Komunikat - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych oraz kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia.

KOMUNIKAT KOMISJI
Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych oraz kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia

(2014/C 338/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2014 r.)

I. WPROWADZENIE

W komunikacie Komisji z 2005 r. w sprawie stosowania art. 228 Traktatu WE 1 (obecnie art. 260 ust. 1 i 2 TFUE) ustanowiono podstawę wykorzystywaną przez Komisję do obliczania kwot sankcji finansowych w postaci kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych, o zastosowanie których Komisja zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości, kiedy Komisja wnosi skargę do Trybunału na mocy art. 260 TFUE w związku z postępowaniem w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.

W kolejnym komunikacie z 2010 r. 2 w sprawie aktualizacji danych wykorzystywanych do obliczania tej wartości, Komisja ustaliła, że te dane makroekonomiczne będą co roku poddawane przeglądowi w celu uwzględnienia inflacji i zmian PKB.

Zawarta w niniejszym komunikacie roczna aktualizacja opiera się na zmianach w zakresie inflacji i PKB każdego państwa członkowskiego 3 . Odpowiednimi danymi statystycznymi dotyczącymi stopy inflacji i PKB, które należy wykorzystać, są dane ustalone na dwa lata przed przeprowadzeniem aktualizacji (tzw. "zasada n-2"), gdyż dwa lata to minimalny okres konieczny do zgromadzenia stosunkowo stabilnych danych makroekonomicznych. Niniejszy komunikat opiera się zatem na danych ekonomicznych dotyczących nominalnego PKB oraz deflatora PKB dla 2012 r. 4 , a także na obecnym współczynniku wagi głosów poszczególnych państw członkowskich w Radzie.

Działając w porozumieniu z komisarzem odpowiedzialnym za sprawy gospodarcze i walutowe, Komisja uprawniła swojego przewodniczącego do przyjęcia powyższych środków 5 .

II. ELEMENTY AKTUALIZACJI

Lista kryteriów ekonomicznych, które należy zmienić, jest następująca:

-
standardowa stawka ryczałtowa dla kar pieniężnych 6 , obecnie wynosząca 650 EUR dziennie, która ma być aktualizowana zgodnie ze stopą inflacji,
-
standardowa stawka ryczałtowa dla kary ryczałtowej 7 , obecnie wynosząca 220 EUR dziennie, która ma być aktualizowana zgodnie ze stopą inflacji,
-
specjalny współczynnik "n" 8 , który ma być aktualizowany zgodnie ze zmianami PKB danego państwa członkowskiego przy uwzględnieniu jego liczby głosów w Radzie; współczynnik "n" jest identyczny do obliczania kar ryczałtowych oraz kwot dziennych kar pieniężnych,
-
minimalne kary ryczałtowe 9 , które mają być aktualizowane zgodnie ze stopą inflacji.

III. AKTUALIZACJE

W przypadku wnoszenia do Trybunału Sprawiedliwości sprawy na mocy art. 260 ust. 2 i ust. 3 TFUE Komisja będzie stosować następujące zaktualizowane dane do obliczania wysokości sankcji finansowych (ryczałt lub kary pieniężne):

