Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie NAIADES II - programu działań na rzecz żeglugi śródlądowej (2013/3002(RSP)).

NAIADES II: Program działania na rzecz wsparcia śródlądowego transportu wodnego

P7_TA(2014)0106

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie NAIADES II - programu działań na rzecz żeglugi śródlądowej (2013/3002(RSP))

(2017/C 093/25)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
mając na uwadze pytanie wymagające odpowiedzi ustnej skierowane do Komisji w sprawie programu działania NAIADES II mającego na celu wsparcie żeglugi śródlądowej (O-000016/2014 - B7-0104/2014),
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 26 października 2006 r. w sprawie promocji żeglugi śródlądowej "NAIADES", - zintegrowany europejski program działań na rzecz żeglugi śródlądowej 1 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 września 2013 r. zatytułowany "W kierunku wysokiej jakości śródlądowego transportu wodnego NAIADES II" (COM(2013)0623),
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie planu utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu 2 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 17 stycznia 2006 r. w sprawie promocji żeglugi śródlądowej "NAIADES" - Zintegrowany europejski Program Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej (COM(2006)0006),
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 10 września 2013 r. pt. "Ekologizacja floty: zmniejszanie emisji zanieczyszczeń pochodzących z śródlądowego transportu wodnego" (SWD(2013)0324),
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 i art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że sektor żeglugi śródlądowej ma duży wkład w unijny system transportu dokonując przewozu towarów pomiędzy portami UE i w głąb lądu;
B.
mając na uwadze, że transport śródlądowy jest energooszczędny i przyczynia się do realizacji celów gospodarki niskowęglowej ustalonych w białej księdze dotyczącej unijnej polityki transportowej;
C.
mając na uwadze, że wykorzystanie pełnego potencjału żeglugi śródlądowej spowoduje, że ten rodzaj transportu będzie kluczowym czynnikiem pozwalającym na rozwiązanie w Europie problemu zatorów transportowych oraz problemów środowiskowych wynikających z importu towarów za pośrednictwem portów morskich;
D.
mając na uwadze, że konieczna będzie modernizacja floty wykorzystywanej w żegludze śródlądowej oraz jej dostosowanie do postępu techniki, aby jeszcze bardziej poprawić charakterystykę ekologiczną statków, poprzez opracowanie m. in. statków przystosowanych do żeglugi rzecznej w ramach zrównoważonej nawigacji (RASSIN), a co za tym idzie, zapewnić przewagę konkurencyjną żeglugi śródlądowej;
E.
mając na uwadze, że niekorzystna koniunktura gospodarcza w Europie odbiła się również na sektorze transportu śródlądowego, jak również to, że sektor transportu śródlądowego znajduje się w trudnej sytuacji gospodarczej;
F.
mając na uwadze, że obserwowana obecnie nadwyżka zdolności przewozowych wywiera druzgoczący wpływ na sektor transportu śródlądowego;
G.
mając na uwadze, że struktura sektora żeglugi śródlądowej opiera się głównie na MŚP, tj. podmiotach gospodarczych będących właścicielami statków, którzy pracują i mieszkają na statkach wraz z rodzinami, oraz że te MŚP są szczególnie podatne na skutki kryzysu;
H.
mając na uwadze, że normy społeczne, takie jak czas pracy, a także edukacja, mają podstawowe znaczenie dla sektora żeglugi śródlądowej;
I.
mając na uwadze, że na sektor żeglugi śródlądowej przeznacza się ograniczone zasoby finansowe, a także fakt, że dostęp do środków finansowych jest coraz trudniejszy;
1.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji polegającą na aktualizacji i unowocześnieniu programu NAIADES do roku 2020;
2.
wspiera konkretne działania zdefiniowane w programie działania NAIADES II na lata 2014-2020;
3.
ubolewa nad faktem, że Komisja nie przeznaczyła na projekt NAIADES II konkretnych środków w odpowiedniej wysokości, które pomogłyby w realizacji celów programu działań, dlatego też domaga się właściwie ukształtowanej polityki z możliwymi do realizacji celami krótko- i średnioterminowymi, a także konkretnego planu działania, w którym wskazane zostaną między innymi zasoby na jego realizację;
4.
wzywa Komisję, aby jak najszybciej zapewniła podjęcie konkretnych działań uwzględniających specyficzny charakter tego sektora, który w głównej mierze bazuje na MŚP;
5.
podkreśla, że wysokiej jakości infrastruktura jest warunkiem rozwoju i integracji żeglugi śródlądowej i portów śródlądowych z transeuropejską siecią transportową, wzywa Komisję i państwa członkowskie do uwzględnienia wszystkich ważnych punktów zatorów transportowych do planów wdrażania korytarzy TEN-T, które mają zostać przyjęte, podkreśla fakt, że w instrumencie "Łącząc Europę" nadaje się priorytetowe znaczenie finansowaniu rozwoju infrastruktury dla ekologicznych rodzajów transportu takich jak śródlądowe drogi wodne;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że śródlądowe drogi wodne włączono do sześciu spośród dziewięciu głównych korytarzy sieci TEN-T i wyraża nadzieję, że poświęci się dostatecznie dużo uwagi problemowi zatorów oraz brakujących połączeń, zważywszy, że priorytetami instrumentu "Łącząc Europę" będą wydatki na likwidację zatorów transportowych, tworzenie brakujących połączeń, a w szczególności ulepszenie transgranicznych sekcji głównych sieci transportowych; przypomina, że w ramach instrumentu "Łącząc Europę" priorytetowo traktowane będzie finansowanie systemów aplikacji telematycznych pełniących funkcję usług informacji rzecznej;
7.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na rzeki o swobodnym biegu zbliżonym do ich stanu naturalnego, które mogą z tego powodu być przedmiotem szczegółowych środków; podkreśla potrzebę przestrzegania przepisów UE w dziedzinie środowiska, jak wskazano w art. 16 i 36 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T);
8.
zwraca uwagę na zobowiązania państw członkowskich do realizacji sieci bazowej, a zwłaszcza na odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniej i niezawodnej infrastruktury w drodze jej regularnej konserwacji, aby utrzymać dobry stan żeglugi z myślą o nadaniu żegludze śródlądowej roli niezawodnego i oszczędnego rodzaju transportu;
9.
zwraca się do Komisji o przyspieszenie integracji usług informacji rzecznej, danych obserwacji rynku żeglugi śródlądowej z narzędziami stosowanymi w obrębie korytarzy TEN-T w celu wsparcia zintegrowanego zarządzania transportem multimodalnym; wspiera ekspansję w dziedzinie wymiany danych w ramach usług informacji rzecznej i włączenie tej wymiany do strumieni informacji innych rodzajów transportu, aby ułatwić integrację żeglugi śródlądowej z innymi rodzajami transportu, wzywa Komisję do szybkiego opracowania kierunków działania umożliwiających taką integrację;
10.
wzywa Komisję, by wspierała korzystanie z wzorcowych praktyk w dziedzinie włączania usług żeglugi śródlądowej do multimodalnych łańcuchów logistycznych;
11.
podkreśla znaczenie przeznaczania odpowiednich środków finansowych na nowe technologie, innowację oraz zrównoważone usługi w dziedzinie transportu towarowego w ramach realizowanych obecnie programów unijnych, takich jak instrument "Łącząc Europę", program "Horyzont 2020" oraz fundusz spójności, co pozwoli na stymulowanie innowacji i ich wykorzystywanie oraz na poprawę wyników w dziedzinie wpływu środowiskowego żeglugi śródlądowej, zwraca się Komisji o opracowanie odpowiednich programów finansowania umożliwiających realizację tego celu;
12.
wzywa Komisję, by zaproponowała możliwości uzyskania dodatkowych korzyści z funduszy rezerwowych poprzez wykorzystywanie ich w powiązaniu z instrumentami finansowymi dostępnymi w ramach istniejących funduszy unijnych, takich jak instrument "Łącząc Europę" oraz fundusze pochodzące z Europejskiego Banku Inwestycyjnego;
13.
zwraca się do państw członkowskich, by nadal rozwijały krajowe strategie polityczne na rzecz pobudzenia rozwoju żeglugi śródlądowej, z uwzględnieniem europejskiego programu działań, a także zachęca władze regionalne, lokalne i portowe, by podejmowały podobne inicjatywy;
14.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. C 313 E z 20.12.2006, s. 443.
2 Dz.U. C 168 E z 14.6.2013, s. 72.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024