Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji

(2014/C 442/10)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2014 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (zwana dalej "Agencją", inaczej "EAHC") z siedzibą w Luksemburgu została ustanowiona decyzją Komisji 2004/858/WE 1 zmienioną decyzją 2008/544/WE 2 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2015 r. Agencja zarządza działaniami Unii w dziedzinie polityki zdrowia i ochrony konsumentów 3 . Decyzją Komisji 2013/770/UE 4 następcą prawnym Agencji została Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności (CHAFEA) ustanowiona na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2014 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2024 r.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 5 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 6 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2013 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 7 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 8 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 9 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2013 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
W 2013 r. anulowano 0,23 mln euro (21 %) z kwoty 1,1 mln euro środków przeniesionych z roku 2012. Tak wysoki poziom przeniesień sugeruje niedociągnięcia w planowaniu budżetu, zwłaszcza w zakresie prognozowania kosztów spotkań z uczestnikami zewnętrznymi.
12.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był stosunkowo niski i wyniósł 94 %. W 2013 r. wskaźniki wydatkowania środków, na które zaciągnięto zobowiązania, były zadowalające w tytułach I i II, gdzie wyniosły odpowiednio 97 % i 87 %. W tytule III poziom przeniesień jest wprawdzie wysoki i wynosi 1,0 mln euro, czyli 43 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule, jednak odzwierciedla to wieloletni charakter działalności Agencji, a płatności planowano i dokonywano zgodnie z potrzebami operacyjnymi.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 lipca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2011 W tytule III (wydatki związane z wydatkami operacyjnymi) kwotę 0,8 mln euro, czyli 46 % zaciągniętych zobowiązań, przeniesiono na rok 2012. Wysoki poziom przeniesień jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. nie dotyczy
2012 W 2012 r. anulowano 0,2 mln euro (18 %) z kwoty 1,1 mln euro środków przeniesionych z roku 2011. Częściowo jest to wprawdzie związane z trudnościami w prognozowaniu kosztów spotkań z uczestnikami zewnętrznymi, jednak tak wysoki wskaźnik sugeruje niedociągnięcia w planowaniu budżetu. nie dotyczy
2012 W 2012 r. wskaźniki wydatkowania środków, na które zaciągnięto zobowiązania, są zadowalające w tytułach I i II, gdzie wynoszą odpowiednio 96 % i 84 %. W tytule III poziom przeniesień jest jednak wysoki i wynosi 1,1 mln euro, czyli 47 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Częściowo jest to wprawdzie związane z tym, że zewnętrzni uczestnicy spotkań z opóźnieniem przedstawili wnioski o zwrot kosztów podróży służbowej, jednak tak wysoki poziom przeniesień stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu. nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (Luksemburg)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 168 i 169 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. Unia uzupełnia działanie państw członkowskich w celu zmniejszenia szkodliwych dla zdrowia skutków narkomanii, włącznie z informacją i profilaktyką.

Dążąc do popierania interesów konsumentów i zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, Unia przyczynia się do ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, jak również wspierania ich prawa do informacji, edukacji i organizowania się w celu zachowania ich interesów.

Kompetencje Agencji Cele

- Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE oraz za realizację działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE.

- Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji działań, przekazanych jej w ramach programu działań Unii w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.

- Decyzją wykonawczą 2013/770/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. Komisja Europejska ustanowiła Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności, która zastąpiła Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Konsumentów i została jej następcą prawnym na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

- W konsekwencji, od dnia 1 stycznia 2014 r., każde odniesienie w tym załączniku do Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów powinno być uważane za odniesienie także do nowo ustanowionej Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności, która jest następcą prawnym Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów.

Zadania

W ramach wymienionych poniżej programów unijnych Agencja odpowiada za realizację następujących zadań określonych w decyzji o przekazaniu uprawnień z 9 września 2008 r. (1):

Program zdrowia publicznego 2003-2008 - decyzja nr 1786/2002/WE

Program zdrowia publicznego 2008-2013 - decyzja nr 1350/2007/WE

Program ochrony konsumentów 2007-2013 - decyzja nr 1926/2006/WE

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności - rozporządzenie (WE) nr 882/2004 i dyrektywa 2000/29/WE:

a) zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów (na potrzeby monitorowania projektów i rozpowszechniania informacji Agencja podejmuje niezbędne kroki w celu utworzenia bazy danych o projektach lub dalszego prowadzenia istniejącej bazy, która obejmuje opisy projektów oraz ich końcowe wyniki);

b) monitorowanie projektów realizowanych w ramach tych programów i działań wraz z przeprowadzaniem niezbędnych kontroli;

c) zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i działań Unii; wspieranie koordynacji i synergii z innymi programami Wspólnoty, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych;

d) organizowanie spotkań, seminariów, rozmów i szkoleń;

e) pomoc w ocenie oddziaływania programu, szczególnie w rocznej lub okresowej ocenie realizacji programów, a także wdrażanie działań następczych dotyczących ocen, na podstawie decyzji Komisji;

f) rozpowszechnianie wyników działań informacyjnych zaplanowanych i przeprowadzonych przez Komisję;

g) przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru; h) udział w pracach przygotowawczych dotyczących decyzji o finansowaniu.

Zarządzanie Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie Komitetu Sterującego są mianowani na okres dwóch lat.

Komitet Sterujący przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2013 (2012) Ostateczny budżet

Budżet administracyjny Agencji na 2013 r.: 7,23 (7,22) mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2013 r.

Na dzień 31 grudnia 2013 r. w Agencji było zatrudnionych 49 (50) pracowników etatowych, w tym 11 (11) pracowników tymczasowych i 38 (39) pracowników kontraktowych.

Produkty i usługi w roku 2013 1. Zamknięcie dotacji przyznanych na lata 2005-2007 w ramach programu zdrowia publicznego (PZP) na lata 2003-2008; monitorowanie dotacji przyznanych na lata 2008-2012 w ramach drugiego programu zdrowia publicznego (na lata 2008-2013), pomyślne sfinalizowanie negocjacji w sprawie dotacji w ramach zaproszeń do składania wniosków na 2013 r., obejmujących projekty, konferencje, dotacje operacyjne i wspólne działania. Kierowanie zaproszeniem do składania wniosków na 2013 r., dotacjami i zamówieniami udzielonymi w wyniku zaproszeń do składania wniosków i zaproszeń do składania ofert na rok 2008 w ramach programu ochrony konsumentów na lata 2007-2013; kierowanie projektami zatwierdzonymi w wyniku zaproszeń do składania ofert na 2007, 2008 i 2009 r. w ramach programu szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności.
2. Prace w ramach programu zdrowia
- Zaproszenie do składania wniosków na 2013 r. ogłoszono w dniu 20 grudnia 2012 r. i zamknięto w dniu 22 marca 2013 r. Zostało ono opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE (2) oraz na stronach internetowych Agencji (3) i na portalu "Europa".
- Wnioski dotyczące projektów: 9 z 52 wniosków ocenionych pod względem technicznym (17,3 %) zostało zarekomendowanych do dofinansowania (nie licząc listy rezerwowej) na łączną kwotę 12 243 354 euro proponowanego współfinansowania z budżetu UE.
- Wnioski dotyczące konferencji: Do współfinansowania zarekomendowano 11 z 46 ocenionych pod względem technicznym wniosków dotyczących konferencji (24 %). Odpowiadają one proponowanej kwocie współfinansowania z budżetu UE w wysokości 719 758 euro.
- Wnioski dotyczące dotacji operacyjnych: Do współfinansowania zarekomendowano 20 z 44 ocenionych pod względem technicznym wniosków dotyczących dotacji operacyjnych (45,4 %). Odpowiadają one proponowanej kwocie współfinansowania z budżetu UE w wysokości 5 293 430 euro.
- Działania wspólne: Do współfinansowania z budżetu UE zarekomendowano wszystkie pięć złożonych wniosków dotyczących działań wspólnych na kwotę 13 572 397 euro.
- Sporządzono listy rezerwowe projektów, dotacji operacyjnych i konferencji. Na liście rezerwowej znalazły się cztery wnioski dotyczące projektów. Łącznie odpowiadają one proponowanej kwocie współfinansowania z budżetu UE w wysokości 4 815 524 euro. Na listach rezerwowych znalazły się także trzy wnioski dotyczące konferencji (na kwotę 275 934 euro) i cztery złożone wnioski dotyczące dotacji operacyjnych na całkowitą kwotę współfinansowania 425 280 euro.
- W 2013 r. ogłoszono 13 otwartych zaproszeń do składania ofert, w tym dwa dotyczące umów ramowych w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego i 13 zamówień na usługi.
- Większość zamówień została udzielona pod koniec 2013 r., więc prace nad nimi rozpoczęły się pod koniec roku. Agencja zorganizowała spotkania inauguracyjne dotyczącej każdego z zamówień i wraz z DG SANCO uważnie monitorowała wykonanie zamówień.
3. Prace w ramach programu ochrony konsumentów
- W 2013 r. Agencja, której powierzono realizację części (rocznego) programu w ramach programu ochrony konsumentów, ogłosiła osiem zaproszeń do składania wniosków i 21 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
- Agencja przyznała 56 dotacji na wzajemne wizyty urzędników właściwych organów państw członkowskich, dając urzędnikom odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa możliwość wymiany doświadczeń zawodowych i wiedzy z zakresu wdrożenia dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów oraz rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy w zakresie ochrony konsumentów.
- Dotacje przyznane na realizację działań wspólnych w związku z dyrektywą w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów miały na celu wymianę najlepszych praktyk pomiędzy właściwymi organami uczestniczących w nich państw członkowskich, wdrażanie najlepszych praktyk oraz usprawnienie współpracy transgranicznej.
- Po przystąpieniu Chorwacji do UE Agencja podpisała pierwszą umowę o udzielenie dotacji Europejskiemu Centrum Konsumenckiemu (ECC) w Chorwacji mającą na celu wsparcie jego przyszłych działań.
- Agencja udzieliła zamówienia publicznego na realizację usług obejmujących mechanizm wspierający dla sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w celu poprawy jego widoczności i oddziaływania zbiorowej pracy sieci. Częścią tych usług jest opracowanie standardów jakości, które będą pomocne w mierzeniu skuteczności działania sieci przy pomocy zdefiniowanych wcześniej wskaźników.
- Agencja ogłosiła pewną liczbę postępowań o udzielenie zamówienia w celu wsparcia bezpieczeństwa konsumentów; zamówione usługi doprowadziły do opracowania koncepcji i zatwierdzenia (zgodnie z normą ISO) symboli graficznych, ostrzegawczych lub dotyczących bezpieczeństwa, które mają zostać umieszczane na niektórych artykułach pielęgnacyjnych dla dzieci, produktach ułatwiających zasypianie, uspokajanie, służących do utrzymywania higieny lub karmienia dzieci.
- Celem badania dotyczącego spalania w kominkach zasilanych alkoholem bez odprowadzania spalin było określenie, w drodze doświadczeń laboratoryjnych, wpływu emisji na jakość powietrza w pomieszczeniu.
- W 2013 r. uzgodniono dwa kierunki działań w odniesieniu do współpracy w zakresie ochrony konsumentów. Celem pierwszego jest egzekwowanie przepisów prawa wspólnotowego dotyczących nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (dyrektywa nr 93/13/EWG w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich). Działania są nakierowane na osiągnięcie bardziej jednoznacznego rozumienia przepisów dyrektywy oraz na umożliwienie bardziej intensywnej wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami. Celem drugiego kierunku jest budowa i rozwijanie internetowej sieci badaczy, propagującej tworzenie laboratoriów internetowych przez właściwe organy w państwach członkowskich.
- W 2013 r. Agencja podpisała umowy o udzielenie dotacji z Europejskim Biurem Związków Konsumentów (Bureau Européen des Unions de Consommateurs - BEUC) i przygotowała umowę o udzielenie dotacji z Europejskim Stowarzyszeniem na rzecz Koordynowania Reprezentacji Konsumentów w Procesie Standaryzacji (European Association for the Coordination of Consumer Representation in Standardisation - ANEC).
- Współfinansowanie BEUC przyczyni się do dalszego wspierania interesów konsumentów europejskich jako nabywców lub użytkowników towarów i usług w procesie kształtowania unijnej polityki.
- Wsparcie finansowe udzielone ANEC zapewnia reprezentowanie interesów konsumentów i ich obronę w procesie standaryzacji i certyfikacji.
4. Prace w ramach programu BTSF (Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności)
- Agencja ogłosiła 26 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, co w 2013 r. doprowadziło do udzielenia 29 zamówień. Usługi, które będą świadczone w ramach udzielonych zamówień, polegają na organizacji szkoleń zaprojektowanych w celu szkolenia pracowników państw członkowskich UE oraz organów krajowych państw kandydujących, państw objętych europejską polityką sąsiedztwa i państw należących do EFTA, zaangażowanych w urzędowe działania kontrolne.
- Celem szkolenia jest zapewnienie uczestnikom aktualnej wiedzy na temat wszystkich aspektów prawodawstwa unijnego w obszarach związanych z żywnością i zagwarantowanie prowadzenia kontroli w sposób bardziej jednolity, obiektywny i odpowiedni we wszystkich państwach członkowskich. Szkolenia będą obejmowały szeroki zakres prawodawstwa związanego z żywnością, od dobrostanu zwierząt do analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP), od zagadnień dotyczących nasienia, komórek jajowych i zarodków do oceny ryzyka oraz od zdrowia roślin do weterynaryjnych produktów leczniczych.
- W ramach dodatkowej części programu BTSF, związanej z państwami trzecimi i finansowanej z budżetów DG DEVCO i DG TRADE, zostanie zorganizowane specjalne szkolenie w państwach trzecich lub rozwijających się w celu pogłębienia wiedzy urzędników z tych państw zaangażowanych w kontrole żywności na temat unijnych standardów i wymogów w zakresie importu. Planowane jest szkolenie 2 100 urzędników z państw trzecich.
- W odniesieniu do liczby szkolonych uczestników rocznie, inicjatywa BTSF doprowadziła do osiągnięcia stałego poziomu 6 000 uczestników z państw członkowskich rocznie, zgodnie z założeniami początkowymi. Poziom zadowolenia uczestników z kursów osiągnął założony poziom 85 %, a ponad 90 % uczestników uważa wiedzę zdobytą w trakcie szkolenia za przydatną w swojej codziennej pracy.
(1) Decyzja Komisji z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przekazania Agencji uprawnień.

