(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2019 r.)
Glosariusz
| Termin lub skrótowiec | Znaczenie lub definicja |
| AAQD | Dyrektywa w sprawie jakości powietrza |
| BC | Sadza |
| WPR | Wspólna polityka rolna |
| Konwencja LRTAP | Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości |
| EEA | Europejska Agencja Środowiska |
| EF | Wskaźniki emisji |
| EMEP | Europejski program monitoringu i oceny |
| Europejski PRTR | Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń |
| UE | Unia Europejska |
| Model GAINS | Model interakcji i synergii między gazami cieplarnianymi a zanieczyszczeniem powietrza 1 |
| GHC | Gaz cieplarniany |
| IED | Dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 2 |
| IIASA | Międzynarodowy Instytut Stosowanej Analizy Systemów |
| IIR | Raport metodyczny IIR |
| Rozporządzenie dotyczące mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 3 w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu |
| KPOZP | Krajowy program ograniczania zanieczyszczenia powietrza |
| Dyrektywa NEC | Dyrektywa w sprawie krajowych poziomów emisji (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 4 |
| NFR | Nomenklatura do celów sprawozdawczości |
| NH3 | Amoniak |
| NMLZO | Niemetanowe lotne związki organiczne |
| NO2 | Dwutlenek azotu |
| NOx | Tlenki azotu |
| O3 | Ozon |
| PaMs | Polityki i środki |
| PM | Cząstki stałe |
|
PM 2.5 |
Pył drobny |
| PROW | Program rozwoju obszarów wiejskich |
| SOOŚ | Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko |
| SO2 | Dwutlenek siarki |
| EKG ONZ | Europejska Komisja Gospodarcza ONZ |
| UNFCCC | Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu |
| WAM | Z dodatkowymi środkami |
| WM | Ze środkami |
ZASTRZEŻENIE PRAWNE:
Niniejsze wytyczne mają pomóc organom krajowym w opracowaniu krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza. Odzwierciedlają poglądy Komisji Europejskiej i jako takie nie są prawnie wiążące. Wiążąca wykładnia prawodawstwa unijnego należy do wyłącznej kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Poglądy wyrażone w niniejszych wytycznych nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja może przyjąć przed Trybunałem Sprawiedliwości.
SOOŚ należy przeprowadzać w trakcie opracowywania KPOZP i przed ich przyjęciem. W przypadku niewielkich zmian w planach i programach, które poddano SOOŚ, ocena wpływu na środowisko jest wymagana jedynie wtedy, gdy państwo członkowskie stwierdzi, że potencjalnie mogą one wywierać znaczący wpływ na środowisko.
Konsultacje transgraniczne
W trakcie opracowywania projektu KPOZP konieczne może się okazać przeprowadzenie konsultacji transgranicznych (art. 6 ust. 6). Jest to konieczne na przykład wtedy, gdy wyraźnie stwierdzono, że istniejące źródła zanieczyszczeń powodują problemy transgraniczne dotyczące konkretnych obszarów na terytorium innego państwa członkowskiego, na przykład skoncentrowanie produkcji energii, ciężkiego przemysłu lub obszarów miejskich (i związanego z tym ruchu) w pobliżu granicy. W takim wypadku podczas rozważania dodatkowych polityk i środków w ramach dyrektywy NEC należy uwzględnić właściwe skutki transgraniczne; konieczne może być także podjęcie wspólnych działań z sąsiednimi państwami członkowskimi i państwami trzecimi.
Jeżeli zastosowanie ma dyrektywa SOOŚ, państwa członkowskie powinny przystąpić do konsultacji transgranicznych przed przyjęciem programu, o ile wdrożenie ich KPOZP może mieć znaczący wpływ na środowisko w innym państwie członkowskim lub o ile zażąda tego państwo członkowskie, które potencjalnie może być znacząco zagrożone (art. 7 dyrektywy SOOŚ).
Celem jest ułatwienie transgranicznej współpracy w zarządzaniu jakością powietrza jako wspólnego zasobu, przy zapewnieniu forum komunikacji 37 .
W dyrektywie w sprawie jakości powietrza poświęcono szczególną uwagę transgraniczności PM i O3. Zgodnie z dyrektywą w sprawie jakości powietrza państwa członkowskie mają obowiązek współpracować ze sobą, jeżeli zgłoszone zostaną przekroczenia spowodowane "transgranicznym przenoszeniem zanieczyszczeń lub ich prekursorów", i, "w stosownych przypadkach, określają wspólne działania" (art. 25 dyrektywy w sprawie jakości powietrza).
Odniesienie do konsultacji w KPOZP
W KPOZP należy podać informacje na temat tego, gdzie można znaleźć pełne wyniki konsultacji (np. link do strony internetowej).
Rola zainteresowanych stron w identyfikacji i ocenie dodatkowych polityk i środków
Identyfikując i oceniając potencjalne środki, organy odpowiedzialne za opracowanie KPOZP powinny konsultować się z innymi właściwymi departamentami i agencjami rządowymi (np. organami odpowiedzialnymi za regulację poszczególnych źródeł emisji) oraz z innymi zainteresowanymi stronami, które mogłyby posiadać informacje na temat bieżących i potencjalnych przyszłych środków możliwych do zastosowania. Przykłady rodzajów informacji, o które można się zwrócić, przedstawiono poniżej.
| Grupa zainteresowanych stron | Identyfikacja polityk i środków | Ocena polityki i środka | |||
| Inne departamenty i agencje rządowe |
Rodzaje instrumentów politycznych, które sprawdziły się w odnośnych obszarach polityki/sektorach Priorytety w innych obszarach polityki (aby ułatwić osiągnięcie spójności z istniejącymi planami i programami) Informacje na temat potencjalnych przyszłych środków, których przyjęcie już zaplanowano |
Ogólna wykonalność wdrażania Szczebel, na którym można wdrożyć środek Źródła finansowania Egzekwowanie |
|||
| Organy regionalne i lokalne |
Dotychczasowe doświadczenie we wdrażaniu Obecnie wdrażane środki |
||||
| Zainteresowane strony, których dotyczą skutki polityki i środka/użytkownicy końcowi (np. branża, organizacje pozarządowe, mieszkańcy obszarów śródmiejskich) |
Dotychczasowe doświadczenie we wdrażaniu Obecnie wdrażane środki |
Wykonalność środków (tj. spójność z bieżącymi środkami, ograniczenia techniczne) Przewidywane koszty i skuteczność środka Przyjęcie środka (powiązane z akceptacją) Data, w której prawdopodobnie osiągnięta zostanie redukcja emisji |
|||
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.77.1 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Opracowanie krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych. |
| Data aktu: | 01/03/2019 |
| Data ogłoszenia: | 01/03/2019 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2019 |