Zaproszenie do składania wniosków EACEA/41/2015 w ramach programu Erasmus+ - "KA3 - Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw angażujących się w prowadzenie praktyk zawodowych".

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW EACEA/41/2015
w ramach programu Erasmus+ "KA3 - Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw angażujących się w prowadzenie praktyk zawodowych"

(2015/C 340/05)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2015 r.)

1.
Cele i opis

W związku z wysokim bezrobociem i niedopasowaniem umiejętności wśród ludzi młodych niezbędne są wysokiej jakości praktyki zawodowe zapewniające dostosowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobywanych w okresie szkoleń do potrzeb rynku pracy. Pomyślność inicjatyw w zakresie praktyk zawodowych zależy, między innymi, od zaangażowania w prowadzenie praktyk zawodowych większej liczby małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w tym mikro-przedsiębiorstw. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że duże przedsiębiorstwa są bardziej skłonne do przyjmowania praktykantów niż ich mniejsze odpowiedniki 1 . MŚP odgrywają kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, a zatem mogą również odegrać bardziej istotną rolę w zakresie prowadzenia praktyk zawodowych, zwiększając jednocześnie szanse osób młodych na rynku pracy.

Zaproszenie ma zachęcić do składania wniosków przewidujących wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oferujących praktyki zawodowe, które albo wprowadzają u siebie praktyki, albo zwiększają swoją dotychczasową podaż praktyk zawodowych. Należy pamiętać, że niniejsze zaproszenie nie przewiduje bezpośredniego przekazywania wsparcia finansowego MŚP.

Zaproszenie ma na celu zwiększenie podaży praktyk zawodowych, co jest jednym z pięciu europejskich priorytetów w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego w latach 2015-2020 i jednym z głównych celów europejskiego sojuszu na rzecz przyuczania do zawodu.

2.
Kwalifikujący się wnioskodawcy Grupa 1:

Wnioskodawcą (koordynatorem) mogą być wyłącznie następujące organizacje lub grupy organizacji:

-
izby przemysłowe, handlowe i rzemieślnicze lub organizacje sektorowe/zawodowe o podobnym znaczeniu,
-
przedsiębiorstwa publiczne lub prywatne,
-
organizatorzy kształcenia i szkolenia zawodowego,
-
inne organizacje, których rolą jest wspieranie MŚP w zakresie poprawy oferowanych przez nie praktyk zawodowych

Partnerstwo musi obejmować co najmniej dwa kwalifikujące się kraje (z których jeden musi być krajem programu Erasmus+).

Grupa 2:

Wnioskodawcą (koordynatorem projektu) może być wyłącznie sieć lub organizacja mająca członków lub współpracowników w co najmniej 12 krajach programu Erasmus+, z czego co najmniej 6 uczestniczy w projekcie w charakterze partnerów.

Do kwalifikujących się organizacji uczestniczących (grupa 1 i grupa 2) należą:

-
ministerstwa,
-
partnerzy społeczni (organizacje pracodawców i pracowników),
-
przedsiębiorstwa publiczne lub prywatne,
-
izby przemysłowe, handlowe i rzemieślnicze lub organizacje sektorowe/zawodowe o podobnym znaczeniu (np. organizacje rzemieślnicze),
-
publiczne służby zatrudnienia,
-
regionalne i lokalne organy administracji publicznej,
-
organizatorzy kształcenia i szkolenia zawodowego,
-
agencje/ośrodki kształcenia i szkolenia zawodowego,
-
szkoły lub inne placówki oświatowe,
-
uczelnie,
-
ośrodki badawcze,
-
organizacje międzynarodowe,
-
organizacje pozarządowe (NGO),
-
organizacje młodzieżowe,
-
stowarzyszenia rodziców,
-
inne istotne podmioty.

Osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą nie kwalifikują się.

Kwalifikujące się kraje:

W przypadku grup 1 i 2:

Kraje programu Erasmus+:

-
28 państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
Państwa EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein i Norwegia,
-
państwa kandydujące do UE: Albania, była jugosłowiańska republika Macedonii, Czarnogóra, Serbia i Turcja.

Wnioski wnioskodawców z krajów EFTA/EEA lub z państw kandydujących bądź stowarzyszonych mogą zostać zakwalifikowane, pod warunkiem że na dzień przyznania dofinansowania podpisano umowy określające warunki uczestnictwa tych państw w programie.

Następujące kraje partnerskie programu Erasmus+:

-
Potencjalne państwa kandydujące do UE: Bośnia i Hercegowina oraz Kosowo.
3.
Działania kwalifikowalne

Celem niniejszego zaproszenia jest zapewnienie wsparcia na rzecz projektów na szczeblu europejskim wspomagających MŚP w zakresie prowadzenia praktyk zawodowych. Wnioski należy składać w ramach jednej z następujących dwóch grup:

a)
Partnerstwa na rzecz budowania zdolności instytucji pośredniczących lub partnerstwa dużych przedsiębiorstw mające na celu wspieranie MŚP (grupa 1)

Projekty wspierane w ramach tej grupy powinny polegać na budowaniu partnerstw między przedsiębiorstwami, organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego wspólnie - w zależności od sytuacji - z organami administracji publicznej i partnerami społecznymi w celu nakłonienia większej liczby MŚP do prowadzenia szkoleń. Ich celem powinno zatem być:

-
albo budowanie zdolności instytucji pośredniczących (takich jak izby handlowe, przemysłowe i rzemieślnicze, inne organizacje rzemieślnicze) w zakresie wspierania praktyk zawodowych w MŚP,
-
albo zawiązywanie partnerstw przez większe firmy z wykorzystaniem ich łańcucha dostaw w celu wspomagania MŚP w zakresie zwiększenia podaży praktyk zawodowych.
b)
Sieci i organizacje na szczeblu europejskim wspierające MŚP poprzez swoich członków lub współpracowników krajowych (grupa 2)

Zaproszenie przewiduje ponadto wsparcie na rzecz ograniczonej liczby projektów zgłaszanych przez istniejące europejskie sieci i organizacje, które mają na celu wspieranie strategicznych działań realizowanych w ramach współpracy między organizacją parasolową funkcjonującą na szczeblu europejskim a jej członkami lub współpracownikami krajowymi na rzecz poprawy podaży praktyk zawodowych w MŚP.

