Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/24)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej "Agencją", inaczej "ENISA") z siedzibą w Atenach i Heraklionie 1 została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1007/2008 3 oraz rozporządzeniem (WE) nr 580/2011 4 . Głównym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Unii do zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji oraz reagowania na nie w oparciu o działania krajowe i unijne 5 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 8 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za zgodność z prawem i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczą- cego rocznego sprawozdania finansowego Urzędu oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Stan- dardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Między- narodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standar- dami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawoz- daniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawiona poniżej uwaga nie podważa opinii Trybunału.

UWAGA DOTYCZĄCA MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

11.
Rozporządzenie finansowe oraz przepisy wykonawcze do niego zakładają sporządzanie spisu z natury aktywów trwałych co najmniej co trzy lata, natomiast Agencja nie sporządziła kompleksowego spisu z natury od 2009 r.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

12.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy)
2011 Wysoki poziom przeniesień jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. zrealizowane
2011 Trybunał stwierdził konieczność lepszego dokumentowania środków trwałych. Zakupy tych środków ewidencjonowane są na poziomie faktury, a nie na poziomie pozycji. W przypadku gdy na jednej fakturze ujęte są różne nowo nabyte środki trwałe, cały zakup ewidencjonowany jest w jednej pozycji wraz z łączną kwotą. w trakcie realizacji
2011 Agencja powinna poprawić przejrzystość procedur naboru pracowników. Nie podjęto żadnych stosownych kroków celem uwzględnienia zastrzeżeń co do braku przejrzystości, zgłoszonych przez Trybunał w 2010 r. Progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną, pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne ani ich wagi nie zostały określone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, podobnie jak progi punktowe warunkujące umieszczenie na liście odpowiednich kandydatów. zrealizowane

ZAŁĄCZNIK  II

 Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 114 Traktatu

o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
Rynek wewnętrzny stanowi przedmiot kompetencji dzielonych między Unią a państwami członkowskimi (art. 4 ust. 2 lit. a) TFUE).
Kompetencje Agencji

(rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady)

Cele
1. Agencja rozszerza możliwości Unii, państw członkowskich oraz sektora biznesu w zakresie zapobiegania problemom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji, ich identyfikacji oraz reagowania na te problemy.
2. Agencja oferuje Komisji i państwom członkowskim pomoc i doradztwo w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, w ramach swoich kompetencji.
3. Agencja opracowuje ekspertyzy o wysokim poziomie szczegółowości i stosuje te ekspertyzy do stymulowania szerokiej współpracy między instytucjami sektora publicznego i prywatnego.
4. Agencja wspiera Komisję (na żądanie) w technicznych pracach przygotowawczych dotyczących aktualizacji i rozwoju ustawodawstwa Wspólnoty, w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji.
Zadania
a) gromadzenie informacji o obecnych i powstających zagrożeniach dla sieci łączności elektronicznej;
b) doradzanie Parlamentowi Europejskiemu, Komisji, organom europejskim lub właściwym organom krajowym oraz oferowanie im pomocy;
c) rozszerzanie współpracy pomiędzy różnymi instytucjami działającymi w obszarze bezpieczeństwa sieci i informacji;
d) ułatwianie współpracy w zakresie wspólnych metod rozwiązywania problemów dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji;
e) przyczynianie się do wzrostu świadomości na temat bezpieczeństwa sieci i informacji wśród wszystkich użytkowników, między innymi poprzez promowanie wymiany najlepszych bieżących praktyk, w tym metod ostrzegania użytkowników, oraz poszukiwanie synergii między inicjatywami w sektorze publicznym i prywatnym;
f) wspieranie Komisji i państw członkowskich w ich relacjach z przemysłem;
g) śledzenie rozwoju norm w zakresie produktów i usług odnośnie do bezpieczeństwa sieci i informacji;
h) doradzanie Komisji w zakresie badań w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz stosowania technologii zapobiegających powstawaniu ryzyka;
i) propagowanie działań w zakresie oceny ryzyka i rozwiązań prewencyjnych;
j) uczestnictwo we współpracy z krajami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi;
k) wyrażanie w sposób niezależny własnych wniosków i wytycznych oraz doradzanie w sprawach zgodnych ze swoimi kompetencjami i celami.
Zarządzanie Zarząd

Po jednym przedstawicielu z każdego z państw członkowskich, trzech przedstawicieli wyznaczonych przez Komisję oraz trzech przedstawicieli bez prawa głosu, zaproponowanych przez Komisję i wyznaczonych przez Radę, przy czym każdy z nich reprezentuje jedną z poniższych grup:

a) branżę teleinformatyczną;

b) grupy konsumenckie;

c) ekspertów akademickich w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji.

Stała Grupa Udziałowców

- Trzydziestu ekspertów wysokiego szczebla, reprezentujących właściwych udziałowców, takich jak branża teleinformatyczna, grupy konsumenckie oraz eksperci akademiccy w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji.

- Członkowie wybierani są w drodze otwartego naboru przez Dyrektora Naczelnego, który powiadamia Zarząd o swoim wyborze i mianuje wybranych kandydatów ad personam na dwuipółletnią kadencję.

Dyrektor Naczelny

Mianowany przez Zarząd na pięcioletnią kadencję z listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską oraz po przesłuchaniu w Parlamencie Europejskim.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) Ostateczny budżet

8,2 (8,1) mln euro, z czego dotacja Unii stanowi 100 % (100 %).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

44 (44) stanowiska w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 42 (41).

Inne stanowiska obsadzone: 12 (13) pracowników kontraktowych, 4 (4) oddelegowanych ekspertów krajowych.

Łączna liczba pracowników: 58 (58), z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 40 (40)

- administracyjne: 18 (18)

Produkty i usługi w roku 2012 (2011) WS(1) 1: Identyfikacja i reagowanie na zmieniające się środowisko zagrożeń

Ocena pojawiających się zagrożeń jest koniecznym elementem przygotowania na przyszłe wyzwania. Celem tego obszaru zadaniowego było otrzymanie szeregu "oświadczeń na temat gotowości w zakresie bezpieczeństwa informatycznego" na temat różnych obszarów i inicjatyw rządowych, zwłaszcza w odniesieniu do Komisji i państw członkowskich (np. poprzez identyfikowanie pojawiających się możliwości i czynników ryzyka w ramach inicjatyw politycznych). Osiągnięto to przez ocenę pojawiających się możliwości i czynników ryzyka w zakresie obszarów i inicjatyw istotnych dla różnych społeczności udziałowców.

W szczególności Agencja wydała kompleksowe sprawozdanie na temat zagrożeń dla bezpieczeństwa w Europie i bardziej szczegółowe sprawozdania w dziedzinie "konsumeryzacji branży informatycznej", "przetwarzania w chmurze obliczeniowej" (ang. cloud computing) i "bezpieczeństwa zamówień publicznych". Po przeprowadzeniu analizy zarówno możliwości, jak i czynników ryzyka ENISA mogła sformułować wnioski na temat kompromisowych rozwiązań, jakie instytucje i przedsiębiorstwa będą musiały zastosować w systemach działających w czasie rzeczywistym. Takie podejście pomaga decydentom politycznym i środowiskom przedsiębiorców w pełni wykorzystać innowacyjne technologie i modele biznesowe przy równoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Aby osiągnąć cele obszaru zadaniowego, w ramach tego podejścia w maksymalnym stopniu wykorzystano istniejące umowy o współpracy i wkład udziałowców istotnych z punktu widzenia wsparcia.
Liczba produktów: siedem.
WS2: Poprawa CIIP(2) i odporności na poziomie ogólnoeuropejskim
Prace przeprowadzone w ramach tego obszaru zadaniowego były ściśle powiązane z planem działania na rzecz ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej przedstawionym w komunikatach Komisji z marca 2009 r. i marca 2011 r. i stanowiły naturalną kontynuację prac prowadzonych w ramach programu prac na 2010 i 2011 r. Działania te bezpośrednio wspierały realizację celów określonych w strategii bezpieczeństwa wewnętrznego oraz w agendzie cyfrowej.
Głównym celem drugiego obszaru zadaniowego była pomoc państwom członkowskim we wdrażaniu bezpiecznych i odpornych systemów teleinformatycznych oraz podniesienie poziomu ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej i krytycznych usług informatycznych w Europie. Obejmował on szereg działań:
- pomoc odpowiednim udziałowcom w poprawie poziomów ich wydajności i skuteczności,
- wspieranie i propagowanie ćwiczeń na poziomie ogólnoeuropejskim,
- identyfikowanie i usuwanie problemów w zakresie bezpieczeństwa informacji w ramach ochrony krytycznej infrastruktury informatycznej,
- wspieranie i propagowanie europejskiego partnerstwa publiczno-prywatnego na rzecz odporności (EP3R),
- identyfikowanie i usuwanie problemów w zakresie bezpieczeństwa informacji w ramach systemów kontroli przemysłowej i sieci wzajemnie połączonych,
- wspieranie grupy roboczej UE-USA ds. bezpieczeństwa cybernetycznego i cyber-przestępczości, utworzonej w następstwie szczytu UE-USA z dnia 20 listopada 2010 r.
Spośród powyższych działań szczególne znaczenie ma ogólnoeuropejskie ćwiczenie w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego. Drugie ćwiczenie tego rodzaju odbyło się w dniu 4 października 2012 r. i wzięło w nim udział 339 organizacji z całej UE.
Liczba produktów:

13.

WS3: Wspieranie zespołów CERT i innych zespołów operacyjnych
Mimo że działania w ramach tego obszaru zadaniowego mają ścisły związek z pomocą zespołom CERT i ich rozwojem, pakiety prac opisane w tym dziale są również blisko powiązane z planem działania na rzecz krytycznej infrastruktury teleinformatycznej przedstawionym w komunikacie Komisji z marca 2009 r.
W kwestii zespołów CERT ENISA ma na celu wspieranie państw członkowskich UE, aby zagwarantować, że ich krajowe / rządowe zespoły CERT stanowią główny element ich krajowej zdolności w zakresie gotowości, wymiany informacji, trwałej koordynacji i reagowania. Osiąga się to przez definiowanie wspólnie z odpowiednimi udziałowcami podstawowych możliwości krajowych / rządowych zespołów CERT i przez dostarczanie środków niezbędnych do osiągnięcia tych podstawowych zdolności. W szczególności cele tego obszaru zadaniowego obejmują:
- wzmocnienie zdolności operacyjnych państw członkowskich przez pomoc zespołom CERT w poprawie ich wydajności i skuteczności;
- wspieranie i wzmocnienie współpracy między zespołami CERT i ich współpracy z innymi zespołami.
W ramach tego obszaru zadaniowego ENISA zbadała przeszkody prawne i proceduralne, z którymi mają do czynienia zespoły CERT z Europy podczas współpracy i wymiany informacji z zespołami CERT i organami ścigania z państw trzecich, i opracowała zalecenia na temat tego, jak poprawić współpracę.
Liczba produktów:

10.

WS4: Bezpieczeństwo gospodarki cyfrowej
W zakresie tego obszaru zadaniowego ENISA zmierza do zidentyfikowania środków, które pozwolą UE odpowiednio pokierować wprowadzeniem i wdrożeniem nowych usług interoperacyjnych przy równoczesnym poszanowaniu podstawowych praw osób fizycznych i zastosowaniu bezpiecznych i wiarygodnych rozwiązań.
Prace przeprowadzone w ramach tego obszaru polegały na pomocy organizacjom sektora prywatnego i publicznego w poprawie ich podejścia do kwestii bezpieczeństwa, przy jednoczesnym opracowaniu rzetelnych procedur zarządzania danymi osobowymi zgodnie z nowymi proponowanymi przepisami na temat ochrony danych.
Ten obszar zadaniowy obejmuje również wsparcie dla europejskiego miesiąca bezpieczeństwa sieci i informacji dla wszystkich.
Liczba produktów: osiem.
(1) WS (ang. Work Stream): - obszar zadaniowy.

(2) CIIP (ang. Critical Information Infrastructure Protection) - ochrona krytycznej infrastruktury informatycznej.

Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
ENISA rozpoczęła spis z natury pod koniec kwietnia 2013 r. w obu siedzibach - Heraklionie i Atenach. Po raz pierwszy od swojego założenia ENISA przeprowadziła spis, korzystając ze specjalnego narzędzia elektronicznego ABAC Assets i jego funkcji (w tym etykietowania, skanowania, ładowania zeskanowanych elementów, tworzenia raportów). Księgowy przeanalizuje wyniki spisu, i najpóźniej 31 lipca 2013 r. zostaną wprowadzone ostateczne zapisy księgowe dotyczące różnic pomiędzy księgami rachunkowymi a spisem z natury.

Agencja będzie przeprowadzała i dokumentowała tego rodzaju spisy co roku, aby upewnić się, że wartość aktywów jest odpowiednio przedstawiona w rocznych sprawozdaniach finansowych.

1 Personel administracyjny pozostaje w Heraklionie, natomiast personel operacyjny został przeniesiony do Aten w marcu 2013 r.
2 Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.
3 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 1.
4 Dz.U. L 165 z 24.6.2011, s. 3.
5 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
6 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
7 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
8 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
9 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
10 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.365.172

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 15/07/2013
Data ogłoszenia: 13/12/2013