1)
standardowa stawka ryczałtowa wykorzystywana do obliczenia kwoty kary pieniężnej wynosi 660 EUR dziennie;
2)
standardowa stawka ryczałtowa wykorzystywana do obliczenia kary ryczałtowej wynosi 220 EUR dziennie.
(3)
Specjalny współczynnik "n" i minimalna kara ryczałtowa (w EUR) dla 28 państw członkowskich UE wynosi odpowiednio:
Specjalny współczynnik "n" Minimalna kara ryczałtowa (1 000 EUR)
Belgia 5,13 2 829
Bułgaria 1,53 844
Republika Czeska 3,27 1 803
Dania 3,16 1 743
Niemcy 21,22 11 703
Estonia 0,64 353
Irlandia 2,59 1 428
Grecja 3,68 2 030
Hiszpania 12,72 7 015
Francja 18,53 10 219
Chorwacja 1,33 733
Włochy 16,27 8 973
Cypr 0,64 353
Łotwa 0,72 397
Litwa 1,16 640
Luksemburg 1,00 552
Węgry 2,60 1 434
Malta 0,35 193
Niderlandy 6,74 3 717
Austria 4,23 2 333
Polska 7,75 4 274
Portugalia 3,40 1 875
Rumunia 3,28 1 809
Słowenia 0,91 502
Słowacja 1,70 938
Finlandia 2,80 1 544
Szwecja 4,87 2 686
Zjednoczone Królestwo 18,02 9 938
(4)
Komisja rozpocznie stosowanie powyższych zaktualizowanych danych liczbowych w ramach decyzji dotyczących wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości na mocy art. 260 TFUE od daty przyjęcia niniejszego komunikatu.
1 SEC(2005) 1658; Dz.U. C 126 z 7.6.2007, s. 15.
2 SEC(2010) 923/3. Wspomniany komunikat zaktualizowano w 2011 r. (SEC(2011) 1024 final), w 2012 r. (C(2012) 6106 final) i w 2013 r. (C(2013) 8101 final) w celu corocznego dostosowania danych ekonomicznych.
3 Zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w komunikatach z 2005 r. i z 2010 r.
4 Deflator cenowy PKB jest stosowany jako narzędzie do pomiaru inflacji. Jednolitą ryczałtową stawkę dla kar ryczałtowych i kar pieniężnych zaokrągla się do najbliższej wielokrotności dziesięciu. Minimalne kary ryczałtowe są zaokrąglone do najbliższego tysiąca. Współczynnik "n" zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku.
5 Uprawnienie z dnia 13 grudnia 2005 r. dotyczące przyjmowania decyzji aktualizujących niektóre dane wykorzystywane do obliczania kwot ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych w ramach polityki Komisji dotyczącej stosowania art. 228 Traktatu WE, SEC(2005) 1616.
6 Standardową lub jednolitą stawkę ryczałtową dla dziennych kar pieniężnych definiuje się jako stałą kwotę stanowiącą podstawę mnożenia przez określone współczynniki. Współczynniki wykorzystywane do obliczenia kwoty dziennej kary pieniężnej to: współczynnik wagi uchybienia, współczynnik czasu trwania uchybienia oraz specjalny współczynnik "n" przypisany poszczególnym państwom członkowskim.
7 Przy obliczaniu kary ryczałtowej stosuje się kwotę ryczałtową. Odnośnie do art. 260 ust. 2 TFUE karę ryczałtową uzyskuje się przez pomnożenie dziennej (ryczałtowej) stawki (wynikającej z pomnożenia stawki ryczałtowej dla kar ryczałtowych przez współczynnik wagi uchybienia oraz przez specjalny współczynnik "n") przez liczbę dni trwania uchybienia, począwszy od daty wydania pierwszego wyroku do dnia, w którym wyeliminowano to uchybienie, lub - jeśli to nie nastąpiło - do dnia wydania wyroku na mocy art. 260 ust. 2 TFUE. Odnośnie do art. 260 ust. 3 TFUE, zgodnie z pkt 28 komunikatu Komisji - Stosowanie art. 260 ust. 3 TFUE (SEC(2010) 1371 final; Dz.U. C 12 z 15.1.2011, s. 1), karę ryczałtową uzyskuje się przez pomnożenie dziennej (ryczałtowej) stawki (wynikającej z pomnożenia stawki ryczałtowej dla kar ryczałtowych przez współczynnik wagi uchybienia oraz przez specjalny współczynnik "n") przez liczbę dni, które upłynęły od dnia następującego po upłynięciu określonego w dyrektywie ostatecznego terminu transpozycji do wydania pierwszego wyroku, zgodnie z art. 258 i art. 260 ust. 3 TFUE. (Dzienna) stawka ryczałtowa zostanie zaproponowana przez Komisję w przypadku gdy wynik powyższego obliczenia przekracza ustaloną minimalną karę ryczałtową.
8 Specjalny współczynnik "n" uwzględnia zdolność danego państwa członkowskiego do zapłaty (produkt krajowy brutto - PKB) oraz liczbę głosów, jaką posiada ono w Radzie.
9 Minimalna stała kara ryczałtowa ustalana jest dla każdego państwa członkowskiego w oparciu o specjalny współczynnik "n". Minimalna kara ryczałtowa zostanie wskazana Trybunałowi, w przypadkach gdy zsumowane kwoty dziennych kar ryczałtowych nie przekraczają minimalnej kary ryczałtowej.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.338.18

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych oraz kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia.
Data aktu: 27/09/2014
Data ogłoszenia: 27/09/2014
Data wejścia w życie: 27/09/2014