Partnerstwa te powinny obejmować współpracę na szczeblu krajowym, regionalnym (transgranicznym i międzyregionalnym) i/lub współpracę na poziomie sektorowym.

Beneficjenci powinni realizować następujące działania:

Grupa 1

-
budowanie zdolności instytucji pośredniczących (takich jak izby handlowe, przemysłowe i rzemieślnicze, inne organizacje zawodowe) lub wykorzystanie łańcucha dostaw większych firm w celu opracowania i stworzenia struktur dla MŚP, w szczególności tych nieposiadających wcześniejszych doświadczeń w zakresie prowadzenia praktyk zawodowych;

Grupa 2

-
ukierunkowana współpraca między organizacją parasolową zrzeszającą istniejące europejskie sieci i organizacje a ich krajowymi członkami lub współpracownikami na rzecz opracowania i stworzenia struktur dla MŚP, w szczególności tych nieposiadających wcześniejszych doświadczeń w zakresie prowadzenia praktyk zawodowych.

Dodatkowo beneficjenci powinny przeprowadzić jedno z następujących działań (takie same dla grupy 1 i grupy 2):

-
identyfikacja rozwiązań konkretnych wyzwań polityki prowadzonej przez MŚP w zakresie wprowadzania lub rozbudowania praktyk zawodowych, na przykład analiza i poprawa zarządzania, programów praktyk lub zapewnienie jakości systemów praktyk zawodowych,
-
rozwijanie struktur wsparcia finansowego i niefinansowego (na przykład wspieranie uzyskania akredytacji firmy szkoleniowej, szkolenie i instruowanie osób przeprowadzających szkolenia wewnątrz firmy, procedury administracyjne, ocena i certyfikacja uczestników praktyk zawodowych) dla MŚP i modeli podziału kosztów, które motywują MŚP, organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczących się,
-
wspieranie działań mających na celu zapewnienie MŚP pomocy w zakresie podnoszenia jakości pracy osób przeprowadzających szkolenia wewnątrz firmy i poprawę współpracy z organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego,
-
promowanie doskonałości praktyk zawodowych i/lub umożliwienie skorzystania z praktyk zawodowych osobom uczącym się, które znajdują się w niekorzystnej sytuacji,
-
opracowanie strategii zakładania wspólnych ośrodków szkoleń lub organizacji szkoleń odbywających się na zasadzie współpracy, z których mogłaby korzystać grupa MŚP współdziałających ze sobą w celu prowadzenia praktyk,
-
produkcja i upowszechnianie materiałów edukacyjnych i informacyjnych lub innych praktycznych narzędzi skupiających się na MŚP,
-
prowadzenie kampanii popularyzujących praktyki zawodowe, mających na celu zapewnienie zaangażowania MŚP,
-
określenie i opracowanie strategii i struktur służących promowaniu transgranicznej mobilności praktykantów w MŚP (lecz nieobejmujących mobilności samych praktykantów),
-
inne istotne działania mające wspierać MŚP w zakresie poprawy oferty praktyk zawodowych.
4.
Kryteria przyjęcia wniosku

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o następujące kryteria:

a)
istotność projektu (maksimum 40 punktów - minimalny próg 20 punktów);
b)
jakość projektu i jego realizacji (maksimum 20 punktów - minimalny próg 10 punktów);
c)
jakość konsorcjum projektu i ustaleń dotyczących współpracy (maksimum 20 punktów - minimalny próg 10 punktów);
d)
wpływ i rozpowszechnianie (maksimum 20 punktów - minimalny próg 10 punktów).

Próg dla wniosków, które zostaną przedłożone komisji oceniającej, wynosi co najmniej 60 punktów (na 100 punktów ogółem).

5.
Budżet

Całkowity budżet przeznaczony na współfinansowanie projektów szacuje się maksymalnie na 8,7 milionów EUR (5,2 milionów EUR na grupę 1 i 3,5 milionów EUR na grupę 2).

Każda dotacja będzie wynosić między 300 000 a 600 000 EUR w przypadku grupy 1 i między 600 000 a 800 000 EUR w przypadku grupy 2 Agencja przewiduje sfinansowanie około 15 wniosków (maksymalnie 10 projektów w ramach grupy 1 i maksymalnie 5 projektów w ramach grupy 2).

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

6.
Termin składania wniosków

Wnioski należy złożyć do 15 stycznia 2016 r., godz. 12.00 (czasu brukselskiego).

Wnioski muszą spełniać następujące wymogi:

-
muszą zostać złożone wyłącznie na odpowiednich, oficjalnych formularzach dostępnych online,
-
muszą zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE. Niezastosowanie się do powyższych wymagań będzie skutkować odrzuceniem wniosku.
7.
Szczegółowe informacje

Wytyczne wraz z formularzem zgłoszeniowym znajdują się na stronie internetowej:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/support-for-policy-reform-support-for-small-and-medium-sized-enterprises-engaging-in-apprenticeships_en

Wnioski muszą spełniać wszystkie wymogi określone w wytycznych.

1 Good for Youth, Good for Business, Komisja Europejska, broszura 2015, s. 19-20.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024