(2015/C 422/02)(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Wykonanie budżetu
Zaproszenia do składania wniosków
Inne kwestie
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu
Zaproszenia do składania wniosków
INNE KWESTIE
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2015 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52).
2 Wspólne przedsiębiorstwo ENIAC zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. L 30 z 4.2.2008, s. 21) w celu opracowania oraz realizacji programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie nanoelektroniki.
3 Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zostało ustanowione rozporządzeniem Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
4 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania wspólnego przedsiębiorstwa.
5 Siódmy program ramowy przyjęty decyzją nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1) skupia wszystkie inicjatywy UE związane z badaniami naukowymi i odgrywa kluczową rolę w osiąganiu celów wzrostu, konkurencyjności i zatrudnienia. Jest on również filarem Europejskiej Przestrzeni Badawczej.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
8 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 47 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 110/2014.
11 Ogólna umowa finansowa między Komisją Europejską a wspólnym przedsiębiorstwem stanowi, że wspólne przedsiębiorstwo poprzez właściwą komisję przyjmuje strategię kontroli ex post, mając na celu uzyskanie odpowiedniej pewności co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania oraz że strategia kontroli ex post oparta jest na badaniu procedur i próby transakcji dla wszystkich lub wybranych beneficjentów i powinna, w szczególności, odpowiednio uwzględniać zagrożenia związane z tymi transakcjami.
12 Art. 12 rozporządzenia (WE) nr 74/2008 stanowi, że "wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS zapewnia należytą ochronę interesów finansowych swoich członków przez przeprowadzanie lub zlecanie odpowiednich kontroli wewnętrznych i zewnętrznych" oraz "przeprowadza kontrole na miejscu oraz audyty finansowe u podmiotów otrzymujących publiczne środki finansowe od wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS. Kontrole i audyty mogą być przeprowadzane bezpośrednio przez wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS lub przez państwa członkowskie ARTEMIS w jego imieniu. Państwa członkowskie ARTEMIS mogą przeprowadzać wszelkie inne uznane za niezbędne kontrole i audyty u odbiorców dostarczanego przez nie finansowania krajowego, a ich wyniki przedstawiają wspólnemu przedsięwzięciu ARTEMIS".
13 Zgodnie ze strategią kontroli ex post przyjętą przez Radę Zarządzającą ARTEMIS, wspólne przedsiębiorstwo przynajmniej raz w roku musi ocenić, czy informacje otrzymane od państw członkowskich ARTEMIS oferują wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
15 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
16 Rozporządzenie delegowane (UE) nr 110/2014.
17 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS.