Konkluzje Rady w sprawie europejskich nauczycieli i trenerów przyszłości.

Konkluzje Rady w sprawie europejskich nauczycieli i trenerów przyszłości

(2020/C 193/04)

(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC o politycznym tle przedmiotowego zagadnienia, przedstawionym w załączniku do niniejszych konkluzji,

UZNAJĄC, ŻE:

1.
Kształcenie i szkolenie kształtują ludzkość i są czynnikiem rozwoju osobowego i społecznego. Mają istotne znaczenie dla społecznego, gospodarczego, demokratycznego i kulturalnego zaangażowania obywateli, a także dla wzrostu, zrównoważonego rozwoju, spójności społecznej i dobrobytu w Unii. Adekwatne, włączające, sprawiedliwe i dobrej jakości kształcenie i szkolenie nie tylko zapewniają obywatelom wiedzę, umiejętności i kompetencje stosownie do bieżącej i przyszłej sytuacji, lecz także kształtują postawy, wartości i zachowania obywateli, dzięki którym mogą oni odnosić sukcesy w sferze zawodowej i osobistej oraz aktywnie i odpowiedzialnie uczestniczyć w życiu społeczeństwa.
2.
Nauczyciele i trenerzy 1  wszystkich poziomów i wszystkich rodzajów kształcenia i szkolenia są niezbędną siłą napędową kształcenia i szkolenia. Odgrywają kluczową rolę w przygotowywaniu osób ze wszystkich środowisk i grup wiekowych do życia, uczenia się i pracy w obecnym świecie, a także w inspirowaniu i doprowadzaniu do przyszłych zmian.
3.
W kontekście nieustannych przemian społecznych, demograficznych, kulturalnych, gospodarczych, naukowych, środowiskowych i technologicznych zmienia się świat kształcenia i szkolenia, a wraz z nim zawody nauczyciela i trenera: nakłada się na nich coraz więcej obowiązków i stawia się przed nimi coraz większe wymagania i oczekiwania. Ciągłe innowacje i wyzwania mają wpływ nie tylko na wymagane kompetencje, lecz także na dobrostan nauczycieli i trenerów oraz na atrakcyjność zawodu.
4.
Europejscy nauczyciele i trenerzy stanowią trzon europejskiego obszaru edukacji i odgrywają kluczową rolę w promowaniu europejskiego wymiaru nauczania 2 , poprzez wspieranie osób uczących się w rozumieniu i doświadczaniu tożsamości europejskiej i poczucia przynależności do Europy.

PRZYZNAJĄC, ŻE:

5.
Obecny kryzys spowodowany przez COVID-19 stanowi bezprecedensowe wyzwanie dla nauczycieli i trenerów wszystkich poziomów i wszystkich rodzajów kształcenia i szkolenia. Musieli oni szybko przestawić się z nauczania opartego na bezpośrednim kontakcie na nauczanie prowadzone przeważnie na odległość i w znacznej mierze wirtualne. W takich wyjątkowych okolicznościach nauczyciele i trenerzy wykazali się niesamowitym zaangażowaniem, kreatywnością i zdolnością do współpracy koleżeńskiej oraz podjęli znaczny wysiłek w celu zapewnienia kontynuacji procesu uczenia się i czynienia postępów przez osoby uczące, m.in. udzielając im wsparcia niezbędnego dla ich dobrostanu.

ŚWIADOMA, ŻE:

6.
Zgodnie z zasadą pomocniczości, która odnosi się również do zawodu nauczyciela, za organizację i treść systemów kształcenia i szkolenia odpowiadają państwa członkowskie. W tym kontekście w państwach członkowskich istnieją różne wymogi dotyczące rodzaju i poziomu kwalifikacji niezbędnych do uzyskania dostępu do zawodu nauczyciela i rozwijania kariery w tym zawodzie 3 .
7.
Ukończenie kształcenia i szkolenia na wyższych poziomach może zapewnić potencjalnym nauczycielom i trenerom bardziej kompleksowy zestaw kompetencji, w tym tych, które są niezbędne do rozwijania autonomii zawodowej w ramach wykonywania zawodu. To z kolei może mieć wpływ na większą satysfakcję z pracy, a także na postrzeganie wartości zawodu i szacunek dla niego 4 .
8.
Nauczyciele i trenerzy mają obowiązek ułatwiać osobom uczącym się nabywanie kompetencji kluczowych 5  i umiejętności zawodowych nie tylko po to, by przygotować te osoby do skutecznego wykonywania przyszłego zawodu - przy czym niektóre zawody nawet nie są jeszcze znane - ale również po to, by zwiększać ich odpowiedzialność społeczną i zaangażowanie obywatelskie, przekazywać wartości humanistyczne, a także przyczyniać się do ich osobistego rozwoju i dobrostanu.
9.
Ich kompetencje merytoryczne i pedagogiczne, a także ich poświęcenie, entuzjazm, zadowolenie z pracy i pewność siebie mają wpływ na efekty uczenia się, postępy i dobrostan osób uczących się. Nauczyciele i trenerzy, stanowiący wzorzec do naśladowania pod względem uczenia się przez całe życie, mogą - poprzez stymulowanie zainteresowań i zachęcanie do ciekawości i kreatywności - motywować osoby uczące się do zaangażowania się i wzięcia odpowiedzialności za swoje uczenie się przez całe życie.
10.
W reakcji na różne, coraz bardziej wymagające role, obowiązki, a także oczekiwania ze strony osób uczących się, kadry kierowniczej instytucji, decydentów politycznych, rodziców i społeczności, nauczyciele i trenerzy powinni, w stosownych przypadkach i zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi, stale się angażować i otrzymywać wsparcie w celu skutecznego reagowania na zmiany i wyzwania. W poszczególnych państwach członkowskich wyzwania te występują w różnym stopniu i obejmują zwłaszcza, choć nie tylko:
a)
konieczność znalezienia równowagi między różnymi aspektami pracy, nierzadko radzenie sobie z licznymi zadaniami administracyjnymi, uczestniczenie w zarządzaniu instytucjonalnym, zapewnianie wsparcia i wskazówek osobom uczącym się, planowanie współpracy koleżeńskiej i doskonalenia zawodowego i znajdowanie na nie czasu, przy jednoczesnym ciągłym rozwijaniu i utrzymywaniu jakości nauczania i efektów uczenia się osób uczących się;
b)
zachęcanie osób uczących się do rozwijania potencjału intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i kreatywnego w sposób całościowy, przy jednoczesnym dbaniu o to, by czyniły one postępy w nauce;
c)
wykorzystywanie różnorodnych metod i praktyk nauczania opartych na badaniach, uwzględniających innowacyjne i cyfrowe metody i podejścia, zwłaszcza podejścia zorientowane na osoby uczące się i oparte na kompetencjach, zgodnie ze zmieniającymi się indywidualnymi potrzebami osób uczących się, w celu ułatwienia procesu uczenia się i wspierania wspólnego tworzenia metod uczenia się i nauczania, przy jednoczesnym zapewnianiu, by takie praktyki były włączające, sprawiedliwe społecznie i równe;
d)
wykonywanie pracy w środowisku przekształcanym przez technologię, cyfryzację i sztuczną inteligencję, przy zwracaniu uwagi na tkwiący w nich potencjał pedagogiczny oraz na wykorzystywanie ich w sposób etyczny, bezpieczny i odpowiedzialny;
e)
wykonywanie pracy w zróżnicowanych pod względem językowym i kulturowym klasach i środowiskach edukacyjnych, w których osoby uczące się pochodzą z różnych środowisk społecznoekonomicznych i mają różne potrzeby, w tym specjalne potrzeby edukacyjne 6 , przy jednoczesnym dbaniu o włączenie;
f)
udział w kształtowaniu polityki, w szczególności w zakresie opracowywania, wdrażania i oceny reform w dziedzinie kształcenia i szkolenia, w tym ciągłe dokonywanie przeglądu programów nauczania;
g)
tworzenie wspierającej i konstruktywnej atmosfery w środowiskach edukacyjnych, co obejmuje pozytywne i zapewniające wzajemne wsparcie relacje w zespołach nauczycielskich i, w stosownych przypadkach, w gronie kadry edukacyjnej, wśród osób uczących się, jak i rodzin i pracodawców;
h)
radzenie sobie z zachowaniem w klasie i potencjalnie zapobieganie różnym rodzajom przemocy, w tym cyberprzemocy, która może negatywnie wpływać na efekty uczenia się i zdrowie osób uczących się, a przy tym możliwa konieczność stawiania czoła agresji skierowanej przeciwko nim samym;
i)
dokonywanie wyboru odpowiednich narzędzi, kryteriów i metod oceny, dostosowanych do zamierzonych efektów uczenia się, w celu przekazania w stosownym czasie każdej osobie uczącej się wysokiej jakości informacji zwrotnej, która może ukierunkować i usprawnić jej dalsze uczenie się;
j)
nauczanie odbywające się przy często ograniczonych zasobach, w warunkach niedoboru lub niedostosowania infrastruktury edukacyjnej, pomieszczeń do nauki, sprzętu i narzędzi, w tym narzędzi umożliwiających e-uczenie się.
11.
Wspomniane wyzwania wywierają jeszcze większą presję na początkujących nauczycieli i trenerów (tuż po uzyskaniu kwalifikacji), ponieważ od pierwszych lat nauczania lub szkolenia mają oni takie same obowiązki jak ich bardziej doświadczeni koledzy. Ponadto często zdarza się, że muszą pracować w niełatwych warunkach, np. w instytucjach edukacyjnych o wyższym odsetku osób uczących się ze środowisk o niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej lub środowisk migracyjnych 7 . Starsi nauczyciele i trenerzy mogą doświadczać odmiennych trudności, związanych na przykład z luką pokoleniową w miejscu pracy.
12.
Ponadto mogą pojawić się dodatkowe wyzwania dla nauczycieli i trenerów pracujących na obszarach wiejskich, oddalonych lub defaworyzowanych, na przykład wyzwania związane z izolacją zawodową, ograniczoną infrastrukturą, w tym także infrastrukturą cyfrową, utrudnieniami w dostępie do wsparcia i możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego czy koniecznością nauczania w klasach łączonych. Ponadto nauczyciele i trenerzy pracujący na gęsto zaludnionych obszarach miejskich mogą zmagać się z bardziej widocznymi tam wyzwaniami dotyczącymi nauczania uczniów pochodzących ze środowisk różnych pod względem językowym, kulturowym i społecznoekonomicznym.
13.
Choć liczni nauczyciele i trenerzy mierzą się z wieloma takimi samymi wyzwaniami, występują również - w różnym stopniu w poszczególnych państwach członkowskich - specyficzne wyzwania charakterystyczne dla poszczególnych poziomów i rodzajów kształcenia i szkolenia; są to m.in.:
a)
wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem:
trudności z przyciągnięciem i zatrzymaniem wykwalifikowanych i dobrze wyszkolonych pracowników placówek wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi,
starzenie się personelu i nierównowaga płci polegająca na występowaniu większej liczby kobiet wśród pracowników,
nieatrakcyjne warunki pracy, w tym duża liczba dzieci przypadających na jednego opiekuna oraz brak atrakcyjnych ścieżek kariery, a także brak możliwości doskonalenia zawodowego;
b)
edukacja szkolna:
trudności z przyciągnięciem i zatrzymaniem studentów o dużym potencjale w ramach kształcenia nauczycieli 8 , a także z przyciągnięciem absolwentów i zatrzymaniem w zawodzie nauczycieli już praktykujących,
starzenie się kadry nauczycielskiej; zachwiana równowaga płci oznaczająca przewagę kobiet wśród nauczycieli, zwłaszcza w przypadku niektórych przedmiotów i niektórych poziomów edukacji; dodatkowo - fakt, że przedstawiciele zawodu mogą nie być pod względem kulturowym reprezentatywni dla danej społeczności,
wszystko to znajduje odzwierciedlenie w niedoborze nauczycieli w wielu państwach członkowskich, w ujęciu ogólnym, w przypadku określonych obszarów geograficznych, niektórych przedmiotów, np. STEM, albo w niedoborze nauczycieli posiadających kompetencje w zakresie nauczania uczniów o specjalnych potrzebach, nauczania w środowisku wielokulturowym lub wielojęzycznym lub nauczania osób ze środowisk charakteryzujących się niekorzystną sytuacją społecznoekonomiczną 9 ;
c)
kształcenie i szkolenie zawodowe:
nauczyciele i trenerzy powinni mieć kompetencje w zakresie promowania i rozwijania umiejętności podstawowych i kompetencji kluczowych, a także w zakresie nauczania aktualnych umiejętności zawodowych lub technicznych i przekazywania aktualnej wiedzy w tym zakresie,
wzrastać może zapotrzebowanie na nauczycieli i trenerów w ramach modelu hybrydowego, pracujących zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i w przedsiębiorstwach,
istnieje również potrzeba współpracy między nauczycielami i trenerami, zwłaszcza trenerami w przedsiębiorstwach, ze względu na ich uzupełniające się role i obowiązki, w szczególności w odniesieniu do zapewniania przygotowania zawodowego i uczenia się opartego na pracy,
praca w sektorze prywatnym może być atrakcyjniejsza niż praca w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego, gdyż może oferować lepsze zachęty,
wiele państw członkowskich stoi w obliczu wyzwań związanych ze starzeniem się nauczycieli i trenerów;
d)
edukacja dorosłych:
edukatorzy osób dorosłych odgrywają znaczącą rolę w promowaniu i rozwijaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji zarówno podstawowych, jak i zawodowych,
mogą stawać przed wyzwaniami, które wynikają z trudności z rozumieniem i tworzeniem informacji przez osoby uczące się, trudności z rozumowaniem matematycznym wśród tych osób oraz z ich trudności językowych lub negatywnego doświadczenia edukacyjnego,
ponieważ edukatorzy osób dorosłych często pracują ze zróżnicowanymi grupami osób uczących się, muszą być przygotowani do stosowania różnorodnych i skutecznych strategii i metod nauczania, tak by odpowiedzieć na potrzeby osób uczących się, stymulować ich motywację i uwzględniać ich indywidualne ścieżki uczenia się,
aby zachęcić do uczenia się w celu podnoszenia i zmiany kwalifikacji, konieczne może być ponowne przeanalizowanie roli nauczycieli i trenerów w świetle ich ewentualnego wkładu w poradnictwo oraz walidację umiejętności uzyskiwanych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego,
konieczna może być współpraca edukatorów osób dorosłych z pracodawcami w kwestii uczenia się w miejscu pracy,
edukatorzy osób dorosłych często nie mają specjalnego przygotowania do nauczania dorosłych i zdarza się, że pracują w niepełnym wymiarze godzin lub jako freelancerzy, dlatego kwestia profesjonalizacji stanowi poważne wyzwanie, jeśli chodzi o zapewnienie jakości edukacji dorosłych;
e)
szkolnictwo wyższe:
kwalifikacje wymagane od kandydatów do zawodu nauczyciela akademickiego często nie koncentrują się na wyposażeniu kandydatów w odpowiednie umiejętności dydaktyczne,
nie we wszystkich państwach członkowskich istnieją na dużą skalę systemowe możliwości doskonalenia zawodowego ukierunkowane na poprawę umiejętności dydaktycznych nauczycieli akademickich,
nie poświęca się wystarczającej uwagi wspieraniu międzyinstytucjonalnego rozwoju kadry, w tym międzynarodowej mobilności pracowników dydaktycznych, ani budowaniu wspólnot praktyków i sieci zawodowych,
zróżnicowanie populacji studentów wymaga stosowania różnych metod nauczania opartych na podejściu skoncentrowanym na studencie, co może stanowić wyzwanie dla instytucji szkolnictwa wyższego,
w niektórych dyscyplinach akademickich występuje nierównowaga płci, a kobiety są grupą niedostatecznie reprezentowaną zwłaszcza na stanowiskach wyższego szczebla,
mimo że nauczanie jest jedną z trzech misji szkolnictwa wyższego, badania są często bardziej cenione niż nauczanie w toku oceny służącej rozwojowi kariery; w wielu przypadkach nauczania wymaga się w większym zakresie od pracowników niższego i średniego szczebla, a wraz z rozwojem kariery często zmniejsza się czas poświęcany na nauczanie, a zwiększa - czas poświęcany na badania 10 .
14.
Mimo że wymogi są coraz bardziej złożone i wykonywanie zawodu staje się trudniejsze, wielu nauczycieli i trenerów nie ma poczucia bycia szanowanym i docenianym przez społeczeństwo 11 , przez co w wielu państwach członkowskich zawód ten traci na atrakcyjności.

PODKREŚLA, ŻE:

15.
Należy nadal rozwijać i aktualizować kompetencje nauczycieli i trenerów, zapewniać im zdobywanie wiedzy fachowej oraz sprzyjać ich autonomii i zaangażowaniu, a także zwiększać ich osobisty i zawodowy dobrostan, motywację i poczucie docenienia, przygotowując ich przy tym do odpowiedniego reagowania na zmiany i zachęcając do proaktywności i innowacyjności w wykonywaniu zawodu.
16.
W tym celu konieczne jest dalsze rozwijanie polityk krajowych służących wspieraniu pracy nauczycieli i trenerów w sposób ukierunkowany i kompleksowy, przy czym należy uwzględnić wymogi i potrzeby w zakresie szkolenia określone przez samych nauczycieli i trenerów, a także potrzeby szerzej pojętych wspólnot edukacyjnych, stosowne wyniki badań z zakresu edukacji oraz ogólne krajowe cele w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Ponadto korzystne jest oferowanie różnych modeli szkolenia: opartego na kontakcie bezpośrednim, wirtualnego, mieszanego i w miejscu pracy.
17.
Niezbędne jest uzupełniające się i kompleksowe podejście w ramach wszystkich poziomów i wszystkich składowych kształcenia i szkolenia nauczycieli i trenerów. Powinno to obejmować rekrutację i selekcję studentów, kształcenie nauczycieli (w tym staże), wprowadzenie do zawodu oraz wysokiej jakości opiekę mentorską, a także promowanie i wspieranie doskonalenia zawodowego w czasie trwania kariery nauczycielskiej oraz, w stosownych przypadkach, mechanizmy oceny. Należy zwrócić szczególną uwagę na początkujących nauczycieli - zapewnić im dodatkowe wskazówki i opiekę mentorską, tak by ułatwić im start w zawodzie i pomóc w radzeniu sobie ze specyficznymi wyzwaniami, z jakimi muszą się mierzyć.
18.
Zgodnie z uwarunkowaniami krajowymi mogłoby to być oparte na aktualnych i adekwatnych krajowych kompleksowych ramach kompetencji dla nauczycieli i trenerów 12 , opracowanych w toku ustrukturyzowanego, systematycznego dialogu z odpowiednimi interesariuszami, odzwierciedlających współczesne i innowacyjne podejścia, strategie i metody w zakresie nauczania, a także nowo pojawiające się okoliczności w skali całego społeczeństwa. W tym sensie ważne jest, aby w kształceniu i szkoleniu nauczycieli i trenerów w ramach kontinuum kariery zawodowej bardziej systematycznie uwzględniać tematy i możliwości uczenia się związane z pracą w środowisku wielojęzycznym i wielokulturowym, pracą z osobami uczącymi się o szczególnych potrzebach i ze środowisk defaworyzowanych, a także z pedagogiką cyfrową, zrównoważonym rozwojem i zdrowym trybem życia. W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na wymogi i potrzeby sygnalizowane przez samych nauczycieli i trenerów 13 .
19.
Doskonalenie zawodowe nauczycieli i trenerów powinno być postrzegane jako warunek wstępny zapewnienia wysokiej jakości kształcenia i szkolenia; należy zatem zachęcać nauczycieli i trenerów do refleksji nad ich praktykami i potrzebami w zakresie szkolenia, a także motywować do zaangażowania i wspierać w tym zakresie, poprzez oferowanie możliwości w zakresie szkoleń wysokiej jakości, a także zapewnianie czasu na uczestnictwo w szkoleniach i zachęt do uczestnictwa.
20.
Wzmocnienie powiązań nauczycieli i trenerów z sektorem badawczym może mieć pozytywny wpływ na ich doskonalenie zawodowe i stymulować oparte na badaniach, innowacyjne i ulepszone praktyki w zakresie nauczania.
21.
Mobilność transgraniczna - zarówno krótkoterminowa, jak i długoterminowa, fizyczna, wirtualna lub mieszana - stanowi niesłychanie istotne doświadczenie edukacyjne i cenną szansę, jeśli chodzi o rozwijanie społecznych, międzykulturowych, wielojęzycznych i interpersonalnych kompetencji przez uczestników, zarówno dla studentów w ramach kształcenia nauczycieli, jak i dla praktykujących nauczycieli i trenerów w ich ciągłym doskonaleniu zawodowym. Istnieją jednak przeszkody utrudniające mobilność zarówno studentów, jak i praktykujących nauczycieli, takie jak brak kompetencji językowych lub konieczność znalezienia zastępstwa dla praktykujących nauczycieli. Ponadto programy kształcenia nauczycieli często charakteryzują się słabym wymiarem międzynarodowym i niewielkimi możliwościami w zakresie mobilności w celu odbycia studiów lub stażu w porównaniu z programami studiów w innych dziedzinach 14 , a dodatkowo występują trudności dotyczące uznawania okresów mobilności zagranicznej i efektów uczenia się uzyskanych za granicą.
