POMOC PAŃSTWA - BELGIAPomoc państwa nr SA.33926 (2013/C) (ex 2013/NN) - Interwencje Regionu Walońskiego na rzecz Duferco
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 23 kwietnia 2014 r.)
Pismem z dnia 16 października 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi te należy kierować do:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
Belgia
Nr faksu: + 32-2-296-1242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Opis środków
W marcu 2003 r. Region Waloński stworzył nowy holding finansowy - Foreign Strategic Investment Holding (zwany dalej "FSIH"), w celu inwestowania w przedsiębiorstwa należące do grupy Duferco, których siedziba znajduje się poza Belgią, a nawet Unią Europejską. Od 2003 r. FSIH dokonał następujących sześciu interwencji na łączną kwotę 517 mln EUR, bądź w formie nabycia udziałów własnych lub zastrzyków kapitałowych, bądź w formie kredytów:
Ocena środków pomocy
Po pierwsze Komisja ma wątpliwości, czy FSIH działał jak prywatny inwestor rynkowy, kiedy w dniu 14 czerwca 2006 r. udzielił grupie Duferco opcji na nabycie połowy udziałów Duferco US.
Po drugie Komisja ma wątpliwości, czy FSIH działał jak prywatny inwestor rynkowy, kiedy dnia 14 czerwca 2006 r. sprzedał grupie Duferco swoje udziały w DPH.
Po trzecie Komisja ma wątpliwości, czy FSIH działał jak prywatny inwestor rynkowy, kiedy dokonywał inwestycji kapitałowych na rzecz DSIH.
Po czwarte, zważywszy na fakt, że dane przekazane dotychczas przez władze belgijskie są niepełne, Komisja ma wątpliwości, czy kredyty udzielone przez FSIH nie obejmują pomocy.
Komisja ma ponadto wątpliwości, czy podwyższenie kapitału odpowiada zachowaniu inwestora prywatnego działającego w warunkach gospodarki rynkowej.
Komisja zwraca się do władz belgijskich o dostarczenie wszystkich niezbędnych informacji, które umożliwią jej pełną ocenę zgodności tych środków z przepisami dotyczącymi pomocy państwa.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika