P7_TC1-COD(2011)0465 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2012 przyjęte w sprawie pewnych procedur dotyczących stosowania Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony, oraz pewnych procedur dotyczących stosowania Umowy przejściowej między Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony.

P7_TC1-COD(2011)0465

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2012 przyjęte w sprawie pewnych procedur dotyczących stosowania Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony, oraz pewnych procedur dotyczących stosowania Umowy przejściowej między Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207,

- uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

- po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

- stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony, ("układ o stabilizacji i stowarzyszeniu") został podpisany dnia 29 kwietnia 2008 r. Trwa proces ratyfikacji tego układu.

(2) W dniu 29 kwietnia 2008 r. Rada zawarła umowę przejściową dotyczącą handlu i kwestii związanych z handlem między Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony 2 , ("umowa przejściowa"), która przewiduje wcześniejsze wejście w życie postanowień układu o stabilizacji i stowarzyszeniu dotyczących handlu i kwestii związanych z handlem. Umowa ta weszła w życie w dniu 1 lutego 2010 r.

(3) Należy ustanowić zasady dotyczące wdrożenia pewnych postanowień umowy przejściowej, jak również procedury przyjmowania szczegółowych zasad dotyczących wdrożenia. Ponieważ postanowienia dotyczące handlu i kwestii związanych z handlem zawarte w obu aktach są w dużej mierze identyczne, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie także do wdrażania układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, po jego wejściu życie.

(4) W celu zapewnienia jednolitych warunków stosowania umowy przejściowej i układu o stabilizacji i stowarzyszeniu uprawnienia wykonawcze należy powierzyć Komisji. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 3 . Ponieważ środki wyko nawcze stanowią część wspólnej polityki handlowej, do celu ich przyjęcia należy zastosować procedurę sprawdzającą. W przypadku, gdy w umowie przejściowej i układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu przewidziano - w wyjątkowych i poważnych okolicznościach - możliwość niezwłocznego stosowania środków niezbędnych do zaradzenia sytuacji, Komisja powinna natychmiast przyjąć takie akty wyko nawcze. [Popr. 1]

(4a) Do przyjmowania tymczasowych środków w celu odniesienia się do wyjątkowych i krytycznych okoliczności właściwe jest zastosowanie procedury doradczej, zważywszy na skutki tych tymczasowych środków i ich logiczną kolejność w odniesieniu do przyjęcia środków ostatecznych Jeżeli opóźnienie we wprowadzaniu takich tymczasowych środków spowodowałoby szkodę, która byłaby trudna do naprawienia, należy zezwolić Komisji na przyjęcie środków tymczasowych stosowanych w trybie natychmiastowym. [Popr. 2]

(4b) Komisja powinna przyjąć akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie, jeżeli w uzasadnionych przypadkach związanych z wyjątkowymi i krytycznymi okolicznościami w rozumieniu art. 26 ust. 5 lit. b) i art. 27 ust. 4 Umowy przejściowej oraz art. 41 ust. 5 lit. b) i art. 42 ust. 4 Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą. [Popr. 3]

(5) Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz umowa przejściowa stanowią, że pewne produkty rolne i produkty rybołówstwa pochodzące z Republiki Serbii mogą być przywożone do Unii po obniżonych stawkach celnych w granicach określonych kontyngentów taryfowych. Konieczne jest ustanowienie przepisów regulujących zarządzanie tymi kontyngentami i ich przegląd w celu umożliwienia dokonania dokładnej ich oceny. [Popr. 4]

(6) W razie konieczności wprowadzenia środków ochrony handlu należy je przyjąć zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 260/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu 4 , rozporządzeniem Rady (WE) nr 1061/2009 z dnia 19 października 2009 r. ustanawiającym wspólne reguły wywozu 5 , rozporządzeniem Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej 6 lub, w odpowiednich przypadkach, z rozporządzeniem Rady (WE) nr 597/2009 z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej 7 .

(7) W przypadku gdy państwo członkowskie przekazuje Komisji informacje o ewentualnych nadużyciach finansowych lub braku współpracy administracyjnej, zastosowanie mają odpowiednie przepisy unijne, w szczególności rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego 8 .

(8) Niniejsze rozporządzenie zawiera środki wykonawcze dotyczące umowy przejściowej, a zatem powinno być stosowane od dnia wejścia w życie umowy przejściowej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa zasady i procedury dotyczące przyjęcia szczegółowych przepisów w sprawie wdrażania pewnych postanowień Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony ("układ o stabilizacji i stowarzyszeniu") oraz pewnych postanowień umowy przejściowej dotyczącej handlu i kwestii związanych z handlem między Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony ("umowa przejściowa").

Artykuł  2

Koncesje na ryby i produkty rybołówstwa

Komisja przyjmuje szczegółowe zasady wykonania art. 14 umowy przejściowej oraz art. 29 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu dotyczące kontyngentów taryfowych na przywóz ryb i produktów rybołówstwa zgodnie z procedurą sprawdzającą określoną w art. 13 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Obniżenie stawek celnych

1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, preferencyjne stawki celne zaokrągla się w dół, do pierwszego miejsca po przecinku.
2.
W przypadku gdy wynikiem obliczeń preferencyjnej stawki celnej zgodnie z ust. 1 jest jedna z poniższych wartości, za preferencyjną stawkę uznaje się pełne zwolnienie z cła:
a)
1 % lub mniej w przypadku opłat celnych naliczanych ad valorem, lub
b)
1 EUR lub mniej w przypadku konkretnej kwoty cła specyficznego.
Artykuł  4

Adaptacje techniczne

Konieczne zmiany i dostosowania techniczne odnoszące się do przepisów przyjętych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wprowadzane w następstwie zmian w Nomenklaturze scalonej i podpodziałów Zintegrowanej Taryfy Wspólnot Europejskich (TARIC) lub zawarcia między Unią a Republiką Serbii nowych albo zmienionych umów na mocy art. 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), które nie pociągają za sobą żadnych zmian merytorycznych, przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 13 ust. 3 lub, w odpowiednim przypadku, w odniesieniu do produktów rolnych - zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 14 ust. 2. [Popr. 5]

Artykuł  5

Ogólna klauzula ochronna

Bez uszczerbku dla art. 7 niniejszego rozporządzenia, w przypadku konieczności zastosowania przez Unię środka określonego w art. 26 umowy przejściowej oraz następnie art. 41 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, przyjmuje się go zgodnie z zasadami i procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 260/2009, chyba że art. 26 umowy przejściowej i następnie art. 41 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu stanowią inaczej.

Artykuł  6

Klauzula niedoboru

Bez uszczerbku dla art. 7 niniejszego rozporządzenia, w przypadku konieczności zastosowania środka, o którym mowa w art. 27 umowy przejściowej oraz następnie art. 42 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, Unia przyjmuje go zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1061/2009.

Artykuł  7

Wyjątkowe i poważne okoliczności

W przypadku wystąpienia wyjątkowych i poważnych okoliczności w rozumieniu art. 26 ust. 5 lit. b) i art. 27 ust. 4 umowy przejściowej oraz art. 41 ust. 5 lit. b) i następnie art. 42 ust. 4 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, Komisja może podjąć środki mające natychmiastowe zastosowanie określone w art. 26 i 27 umowy przejściowej oraz następnie w art. 41 i 42 układu o stabilizacji o stowarzyszeniu, zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 15. ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Klauzula ochronna dotycząca produktów rolnych i produktów rybołówstwa

Niezależnie od art. 5 i 6, w przypadku gdy Unia musi zastosować środek ochronny w odniesieniu do produktów rolnych i produktów rybołówstwa, określony w art. 17 ust. 2 lub art. 26 umowy przejściowej i następnie w art. 32 ust. 2 lub art. 41 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, Komisja przyjmuje konieczne środki na wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, zastosowawszy, w odpowiednich przypadkach, procedurę przekazania sprawy Komitetowi Przejściowemu zgodnie z art. 26 ust. 5 lit. a) umowy przejściowej i następnie Radzie Stabilizacji i Stowarzyszenia zgodnie z art. 41 ust. 5 lit. a) układu o stabilizacji i stowarzyszeniu.

W przypadku gdy Komisja otrzyma wniosek od państwa członkowskiego, podejmuje stosowną decyzję w terminie:

a)
trzech dni roboczych od dnia otrzymania wniosku, w przypadku gdy nie ma zastosowania procedura przekazania określona w art. 26 umowy przejściowej oraz następnie w art. 41 układu o stabilizacji i stowarzyszenia; lub
b)
trzech dni roboczych po upływie trzydziestodniowego okresu, o którym mowa w art. 26 ust. 5 lit. a) umowy przejściowej oraz następnie w art. 41 ust. 5 lit. a) układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, jeśli procedura przekazania określona w art. 26 ust. 5 lit. a) umowy przejściowej oraz następnie w art. 41 ust. 5 lit. a) układu o stabilizacji i stowarzyszeniu ma zastosowanie.

Komisja przyjmuje takie mające natychmiastowe zastosowanie akty zgodnie z procedurą określoną w art. 14 ust. 3.

Artykuł  9

Nadzór

W celu wykonania art. 17 ust. 2 umowy przejściowej i następnie art. 32 ust. 2 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu ustanawia się unijny nadzór przywozu towarów wymienionych w załączniku V protokołu 3. Zastosowanie ma procedura ustanowiona w art. 308d rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 9 .

Artykuł  10

Dumping i dotacje

W przypadku praktyk uzasadniających zastosowanie przez Unię środków, o których mowa w art. 25 ust. 2 umowy przejściowej i następnie w art. 40 ust. 2 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, Komisja podejmuje decyzję w sprawie wprowadzenia środków antydumpingowych lub wyrównawczych zgodnie z przepisami ustanowionymi odpowiednio w rozporządzeniu (WE) nr 1225/2009 i rozporządzeniu (WE) nr 597/2009.

Artykuł  11

Konkurencja

1.
W przypadku praktyk, które Komisja uznaje za niezgodne z art. 38 umowy przejściowej oraz następnie z art. 73 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, po zbadaniu sprawy z własnej inicjatywy lub na wniosek państwa członkowskiego podejmuje ona decyzję o zastosowaniu właściwego środka przewidzianego w art. 38 umowy przejściowej i następnie w art. 73 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu.

