(2014/C 225/07)
(Dz.U.UE C z dnia 16 lipca 2014 r.)
STRESZCZENIE
W obszarach ochrony danych, konkurencji i ochrony konsumentów UE wytyczyła wspólne cele, wśród których są wspieranie wzrostu i innowacji oraz dbałość o dobrobyt konsumentów. W praktyce jednak zakres współpracy między decydentami w tych dziedzinach jest ograniczony.
Motorem błyskawicznego wzrostu gospodarki cyfrowej są usługi online. Wiele z tych usług wprowadza się do obrotu jako "bezpłatne", ale w rzeczywistości wymagają one płatności w postaci danych osobowych klientów. Od dawna oczekujemy na zbadanie kosztów oraz korzyści wynikających z takiej wymiany zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorstw.
Ściślejszy dialog między organami regulacyjnymi i ekspertami zajmującymi się różnymi dziedzinami polityki może nie tylko pomóc w egzekwowaniu przepisów dotyczących konkurencji i ochrony konsumentów, ale także pobudzić rozwój rynku usług na rzecz ochrony prywatności.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2014 r.
| Peter HUSTINX | |
| Europejski Inspektor Ochrony Danych |
13-01-22_Strategy_EN.pdf. Oprócz opinii, które EIOD wydaje regularnie w związku z wnioskami ustawodawczymi lub dokumentami strategicznymi przyjmowanymi przez Komisję bądź inne instytucje lub organy zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, jak też w ramach swojej roli polegającej na doradzaniu instytucjom i organom Unii oraz osobom, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych na mocy art. 41 ust. 2, może on także podjąć decyzję o przedstawieniu zaleceń z własnej inicjatywy w celu wniesienia wkładu w debatę na temat zmian prawnych i społecznych, które mogą wywierać istotny wpływ na ochronę danych osobowych. Zob. na przykład opinię EIOD na temat związku między przetwarzaniem w chmurze a ramami prawnych ochrony danych (Dz.U. C 253 z 3.9.2013, s. 1). Mogą zostać wydane podobne zalecenia dotyczące innych obszarów zainteresowania EIOD.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.225.6 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie wstępnej opinii "Prywatność i konkurencyjność w erze dużych zbiorów danych". |
| Data aktu: | 16/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |