Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2017/009 FR/Air France) (COM(2018)0230 - C8-0161/2018 - 2018/2059(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - EGF/2017/009 FR/Air France

P8_TA(2018)0272

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2017/009 FR/Air France) (COM(2018)0230 - C8-0161/2018 - 2018/2059(BUD))

(2020/C 118/30)

(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2020 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2018)0230 - C8-0161/2018),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0210/2018),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwalnianych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najefektywniej;
C.
mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2017/009 FR/Air France o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 1 858 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 51 NACE Rev. 2 (transport lotniczy) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Île-de-France (FR10) i Provence-Alpes-Côte d'Azur (fR82) we Francji;
D.
mając na uwadze, że wspieranie unijnych przedsiębiorstw lotniczych ma kluczowe znaczenie, biorąc pod uwagę, że udział Unii w sektorze międzynarodowego transportu lotniczego maleje;
E.
mając na uwadze, ze wniosek jest oparty na kryteriach interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim, z uwzględnieniem pracowników zwolnionych przez dostawców i producentów niższego szczebla lub osób samozatrudnionych, które zaprzestały prowadzenia działalności;
1.
zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 9 894 483 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 16 490 805 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 16 410 805 EUR oraz wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości w wysokości 80 000 EUR;
2.
zauważa, że władze Francji złożyły wniosek w dniu 23 października 2017 r. oraz że po przekazaniu przez Francję dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę tego wniosku w dniu 23 kwietnia 2018 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3.
zauważa, że w dniu 19 maja 2015 r. Francja rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą, a zatem okres kwalifikowalności do uzyskania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od dnia 19 maja 2015 r. do dnia 23 października 2019 r.;
4.
przypomina, że jest to drugi wniosek złożony przez Francję, i trzeci dotyczący transportu lotniczego, w sprawie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniami w przedsiębiorstwie Air France; poprzednie wnioski EGF/2013/014 FR/Air France z 2013 r. i EGF/2015/004 IT Alitalia z 2015 r. zostały rozpatrzone pozytywnie 4 ;
5.
przypomina, że wkład finansowy z EFG jest skierowany do zwolnionych pracowników, aby pomóc im w znalezieniu alternatywnego zatrudnienia, i nie stanowi dotacji dla przedsiębiorstw;
6.
zauważa, że Francja argumentuje, iż zwolnienia pracowników są związane z poważnymi zmianami strukturalnymi w strukturze światowego handlu, spowodowanymi globalizacją, a szczególnie poważnymi problemami gospodarczymi w sektorze międzynarodowego transportu lotniczego, w szczególności ze spadkiem udziału UE w rynku w związku ze spektakularnym rozwojem trzech ważnych przewoźników lotniczych z regionu Zatoki Perskiej, którzy otrzymują bardzo wysoką pomoc od państwa i dotacje oraz podlegają mniej restrykcyjnym regulacjom socjalnym i środowiskowym niż przedsiębiorstwa z Unii;
7.
ubolewa nad wysokością dotacji i pomocy państwa, jakich adresatem są Emirates, Qatar Airways i Etihad Airways, które to dotacje i pomoc pozwalają im na radykalne zwiększenie liczby pasażerów i osłabiają pozycję europejskich węzłów lotniczych, w tym paryskiego lotniska im. Charlesa de Gaulle'a;
8.
przypomina, że w dniu 8 czerwca 2017 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia o ochronie konkurencji w transporcie lotniczym 5 , a celem tego wniosku jest zapewnienie uczciwej konkurencji między przewoźnikami lotniczymi z Unii a przewoźnikami z krajów trzecich, aby utrzymać warunki sprzyjające istnieniu rozbudowanej sieci połączeń lotniczych; zwraca uwagę, że Parlament i Rada zamierzają rozpocząć negocjacje w sprawie tego wniosku ustawodawczego jesienią 2018 r.;
9.
przypomina, że można się spodziewać, iż zwolnienia, do których doszło w przedsiębiorstwie Air France, będą stanowiły znaczne obciążenie dla lokalnej gospodarki, która boryka się z długoterminowym bezrobociem i problemem zmian w zatrudnieniu pracowników w wieku co najmniej 50 lat;
10.
apeluje do przedsiębiorstwa Air France o zadbanie o wysokiej jakości dialog społeczny;
11.
odnotowuje, ze wniosek dotyczy 1 858 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Air France, z tego 76,2 % w Ile-de-France, z których większość jest w wieku od 55 do 64 lat; uznaje znaczenie aktywnych instrumentów rynku pracy współfinansowanych z EFG w celu zwiększenia szans powrotu na rynek pracy; zauważa ponadto, że żaden ze zwolnionych pracowników nie należy do grupy wiekowej 25-29 lat ani nie ma więcej niż 64 lata;
12.
zauważa, że Francja planuje wdrożyć pięć rodzajów działań na rzecz zwolnionych pracowników objętych przedmiotowym wnioskiem:
(i)
usługi doradcze i poradnictwo zawodowe dla pracowników;
(ii)
szkolenia zawodowe;
(iii)
wkład na rzecz przejęcia przedsiębiorstwa lub rozpoczęcia działalności gospodarczej;
(iv)
dodatek z tytułu poszukiwania pracy;
(v)
dodatek z tytułu mobilności;
13.
z zadowoleniem przyjmuje sposób, w jaki sporządzono skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w porozumieniu z przedstawicielami osób objętych pomocą i z partnerami społecznymi, a także porozumienia między Air France, związkami zawodowymi i centralną radą zakładową, dzięki którym wszystkie odejścia z pracy były dobrowolne;
14.
stwierdza, że współfinansowane przez EFG zindywidualizowane usługi skierowane są do pracowników, którzy w chwili dobrowolnego odejścia nie mają jeszcze sprecyzowanych planów dotyczących zmiany kwalifikacji i pragną skorzystać z możliwości przekwalifikowania, porad, wskazówek lub pomocy w założeniu lub przejęciu działalności gospodarczej;
15.
dostrzega, że francuski kodeks pracy wymaga od przedsiębiorstwa zatrudniającego więcej niż tysiąc osób, aby zaproponowało środki zaradcze, oraz że wniosek EFG nie przewiduje żadnej pomocy w okresie pierwszych czterech miesięcy urlopu przeznaczonego na zmianę kwalifikacji, co odpowiada minimalnej długości tego okresu, przewidzianej we francuskich przepisach;
16.
zwraca uwagę, że środki wsparcia dochodu stanowią maksymalnie 35 % ogólnego pakietu zindywidualizowanych środków, określonego w rozporządzeniu w sprawie EFG, oraz że działania te są uzależnione od czynnego udziału beneficjentów objętych pomocą w poszukiwaniu pracy lub w szkoleniach;
17.
przypomina, że zgodnie z art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG przy opracowywaniu skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług należy przewidywać przyszłe perspektywy rynku pracy i potrzebne umiejętności, a pakiet ten powinien wpisywać się w strategię przechodzenia na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę;
18.
podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
19.
ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
20.
zwraca się do Komisji, by w przyszłych wnioskach wzywała organy krajowe do podawania dalszych informacji o sektorach mających potencjał wzrostu, a więc mogących zatrudniać pracowników, oraz do gromadzenia potwierdzonych danych dotyczących wpływu finansowania z EFG, w tym w odniesieniu do współczynnika reintegracji i jakości miejsc pracy uzyskanych dzięki EFG; ponadto wzywa Komisję do monitorowania wdrażania EFG oraz do składania sprawozdań Parlamentowi;
21.
ponownie apeluje do Komisji o zapewnienie publicznego dostępu do wszystkich dokumentów związanych z pomocą z EFG;
22.
zatwierdza decyzję załączoną do mniejszej rezolucji;
23.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
24.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku od Francji - EGF/2017/009 FR/Air France

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2018/1093.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/44 z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie uruchomienia środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2013/014 FR/Air France z Francji) (Dz.U. L 8 z 14.1.2015, s. 18).
5 COM(2017)0289

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.118.208

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (wniosek złożony przez Francję - EGF/2017/009 FR/Air France) (COM(2018)0230 - C8-0161/2018 - 2018/2059(BUD)).
Data aktu: 03/07/2018
Data ogłoszenia: 08/04/2020