(CON/2014/83)(2015/C 137/02)
(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2015 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 14 marca 2014 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków strukturalnych zwiększających odporność instytucji kredytowych UE 1 (dalej zwanego "projektem rozporządzenia"). W dniu 27 marca 2014 r. EBC otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia.
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia mające wpływ na przyczynianie się Europejskiego Systemu Banków Centralnych do należytego wykonywania polityk w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
EBC z zadowoleniem przyjmuje propozycję rozwiązania tej kwestii poprzez przyjęcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczącego środków strukturalnych zwiększających odporność unijnych instytucji kredytowych. Środek ten będzie miał bezpośrednie zastosowanie we wszystkich 28 państwach członkowskich 2 i przyczyni się do zapewnienia zharmonizowanych unijnych ram prawnych odnoszących się do kwestii związanych z bankami, które są "zbyt duże, by upaść" i "zbyt wzajemnie powiązane, by upaść". Projekt rozporządzenia ma na celu ograniczenie potencjalnego rozdrobnienia, jakie mogłoby powodować istnienie różniących się pomiędzy sobą krajowych regulacji strukturalnych w sektorze bankowym i które mogłoby prowadzić do niespójności, arbitrażu regulacyjnego i braku równości szans na jednolitym rynku 3 .
Projekt rozporządzenia określa także szczegóły niektórych zadań w zakresie wyłącznych kompetencji EBC na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 4 . Niespójne ustawodawstwo krajowe ograniczałoby skuteczność jednolitego mechanizmu nadzorczego (SSM), powodując tym samym zwiększenie stopnia skomplikowania nadzoru i kosztów nadzoru 5 . Wobec powyższego zachodzi konieczność harmonizacji na poziomie Unii.
Uwagi szczegółowe
1 COM(2014) 43 final.
2 Rozporządzenie nie będzie wymagało dodatkowego wdrożenia na poziomie krajowym, z wyjątkiem kilku przepisów. Zobacz pkt 6 niniejszej opinii w odniesieniu do systemu sankcji.
3 Zob. COM(2014) 43 final, s. 5.
4 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
5 Zob. motyw 8 projektu rozporządzenia.
6 Na podstawie art. 131 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającej dyrektywę 2002/87/WE i uchylającej dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
7 Zgodnie z art. 3 projektu rozporządzenia progi te stanowią: (a) łączne aktywa w wysokości co najmniej 30 mld EUR; i (b) działalność handlowa, której wartość wynosi co najmniej 70 mld EUR lub stanowi równowartość 10 procent jej łącznych aktywów.
8 Zob. motyw 13 projektu rozporządzenia.
9 Zob. propozycje zmian nr 7 i 18 w załączniku do niniejszej opinii.
10 Zob. propozycję zmiany nr 19 w załączniku do niniejszej opinii.
11 Zob. propozycję zmiany nr 23 w załączniku do niniejszej opinii.
12 Zob. art. 5 ust. 4 projektu rozporządzenia.
13 Zob. załącznik A6 do oceny skutków przygotowanej przez Komisję (część 3 z 3), s. 58. Spośród niewielu banków, które przedstawiły dane ilościowe w procesie konsulatcji publicznych, żaden nie wykazał istotnych przychodów z handlu na własny rachunek.
14 Zob. art. 6 projektu rozporządzenia.
15 Zob. pkt 3.3 niniejszej opinii.
16 Zob. ocenę skutków opracowana przez Komisję, sekcja 5.3.1.1.
17 Zob. art. 5 ust. 4 projektu rozporządzenia.
18 Zob. propozycję zmiany nr 5 w załączniku do niniejszej opinii.
19 Zob. propozycję zmiany nr 23 w załączniku do niniejszej opinii.
20 Zob. art. 9 projektu rozporządzenia.
21 Zob. art. 10 ust. 1 projektu rozporządzenia.
22 Jak wynika to z motywu 23 projektu rozporządzenia.
23 Zob. art. 10 ust. 3 i motyw 23 projektu rozporządzenia.
24 Zob. propozycje zmian nr 2 i 10-15 w załączniku do niniejszej opinii.
25 Zob. art. 10 ust. 3 akapit trzeci projektu rozporządzenia.
26 Zob. propozycję zmiany nr 8 w załączniku do niniejszej opinii.
27 Zob. propozycję zmiany nr 9 w załączniku do niniejszej opinii.
28 Zob. propozycję zmiany nr 12 w załączniku do niniejszej opinii.
29 Zob. propozycje zmian nr 14 i 15 w załączniku do niniejszej opinii.
30 Zob. propozycję zmiany nr 6 w załączniku do niniejszej opinii.
31 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz.U. L 86 z 24.3.2012, s. 1).
32 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
33 Jak wynika z motywu 8 projektu rozporządzenia.
34 Zob. propozycje zmian nr 1 i 17 w załączniku do niniejszej opinii.
35 Zob. np. motyw 7 I art. 1 projektu rozporządzenia.
36 Artykuł 19 projektu rozporządzenia.
37 Opinia CON/2013/76, pkt 2.5. Wszystkie opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu
38 Artykuł 1 lit. g) projektu rozporządzenia.
39 Zob. w szczególności art. 17 i 18 dyrektywy 2014/59/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190) i art. 10 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiającego jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
40 Zob. także ocenę skutków opracowaną przez Komisję, sekcja 5.3.1.1.
41 Zob. propozycję zmiany nr 16 w załączniku do niniejszej opinii.
42 Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że wprowadzenie w życie niektórych przepisów rozporządzenia może wymagać przyjęcia przez państwa członkowskie, lub przez samego prawodawcę Unii, środków wykonawczych. Zobacz tak pkt 32 i 33 wyroku w sprawie C-367/09 SGS Belgium i in. [2010] ECR I-10761.
43 Zob. propozycje zmian nr 4 i 21 w załączniku do niniejszej opinii.
44 Dyrektywa 2013/36/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
45 Zob. art. 28 projektu rozporządzenia.
46 Zob. propozycję zmiany nr 22 w załączniku do niniejszej opinii.