Konkluzje w sprawie przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu.

Konkluzje Rady w sprawie przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu

(2015/C 17/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2015 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC O POLITYCZNYM TLE PRZEDMIOTOWEJ KWESTII - PRZEDSTAWIONYM W ZAŁĄCZNIKU DO NINIEJSZYCH KONKLUZJI - A ZWŁASZCZA O NIEDAWNYM APELU RADY EUROPEJSKIEJ, BY "PROMOWAĆ KLIMAT PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TWORZENIA MIEJSC PRACY" 1 ,

UWZGLĘDNIAJĄC DEFINICJĘ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ZASTOSOWANĄ W ZALECENIU Z 2006 R. W SPRAWIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH W PROCESIE UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE 2 ,

PODKREŚLA, ŻE

1.
Zarówno przedsiębiorczość, jak i edukacja są priorytetami strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu.
2.
Kształtowanie postawy przedsiębiorczej może przynieść obywatelom duże korzyści w życiu zawodowym i w życiu prywatnym.
3.
Przedsiębiorczość w kształceniu i szkoleniu może sprzyjać zatrudnialności, samozatrudnieniu i aktywności obywateli oraz otwartości i adaptacyjności instytucji kształcenia i szkolenia.
4.
Przedsiębiorczość w kształceniu i szkoleniu powinna służyć zapewnieniu wszystkim uczącym się - niezależnie od płci, statusu społecznoekonomicznego czy specjalnych potrzeb - umiejętności i kompetencji niezbędnych do zbudowania postawy przedsiębiorczej i potencjału przedsiębiorczego.
5.
Przedsiębiorczość w kształceniu i szkoleniu może także zapewnić osobom uczącym się umiejętności, kompetencje i wsparcie potrzebne do podejmowania nowych przedsięwzięć, np. tworzenia małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw społecznych.
6.
Przedsiębiorczość wymaga - poza umiejętnościami podstawowymi, takimi jak umiejętność czytania, pisania i liczenia - stopniowego kształtowania od wczesnego wieku szeregu kompetencji. Mowa między innymi o kreatywności i inicjatywie; rozwiązywaniu problemów i myśleniu krytycznym; podejmowaniu decyzji i ryzyka; adaptacyjności i wytrwałości; samodyscyplinie i poczuciu obowiązku; zdolnościach przywódczych i pracy w grupie; umiejętności planowania i umiejętnościach organizacyjnych; znajomości kontekstu społecznego, gospodarczego i kulturowego oraz umiejętnościach językowych i perswazyjnych.
7.
Umiejętnościami i kompetencjami przedsiębiorczymi należy się zająć na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia oraz w miarę możliwości w całym programie nauczania, umożliwiając ich stałe rozwijanie i zwracając przy tym uwagę na uzyskiwanie efektów uczenia się w zakresie przedsiębiorczości.
8.
Instytucje kształcenia i szkolenia same powinny starać się być bardziej kreatywne i innowacyjne w odpowiedzi na szybką ewolucję otoczenia, będącą efektem rozwoju technologii, globalizacji i zmieniającego się zapotrzebowania na umiejętności. Należy zachęcać nauczycieli, szkoleniowców i liderów edukacyjnych, by wspierali umiejętności, kompetencje i postawy przedsiębiorcze, instytucje zaś powinny oferować kreatywne i innowacyjne otoczenie edukacyjne oraz aktywnie sprzyjać współpracy z szerszą społecznością.
9.
Pomóc w zacieśnianiu współpracy między światem kształcenia i szkolenia a światem pracy mogą partnerstwa między instytucjami kształcenia i szkolenia a przedsiębiorstwami, zwłaszcza małymi i średnimi. Należy więc zachęcać przedsiębiorstwa i organizacje przedsiębiorstw do wspierania przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu, np. oferując fizyczne lub wirtualne platformy do promowania takich partnerstw i uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy.
10.
Integracja trójkąta wiedzy: edukacji, badań naukowych i innowacji - taka jak ta, którą wspiera Europejski Instytut Innowacji i Technologii - usprawnia proces nauczania i uczenia się, gdyż stymuluje kreatywne myślenie oraz innowacyjne postawy i podejścia, często skutkujące podejmowaniem nowych przedsięwzięć.
11.
Działalność w zakresie kształcenia i szkolenia na poziomie magisterskim i doktoranckim - taka jak ta, którą prowadzą wspólnoty wiedzy i innowacji Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii - również pomaga upowszechniać kształtowanie umiejętności związanych z innowacjami, doskonalenie umiejętności i kompetencji kierowniczych i przedsiębiorczych oraz mobilność naukowców i studentów.
12.
Ważny udział w kształtowaniu umiejętności, kompetencji i postaw przedsiębiorczych mogą mieć także uczenie się nieformalne i pozaformalne oraz wolontariat.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ABY ZGODNIE Z KRAJOWĄ PRAKTYKĄ ORAZ Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI I AUTONOMII INSTYTUCJONALNEJ:

