Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa Artemis za okres od 1 stycznia do 26 czerwca 2014 r. wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa Artemis za okres od 1 stycznia do 26 czerwca 2014 r. wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa

(2015/C 422/02)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Zaproszenia do składania wniosków

Inne kwestie

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

WPROWADZENIE

1.
Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. 1 na okres dziesięciu lat i funkcjonuje autonomicznie od roku 2009. W dniu 27 czerwca 2014 r. wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC 2 połączyły się w celu utworzenia wspólnego przedsięwzięcia "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) 3 . Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL rozpoczęło funkcjonowanie z dniem 27 czerwca 2014 r. i będzie funkcjonować przez 10 lat. W związku z połączeniem niniejsze sprawozdanie obejmuje działalność wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w okresie budżetowym od dnia 1 stycznia do 26 czerwca 2014 r.
2.
Nadrzędnym celem wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS było opracowanie oraz realizacja programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań, tak aby wzmocnić konkurencyjność i zrównoważony rozwój w Europie oraz umożliwić powstawanie nowych rynków i zastosowań społecznych 4 .
3.
Członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS były: Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, niektóre państwa członkowskie (Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Węgry, Niderlandy, Austria, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) oraz ARTEMIS-IA - stowarzyszenie reprezentujące przedsiębiorstwa i inne organizacje badawcze działające w obszarze systemów wbudowanych w Europie. W roku 2009 do wspólnego przedsiębiorstwa przystąpiły Republika Czeska, Cypr, Łotwa i Norwegia, a w 2012 r. - Polska.
4.
Maksymalny wkład UE do wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej w wysokości 420 mln euro miał być wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego 5 . Ponadto stowarzyszenie ARTEMIS-IA miało wnosić wkład w maksymalnej wysokości 30 mln euro na pokrycie bieżących kosztów, natomiast państwa członkowskie ARTEMIS miały wnosić wkłady rzeczowe na pokrycie bieżących kosztów (umożliwiając realizację projektów) oraz wkłady finansowe w kwocie co najmniej 1,8 razy większej od wkładu Unii Europejskiej. Organizacje badawcze uczestniczące w projektach również miały wnosić wkłady rzeczowe.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

5.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsiębiorstwa oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za okres od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r., jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 8 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsiębiorstwa na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsiębiorstwa we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i właściwą podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za okres od dnia 1 stycznia do dnia 26 czerwca 2014 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 26 czerwca 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia okres, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
12. Strategia kontroli ex post wspólnego przedsiębiorstwa 11 , która została przyjęta decyzją Rady Zarządzającej w dniu 25 listopada 2010 r. i zmodyfikowana w dniu 20 lutego 2013 r., jest kluczowym narzędziem 12 służącym do oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń. Płatności, których dokonano w 2014 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 5,9 mln euro, co stanowi 37 % całkowitych płatności.
13. Kontrolę zestawień poniesionych wydatków projektowych powierzono KOF, jednak zawarte z KOF umowy administracyjne nie zawierają praktycznych ustaleń dotyczących kontroli ex post.
14. Wspólne przedsiębiorstwo otrzymało od KOF sprawozdania z kontroli obejmujące około 46 % (stan na kwiecień 2015 r.) kosztów związanych ze zrealizowanymi projektami. Wspólne przedsiębiorstwo nie dokonało jednak oceny jakości tych kontroli 13 . Trybunał dokonał oceny skontrolowanych strategii, obejmującej sprawozdania z kontroli trzech KOF, wskazującej na to, że metodyka zastosowana przez KOF nie pozwoliła wspólnemu przedsiębiorstwu na obliczenie wiarygodnego ważonego poziomu błędu ani poziomu błędu resztowego. W efekcie nie da się stwierdzić, czy kontrole ex post są skuteczne i czy ten kluczowy mechanizm kontroli daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdań.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
15. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 12-14 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy zakończony w dniu 26 czerwca 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
16.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

17.
Pierwotny budżet na 2014 r. obejmował środki na zobowiązania związane z kosztami bieżącymi w kwocie 2,2 mln euro. Budżet nie obejmował środków na zobowiązania związanych z działalnością operacyjną, co było konsekwencją planów połączenia wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC w 2014 r. w celu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL odpowiedzialnego za nabór wniosków w 2014 r. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania przeznaczonych na wydatki administracyjne wyniósł 38 %, ponieważ połączenie odbyło się w czerwcu, a budżet został przyjęty na cały rok.

Zaproszenia do składania wniosków

18.
W rozporządzeniu Rady ustanawiającym wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS przewidziano maksymalny łączny budżet w wysokości 410 mln euro w celu pokrycia wydatków operacyjnych. W chwili połączenia środki, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach zaproszeń do składania wniosków, wynosiły 198 mln euro (48 % łącznego budżetu). Zgodnie z rozporządzeniem Rady ustanawiającym wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS jest ono zobowiązane do przestrzegania wysokości wkładu finansowego państw członkowskich ARTEMIS w kwocie przynajmniej 1,8 razy większej od wkładu finansowego Wspólnoty. Ograniczenia budżetowe w państwach członkowskich zablokowały możliwość wykorzystania pozostałej części budżetu (52 %) na zobowiązania.

INNE KWESTIE

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

19.
Nowe rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 14 zostało przyjęte w dniu 25 października 2012 r. i zaczęło obowiązywać z dniem 1 stycznia 2013 r 15 . Jednak model rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o którym mowa w art. 209 nowego rozporządzenia finansowego, wszedł w życie dopiero z dniem 8 lutego 2014 r. 16 . Z powodu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL z połączenia wspólnych przedsiębiorstw ENIAC i ARTEMIS w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa nie wprowadzono żadnych zmian.
20.
Art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS stanowi, że ma ono posiadać jednostkę kontroli wewnętrznej. Taka jednostka nie została utworzona w czasie połączenia wspólnych przedsiębiorstw.
21.
W dniu 25 listopada 2010 r. Rada Zarządzająca przyjęła kartę obowiązków Służby Audytu Wewnętrznego Komisji. Ze względu na utworzenie Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL nie wprowadzono zmian w regulaminie finansowym wspólnego przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do niego przepisów rozporządzenia ramowego dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji.
22.
W czasie kontroli wspólne przedsiębiorstwo nie posiadało kompleksowej, pisemnej procedury postępowania w sytuacjach konfliktu interesów.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład Wspólnoty w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej.

Kompetencje wspólnego przedsiębiorstwa

(rozporządzenie Rady (WE) nr 74/ 2008)

Cele

- Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego poprzez definiowanie i realizację istotnych części strategicznego programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych, poprzez tworzenie trwałego partnerstwa publiczno-prywatnego oraz pobudzanie i zwiększanie inwestycji prywatnych i publicznych w europejskim sektorze systemów wbudowanych.

- Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS ma na celu zapewnienie efektywnej koordynacji i synergii zasobów i środków z przemysłu, programu ramowego, krajowych programów badawczo-rozwojowych oraz międzyrządowych struktur badawczo-rozwojowych, tym samym przyczyniając się do wzmocnienia przyszłego wzrostu, konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie.

- ARTEMIS stara się sprzyjać współpracy wszystkich zainteresowanych stron, takich jak przedstawiciele przemysłu, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), organy krajowe i regionalne, ośrodki akademickie i badawcze, które będą łączyć i koncentrować swoje wysiłki badawcze.

- Wspólne przedsiębiorstwo przyjmuje wspólnie uzgodniony program badań, zgodny z zaleceniami strategicznego programu badań opracowanego w ramach platformy technologicznej ARTEMIS. W programie badań wskazuje się i regularnie ocenia priorytety badawcze w zakresie rozwoju i przyjmowania kluczowych technologii w dziedzinie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności Europy oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych.

- Wspólne przedsiębiorstwo wspiera działania badawczo-rozwojowe przez publikowane co roku, zgodne z zasadami konkurencji, otwarte zaproszenia do składania wniosków, tak aby przyciągnąć najlepsze pomysły i zdolności w zakresie systemów wbudowanych w Europie. Wnioski przedkładane wspólnemu przedsiębiorstwu ARTEMIS przechodzą proces oceny technicznej i wyboru przeprowadzany przy pomocy niezależnych ekspertów. Procedura ta gwarantuje, że przyznanie finansowania ze środków publicznych wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS jest zgodne z zasadami równego traktowania, doskonałości i konkurencji.

Zarządzanie Organem zarządzającym wspólnym przedsiębiorstwem jest Rada Zarządzająca. Dyrektor wykonawczy kieruje zespołem wykonawczym, a branżę (duże i małe przedsiębiorstwa, a także środowiska akademickie i instytuty badawcze) reprezentuje stowarzyszenie przemysłu ARTEMIS-IA. ARTEMIS-IA decyduje o wyborze przewodniczącego Rady Zarządzającej i członków Komitetu Przemysłowo-Badawczego, który odpowiada za program prac technicznych. Sektor publiczny (państwa członkowskie, które przystąpiły do wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS, oraz Komisja Europejska) jest reprezentowany indywidualnie w Radzie Zarządzającej i Radzie Władz Publicznych, która jest odpowiedzialna za kwestie finansowe.
Środki udostępnione wspólnemu przedsiębiorstwu w roku 2014 Budżet

2 554 510 euro na zobowiązania.

30 330 178 euro na płatności (operacyjne).

Zatrudnienie na dzień 26 czerwca 2014 r.

15 stanowisk w planie zatrudnienia (8 pracowników tymczasowych oraz 7 pracowników kontraktowych), z czego obsadzonych 13: 8 pracowników wykonujących zadania operacyjne, 5 pracowników wykonujących zadania administracyjne i 0 - zadania mieszane.

Działalność i usługi w roku 2014 Zob. najnowsze dostępne roczne sprawozdanie z działalności wspólnego przedsiębiorstwa za 2013 r. pod adresem http://www.artemis-ju.eu/reference_documents
Źródło: informacje przekazane przez wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

13. Wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS poczyniło ustalenia z krajowymi organami finansującymi (KOF) w ramach ustanowionych rozporządzeniem Rady (WE) nr 74/2008 17 , w którym zadanie określenia całkowitych kosztów powierzono KOF, w oparciu o ich umowy o dotację "zgodnie z ich przepisami krajowymi, zwłaszcza w zakresie kryteriów kwalifikowalności oraz innych niezbędnych wymogów finansowych i prawnych". W rozporządzeniu tym nie przyznano wspólnemu przedsiębiorstwu kompetencji do określania zasad dotyczących KOF ani uprawnień do przeprowadzania wśród KOF kontroli na miejscu i audytów. Braki te stwierdzono i naprawiono w rozporządzeniu Rady (UE) nr 561/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, w którym przyznano Wspólnemu Przedsięwzięciu prawo do udzielania dotacji przy ścisłym przestrzeganiu procedur programu "Horyzont 2020".

14. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL potwierdza, że w przeprowadzonych przez nie szeroko zakrojonych ocenach krajowych systemów zapewniania jakości stwierdzono, że mogą one zapewniać odpowiednią ochronę interesów finansowych członków Wspólnego Przedsięwzięcia, jednak - jak zaznacza Trybunał Obrachunkowy - krajowa metodologia nie pozwala na obliczenie ważonego poziomu błędu ani błędu rezydualnego dla projektów uruchomionych w ramach wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC. Choć powyższa trudność techniczna nie skutkuje negatywną opinią Trybunału Obrachunkowego, z konieczności uniemożliwia Trybunałowi potwierdzenie legalności i prawidłowości transakcji bez sformułowania zastrzeżenia.

20. Tuż po tym, jak ARTEMIS i ENIAC połączono w ECSEL, w dniu 4 lipca 2014 r. Rada Zarządzająca ECSEL ustanowiła jednostkę audytu wewnętrznego, odpowiedzialną zarówno za programy pozostałe po ARTEMIS i ENIAC, jak i za samo ECSEL.

22. Rada Zarządzająca ECSEL przyjęła kompleksową politykę mającą na celu zapobieganie konfliktom interesów.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52).
2 Wspólne przedsiębiorstwo ENIAC zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. L 30 z 4.2.2008, s. 21) w celu opracowania oraz realizacji programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie nanoelektroniki.
3 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
4 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania wspólnego przedsiębiorstwa.
5 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 47 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 110/2014.
11 Ogólna umowa finansowa między Komisją Europejską a wspólnym przedsiębiorstwem stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo poprzez właściwą komisję przyjmuje strategię kontroli ex post, mając na celu uzyskanie odpowiedniej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania oraz że strategia kontroli ex post oparta jest na badaniu procedur i próby transakcji dla wszystkich lub wybranych beneficjentów i powinna, w szczególności, odpowiednio uwzględniać zagrożenia związane z tymi transakcjami.
12 Art. 12 rozporządzenia (WE) nr 74/2008 stanowi, że "wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS zapewnia należytą ochronę interesów finansowych swoich członków przez przeprowadzanie lub zlecanie odpowiednich kontroli wewnętrznych i zewnętrznych" oraz "przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących publiczne środki finansowe od wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS. Kontrole i audyty mogą być przeprowadzane bezpośrednio przez wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS lub przez państwa członkowskie ARTEMIS w jego imieniu. Państwa członkowskie ARTEMIS mogą przeprowadzać wszelkie inne uznane za niezbędne kontrole i audyty u odbiorców dostarczanego przez nie finansowania krajowego, a ich wyniki przedstawiają wspólnemu przedsięwzięciu ARTEMIS".
13 Zgodnie ze strategią kontroli ex post przyjętą przez Radę Zarządzającą ARTEMIS, wspólne przedsiębiorstwo przynajmniej raz w roku musi ocenić, czy informacje otrzymane od państw członkowskich ARTEMIS oferują wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
15 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
16 Rozporządzenie delegowane (UE) nr 110/2014.
17 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024