Wspólny katalog odmian roślin rolniczych - 34. pełne wydanie.

WSPÓLNY KATALOG ODMIAN ROŚLIN ROLNICZYCH 34. pełne wydanie

(2015/C 404/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2015 r.)

LEGENDA

1.
Wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych jest publikowany zgodnie z postanowieniami art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnego katalogu odmian roślin rolniczych 1 .

W związku z wejściem w życie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) wspólny katalog obejmuje również odmiany z krajów EFTA spełniające wymogi tego porozumienia 2 .

Zgodnie z Umową między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską dotyczącą handlu produktami rolnymi 3 wspólny katalog obejmuje także dopuszczone w Szwajcarii odmiany gatunków spełniające wymogi umowy.

Niniejszy katalog zawiera wszystkie odmiany, których materiał siewny, stosownie do art. 16 wyżej wymienionej dyrektywy, nie jest przedmiotem - w EOG - ograniczeń w obrocie odnoszących się do odmiany, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w art. 16 ust. 2 i art. 18 wyżej wymienionej dyrektywy.

Odmiany zgłoszone w ramach dyrektywy Komisji 2008/62/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. przewidującej pewne odstępstwa w odniesieniu do rejestracji populacji miejscowych i odmian roślin rolniczych przystosowanych naturalnie do warunków lokalnych i regionalnych i zagrożonych erozją genetyczną oraz obrót materiałem siewnym i sadzeniakami ziemniaka tych populacji miejscowych i odmian 4 określane są jako "odmiany chronione".

2.
Wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych został opublikowany po raz pierwszy dnia 21 lipca 1975 r. 5 . Niniejsze 34. pełne wydanie katalogu zastępuje 33. pełne wydanie 6 . Zestawiono w nim odmiany, które od dnia 23 października 2015 r. najpóźniej 7 nie są już przedmiotem ograniczeń w obrocie, odnoszących się do odmiany,
3.
Katalog podzielony jest według gatunków objętych dyrektywą. W obrębie każdego gatunku lub - gdzie dotyczy - podgatunku wyszczególnia on odmiany w porządku alfabetycznym przyjętych dla nich nazw odmian. Są to:
a)
nazwy, pod którymi odmiana jest oficjalnie zarejestrowana w państwach członkowskich lub państwie EFTA; zgodnie z art. 9 ust. 2 dyrektywy 2002/53/WE nowe odmiany mogą zostać zarejestrowane w państwie członkowskim lub państwie EFTA wyłącznie pod jedną nazwą. Ta sama odmiana może zostać zarejestrowana w innym państwie członkowskim lub państwie EFTA pod inną nazwą tylko w uzasadnionych przypadkach;
b)
inne nazwy, pod którymi materiał siewny odmiany nadal znajduje się w obrocie (stare odmiany).

Dla ułatwienia, gdy materiał siewny jednej odmiany jest wprowadzany do obrotu pod kilkoma nazwami, została wybrana jedna nazwa formalna. Z reguły nazwa ta jest oficjalną nazwą nadaną odmianie w pierwszym znanym kraju rejestrującym. Wszystkie szczegóły dotyczące odmiany zostały umieszczone pod tą nazwą.

Dla innych nazw odmian przy odpowiedniej nazwie formalnej została umieszczona adnotacja.

4.
Katalog zawiera cztery kolumny:
-
kolumna 1: "Odmiana",
-
kolumna 2: "Kraj rejestrujący należący do UE",
-
kolumna 3: "Kraj rejestrujący EFTA",
-
kolumna 4: "Uwagi".

Kolumna 1 zestawia wszystkie nazwy odmian w porządku alfabetycznym.

Dla nazw formalnych informacje odnoszące się do odmian są podane w czterech kolumnach w sposób wyjaśniony w ust. 5.

Dla innych nazw w kolumnie 4 umieszczona jest adnotacja do nazwy formalnej, jak pokazano na następującym przykładzie:

BETA VULGARIS L.

1 2 3 4
Matura = Matador
5.
W przypadku nazw formalnych następujące informacje odnoszące się do odmiany przedstawiono w czterech kolumnach:
5.1.
Kolumna 1

Bezpośrednio pod nazwą formalną zostały powtórzone (w porządku alfabetycznym) i poprzedzone myślnikiem inne nazwy tej odmiany, pod którymi oficjalnie zarejestrowano ją w państwach członkowskich lub państwie EFTA; podano tylko jedną na kraj rejestrujący.

Dla nazw odmian nieuwzględnionych zob. pkt 5.3.

5.2.
Kolumny 2 i 3
-
Gwiazdka pojawia się przed skrótem każdego państwa członkowskiego lub państwa EFTA posiadającego oficjalnie zarejestrowaną odmianę.
-
Gdy rejestracja opierała się wyłącznie na kryteriach odrębności, wyrównania i trwałości oraz pod warunkiem, że odnośna odmiana była zarejestrowana w innym państwie członkowskim lub państwie EFTA z wymogiem wartości gospodarczej, gwiazdka pojawia się w nawiasie.
-
W większości przypadków za skrótem państwa występuje liczba. Liczba ta określa podmiot odpowiedzialny za zachowanie odmiany w kraju rejestrującym. Nazwy podmiotów odpowiadających tym liczbom umieszczono w załączniku zatytułowanym "Wykaz podmiotów odpowiedzialnych za zachowanie odmian oraz instytucji posiadających wykaz tych podmiotów".
-
Jeśli "x" zastępuje tę liczbę, oznacza to, że istnieje kilka podmiotów uważanych za odpowiedzialne za zachowanie odmiany w kraju rejestrującym. Ich nazwy można uzyskać od instytucji wskazanej w wykazie dla odpowiedniego państwa członkowskiego lub państwa EFTA.
-
Gdy liczba lub "x" są podkreślone, oznacza to, że odnośne podmioty są także odpowiedzialne za zachowanie odmiany w innych krajach rejestrujących, dla których gwiazdka pojawia się bez liczby lub "x".
-
Wyżej wspomniane przypisy zostały podane w wierszu odpowiadającym nazwie, pod którą odmiana została oficjalnie zarejestrowana w odnośnym państwie członkowskim lub państwie EFTA (zob. pkt. 5.1).
5.3.
Kolumna 4

W kolumnie tej zostały podane następujące informacje:

-
ploidalność odmiany zaznaczono odpowiednio literą "D" (diploid), "P" (poliploid lub triploid) lub "T" (tetraploid),
-
ploidalność zarówno komponentów matecznych, jak i zapylaczy w produkcji nasiennej buraka cukrowego i pastewnego ustalono następująco:
1. 2 n diploid bez męskiej sterylności
2. 2 n × 2 n diploid męskosterylny x zapylacz diploidalny
3. 4 n × 2 n tetraploid męskosterylny x zapylacz diploidalny
4. 2 n × 4 n diploid męskosterylny x zapylacz tetraploidalny
5. 2 n × (2 n + 4 n) diploid męskosterylny x zapylacz anizoploidalny
6. 4 n tetraploid bez męskiej sterylności
7. 2 n + 4 n anizoploid; (diploid bez męskiej sterylności + tetraploid bez męskiej sterylności)
-
odmiany jednokiełkowe i wielokiełkowe są oznaczone odpowiednio literą "m" i "M",
-
odmiany mieszańcowe są oznaczone literą "H",
-
nazwy nieuwzględnione w pkt 5.1 zostały podane w porządku alfabetycznym, a za nimi umieszczono skrót dla państwa członkowskiego lub państwa EFTA, w którym ta nazwa jest używana,
-
nazwa dłużej niedozwolona zgodnie z postanowieniami pkt 3 lub która została skorygowana, lecz była wyszczególniona w poprzednim wydaniu katalogu, została podana tylko dla informacji, poprzedzona skrótem "ant.",
-
autoryzacje zakazujące obrót materiałem siewnym danej odmiany (zob. art. 16 ust. 2 lub art. 18 dyrektywy) są oznaczone skrótem "ex", za którym podano skrót państwa członkowskiego lub państwa EFTA oraz datę autoryzacji; jeżeli ta autoryzacja jest ograniczająca, pojawiają się litery "lim.",
-
gdy odmiana została skreślona z katalogu oraz okres dla kwalifikacji i obrotu materiałem siewnym dozwolony jest zgodnie z art. 15 ust. 2 dyrektywy 2002/53/WE, czas trwania tego okresu powinien być określony poprzez datę wygaśnięcia, poprzedzoną literą "f".

Inne informacje są podawane na bieżąco w spisie przypisów.

I.

 Buraki

II.

 Rośliny pastewne

III.

 Rośliny oleiste i włókniste

IV.

 Rośliny zbożowe

V.

 Ziemniaki

Wykaz podmiotów odpowiedzialnych za zachowanie odmian oraz instytucja posiadająca listę tych podmiotów

1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1.
2 Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, 1992.
3 Dz.U. L 114 z 30.4.2002, s. 132. Zmiany wprowadzające wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych zostały opublikowane w Dz.U. L 136, z 30.5.2009, s. 2.
4 Dz.U. L 162 z 21.6.2008, s. 13.
5 Dz.U. C 164 z 21.7.1975, s. 1.
6 Dz.U. C 450 z 16.12.2014, s. 1.
7 7. suplement do 33. pełnego wydania (Dz.U. C 352 z 23.10.2015, s. 33).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.404.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Wspólny katalog odmian roślin rolniczych - 34. pełne wydanie.
Data aktu: 04/12/2015
Data ogłoszenia: 04/12/2015