(2) Dz.U. C 378 z 8.12.2012, s. 6, http://ec.europa.eu/eahc/documents/health/calls/2013/HP_work_plan_for_2013.pdf

(3)http://ec.europa.eu/eahc/

Źródło: załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Agencja przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. Podejmowane są starania w celu dalszego zmniejszania poziomu anulowania przeniesionych środków na zobowiązania. W szczególności wdrożono specjalne działania odnośnie do spotkań i dni informacyjnych, aby zmniejszyć poziom anulowania z odnotowanych 94 953 euro (2013 r.) do poniżej 24 000 euro (2014 r.).
12.
Agencja przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału. Agencja nadal zobowiązuje się do utrzymywania niskiego - w miarę możliwości - poziomu przeniesień środków na zobowiązania. Co się tyczy ogólnie niskiego poziomu środków, na które zaciągnięto zobowiązania - 94 % - należy odnotować, że tytuł I (Wydatki na personel) reprezentuje 58,77 % całkowitego budżetu. Środki, które nie zostały wydane w pełni, były związane głównie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości z listopada 2013 r. w sprawie niewyrażenia zgody na podwyżki wynagrodzeń z lat 2011 i 2012, co stanowi jednorazowe zdarzenie.
1 Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73.
2 Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.
3 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
4 Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 69.
5 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
7 Art. 62 i 68 w związku z art. 53 i 58 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
8 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
9 Art. 162 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024