Stosunki handlowe UE-Rosja w następstwie przystąpienia Rosji do WTO (2012/2695(RSP)).

Stosunki handlowe UE-Rosja w następstwie przystąpienia Rosji do WTO

P7_TA(2012)0409

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 2012 r. w sprawie stosunków handlowych UE-Rosja po przystąpieniu Rosji do WTO (2012/2695(RSP))

(2014/C 72 E/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając poprzednie rezolucje w sprawie Rosji, a w szczególności rezolucję z dnia 14 grudnia 2011 r. 1 w sprawie szczytu UE-Rosja, który odbył się w dniu 15 grudnia 2011 r. oraz rezolucję z dnia 9 czerwca 2011 r. 2 w sprawie szczytu UE-Rosja, który odbył się w dniach 9-10 czerwca 2011 r.,
-
uwzględniając umowę o partnerstwie i współpracy między UE a Federacją Rosyjską 3 oraz rozpoczęte w 2008 r. negocjacje w sprawie nowej umowy między UE a Rosją, a także uwzględniając partnerstwo na rzecz modernizacji zainicjowane w 2010 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie grupy roboczej w sprawie przystąpienia Federacji Rosyjskiej do Międzynarodowej Organizacji Handlu 4 oraz uzupełnienie do tego sprawozdania z dnia 17 listopada 2011 r. 5 .
-
uwzględniając decyzję Rady z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie określenia stanowiska Unii Europejskiej we właściwych organach Światowej Organizacji Handlu w sprawie przystąpienia Federacji Rosyjskiej do WTO 6 ,
-
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Porozumienia między Unią Europejską a Federacją Rosyjska dotyczącego utrzymania zobowiązań w zakresie handlu usługami zawartych w obowiązującej umowie o partnerstwie i współpracy między UE i Rosją 7 ,
-
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie handlu częściami i podzespołami pojazdów silnikowych między Unią Europejską a Federacją Rosyjską 8 ,
-
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie decyzji Rady w sprawie zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Federacją Rosyjską dotyczącego wprowadzania lub zwiększania należności celnych wywozowych w odniesieniu do surowców 9 ,
-
uwzględniając projekt rezolucji ustawodawczej w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Federacją Rosyjską dotyczącego zarządzania kontyngentami taryfowymi mającymi zastosowanie do wywozu drewna z Federacji Rosyjskiej do Unii Europejskiej i Protokołu między Unią Europejską a rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie warunków technicznych przy zastosowaniu tego porozumienia 10 ,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Rady Europejskiej zatytułowane "Sprawozdanie w sprawie barier w handlu i inwestycjach - 2011 r. Włączenie naszych strategicznych partnerów gospodarczych w działania na rzecz poprawy dostępu do rynku: priorytetowe działania w celu zniesienia barier w handlu" (COM(2011)0114),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Rady Europejskiej zatytułowane "Sprawozdanie w sprawie barier w handlu i inwestycjach - 2012 r." (COM(2012)0070),
-
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że w dniu 10 listopada 2011 r. Federacja Rosyjska zakończyła wielostronne negocjacje w sprawie przystąpienia do WTO, które trwały 18 lat, i że w dniu 16 grudnia 2011 r. została oficjalnym członkiem organizacji;
B.
mając na uwadze, że kształtująca się polityka UE w zakresie bezpieczeństwa i energii powinna - zgodnie z zasadą warunkowości - uwzględniać Rosję jako ważnego partnera, pod warunkiem dzielenia i przestrzegania podstawowych wartości leżących u podstaw UE, takich jak demokracja, praworządność, powszechność i niepodzielność praw człowieka i podstawowych wolności, poszanowanie ludzkiej godności, równość i solidarność, a także przestrzeganie zasad karty ONZ i prawa międzynarodowego;
C.
mając na uwadze, że UE jest strategicznym partnerem handlowym Rosji, jej najważniejszym źródłem stale rosnącego importu, głównym rynkiem eksportowym oraz głównym partnerem w zakresie inwestycji (bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Rosji), co stanowi 47,1 % obrotów handlowych Rosji; mając na uwadze, że te obroty handlowe stale rosną i że Rosja stała się drugim co do wielkości źródłem importu UE (158,6 mld EUR) oraz czwartym co do wielkości rynkiem eksportowym (86,1 mld EUR) (dane za rok 2010);
D.
mając na uwadze, że z Rosji importuje się głównie energię i paliwa mineralne (79,5 %), natomiast eksportuje się do Rosji różnorodne produkty obejmujące prawie wszystkie rodzaje maszyn i sprzętu transportowego (44,7 %), wyroby gotowe, żywność i żywe zwierzęta (dane za rok 2010);
E.
mając na uwadze, że na szczycie w Chanty-Mansyjsku w dniach 26-27 czerwca 2008 r. UE i Rosja rozpoczęły negocjacje w sprawie nowej umowy o partnerstwie i współpracy, mającej zastąpić obowiązującą umowę, oraz w sprawie utworzenia zaktualizowanych ram dotyczących umów UE-Rosja na nadchodzące lata, zawierających istotne prawnie wiążące przepisy dotyczące handlu, inwestycji i energetyki;
F.
mając na uwadze, że Unia Europejska pozostaje wierna sprawie dalszego pogłębiania i rozwijania stosunków z Rosją oraz zasadom zapisanym w partnerstwie na rzecz modernizacji w oparciu o wspólne interesy i głębokie przywiązanie do uniwersalnych wartości, zasad demokracji, poszanowania praw podstawowych i praw człowieka oraz rządów prawa;
1.
z zadowoleniem przyjmuje przystąpienie Rosji do WTO, które rosyjska Duma ratyfikowała w dniu 10 lipca 2012 r.; uważa, że powiązanie Rosji z wielostronnym systemem handlowym i właściwymi mu zasadami jest kolejnym krokiem na drodze do poprawy bilateralnych stosunków UE-Rosja;
2.
z zaniepokojeniem zauważa jednak, że Rosja obecnie nie pozostaje w pełnej zgodzie z przyszłymi zobowiązaniami w ramach WTO, skoro podjęła i poszerzyła wiele środków, które mogą ograniczyć handel, a w szczególności zakaz importu żywca z UE, przepisy przewidujące preferencje dla producentów krajowych w zamówieniach publicznych, decyzje wprowadzające sezonowe opłaty importowe na niektóre rodzaje cukru oraz nowe przepisy w sprawie recyklingu pojazdów samochodowych;
3.
wzywa Rosję do zniesienia tymczasowych nieuzasadnionych zakazów, jednostronnych tymczasowych podwyższonych taryf oraz protekcjonistycznych środków i przeszkód dla otwartego i uczciwego handlu, które wymieniono w publikowanym co dwa lata sprawozdaniu grupy G-20 w sprawie środków dotyczących handlu i inwestycji oraz w sprawozdaniach Komisji w sprawie barier w handlu i inwestycjach, a które bardzo szkodzą eksporterom z UE;
4.
podkreśla, że UE i Rosja są zależnymi od siebie nawzajem partnerami handlowymi, zwłaszcza w zakresie surowców i podstawowych źródeł energii; uważa, że ich stosunki handlowe mają duży potencjał, który zostanie lepiej wykorzystany dzięki przystąpieniu do WTO;
5.
przyznaje, że listy koncesyjne WTO dla Rosji przewidują bardzo duże i wiążące obniżki taryf na towary i usługi; wzywa Rosję do niezwłocznej i pełnej realizacji wszystkich podjętych zobowiązań, aby wyciągnąć wszystkie możliwe korzyści z członkostwa w WTO;
6.
wyraża głębokie zaniepokojenie utrzymującym się problemem sprzedaży podrobionych produktów w Rosji; wzywa Federację Rosyjską do podjęcia działań w zakresie praw własności intelektualnej (PWI) oraz do jak najszybszego i pełnego spełnienia zobowiązań zaciągniętych wobec WTO w ramach porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS);
7.
uważa, że w ten sposób Rosja pokazałaby, że jest mocno zaangażowana w umacnianie swojej roli i roli rosyjskich przedsiębiorstw w wielostronnym systemie handlu; uważa, że otwarcie rosyjskiej gospodarki na zwiększenie międzynarodowego handlu i międzynarodowych inwestycji jest dodatkowym powodem dla rosyjskiego rządu do wytrwałej kontynuacji obecnych reform, dalszego zdecydowanego zwalczania korupcji, wprowadzania praworządności i ulepszania warunków dla przedsiębiorczości;
8.
wzywa Komisję Europejską i ESDZ do wspierania starań Rosji o przystąpienie do OECD, co się wiążę z koniecznością przestrzegania szeregu wytycznych i zasad związanych z handlem i dotyczących między innymi otwarcia rynku, zwalczania łapówkarstwa, agencji kredytów eksportowych, zarządzania przedsiębiorstwami państwowymi; nakłania Rosję do przystąpienia do innych porozumień w ramach WTO - w szczególności do umowy w sprawie zamówień publicznych - w odniesieniu do których Rosja będzie już miała status obserwatora;
9.
apeluje do Rosji, aby dołożyła starań w celu ponownego podjęcia dwustronnych negocjacji w sprawie nowej umowy o partnerstwie i współpracy; nalega, aby były to negocjacje tylko między UE i Rosją; uważa, że udział innych członków unii celnej nienależących do WTO utrudniłby negocjacje;
10.
uważa, że ścisłe przestrzeganie zasad WTO i stopniowa realizacja zobowiązań zaciągniętych przez Rosję są niezbędnymi warunkami kontynuowania negocjacji, których celem jest określenie wspólnych zasad w dwunastu głównych częściach regulacji, w tym odnośnie do wzajemnych niepreferencyjnych zobowiązań w handlu towarami i usługami, środków sanitarnych i fitosanitarnych (SPS), praw własności intelektualnej (PWI), zamówień publicznych, konkurencji, energetyki i inwestycji;
11.
wzywa Komisję do bronienia w trakcie negocjacji następujących punktów o zasadniczym znaczeniu:
-
stosowania europejskich przepisów technicznych, europejskich standardów i europejskich procedur oceny zgodności; zawarcia porozumienia między europejskimi a rosyjskimi organami normalizacyjnymi oraz szybkiego utworzenia w Rosji ujednoliconego systemu oceny zgodności akredytacji;
-
obszernego i prawnie wiążącego rozdziału poświęconego energii, opartego na dobrej woli okazanej przy podpisywaniu mechanizmu wczesnego ostrzegania w 2011 r. oraz na jasnych zasadach dotyczących przejrzystości, uczciwej konkurencji, wzajemności i niedyskryminacji; celu, jakim jest otwarty i przejrzysty rynek energii UE-Rosja;
-
zniesienia przez Rosję systemu podwójnych cen produktów oraz wyjaśnienia i ustabilizowania zasad prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa świadczące usługi, aby zwiększyć inwestycje takich przedsiębiorstw unijnych w Rosji;
-
dużego niewykorzystanego rynku zamówień publicznych; Komisja powinna zadbać o uczciwe wzajemne zasady i procedury udzielania zamówień publicznych na rynkach zarówno szczebla krajowego, jak i niższego;
-
reformy rosyjskich procedur celnych zgodnie z konwencjami międzynarodowymi;
-
rozdziału poświęconego środkom sanitarnym i fitosanitarnym (SPS), aby każda strona mogła nakładać tylko tymczasowe i uzasadnione zakazy, w szczególności dotyczące produktów rolnych, zwierząt hodowlanych i żywności, przy pełnym poszanowaniu zasad proporcjonalności, przejrzystości, niedyskryminacji i naukowego uzasadnienia;
-
rozdziału poświeconego zrównoważonemu rozwojowi, opartego na Powszechnej deklaracji praw człowieka i głównych konwencjach MOP, aby podkreślić konieczność pełnego przestrzegania i stosowania praw człowieka i praw pracowników, a także zaangażowania na rzecz stosowania właściwych standardów międzynarodowych w zakresie ochrony środowiska; w tym celu należy nawiązać dialog z zainteresowanymi stronami oraz społeczeństwem obywatelskim;
-
obszernego rozdziału poświęconego ochronie praw własności intelektualnej we wszystkich postaciach; rozdział ten powinien zawierać zasady ochrony oznaczeń geograficznych oraz wykaz chronionych oznaczeń geograficznych;
-
modernizacji obecnego systemu rozwiązywania sporów w celu zwiększenia przejrzystości i zmiany dyskryminacyjnych warunków dokonywania inwestycji w Rosji;
-
kompleksowy i ambitny rozdział o inwestycjach, obejmujący przepisy o liberalizacji, a także przepisy o ochronie inwestycji w oparciu o zalecenia Parlamentu dotyczące nowych ogólnounijnych kompetencji inwestycyjnych (rezolucja z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie przyszłości europejskiej polityki inwestycji międzynarodowych 11 );
12.
wzywa ponadto do ułatwienia przepływu kapitału między stronami w oparciu o przestrzeganie międzynarodowych konwencji w sprawie prania pieniędzy; popiera negocjacje w sprawie dwustronnej umowy inwestycyjnej między UE a Rosją, zawierającej przepisy w sprawie sporów między państwami a inwestorami, i w danym przypadku, między inwestorami a państwami, w celu ujednolicenia warunków konkurencji dla inwestorów UE oraz wzmocnienia i ustabilizowania prawnych ram dotyczących inwestycji europejskich w Rosji;
13.
wzywa Komisję do ścisłego monitorowania realizacji poszczególnych planów sektorowych w Rosji, aby wskazać zawarte w nich ewentualne przepisy dyskryminacyjne i zakłócające handel, takie jak elementy dotyczące dotacji i wymogów o treści lokalnej w odniesieniu do zamówień publicznych i inwestycji, a także wzywa Komisję do podjęcia energicznych działań, aby upewnić się, że Rosja w pełni przestrzega zobowiązań podjętych w ramach WTO, od kiedy została jej pełnoprawnym członkiem; uważa, że w związku z tym Komisja w razie potrzeby powinna korzystać odpowiednich instrumentów ochrony handlu (TDI);
14.
uważa, że partnerstwo na rzecz modernizacji jest pożyteczną inicjatywą mającą na celu umocnienie nowych stosunków gospodarczo-handlowych między dwoma stronami w ramach WTO i kontaktach dwustronnych; podkreśla, że Komisja Europejska i rząd rosyjski powinni zadbać o efektywne wykorzystanie funduszy przeznaczonych na projekty realizowane w ramach partnerstwa na rzecz modernizacji; uważa również, że dzięki zwiększeniu synergii między strategiami handlowymi i inwestycyjnymi obu stron można skuteczniej zrealizować potencjał Rosji w zakresie modernizacji i różnicowania gospodarki;
15.
wzywa rząd rosyjski do zlecenia niezależnego i bezstronnego śledztwa w sprawie Jukosu;
16.
uważa, że realizacja przez UE i Rosję "Wspólnych kroków na rzecz ruchu bezwizowego" jest częścią stosunków handlowo-inwestycyjnych UE-Rosja i przyjmuje do wiadomości postępy, jakie poczyniono ostatnio w negocjacjach nad porozumieniem w sprawie ruchu bezwizowego;
17.
wyraża zaniepokojenie perspektywą wprowadzenia przez unię celną Rosja-Kazachstan-Białoruś dodatkowych barier w handlu z Rosją, sprzecznych z zasadami WTO i zobowiązaniami zaciągniętymi przez Rosję w ramach tej organizacji;
18.
wzywa Rosję, aby wykorzystała przystąpienie do WTO i przyłączyła się do starań, jakich dokłada UE i inne państwa wschodnioeuropejskie należące do tej organizacji, aby pomóc Białorusi we wdrażaniu zasad i praktyk handlowych zgodnych z zasadami i praktykami WTO, a tym samym pomóc jej przystąpić do tej organizacji możliwie najszybciej;
19.
uważa, że przystąpienie Rosji do WTO może ułatwić handel między UE a Rosją, jednocześnie pobudzając wzrost gospodarczy i tworząc miejsca pracy w Rosji i UE; uważa, że możliwość zawarcia nowej umowy o partnerstwie i współpracy jest dodatkową okazją do zacieśnienia partnerstwa między dwoma stronami oraz do wspierania zrównoważonego rozwoju w ich wspólnym sąsiedztwie;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji Europejskiej oraz rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0575.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0268.
3 Dz.U. L 327 z 28.11.1997, s. 1.
4 WT/ACC/RUS/70; WT/MIN(11)/2.
5 WT/ACC/RUS/70/Add.1; WT/MIN(11)/2/Add.1.
6 Dz.U. L 6 z 10.1.2012, s. 6.
7 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0284.
8 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0285.
9 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0286.
10 (Zob. sprawozdanie A7-0177/2012 - 16775/2011 - C7-0515/2011 - 2011/0322(NLE).
11 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0141.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024