 r. przyjęła pierwsze zmiany tego komunikatu, aby uwzględnić pomoc, która mogłaby przyspieszyć badania nad produktami służącymi zwalczaniu epidemii COVID-19 oraz ich testowanie i produkcję, a także aby chronić miejsca pracy i w większym stopniu wspomóc gospodarkę podczas obecnego kryzysu 2 . W dniu 8 maja 2020 r. przyjęła drugie zmiany, aby ułatwić przedsiębiorstwom dotkniętym kryzysem dostęp do kapitału i płynności 3 .
2.
Unijna kontrola pomocy państwa stosowana w ukierunkowany i proporcjonalny sposób służy temu, aby krajowe środki wsparcia skutecznie pomagały przedsiębiorstwom dotkniętym skutkami epidemii COVID-19 w czasie jej trwania, przy równoczesnym ograniczeniu nadmiernych zakłóceń na rynku wewnętrznym, utrzymaniu integralności tego rynku i zapewnieniu równych warunków działania. Dzięki temu można podtrzymać ciągłość działalności gospodarczej podczas epidemii COVID-19 i zapewnić gospodarce silny fundament do podźwignięcia się z kryzysu, nie tracąc z oczu znaczenia, jakie ma przeprowadzenie zielonej i cyfrowej transformacji, zgodnie z prawem i celami Unii.
3.
Celem niniejszego komunikatu jest doprecyzowanie i zmiana warunków dotyczących tymczasowych środków pomocy państwa, które w kontekście epidemii COVID-19 Komisja uznaje za zgodne z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) i c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
4.
Po pierwsze, głównym celem tymczasowych ram jest zapewnienie ukierunkowanego wsparcia dla zwykle rentownych przedsiębiorstw, które z powodu epidemii COVID-19 znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Jest to ważna zasada, która pozwala uniknąć nadmiernych zakłóceń konkurencji. Tymczasowe ramy uzupełniają w związku z tym, a nie zastępują możliwości udzielania wsparcia, jakimi już dysponują państwa członkowskie. Na przykład w odniesieniu do przedsiębiorstw, które już znajdowały się w trudnej sytuacji finansowej przed wybuchem epidemii COVID-19, w wytycznych Komisji w sprawie pomocy na ratowanie i restrukturyzację 4  określono jasne warunki, na podstawie których takie przedsiębiorstwa są zobowiązane opracować solidne plany restrukturyzacji, które umożliwią im osiągnięcie długoterminowej rentowności. Warunki te wprowadzono, aby zagwarantować, że takie przedsiębiorstwa nie będą w dalszym ciągu zabiegać o pomoc państwa zamiast konkurować na rynku własną ofertą.
5.
Mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa (tj. przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników i których roczny obrót/suma bilansowa nie przekracza 10 mln EUR) w dużym stopniu przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w UE w ujęciu łącznym: generują ponad 37 % wartości dodanej i niemal 50 % miejsc pracy w sektorze niefinansowym. W czasie obecnego kryzysu mikroprzedsiębiorstwa oraz małe przedsiębiorstwa zostały szczególnie dotknięte niedoborem płynności wywołanym skutkami gospodarczymi epidemii COVID-19. Bezprecedensowy wstrząs podażowy i popytowy spowodowany kryzysem pogłębił także trudności z dostępem do finansowania na rynku, z jakimi ogólnie borykają się takie przedsiębiorstwa, w porównaniu ze średnimi i dużymi przedsiębiorstwami. Jeśli nie zostaną podjęte działania, trudności te mogłyby doprowadzić do bankructwa wielu mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw, co spowodowałoby poważne zakłócenia w całej gospodarce UE.
6.
W związku z tym Komisja uważa, że należy rozszerzyć tymczasowe ramy środków pomocy państwa na wszystkie mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa, nawet jeśli w dniu 31 grudnia 2019 r. zaliczałyby się one do kategorii przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej 5 , pod warunkiem że nie są objęte zbiorowym postępowaniem upadłościowym na podstawie prawa krajowego oraz że nie otrzymały pomocy na ratowanie (która nie została spłacona) ani pomocy na restrukturyzację (i nadal podlegają planowi restrukturyzacji). Zdaniem Komisji w przypadku pomocy państwa dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw, z uwagi na ich ograniczoną wielkość i ograniczony udział w transakcjach transgranicznych, istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że taka pomoc wywoła zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym i wpłynie na wewnątrzunijną wymianę handlową niż w przypadku pomocy państwa dla średnich i dużych przedsiębiorstw.
7.
Taka pomoc ma również na celu zwiększenie możliwości wsparcia innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup, które są w fazie dużego wzrostu i w związku z tym mają kluczowe znaczenie dla ożywienia gospodarczego w Unii. Chociaż nie istnieje unijna definicja przedsiębiorstw typu startup, wydaje się, że przeważająca większość tego rodzaju przedsiębiorstw należy do kategorii małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), o której mowa w załączniku I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych. Komisja przypomina ponadto, że nawet przed wprowadzeniem tej zmiany wszystkie MŚP, które według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. istniały od mniej niż trzech lat, mogą już korzystać ze środków pomocy przewidzianych w tymczasowych ramach, gdyż zgodnie z ogólnym rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych nie można ich było uznać za przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., z wyjątkiem szczególnych przypadków postępowania w związku z niewypłacalnością lub pomocy na ratowanie lub restrukturyzację 6 .
8.
Państwa członkowskie mogą zdecydować o wprowadzeniu zmian w istniejących programach zatwierdzonych przez Komisję na podstawie tymczasowych ram, aby beneficjentami programów objętych zakresem tych ram mogły być także mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa, które znajdowały się w trudnej sytuacji już w dniu 31 grudnia 2019 r., o ile spełniają one warunki opisane powyżej w pkt 6 i 7. Państwa członkowskie, które planują to uczynić, proszone są o zgłoszenie wykazu wszystkich istniejących programów, w przypadku których przewidują modyfikacje, oraz dostarczenie niezbędnych informacji wskazanych w załączniku do niniejszego komunikatu. Pozwoli to Komisji na przyjęcie jednej decyzji obejmującej programy zamieszczone w wykazie.
9.
Po drugie, tymczasowe ramy ze zmianami wprowadzonymi dnia 8 maja 2020 r. określają kryteria na podstawie unijnych zasad pomocy państwa, w oparciu o które państwa członkowskie mogą udzielać wsparcia publicznego w formie instrumentów kapitałowych lub hybrydowych instrumentów kapitałowych dla przedsiębiorstw borykających się z trudnościami finansowymi w związku z epidemią COVID-19. W związku z tym Komisja przypomina, że w odniesieniu do kwestii własności publicznej i prywatnej TFUE pozostaje neutralny (art. 345 TFUE). Warunki mające zastosowanie do przedsiębiorstw, które są w całości lub części własnością państwa, dotyczące pozyskania kapitału od akcjonariuszy publicznych i prywatnych, należy dostosować do warunków mających zastosowanie do przedsiębiorstw prywatnych, przy zachowaniu tych samych zabezpieczeń w celu zachowania efektywnej konkurencji, z odpowiednimi dostosowaniami. W szczególności, z uwagi na potrzebę ograniczenia pomocy państwa do niezbędnego minimum, warunki powinny zachęcać do zastrzyków kapitałowych ze znaczącym udziałem prywatnym.
10.
Po trzecie, Komisja uważa, że pomoc nie powinna być uzależniona od przeniesienia działalności produkcyjnej lub innej działalności beneficjenta z innego kraju na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) na terytorium państwa członkowskiego przyznającego pomoc, gdyż taki warunek wydaje się szczególnie szkodliwy dla rynku wewnętrznego.
11.
Ponadto stosowanie tymczasowych ram pokazało także, że istnieje konieczność wprowadzenia dodatkowych wyjaśnień i zmian niektórych przepisów, szczególnie w sekcjach: .3, 3.10 oraz 3.11.

2. 

ZMIANY W TYMCZASOWYCH RAMACH

12.
Poniższe zmiany w tymczasowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 zaczną obowiązywać od dnia 29 czerwca 2020 r.
13.
Dodaje się pkt 15a w brzmieniu:

"15a. Pomoc na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE musi jednak rekompensować szkody bezpośrednio spowodowane przez epidemię COVID-19, np. szkody bezpośrednio spowodowane przez wprowadzenie środków w zakresie kwarantanny uniemożliwiających beneficjentowi prowadzenie działalności gospodarczej. Natomiast zgodność ze wspólnym rynkiem innych rodzajów pomocy odnoszącej się bardziej ogólnie do pogorszenia koniunktury gospodarczej w wyniku wybuchu epidemii COVID-19 należy ocenić na innej podstawie, którą stanowi art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE, a zatem zasadniczo na podstawie niniejszych ram tymczasowych.".

14.
Dodaje się pkt 16b w brzmieniu:

"16b. Pomoc przyznana zgodnie z niniejszym komunikatem na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) lub c) TFUE nie może być uwarunkowana przeniesieniem działalności produkcyjnej lub innej działalności beneficjenta z innego kraju na terenie EOG na terytorium państwa członkowskiego przyznającego pomoc. Taki warunek wydaje się szkodliwy dla rynku wewnętrznego. Bez znaczenia jest przy tym liczba faktycznie utraconych miejsc pracy w zakładzie pierwotnym beneficjenta znajdującym się na obszarze EOG.".

15.
Dodaje się punkty 22ca, 25ha, 27ga, 35ha, 37ka, 39ia i 49da w brzmieniu:

"w drodze odstępstwa od powyższych przepisów pomoc można przyznać mikroprzedsiębiorstwom i małym przedsiębiorstwom (w rozumieniu załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych), które w dniu 31 grudnia 2019 r. już znajdowały się w trudnej sytuacji, pod warunkiem że nie są one objęte zbiorowym postępowaniem upadłościowym na podstawie prawa krajowego oraz nie otrzymały pomocy na ratowanie * ani pomocy na restrukturyzację * ;

16.
Pkt 27 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) pożyczki mogą być udzielane przy zastosowaniu obniżonych stóp oprocentowania co najmniej równych stopie bazowej (jednorocznej stopie IBOR lub równoważnej opublikowanej przez Komisję * ) dostępnej w dniu 1 stycznia 2020 r. lub w chwili zgłoszenia, powiększonej o marże ryzyka kredytowego określone w poniższej tabeli:

17.
Pkt 42 otrzymuje brzmienie:

"42. W celu utrzymania miejsc pracy państwa członkowskie mogą przewidzieć udział w kosztach wynagrodzeń przedsiębiorstw, które z powodu epidemii COVID-19 w przeciwnym razie zwolniłyby pracowników, lub w dochodzie odpowiadającym wynagrodzeniu osób samozatrudnionych, które w wyniku przyjęcia środków krajowych w reakcji na epidemię COVID-19, zawiesiły lub ograniczyły działalność gospodarczą. Jeżeli takie systemy wsparcia mają zastosowanie do całej gospodarki, nie wchodzą w zakres unijnej kontroli pomocy państwa, gdyż nie mają charakteru selektywnego. Jeżeli natomiast są ograniczone do określonych sektorów, regionów lub rodzajów przedsiębiorstw, należy uznać, że zapewniają przedsiębiorstwom selektywną korzyść.".

18.
W pkt 43 lit. a, c i d otrzymują brzmienie:

"a) pomoc ma zapobiec zwolnieniom w czasie epidemii COVID-19 (oraz zapewnić kontynuację działalności gospodarczej osobom samozatrudnionym);"

"c) subsydiowanie wynagrodzeń jest przyznawane na okres nie dłuższy niż dwanaście miesięcy od złożenia wniosku o przyznanie pomocy, na rzecz pracowników, którzy w przeciwnym wypadku zostaliby zwolnieni w konsekwencji zawieszenia lub ograniczenia działalności gospodarczej z powodu epidemii COVID-19 (lub na rzecz osób samoza- trudnionych, których działalność gospodarcza ucierpiałaby z powodu epidemii COVID-19), i pod warunkiem że objęci nim pracownicy pozostaną stale zatrudnieni przez cały okres, na jaki przyznano pomoc (lub pod warunkiem że odpowiednia działalność gospodarcza osoby samozatrudnionej pozostanie utrzymana przez cały okres, na jaki przyznano pomoc);"

"d) miesięczne subsydium do wynagrodzenia nie przekracza 80 % miesięcznego wynagrodzenia brutto (w tym składek na ubezpieczenie społeczne płaconych przez pracodawcę) pracowników będących beneficjentami pomocy (lub 80 % średniego miesięcznego dochodu odpowiadającego wynagrodzeniu osoby samozatrudnionej). Państwa członkowskie mogą również zgłosić, w szczególności w interesie pracowników zajmujących nisko opłacane stanowiska, alternatywne metody obliczania intensywności pomocy, takie jak zastosowanie krajowej średniej płacy lub płacy minimalnej, pod warunkiem zachowania proporcjonalności pomocy;".

19.
Pkt 64 otrzymuje brzmienie:

"64.Alternatywnie państwo może w każdej chwili sprzedać swój udział w kapitale własnym po cenach rynkowych nabywcom innym niż beneficjent. Taka sprzedaż wymaga co do zasady otwartej i niedyskryminacyjnej konsultacji z potencjalnymi nabywcami lub sprzedaży na giełdzie papierów wartościowych. Państwo może przyznać dotychczasowym udziałowcom, tj. udziałowcom z okresu przed dokapitalizowaniem w związku z COVID-19, prawa pierwszeństwa zakupu po cenie wynikającej z konsultacji publicznych. Jeżeli państwo sprzedaje swoje udziały kapitałowe po cenie niższej od ceny minimalnej określonej w pkt 63, zasady zarządzania ustanowione w sekcji 3.11.6 stosuje się nadal co najmniej do czterech lat po przyznaniu zastrzyku kapitałowego w związku z COVID-19.".

20.
Pkt 78 otrzymuje brzmienie:

"78. Dopóki nie nastąpi spłata co najmniej 75 % środków służących dokapitalizowaniu w związku z COVID-19, wynagrodzenie każdego członka kadry kierowniczej beneficjentów nie może przekraczać stałej części wynagrodzenia tej osoby na dzień 31 grudnia 2019 r. W przypadku osób, które staną się członkami kadry kierowniczej w dniu dokapita- lizowania lub po tym dniu, stosuje się limit w wysokości wynagrodzenia stałego członków kadry kierowniczej o takim samym poziomie odpowiedzialności w dniu 31 grudnia 2019 r. W żadnym wypadku nie wolno wypłacać premii ani innych zmiennych lub porównywalnych elementów wynagrodzenia.".

21.
Dodaje się pkt 78a i 78b w brzmieniu:

"78a. W przypadku gdy państwo jest dotychczasowym udziałowcem, tj. przed dokonaniem zastrzyku kapitałowego w

związku z COVID-19, oraz gdy:

a) państwo dokonuje zastrzyku kapitałowego na tych samych warunkach co inwestorzy prywatni i proporcjonalnie do swojego dotychczasowego udziału (lub poniżej tego poziomu); oraz

b) udział prywatny jest znaczny (co do zasady co najmniej 30 % nowego wniesionego kapitału); oraz

c) nowy zastrzyk kapitałowy dokonany przez państwo stanowi pomoc państwa ze względu na szczególne okoliczności, na przykład ze względu na inny środek przynoszący korzyść przedsiębiorstwu,

nie ma konieczności ustanawiania warunków szczegółowych w odniesieniu do wyjścia państwa ze struktury kapitałowej i stosuje się następujące zasady:

(i) pkt 61 i 62 nie mają zastosowania do takiego zastrzyku kapitałowego w związku z COVID-19;

(ii) w drodze odstępstwa od pkt 74, 75 i 78 zakaz przejęć i pułap wynagrodzenia kadry kierowniczej są ograniczone do trzech lat;

(iii) w drodze odstępstwa od pkt 77 zakaz wypłacania dywidend zostaje zniesiony dla posiadaczy nowych udziałów. W przypadku dotychczasowych udziałów zakaz wypłacania dywidend zostaje zniesiony, pod warunkiem że udział procentowy, jaki w kapitale przedsiębiorstwa mają posiadacze tych dotychczasowych udziałów, obniży się łącznie do mniej niż 10 %. Jeżeli udział, jaki posiadacze dotychczasowych udziałów mają w kapitale przedsiębiorstwa, nie obniży się łącznie do mniej niż 10 %, zakaz wypłacania dywidend stosuje się do dotychczasowych udziałowców przez trzy lata. W każdym przypadku wynagrodzenie należne za hybrydowe instrumenty kapitałowe i podporządkowane instrumenty dłużne w związku z COVID-19 posiadane przez państwo jest wypłacane przed wypłaceniem udziałowcom jakichkolwiek dywidend w danym roku;

(iv) wymogi określone w sekcji 3.11.7 nie mają zastosowania, z wyjątkiem obowiązków sprawozdawczych określonych w pkt 83, które mają zastosowanie przez trzy lata; oraz

(v) wszystkie pozostałe warunki określone w sekcji 3.11 stosuje się odpowiednio."

"78b. W przypadku gdy państwo dokonuje zastrzyku kapitałowego do przedsiębiorstwa, w którym nie jest dotychczasowym udziałowcem (tj. przed zastrzykiem kapitałowym w związku z COVID-19), oraz

a) dokonuje zastrzyku nowego kapitału na tych samych warunkach co inwestorzy prywatni, oraz

b) udział prywatny jest znaczny (co do zasady co najmniej 30 % nowego wniesionego kapitału), oraz

c) w przypadku gdy zastrzyk kapitałowy dokonany przez państwo stanowi pomoc państwa ze względu na szczególne okoliczności, na przykład ze względu na inny środek przynoszący korzyść przedsiębiorstwu,

zastosowanie mają następujące zasady:

(i) w drodze odstępstwa od pkt 77 zakaz wypłacania dywidend zostaje zniesiony dla wszystkich posiadaczy nowych udziałów. W przypadku dotychczasowych udziałów zakaz wypłacania dywidend zostaje zniesiony, pod warunkiem że udział procentowy, jaki w kapitale przedsiębiorstwa mają posiadacze tych dotychczasowych udziałów, obniży się łącznie do mniej niż 10 %. W każdym przypadku wynagrodzenie należne za hybrydowe instrumenty kapitałowe i podporządkowane instrumenty dłużne w związku z COVID-19 posiadane przez państwo jest wypłacane przed wypłaceniem akcjonariuszom jakichkolwiek dywidend w danym roku; oraz

(ii) wszystkie pozostałe warunki określone w sekcji 3.11 stosuje się odpowiednio.".

22.
Pkt 86 otrzymuje brzmienie:

"86. Z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczy to pomocy przyznanej na podstawie sekcji 3.9, 3.10 i 3.11, państwa członkowskie mają obowiązek publikować istotne informacje na temat każdej pomocy indywidualnej powyżej 100 000 EUR * przyznanej na podstawie niniejszego komunikatu i powyżej 10 000 EUR * w sektorach rolnictwa i rybołówstwa na kompleksowej stronie internetowej dotyczącej pomocy państwa lub w narzędziu informatycznym Komisji * w terminie 12 miesięcy od daty przyznania pomocy. Państwa członkowskie mają obowiązek publikować istotne informacje * na temat każdego indywidualnego dokapitalizowania przyznanego na podstawie sekcji 3.11 na kompleksowej stronie internetowej dotyczącej pomocy państwa lub w narzędziu informatycznym Komisji w terminie 3 miesięcy od daty dokapitalizowania. Należy podać wartość nominalną dokapitalizowania na beneficjenta.

