Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N)
Pomoc na restrukturyzację grupy Areva

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 301/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2016 r.)

Pismem z dnia 19 lipca 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

[TEKST STRESZCZENIA]

Grupa Areva bezpośrednio lub pośrednio stanowi własność państwa francuskiego w 86,5 %. Grupa ta prowadzi działalność w dwóch głównych segmentach łańcucha wartości sektora jądrowego: (i) cykl związany z paliwem jądrowym (wydobycie, wzbogacanie, recykling, gospodarowanie odpadami, logistyka); oraz (ii) reaktory i usługi pokrewne, poprzez swoją spółkę zależną "Areva NP".

Areva przechodzi obecnie poważne trudności finansowe: rok 2015 był piątym rokiem z rzędu, w którym grupa odnotowała stratę - ujemny wynik netto wyniósł 2,0 mld EUR. Wynika to głównie z pogorszenia warunków rynkowych w następstwie awarii w Fukushimie oraz z poważnych strat wynikających z kilku dużych projektów inwestycyjnych, na przykład w Olkiluoto ("OL3" Finlandia), gdzie Areva buduje nowe reaktory o innowacyjnej konstrukcji.

Władze francuskie zgłosiły plan restrukturyzacji, który ma na celu przywrócenie długoterminowej rentowności grupy poprzez zastrzyki kapitałowe oraz skupienie działalności grupy na cyklu związanym z paliwem jądrowym.

Plan ten obejmuje w szczególności:

-
sprzedaż grupie EDF (i ewentualnym dalszym inwestorom) większościowego udziału w Areva NP, przy czym Areva zachowałaby jedynie mniejszościowy udział. Aby umożliwić sprzedaż nierentownego projektu OL3, ma on zostać oddzielony od innych przedsiębiorstw oraz zostać włączony do holdingu grupy. Sprzedaż ta pozostaje jednak uzależniona od pomyślnego ukończenia pewnych testów bezpieczeństwa dotyczących innego projektu nowego reaktora we Francji (Flamanville). Ostateczne wyniki tych badań nie zostaną ogłoszone przed rokiem 2017,
-
wydzielenie działalności związanej z cyklem paliwowym i przeniesienie jej do nowego podmiotu "nowa Areva", który miałby zostać dokapitalizowany częściowo przez państwo francuskie, a częściowo przez potencjalne podmioty trzecie,
-
dokapitalizowanie przez państwo francuskie spółki Areva SA (obecnej spółki holdingowej grupy), która przejęłaby część nadmiernych pasywów (takich jak OL3), natomiast reszta grupy zostałaby albo sprzedana albo wydzielona.

Łączny wkład państwa francuskiego w obie wspomniane operacje dokapitalizowania wyniósłby 4 mld EUR.

Komisja zgadza się z władzami francuskimi i uważa, że wspomniane dwie operacje należy wspólnie uznać za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE:

-
można je przypisać Francji i wiążą się z użyciem zasobów państwowych,
-
biorąc pod uwagę, że przedmiotowe środki są środkami ad hoc przeznaczonymi wyłącznie dla grupy Areva, mają one charakter selektywny,
-
środki stanowią korzyść dla grupy Areva, ponieważ żaden prywatny inwestor nie zgodziłby się na dokapitalizowanie grupy w jej obecnej sytuacji finansowej,
-
planowana restrukturyzacja wywiera zatem wpływ na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja uważa, że wspomniana pomoc w wysokości 4 mld euro powinna zostać oceniona w świetle wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 (zwanych dalej "wytycznymi"). Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc spełnia wszystkie warunki zgodności określone w wytycznych. W szczególności:

-
Komisja ma wątpliwości co do niektórych założeń, na których opiera się plan przywrócenia długoterminowej rentowności opracowany przez grupę. Po pierwsze, biznesplan nowej Arevy nie odzwierciedla potencjalnego negatywnego wpływu podzielenia grupy - pod względem utraty synergii - na pozycję konkurencyjną tego nowego przedsiębiorstwa na jej rynkach po restrukturyzacji. Po drugie, główne czynniki ryzyka dla zrestrukturyzowanego podmiotu nie zostały wyraźnie zidentyfikowane ani zhierarchizowane w oparciu o odpowiednią analizę wrażliwości. Po trzecie, nie jest jasne, czy nowa Areva byłaby w stanie uzyskać wystarczającą płynność w przypadku najgorszego scenariusza. Po czwarte, koszty wydzielenia OL3 nie wydają się pewne na obecnym etapie.
-
Komisja ma również wątpliwości dotyczące poziomu wkładu własnego Arevy w koszty restrukturyzacji. Niektóre istotne elementy wkładu własnego nie wydają się być realne i rzeczywiste, np. przychody ze sprzedaży spółki Areva NP lub wkład podmiotów trzecich w podwyższenie kapitału nowej Arevy.
-
Wreszcie Komisja ma też wątpliwości co do stosowności proponowanych przez władze francuskie środków mających na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji spowodowanego przez pomoc. W szczególności Komisja kwestionuje założenie władz francuskich, zgodnie z którym zbycie spółki Areva NP miałoby niekorzystny wpływ na pozycję konkurencyjną Arevy na jej rynkach po restrukturyzacji. Wątpliwości Komisji wynikają głównie z faktu, że Areva negocjowała umowę o partnerstwie strategicznym z EDF mającą na celu odbudowę synergii, które mogą zostać utracone poprzez częściowe podzielenie grupy.

[PISMO]

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.301.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.44727 (2016/C) (ex 2016/N) - Pomoc na restrukturyzację grupy Areva - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/08/2016
Data ogłoszenia: 19/08/2016