1.
Sprzyjały rozwijaniu skoordynowanego podejścia do edukacji na rzecz przedsiębiorczości w całym systemie kształcenia i szkolenia, w tym na przykład tworząc powiązania między ministerstwem edukacji a innymi stosownymi ministerstwami, ułatwiając włączanie przedsiębiorstw i przedsiębiorców - oraz sektora non-profit - we wszystkie szczeble planowania i realizacji (w tym partnerstwa między instytucjami kształcenia i szkolenia a przedsiębiorstwami), a także zachęcając do stosownej oceny i monitorowania.
2.
Promowały włączanie umiejętności i kompetencji przedsiębiorczych zarówno do programów wstępnego kształcenia nauczycieli/szkoleniowców, jak i do ciągłego rozwoju zawodowego nauczycieli/szkoleniowców.
3.
Sprzyjały synergiom między kształceniem i szkoleniem na rzecz przedsiębiorczości a poradnictwem zawodowym, aby wspierać nabywanie kompetencji kluczowej "przedsiębiorczość" oraz uwzględniać podejmowanie przedsięwzięć jako jedną ze ścieżek kariery.
4.
Promowały i wspierały inicjatywy przedsiębiorcze osób uczących się, na przykład sprzyjając tworzeniu odpowiedniego otoczenia edukacyjnego, zapewnianiu solidnego poradnictwa zawodowego na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia oraz - zwłaszcza w ramach szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego - udostępnianiu potencjalnym przedsiębiorcom opieki mentorskiej i inkubatorów.
5.
Ułatwiały i stymulowały udział przedsiębiorców w procesie uczenia się oraz korzystały z doświadczeń absolwentów, na przykład zapraszając przedsiębiorców do instytucji kształcenia i szkolenia, by omówili swoje doświadczenia ze studentami, nauczycielami i szkoleniowcami, lub też zapewniając możliwość uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy, odbycia stażu oraz zdobycia przygotowania zawodowego.
6.
Oceniając jakość i skuteczność przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu, w miarę możliwości korzystały z informacji o losach absolwentów.
7.
Promowały praktyczne doświadczenia przedsiębiorcze, takie jak ćwiczenia z kreatywności, firmy typu start-up, symulacje biznesowe czy uczenie się przedsiębiorczości oparte na projektach, i pamiętały przy tym o konieczności stosowania podejścia adekwatnego do wieku.
8.
Wzięły pod uwagę prace tematycznej grupy roboczej ds. edukacji na rzecz przedsiębiorczości.

Odnośnie do szkolnictwa wyższego - z uwzględnieniem autonomii instytucjonalnej:

9.
Wspierały instytucje szkolnictwa wyższego w opracowywaniu ukierunkowanych środków pozwalających zarządzać zmianami instytucjonalnymi i dalszym rozwojem organizacyjnym, zwłaszcza w odniesieniu do promowania postawy bardziej przedsiębiorczej i innowacyjnej.
10.
Promowały stosowanie internetowego narzędzia HEInnovate 3 w ramach wspierania instytucji szkolnictwa wyższego w opracowywaniu skutecznych strategii rozwijania potencjału bardziej przedsiębiorczego i innowacyjnego, poszerzając wiedzę o przedmiotowych kwestiach i wyzwaniach oraz udzielając wskazówek, w jaki sposób się z nimi mierzyć.
11.
Pamiętając o zasadach innowacyjnego szkolenia doktorantów 4 - w których podkreślono, że zasadniczą sprawą jest dążenie do badań o wybitnej jakości - zwróciły uwagę na rolę młodych stażem naukowców jako pośredników w transferze wiedzy do świata pozaakademickiego, w szczególności - w stosownym przypadku - stymulując kontakt doktorantów z przemysłem i innymi odpowiednimi sektorami zatrudnienia oraz nabywanie różnych umiejętności transferowalnych, w tym przedsiębiorczości, poprzez odpowiednie szkolenia lub praktyczne doświadczenie.

Odnośnie do szkół, kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się dorosłych - z uwzględnieniem autonomii instytucjonalnej:

12.
Sprzyjały udostępnianiu usług, które pomogą szkołom oraz instytucjom i organizatorom kształcenia i szkolenia zawodowego i uczenia się dorosłych znajdować partnerów ze świata biznesu oraz przedsiębiorców społecznych.
13.
Zachęcały instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego, by wspierały podejmowanie przedsięwzięć przez osoby uczące się, poprzez wymianę sprawdzonych rozwiązań i zacieśnianie relacji z przedsiębiorstwami i przedsiębiorstwami społecznymi.
14.
Promowały dostępność programów przygotowania zawodowego i innych inicjatyw z zakresu uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy mających wymiar przedsiębiorczy oraz promowały dostęp do takich programów i inicjatyw.
15.
W miarę możliwości zachęcały organizatorów uczenia się dorosłych, by włączali umiejętności i kompetencje przedsiębiorcze do bieżącej oferty lub organizowali specjalne kursy.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

1.
Zbadały - w ścisłej współpracy z grupą roboczą "ET 2020" ds. umiejętności przekrojowych - wykonalność i użyteczność ewentualnych kierunkowych ram referencyjnych dla kompetencji kluczowej "przedsiębiorczość" 5 , które wskazywałyby jej poszczególne elementy i stosowały podejście oparte na efektach i poziomach uczenia się. Sprzyjałoby to skoordynowanemu podejściu wobec różnych poziomów kształcenia i szkolenia oraz pomogło uwzględnić efekty uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.
2.
Ułatwiły wymianę pomysłów i sprawdzonych rozwiązań na szczeblu krajowym i europejskim - np. za pośrednictwem grupy roboczej "ET 2020" ds. umiejętności przekrojowych - w celu wzmacniania przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu.
3.
Zbadały, jaką wartość dodaną miałoby ewentualne narzędzie szczebla europejskiego pozwalające obywatelom dokonywać samooceny pod kątem kompetencji "przedsiębiorczość", w tym zidentyfikowały podobne, już dostępne narzędzia.
4.
W pełni wykorzystały potencjał programu Erasmus+ w zakresie wspierania edukacji na rzecz przedsiębiorczości, na przykład zachęcając do uwzględniania współpracy między edukacją a przedsiębiorstwami w sojuszach na rzecz wiedzy w szkolnictwie wyższym oraz w sojuszach na rzecz umiejętności sektorowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Wzięły pod uwagę zwłaszcza wyniki inicjatywy prowadzonej w ramach europejskich eksperymentów politycznych i dotyczącej praktycznych doświadczeń w dziedzinie przedsiębiorczości.
5.
Promowały kształcenie nauczycieli/szkoleniowców pod kątem umiejętności i kompetencji przedsiębiorczych, na przykład poprzez projekty umożliwiające kontakt sieciom nauczycieli i szkoleniowców oraz sprzyjające udziałowi samych przedsiębiorców, lub poprzez tworzenie nowych kursów i zasobów, w tym poprzez uczenie się cyfrowe i internetowe.
6.
W kontekście programu gwarancji dla młodzieży zbadały, jak za pomocą odpowiednich szkoleń ukierunkowywać młodych ludzi na przedsiębiorczość, usprawniając współpracę między instytucjami kształcenia i szkolenia a światem pracy w celu identyfikowania młodych ludzi mogących skorzystać z programu, promując uczenie się w zakresie przedsiębiorczości dla uczestników programu oraz wskazując firmy typu start-up jako ewentualną ścieżkę kariery.
7.
Rozważyły, jak najlepiej wykorzystać inne europejskie zasoby, takie jak Europejski Fundusz Społeczny, by wspierać promowanie przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu.
8.
Wspierały współpracę między przedsiębiorcami a instytucjami kształcenia i szkolenia w celu opracowywania nowatorskich rozwiązań edukacyjnych, na przykład poprzez konkursy i inkubatory.
9.
Wspierały współpracę i kontakty z sieciami i organizacjami szczebla regionalnego, krajowego i europejskiego, które mogą służyć doświadczeniem i wiedzą ekspercką z zakresu wzmacniania przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu oraz z zakresu opracowywania narzędzi i metod mających promować przedsiębiorczość jako kompetencję kluczową.
10.
Uwzględniając prace grupy eksperckiej ds. danych i wskaźników z dziedziny uczenia się i kompetencji w zakresie przedsiębiorczości oraz odpowiednio angażując stałą grupę ds. wskaźników i benchmarków, dokładniej zbadały użyteczność i możliwość ustalenia wskaźników w dziedzinie edukacji na rzecz przedsiębiorczości w celu poszerzenia bazy dowodowej i w celu pomocy w szukaniu sprawdzonych rozwiązań.
11.
Zbadały możliwość opracowania bezpłatnych, otwartych narzędzi cyfrowych i internetowych usprawniających nabywanie umiejętności i kompetencji przedsiębiorczych i innowacyjnych oraz możliwość współpracy ze społecznością propagującą otwarte oprogramowanie, po to by promować bezpłatne narzędzia przedsiębiorcze oraz szkolenia z zakresu takich narzędzi.

Odnośnie do szkolnictwa wyższego - z uwzględnieniem autonomii instytucjonalnej:

12.
Promowały synergie z sektorem badań i innowacji w celu sprzyjania inicjatywom mającym rozwijać i poszerzać umiejętności i kompetencje przedsiębiorcze.
13.
Wspierały dalszy rozwój, adaptację i rozpowszechnianie HEInnovate jako narzędzia dla przedsiębiorczych i innowacyjnych instytucji szkolnictwa wyższego, uwzględniając dowody zebrane w drodze jego zastosowania w chętnych do tego instytucjach, odwołując się do wniosków z krajowych przeglądów OECD oraz ułatwiając regularne kontakty z państwami członkowskimi i interesariuszami instytucji szkolnictwa wyższego.
14.
Zwróciły się do Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii, by zbadał potencjał swojego obecnie opracowywanego oznaczenia "certyfikowany innowator i przedsiębiorca" i powiązał je ze swoim ogólnym programem edukacyjnym, a przy tym szeroko rozpowszechniały rezultaty - zgodnie z programem działań popularyzatorskich EIT, unikając przy tym dodatkowych obciążeń administracyjnych.
15.
W stosownym przypadku wykorzystały potencjał przedsiębiorczy szkolnictwa wyższego, identyfikując programowe, pozaprogramowe i instytucjonalne czynniki mu sprzyjające, promując je szerzej wśród instytucji szkolnictwa wyższego oraz na innych poziomach kształcenia, a także czyniąc użytek z odpowiednich opracowań na temat wspierania takiego potencjału.
16.
Wzięły pod uwagę rolę i oddziaływanie Forum na rzecz Dialogu Uczelni i Przedsiębiorstw - w szczególności zalecenie jego filara "Przedsiębiorczość" - z myślą o wypracowaniu nowatorskich podejść i sprzyjaniu kontaktom w dziedzinach związanych z przedsiębiorczością i będących przedmiotem wspólnego zainteresowania szkół wyższych i przedsiębiorstw.

Odnośnie do szkół, kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się dorosłych - z uwzględnieniem autonomii instytucjonalnej:

17.
Zbadały potencjał Entrepreneurship360 jako narzędzia wspierania szkół oraz instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego w identyfikowaniu własnych atutów i niedostatków w dziedzinie przedsiębiorczości i w odpowiednim reagowaniu na nie.
18.
Wspierały współpracę sieciową nauczycieli/szkoleniowców oraz opracowywanie projektów w zakresie edukacji na rzecz przedsiębiorczości, na przykład poprzez platformy eTwinning i EPALE.
19.
Zbadały potencjał Europejskiego Forum Biznesowego na temat Szkolenia Zawodowego, uwzględniając zwłaszcza - w stosownym przypadku - jego wyniki i zalecenia odnośnie do przedsiębiorczości.
20.
W ramach europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego sprzyjały inicjatywom mającym rozwijać i poszerzać umiejętności i kompetencje przedsiębiorcze w kontekście programów przygotowania zawodowego i innych programów uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy.

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI ZAMIAR KOMISJI, BY:

1.
Wzbogacić bazę dowodową poświęconą edukacji na rzecz przedsiębiorczości poprzez odpowiednie opracowania, takie jak tematyczne sprawozdanie Eurydice zaplanowane na 2015 rok.
2.
Do połowy 2016 roku przedstawić sprawozdanie o zasięgu i skutkach narzędzia HEInnovate oraz jego metodologii, a także wydać stosowne zalecenia co do jego dalszego rozwoju.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

zadbała o niezbędną koordynację wewnętrzną w celu włączenia w realizację niniejszych konkluzji wszystkich obszarów kształcenia i szkolenia.

ZAŁĄCZNIK

Tło polityczne

1.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 6 ;
2.
Konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") 7 ;
3.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie rozwijania roli edukacji w dobrze funkcjonującym trójkącie wiedzy 8 ;
4.
Konkluzje Rady z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie strategii "Europa 2020" 9 ;
5.
Konkluzje Rady w sprawie modernizacji szkolnictwa wyższego 10 ;
6.
Zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 11 ;
7.
Konkluzje Rady z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi 12 ;
8.
Konkluzje Rady z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie skutecznego kształcenia nauczycieli 13 ;
9.
Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 26-27 czerwca 2014 r., zwłaszcza załącznik I: "Strategiczny program Unii w okresie zmian" 14 ;
oraz
1.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Nowe podejście do edukacji: inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" 15 , listopad 2012;
2.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Plan działania na rzecz przedsiębiorczości do 2020 r.: pobudzanie ducha przedsiębiorczości w Europie" 16 , styczeń 2013.
1 Zob. dok. EUCO 79/14, s. 15 ostatni akapit.
2 Do celów niniejszego tekstu termin "przedsiębiorczość" jest stosowany w znaczeniu "inicjatywności i przedsiębiorczości", które zdefiniowano w zaleceniu z 2006 r., i oznacza "zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmuje ona kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowi ona wsparcie dla indywidualnych osób nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, ale także w ich miejscu pracy, pomagając im uzyskać świadomość kontekstu ich pracy i zdolność wykorzystywania szans; jest podstawą bardziej konkretnych umiejętności i wiedzy potrzebnych tym, którzy podejmują przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym lub w nich uczestniczą. Powinna ona obejmować świadomość wartości etycznych i promować dobre zarządzanie".
4 Zatwierdzone w konkluzjach Rady z listopada 2011 r. w sprawie modernizacji szkolnictwa wyższego (Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 39 pkt 10).
5 W kontekście ram kompetencji kluczowych ustanowionych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r. (Dz.U. L 394 z 30.12.2006).
6 Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.
7 Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
8 Dz.U. C 302 z 12.12.2009, s. 3.
9 7586/10.
10 Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 36.
11 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
12 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 18.
13 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 22.
14 EUCO 79/14, s. 15.
15 14871/12 + ADD 1-8.
16 COM(2012) 795 final.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024