W odniesieniu do pomocy środki przewidziane w art. 38 ust. 10 umowy przejściowej i następnie w art. 73 ust. 10 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu są przyjmowane zgodnie z procedurami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 597/2009.

2.
W przypadku praktyk, które mogą prowadzić do zastosowania przez Republikę Serbii wobec Unii środków na podstawie art. 38 umowy przejściowej oraz następnie art. 73 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu, Komisja po zbadaniu sprawy podejmuje decyzję, czy taka praktyka jest zgodna z zasadami określonymi w umowie przejściowej oraz układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu. W razie konieczności Komisja podejmuje stosowne decyzje na podstawie kryteriów wynikających ze stosowania art. 101, 102 i 107 TFUE.
Artykuł  12

Nadużycia finansowe lub brak współpracy administracyjnej

W przypadku gdy na podstawie informacji dostarczonych przez państwo członkowskie lub z własnej inicjatywy Komisja stwierdza, że warunki określone w art. 31 umowy przejściowej oraz następnie w art. 46 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu zostały spełnione, podejmuje bezzwłocznie następujące działania:

a)
informuje o tym Parlament Europejski oraz Radę; oraz
b)
zawiadamia o swoich ustaleniach Komitet Przejściowy oraz Komitet Stabilizacji i Stowarzyszenia, przekazując równocześnie obiektywne informacje, a także rozpoczyna konsultacje w ramach Komitetu Przejściowego oraz Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia.

Komisja publikuje wszystkie zawiadomienia na mocy art. 31 ust. 5 umowy przejściowej oraz następnie art. 46 ust. 5 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja może zdecydować zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 13 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, o tymczasowym zawieszeniu zastosowanego preferencyjnego traktowania określonych produktów, zgodnie z art. 31 ust. 4 umowy przejściowej i następnie z art. 46 ust. 4 układu o stabilizacji i stowarzyszeniu.

Artykuł  13

Procedura komitetowa

1.
Komisję wspiera Komitet Kodeksu Celnego, ustanowiony na mocy art. 248a rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 10 . Komitet Kodeksu Celnego jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
3.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
3a.
W przypadku gdy opinia Komitetu Kodeksu Celnego ma być uzyskana w drodze procedury pisemnej, procedura ta kończy się bez osiągnięcia rezultatu, gdy przed upływem terminu na wydanie opinii zdecyduje o tym przewodniczący Komitetu Kodeksu Celnego lub wniesie o to większość członków Komitetu Kodeksu Celnego. [Popr. 6]
Artykuł  14

Procedura komitetowa dotycząca produktów rolnych

1.
Komisję wspiera Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych ustanowiony na mocy art. 195 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych 11 ("Komitet Rolny"). Komitet Rolny jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
3.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 8 rozporządzenia (UE) nr 182/2011 w związku z jego art. 5.
3a.
W przypadku gdy opinia Komitetu Rolnego ma być uzyskana w drodze procedury pisemnej, procedura ta kończy się bez osiągnięcia rezultatu, gdy przed upływem terminu na wydanie opinii zdecyduje o tym przewodniczący Komitetu Rolnego lub wniesie o to większość członków Komitetu Rolnego. [Popr. 7]
Artykuł  15

Procedura komitetowa dotycząca środków podejmowanych w przypadku wyjątkowych i poważnych okoliczności

1.
Komisję wspiera komitet ustanowiony na mocy art. 4 rozporządzenia (WE) nr 260/2009 ("Komitet do spraw Wwozu"). Komitet do spraw Wwozu jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 8 rozporządzenia (UE) nr 182/2011 w związku z jego art. 5 art. 4. [Popr. 8]
2a.
W przypadku gdy opinia Komitetu do spraw Wwozu ma być uzyskana w drodze procedury pisemnej, procedura ta kończy się bez osiągnięcia rezultatu, gdy przed upływem terminu na wydanie opinii zdecyduje o tym przewodniczący Komitetu do spraw Wwozu lub wniesie o to większość członków Komitetu do spraw Wwozu. [Popr. 9]
Artykuł  16

Powiadamianie

Komisja, działając w imieniu Unii, odpowiada za powiadamianie Komitetu Przejściowego, a następnie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia oraz Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia zgodnie z wymogami określonymi odpowiednio w umowie przejściowej lub w układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu.

Artykuł  17

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lutego 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodniczący Przewodniczący
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2012 r.
2 Dz.U L 28 z 30.1.2010, s. 1.
3 Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
4 Dz.U. L 84 z 31.3.2009, s. 1.
5 Dz.U. L 291 z 7.11.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51.
7 Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 93.
8 Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1.
9 Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1.
10 Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1.
11 Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.72E.92

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2011)0465 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 25 października 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr …/2012 przyjęte w sprawie pewnych procedur dotyczących stosowania Układu o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony, oraz pewnych procedur dotyczących stosowania Umowy przejściowej między Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony.
Data aktu: 25/10/2012
Data ogłoszenia: 11/03/2014