22.
Szanse związane z różnymi opcjami kariery w ramach zawodu nauczyciela, polegające na oferowaniu różnorodnych ścieżek rozwoju zawodowego, mogą zwiększyć motywację do podejmowania pracy w tym zawodzie i pozostawania w nim, jak i motywację do uczenia się przez całe życie. Mogą być dla nauczycieli i trenerów zachętą do tego, by w trakcie kariery zawodowej ciągle działać z oddaniem i zaangażowaniem, zarówno na rzecz osób uczących się, jak i na rzecz własnego uczenia się. Z drugiej strony równie ważne jest, by nauczyciele i trenerzy nie byli nadmiernie obciążani zadaniami administracyjnymi, co mogłoby im utrudniać koncentrowanie się na nauczaniu.
23.
Nauczyciele i trenerzy, a także kadra kierownicza instytucji mogą przyczyniać się do kształtowania polityki wnosząc wiedzę, doświadczenie fachowe i praktyczne spostrzeżenia. Jednocześnie angażowanie ich w proces kształtowania polityki może zwiększyć ich poczucie odpowiedzialności, a w konsekwencji mieć pozytywne skutki dla wyników wdrażania różnych inicjatyw i reform politycznych.
24.
Dobrostan nauczycieli i trenerów wpływa na ich zadowolenie z pracy i entuzjazm w jej wykonywaniu, a także na atrakcyjność zawodu, a przez to na zatrzymywanie nauczycieli i trenerów w zawodzie. Jest to ważny czynnik jakości i wyników pracy, powiązany z motywacją nauczycieli i trenerów oraz z motywacją i osiągnięciami osób uczących się.
25.
Istotne aspekty mogące wiązać się z dobrostanem to m.in. zrozumienie oczekiwań i radzeniem sobie z nimi; obciążenie pracą, środowisko pracy, w tym bezpieczeństwo nauczania i uczenia się, a także warunki pracy; dostępne wsparcie koleżeńskie i instytucjonalne; relacje z osobami uczącymi się, rodzicami, gronem koleżeńskim i kadrą kierowniczą instytucji; oraz szacunek ze strony szerzej pojętej wspólnoty oraz poczucie bycia docenionym. Jeżeli czynniki te nie występują lub nie wywierają pozytywnego wpływu, może to prowadzić do wyczerpania fizycznego i emocjonalnego, stresu i wypalenia, i mieć konsekwencje dla zdrowia psychicznego i fizycznego.
26.
W celu wspierania osiągnięć i dobrostanu nauczycieli i trenerów, jak i osób uczących się, korzystne jest budowanie i promowanie wspólnot edukacyjnych opartych na współpracy i kultury współpracy zespołowej obejmujących nauczycieli i trenerów, ich grono koleżeńskie, kadrę kierowniczą instytucji, osoby uczące się, rodziców i innych interesariuszy, np. pracodawców. Doświadczeni nauczyciele i trenerzy mogą odgrywać ważną rolę jako mentorzy młodszych koleżanek i kolegów, a przy tym także czerpać korzyści z wymiany międzypokoleniowej. Ważne jest także stymulowanie oddolnego, wzajemnego uczenia się zawodu, promowanie przywództwa instruktażowego i partycypacyjnego, które buduje zaufanie, inspiruje i motywuje kadrę edukacyjną. Ponadto, w stosownych przypadkach, jako bodziec do usprawnienia pracy mogłaby być wykorzystywana ocena, obejmująca zapewnianie konstruktywnej ewaluacji i informacji zwrotnej na temat wyników pracy, oraz ustalenie kryteriów awansu lub wyróżniania osób o znaczących osiągnięciach.
27.
Wystarczające, skuteczne i trwałe inwestycje w nauczycieli i trenerów są inwestycją w jakość kształcenia i szkolenia. Chodzi tu o różne aspekty, takie jak inwestowanie w możliwości kształcenia i szkolenia nauczycieli i trenerów, w odpowiednią infrastrukturę oraz pomieszczenia do nauki, narzędzia i zasoby do uczenia się, a także w wynagrodzenia 15 .
28.
Wszystkie powyższe kwestie mogłyby zostać rozważone przy opracowywaniu zachęt mających zaradzić problemowi niedoboru nauczycieli i trenerów. Dodatkowe możliwości warte przeanalizowania to np. stypendia służące przyciągnięciu studentów do odpowiednich programów studiów lub rekrutowanie specjalistów posiadających inne kwalifikacje niż kwalifikacje w zakresie nauczania, przy jednoczesnym dbaniu o promowanie i wspieranie zapewniania nauczania wysokiej jakości.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM AUTONOMII INSTYTUCJONALNEJ I STOSOWNIE DO SYTUACJI KRAJOWEJ:

29.
Kontynuowały i podejmowały dalsze starania na rzecz angażowania nauczycieli i trenerów w tworzenie polityk w zakresie kształcenia i szkolenia na wszystkich szczeblach kształtowania polityki, poprzez zacieśnianie współpracy, wspieranie poczucia odpowiedzialności nauczycieli i trenerów za ten proces oraz ich autonomii w stosowaniu tych polityk w praktyce.
30.
Uwzględniły potrzebę kompleksowego podejścia do kształcenia nauczycieli i trenerów, ich wprowadzenia do zawodu i doskonalenia zawodowego przy opracowywaniu polityk dotyczących kształcenia i szkolenia nauczycieli i trenerów.
31.
Promowały i wspierały większe uczestnictwo nauczycieli i trenerów w doskonaleniu zawodowym, w szczególności poprzez dalsze działania na rzecz usuwania przeszkód utrudniających udział i korzystanie z możliwości, a także by dążyły do odpowiedniego oceniania i uznawania wartości doskonalenia zawodowego jako jednego z elementów rozwoju kariery.
32.
Zachęcały instytucje edukacyjne do zapewnienia nauczycielom i trenerom skutecznych i opartych na badaniach możliwości doskonalenia zawodowego, bazujących na współpracy, wzajemnych obserwacjach koleżeńskich i partnerskim uczeniu się, poradnictwie, opiece mentorskiej i tworzeniu sieci kontaktów. W ramach rozwijania takich możliwości, w stosownych przypadkach zachęcały instytucje edukacyjne do poszerzania oferty uczenia się, w tym oferowania mniejszych jednostek uczenia się, na przykład takich, które mogą prowadzić do uzyskania mikrokwalifikacji, z uwzględnieniem ustaleń dotyczących zapewniania jakości.
33.
W dalszym ciągu wspierały instytucje szkolnictwa wyższego - w pełni szanując ich autonomię - w zwiększaniu kompetencji kadry akademickiej w zakresie stosowania podejścia do uczenia się, nauczania i oceny opartego na badaniach i skoncentrowanego na studencie oraz w tworzeniu i stosowaniu jasnych, przejrzystych i sprawiedliwych procesów rekrutacji i zatrudniania pracowników, które uznają wartość działań dydaktycznych 16 , co powinno być również uwzględniane w polityce i praktykach dotyczących awansu.
34.
Zbadały możliwości dywersyfikowania kariery nauczycieli i trenerów oraz rozwijania krajowych ram kariery, aby pomóc nauczycielom i trenerom spełnić aspiracje zawodowe, realizować motywacje, a także zaspokoić ich potrzeby w zakresie uczenia się.
35.
Motywowały instytucje edukacyjne do tego, by włączały fizyczną, wirtualną lub mieszaną mobilność nauczycieli i trenerów - jako integralny element świadczenia usług w zakresie uczenia się - do swoich strategii uczenia się, rozwoju i umiędzynarodowienia, m.in. poprzez wykorzystywanie potencjału europejskich narzędzi, takich jak e-Twinning i ePlatforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie (EPALE). Walidowały - w miarę możliwości i zgodnie z przepisami i uwarunkowaniami krajowymi - umiejętności i kompetencje nabywane dzięki europejskim narzędziom i mobilności w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli i trenerów.
36.
Podejmowały dalsze wysiłki na rzecz promowania mobilności zarówno wśród studentów kierunków nauczycielskich, jak i praktykujących nauczycieli i trenerów, a także na rzecz usunięcia utrzymujących się przeszkód, w celu zwiększenia wskaźników uczestnictwa. By w związku z tym zachęcały instytucje szkolnictwa wyższego odpowiedzialne za kształcenie nauczycieli do pełnego wykorzystania potencjału mobilności w ramach swojej oferty w zakresie uczenia się, która może obejmować, w stosownych przypadkach, tzw. okna mobilności w programie studiów. Ponadto należy ułatwiać uczestnictwo w różnych formach mobilności w toku doskonalenia zawodowego praktykujących nauczycieli i trenerów, w tym poprzez dążenie do znalezienia trwałych rozwiązań w kwestii zapewniania potrzebnych zastępstw.
37.
W celu zwiększenia atrakcyjności i statusu zawodu - inwestowały w środki związane z poprawą kształcenia i doskonalenia zawodowego, warunków pracy i możliwości rozwoju kariery, a także w środki pozwalające dalej zwiększać odporność i dobrostan nauczycieli i trenerów, by wspierać ich w stawianiu czoła stresogennym aspektom ich pracy. Przy rozwiązywaniu tych kwestii ważne jest umożliwienie skutecznego udziału partnerów społecznych.
38.
Prowadziły współpracę i wymianę doświadczeń i informacji w związku ze zmianami polityki dotyczącymi nauczycieli i trenerów, w tym w zakresie rozwoju i przeglądu krajowych ram kompetencji dla nauczycieli i trenerów.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

39.
W celu ułatwienia mobilności studentów kierunków nauczycielskich oraz praktykujących nauczycieli i trenerów, we współpracy z państwami członkowskimi, wspierała dialog i analizowała przeszkody - w tym aspekty strukturalne oraz dotyczące uznawania wyników okresów nauki za granicą i kwalifikacji akademickich - a także zapewniała instytucjom edukacyjnym wskazówki w celu poprawy mobilności i poszerzenia międzynarodowej perspektywy wspomnianych studentów, nauczycieli i trenerów.
40.
W uzupełnieniu podejmowanych wysiłków krajowych - przeanalizowała możliwość przygotowania wniosku dotyczącego stosownych europejskich ram kompetencji 17  służących wzmocnieniu rozwijania i oceny wiedzy, umiejętności i postaw związanych ze zrównoważonym rozwojem, które to ramy stosowane byłyby na zasadzie dobrowolności.
41.
Wspierała ściślejszą współpracę między instytucjami edukacyjnymi w Unii w celu wzmocnienia kształcenia nauczycieli opartego na badaniach, zwiększenia mobilności transgranicznej i wspólnych możliwości uczenia się w ramach kontinuum doskonalenia zawodowego nauczycieli, na przykład poprzez zachęcanie do dobrowolnej współpracy i tworzenia sieci krajowych instytucji edukacyjnych na szczeblu Unii, w postaci europejskich akademii szkolenia nauczycieli.
42.
W uzupełnieniu podejmowanych wysiłków krajowych - przeanalizowała możliwość opracowania europejskich wytycznych, które stanowiłyby wsparcie stosowane na zasadzie dobrowolności przy tworzeniu ram kariery na szczeblu krajowym, w oparciu o rezultaty prac grupy roboczej ds. szkół w ramach strategii "Kształcenie i szkolenie 2020", tak by zająć się kwestią rozwoju kariery nauczycieli i trenerów w szerszej perspektywie i zapewnić odpowiedź na ich cele, motywacje i ambicje.
43.
We współpracy z państwami członkowskimi promowała wykorzystanie istniejących platform internetowych, takich jak e-Twinning, School Education Gateway i EPALE, i ich dalszy rozwój, a także zbadała możliwe sposoby poszerzenia ich zastosowania w ułatwianiu mobilności studentów kierunków nauczycielskich i praktykujących nauczycieli i trenerów, na przykład w znajdowaniu partnerów do projektów mobilnościowych, oraz poprzez zapewnienie platformy umożliwiającej przygotowanie do mobilności i jej monitorowaniu.
44.
Z myślą o zadbaniu o większe docenianie zawodu, promowaniu znaczenia pracy nauczyciela i uwidacznianiu przykładów wysokiej jakości nauczania, zbadała możliwość i wartość dodaną ustanowienia corocznej nagrody europejskiej dla wyróżniających się nauczycieli i trenerów, przyznawanej na przykład za promowanie innowacji, włączenia lub europejskiego wymiaru nauczania.
45.
W dalszym ciągu wspierała rozwijanie możliwości w zakresie kształcenia i szkolenia dla przyszłych i praktykujących nauczycieli i trenerów, a także w zakresie ich mobilności, w szczególności za pośrednictwem programu Erasmus+ oraz europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, zwłaszcza Europejskiego Funduszu Społecznego, oraz programów je zastępujących.
46.
W pełni uwzględniła niniejsze konkluzje przy opracowywaniu wniosków dotyczących europejskiego obszaru edukacji i nowych strategicznych ram współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, w tym w zakresie kontynuacji wymiany dobrych praktyk między państwami członkowskimi.

ZAŁĄCZNIK

Tło polityczne

1.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat poprawy jakości kształcenia nauczycieli (15 listopada 2007 r.)
2.
Konkluzje Rady w sprawie doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół (26 listopada 2009 r.)
3.
Konkluzje Rady w sprawie skutecznego przywództwa w edukacji (25 i 26 listopada 2013 r.)
4.
Konkluzje Rady w sprawie skutecznego kształcenia nauczycieli (20 maja 2014 r.)
5.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości (17 lutego 2017 r.)
6.
Konkluzje Rady w sprawie rozwoju szkół oraz doskonałego poziomu nauczania (20 listopada 2017 r.)
7.
Europejskie ramy kompetencji cyfrowych edukatorów (2017)
8.
Zalecenie Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania (22 maja 2018 r.)
9.
Zalecenie Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (22 maja 2018 r.)
10.
Zalecenie Rady w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (22 maja 2019 r.)
11.
Zalecenie Rady w sprawie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków (22 maja 2019 r.)
12.
TALIS - międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się (OECD) (2018)
13.
Monitor Kształcenia i Szkolenia (2019)
1 Do celów niniejszych konkluzji termin nauczyciel oznacza osobę, która - zgodnie z ustawodawstwem i praktyką państwa członkowskiego - posiada status nauczyciela (lub status równorzędny), natomiast trener to każda osoba realizująca co najmniej jedno zadanie związane z funkcją szkoleniową (w zakresie teorii lub praktyki) w instytucji edukacyjnej bądź w miejscu pracy. Obejmuje to nauczycieli w kształceniu ogólnym i szkolnictwie wyższym, nauczycieli i instruktorów wstępnego i ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego, a także pracowników placówek wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi oraz edukatorów osób dorosłych.
2 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania.
3 W UE, aby móc nauczać, trzeba mieć na ogół wykształcenie wyższe. Najbardziej powszechnym wymogiem minimalnym, jeśli chodzi o nauczanie na poziomie podstawowym, jest posiadanie tytułu licencjata. Minimalny poziom kwalifikacji umożliwiający nauczanie w szkołach ponadpodstawowych (I stopnia) to - w przypadku połowy systemów w UE - dyplom ukończenia studiów magisterskich. Jeśli chodzi o minimalne kwalifikacje nauczycieli szkół ponadpodstawowych (II stopnia) - posiadania dyplomu ukończenia studiów magisterskich konieczne jest w większości krajów UE. (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 24). Jednakże co się tyczy wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, w całej Europie istnieją różne wymogi dotyczące minimalnych kwalifikacji. W niektórych krajach obowiązują te same minimalne wymogi dotyczące kwalifikacji w odniesieniu do wszystkich pracowników, podczas gdy w innych wymagane są różne kwalifikacje w zależności od danego stanowiska czy profilu. Często nie od wszystkich członków zespołu w przypadku wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem wymaga się wykształcenia wyższego. (Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki w Europie, raport Eurydice, 2019, s. 71-72).
4 Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019 (s. 24).
5 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
6 W oparciu o dane TALIS (międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się) za 2018 r. 21 % nauczycieli zgłasza zapotrzebowanie na dalsze szkolenie w zakresie nauczania osób o specjalnych potrzebach, 16 % - w zakresie wykorzystywania technologi informacyjno- komunikacyjnych w nauczaniu oraz około 13 % - w zakresie nauczania w wielojęzycznym i wielokulturowym środowisku (Monitor Kształcenie i Szkolenia 2019, s. 10). Dane sugerują, że również populacja studentów szkół wyższych w Europie jest coraz bardziej zróżnicowana (Eurostudent VI, 2016-2018).
7 Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 21.
8 Niewystarczająca liczba studentów podejmuje kształcenie nauczycieli i wysoki odsetek osób rezygnuje z tych studiów (Kariera zawodowa nauczycieli w Europie: początki pracy zawodowej, awans i system wsparcia, Eurydice, 2018, s. 10).
9 Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019 (s. 9, 10, 21).
10 Modernizacja szkolnictwa wyższego w Europie: Kadra akademicka - 2017, Eurydice (2017).
11 Według danych TALIS z 2018 r. 18 % nauczycieli szkół ponadpodstawowych (I stopnia) w UE uważa, że ich zawód jest ceniony przez społeczeństwo, a wskaźnik ten jest tym niższy im dłuższy jest staż w zawodzie, podobnie jak (w kilku państwach UE) wskaźnik dotyczący nauczycieli, którzy ponownie zdecydowaliby się na podjęcie pracy w zawodzie nauczyciela (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 9).
12 Większość krajów europejskich przyjmuje ramy określające zestaw kompetencji, które nauczyciele powinni posiadać lub rozwijać w toku kariery. W praktyce jednak takie ramy różnią się formatem, poziomem szczegółowości, wartością i sposobem wykorzystania (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 34).
13 W oparciu o dane TALIS (międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się) za 2018 r. 21 % nauczycieli zgłasza zapotrzebowanie na dalsze szkolenie w zakresie nauczania osób o specjalnych potrzebach, 16 % - w zakresie wykorzystywania technologi informacyjno- komunikacyjnych w nauczaniu oraz około 13 % - w zakresie nauczania w wielojęzycznym i wielokulturowym środowisku (Monitor Kształcenie i Szkolenia 2019, s. 10).
14 Międzynarodowa mobilność studentów kierunków nauczycielskich w toku kształcenia nauczycieli (liczona jako odsetek nauczycieli, którzy odbyli okres studiów za granicą w ramach swojego wstępnego kształcenia) nie jest bardzo powszechna i różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 26).
15 Dowiedziono, że wynagrodzenia mają wpływ na rekrutację i zatrzymywanie nauczycieli i trenerów w zawodzie, a także na efekty uczenia się. Wynagrodzenia nauczycieli są często niższe niż średnie wynagrodzenia innych pracowników z wykształceniem wyższym. (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 39-40).
16 Normy 1.3 i 1.5 określone w Normach i wytycznych dla zapewniania jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego, 2015.
17 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejski Zielony Ład", 11 grudnia 2019 r. (s. 19).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024