ZAŁĄCZNIK

Informacje, które należy podać w wykazie istniejących programów zatwierdzonych na podstawie "Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19", w odniesieniu do których zgłasza się Komisji rozszerzenie zakresu kwalifikujących się beneficjentów

Wykaz istniejących programów i przewidywane zmiany
Numer zatwierdzonego programu pomocy państwa (1) Tytuł Zgłoszona zmiana Potwierdzenie, że nie zaszły żadne inne zmiany w istniejącym programie
(1) Jeżeli program został zmieniony, proszę podać numer pierwotnej decyzji zatwierdzającej pomoc państwa.
1 Komunikat Komisji z dnia 19 marca 2020 r., C(2020) 1863 (Dz.U. C 091I z 20.3.2020, s. 1).
2 Komunikat Komisji z dnia 3 kwietnia 2020 r., C(2020) 2215 (Dz.U. C 112I z 4.4.2020, s. 1).
3 Komunikat Komisji z dnia 8 maja 2020 r., C(2020) 3156 (Dz.U. C 164 z 13.5.2020, s. 3).
4 Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1).
5 Zgodnie z definicją zawartą w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych, tj. w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
6 Zgodnie z art. 2 pkt 18 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych MŚP, które istnieje od mniej niż trzech lat, nie może zostać uznane za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji, chyba że: (i) podlega zbiorowemu postępowaniu w związku z niewypłacalnością lub spełnia kryteria na mocy obowiązującego prawa krajowego, by zostać objętym zbiorowym podstępowaniem w związku z niewypłacalnością na wniosek wierzycieli; (ii) otrzymało pomoc na ratowanie i nie spłaciło do tej pory pożyczki ani nie zakończyło umowy o gwarancję lub (iii) otrzymało pomoc na restrukturyzację i nadal podlega planowi restrukturyzacji.
* Albo, jeżeli otrzymały pomoc na ratowanie, w czasie przyznania pomocy zgodnie z niniejszym komunikatem już spłaciły pożyczkę lub zakończyły umowę gwarancji.
**) Albo, jeżeli otrzymały pomoc na restrukturyzację, w czasie przyznania pomocy zgodnie z niniejszym komunikatem nie podlegały już planowi restrukturyzacji".
* Stopy bazowe obliczane zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz.U. C 14 z 19.1.2008, s. 6.) i publikowane na stronie internetowej DG ds. Konkurencji: https:// ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/reference_rates.html.".
* Dotyczy informacji wymaganych w załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. i w załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014. W przypadku zaliczek zwrotnych, gwarancji, pożyczek, pożyczek podporządkowanych i innych form pomocy podaje się w odniesieniu do każdego beneficjenta wartość nominalną instrumentu bazowego. W przypadku korzyści podatkowych i korzystnych warunków płatności kwota pomocy indywidualnej może zostać podana w przedziałach.
**) Dotyczy informacji wymaganych w załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 i w załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1388/2014 z dnia 16 grudnia 2014 r. W przypadku zaliczek zwrotnych, gwarancji, pożyczek, pożyczek podporządkowanych i innych form pomocy podaje się w odniesieniu do każdego beneficjenta wartość nominalną instrumentu bazowego. W przypadku korzyści podatkowych i korzystnych warunków płatności kwota pomocy indywidualnej może zostać podana w przedziałach.
*** Strona wyszukiwania publicznego w zakresie przejrzystości pomocy państwa umożliwia dostęp do danych przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczących przyznanej pomocy państwa przypadającej na poszczególnych beneficjentów, zgodnie z europejskimi wymogami przejrzystości w zakresie pomocy państwa i jest dostępna pod adresem https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public?lang=pl.
**** Dotyczy informacji wymaganych w załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014 i załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1388/2014 z dnia 16 grudnia 2014 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024