Komunikat na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy 96/67/WE - Powiadomienie przekazane przez Republikę Chorwacji o zastosowaniu art. 9 ust. 1 lit. b) i art. 9 ust. 1 lit. d) dyrektywy 96/67/WE do międzynarodowego portu lotniczego Zagrzeb.

KOMUNIKAT KOMISJI NA PODSTAWIE ART. 9 UST. 3 DYREKTYWY 96/67/WE
Powiadomienie przekazane przez Republikę Chorwacji o zastosowaniu art. 9 ust. 1 lit. b) i art. 9 ust. 1 lit. d) dyrektywy 96/67/WE do międzynarodowego portu lotniczego Zagrzeb
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 360/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2014 r.)

Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty w dniu 1 września 2014 r. Komisja otrzymała powiadomienie o decyzji Ministerstwa Gospodarki Morskiej, Transportu i Infrastruktury rządu Republiki Chorwacji przyznającej Międzynarodowemu Portowi Lotniczemu Zagrzeb (Zagreb International Airport Jsc.) poniższe odstępstwo:

-
zakaz obsługi własnej w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Zagrzeb w odniesieniu do następujących kategorii usług, o których mowa w pkt 3, 4 i 5 załącznika do dyrektywy: obsługa bagażu; obsługa ramp; oraz obsługa ładunku i poczty w zakresie obsługi fizycznej ładunku i poczty przy przyjmowaniu, wydawaniu lub przekazywaniu między terminalem lotniczym a statkiem powietrznym, oraz
-
zastrzeżenie dla zarządzającego portem lotniczym (Zagreb International Airport Jsc.) monopolu na świadczenie osobom trzecim w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Zagrzeb, za pośrednictwem jednostki zależnej MZLZ-Zemaljske Usluge d.o.o., w której posiada on 100 % udziałów, następujących kategorii usług, o których mowa w pkt 3, 4 i 5 załącznika do dyrektywy: obsługa bagażu; obsługa ramp; oraz obsługa ładunku i poczty w zakresie obsługi fizycznej ładunku i poczty przy przyjmowaniu, wydawaniu lub przekazywaniu między terminalem lotniczym a statkiem powietrznym.

Przedmiotowe odstępstwo, którego podstawę stanowi art. 9 ust. 1 lit. b) i d) dyrektywy, przyznaje się na okres dwóch lat, począwszy od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

Przedmiotowe odstępstwo zostaje przyznane przez Republikę Chorwacji głównie z określonych niżej względów. Ograniczenia obecnego terminalu pod względem infrastruktury i operacji nie pozwalają na opłacalne i skuteczne wprowadzenie dodatkowych podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej w odniesieniu do kategorii usług, o których mowa powyżej, w okresie budowy nowego terminalu pasażerskiego. W szczególności:

-
Umiejscowienie i wielkość obecnej sortowni bagażu uniemożliwia udostępnienie przestrzeni dodatkowym podmiotom świadczącym usługi obsługi bagażu. Umiejscowienie obecnej sortowni wyklucza możliwość zmiany tej sytuacji przed otwarciem nowego terminalu pasażerskiego.
-
Brak jest dostępnej przestrzeni do przechowywania nowych urządzeń, które byłyby konieczne dla dodatkowych podmiotów świadczących usługi obsługi ramp.
-
Obecny obiekt przeznaczony do obsługi ładunku i poczty nie ma odpowiedniej wielkości ani nie jest skonstruowany w taki sposób, aby umożliwiać działalność dodatkowych dostawców usług, a sytuacja ta nie ulegnie zmianie przed otwarciem nowego terminalu pasażerskiego.

Władze Chorwacji przedstawiły również środki mające na celu przezwyciężenie wspomnianych wyżej ograniczeń - termin wygaśnięcia odstępstwa zbiega się w czasie z planowanym ukończeniem budowy nowego terminalu pasażerskiego w porcie lotniczym.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy Komisja zaprasza zainteresowane strony do przekazywania swoich uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu na adres:

European Commission

Directorate-General for Mobility and Transport (unit E4 internal market and airports)

Office: DM24 05/84

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

E-mail: emmanuelle.maire@ec.europa.eu

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.360.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy 96/67/WE - Powiadomienie przekazane przez Republikę Chorwacji o zastosowaniu art. 9 ust. 1 lit. b) i art. 9 ust. 1 lit. d) dyrektywy 96/67/WE do międzynarodowego portu lotniczego Zagrzeb.
Data aktu: 11/10/2014
Data ogłoszenia: 11/10/2014