OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGOz dnia 6 listopada 2013 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego bankowego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010
(CON/2013/76)
(2014/C 109/02)
(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2014 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 3 września 2013 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego bankowego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 1 (dalej zwanego "projektem rozporządzenia"). W dniu 14 października 2013 r. EBC otrzymał wniosek o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia od Parlamentu Europejskiego.
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt dyrektywy zawiera postanowienia mające wpływ na zadania EBC dotyczące polityk w dziedzinie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i innymi instytucjami finansowymi, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych, o jakich mowa w art. 127 ust. 6 Traktatu oraz postanowienia dotyczące przyczyniania się przez Europejski System Banków Centralnych do sprawnej realizacji polityki w odniesieniu do stabilności systemu finansowego zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1 COM(2013) 520 final.
2 Dz.U. C 30 z 1.02.2013, s. 6. Wszystkie opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
4 Przedstawionym przez Radę Europejską w grudniu 2012 r. i dostępne na stronie internetowej Rady Europejskiej pod adresem www.consilium.europa.eu.
5 Zobacz także opinię Europejskiego Banku Centralnego z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie projektu dyrektywy ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (CON/2012/99) (Dz.U. C 39 z 12.2.2013, s. 1).
6 Zob. art. 7 projektu rozporządzenia.
7 Zob. art. 20 projektu rozporządzenia.
8 Wyrok z dnia 13 czerwca 1958 r. w sprawie 9/56 Meroni przeciwko Wysokiej Władzy (Rec. 1958, s. 133), wyrok z dnia 14 maja 1981 r. w sprawie 98/80 Romano przeciwko INAMI (Rec. 1981, s. 1241) i wyrok z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawach połączonych C-154/04 i C-155/04 Alliance for Natural Health i in. (Zb.Orz. s. I‐ ]6451).
9 Zob. np. komentarz do art. 16 projektu rozporządzenia, przedstawiony poniżej, oraz proponowaną zmianę nr 6.
10 Art. 41 ust. 8 projektu rozporządzenia.
11 Zob. rozdział 4 projektu rozporządzenia: Współpraca.
12 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63. Zob. w szczególności art. 3 ust. 3 i art. 27 ust. 2 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
13 Artykuł 27 ust. 2 i 3 projektu rozporządzenia.
14 Zob. np. proponowane zmiany nr 2, 5, 8 i 10.
15 Zob. art. 26 ust. 11 i motyw 70 rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.
16 Zob. propozycję zmiany nr 12.
17 Artykuł 11 ust. 4 projektu rozporządzenia powinien zatem zostać odpowiednio zmieniony. Zob. stosowną propozycję zmiany nr 5.
18 Artykuł 23 ust. 1 (ec) podejścia ogólnego w sprawie projektu dyrektywy ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywy Rady 77/91/EWG i 82/891/EWG, dyrektywy 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE i 2011/35/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010, w brzmieniu zatwierdzonym przez ministrów finansów państw członkowskich na spotkaniu Rady ECOFIN w dniu 27 czerwca 2013 r. [2012/0150 (COD)-11148/1/13 Rev 1].
19 Zob. propozycję zmiany nr 14.
20 Motyw 16 projektu rozporządzenia stanowi: "EBC, będący organem nadzoru w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego, jest najstosowniejszym organem do ocenienia, czy instytucja kredytowa jest na progu upadłości lub jest zagrożona upadłością, oraz czy istnieją jakiekolwiek realne szanse, że alternatywne działania ze strony sektora prywatnego lub działania nadzorcze zapobiegłyby jej upadłości w rozsądnym czasie".
21 Ten problem został poruszony także w opinii CON/2012/99, pkt 2.1.
22 Zob. propozycję zmiany nr 6.
23 Zob. propozycję zmiany nr 8.
24 Zob. propozycję zmiany nr 8.
25 Zob. propozycje zmian nr 11, 12 i 13.
26 Zob. propozycję zmian nr 15, 16 i 17.
27 Zob. propozycję zmiany nr 15.
28 Jest to zgodne z dokumentem Rady Stabilności Finansowej (RSF) "Kluczowe właściwości skutecznych systemów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji finansowych", październik 2011 r., dokument dostępny na stronie internetowej RSF pod adresem: www.financialstabilityboard.org. Zob. załącznik II i sekcja 10.
29 Zob. propozycję zmiany nr 3.
30 Zob. art. 13 ust. 1 projektu rozporządzenia.
31 Zob. propozycję zmiany nr 7.
32 Zob. propozycję zmiany nr 4.
33 Zob. np. projekt art. 39 ust. 2 dyrektywy w sprawie prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, określający warunki uznania zobowiązania za kwalifikujące się zobowiązanie.
34 Zob. komunikat Komisji w sprawie stosowania od dnia 1 sierpnia 2013 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do środków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego z 30 lipca 2013 r. (Dz.U. C 216 z 30.7.2013, s. 1).
35 Zob. propozycję zmiany nr 22.
36 Z zastrzeżeniem listy wyłączeń, które mogą znaleźć zastosowanie w wyjątkowych okolicznościach. Zob. art. 24 ust. 5 projektu rozporządzenia.
37 Artykuły 15 i 73 projektu rozporządzenia powinny zatem zostać zmienione w taki sposób, aby zawierały odwołania do art. 98a i 99 planowanej dyrektywy w sprawie prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków.
38 Zob. propozycję zmiany nr 19.
40 W tym względzie EBC zwraca uwagę, że zgodnie z zakazem finansowania ze środków banku centralnego, bank centralny nie może finansować funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Zob. np. raport o konwergencji EBC z 2012 r., s. 28.
41 Zob. propozycję zmiany nr 20.
42 Zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 13/14 grudnia 2012 r. "...jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien opierać się na składkach wnoszonych przez sam sektor finansowy i obejmować odpowiednie i skuteczne mechanizmy zabezpieczające. Mechanizmy te powinny być neutralne dla budżetu w perspektywie średnioterminowej, co osiąga się poprzez zapewnienie zwrotu pomocy państwa w drodze nałożenia opłat ex post na podmioty z sektora finansowego". EBC ma świadomość, że projekt rozporządzenia sam w sobie nie może ustanowić takiej linii kredytowej i musi poprzestać na zobowiązaniu rady ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do aktywnych starań o linię kredytową, pod warunkiem jednak, że będą istniały mechanizmy finansowe dla uzyskania takiej linii kredytowej.
43 Zob. pkt 4.1.3 uzasadnienia projektu rozporządzenia (zwanego dalej "uzasadnieniem") oraz zdanie ostatnie art. 16 ust. 8 projektu rozporządzenia.
44 Zob. art. 16 ust. 10 projektu rozporządzenia oraz pkt 1.2 uzasadnienia.
45 Zob. w szczególności motywy 7, 9 i 13 projektu rozporządzenia.
46 Zob. propozycję zmiany nr 6.
47 Zob. propozycję zmiany nr 21.
48 Zob. art. 16 projektu rozporządzenia, przy uwzględnieniu również art. 78 w odniesieniu do pozaumownej odpowiedzialności rady ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
49 Zob. np. art. 3 ust. 13 projektu rozporządzenia, zawierający definicję grupy. Różni się ona od definicji tego terminu podanej w art. 2 ust. 4 podejściu ogólnym w sprawie projektu dyrektywy ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do banków będących na progu upadłości dnia 27 czerwca 2013 r..
50 W rozumieniu rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego.