Komunikat - Wskazówki dotyczące wdrożenia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 377/2013/UE wprowadzającej tymczasowe odstępstwo od dyrektywy 2003/87/WE ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie.

Komunikat Komisji - Wskazówki dotyczące wdrożenia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 377/2013/UE wprowadzającej tymczasowe odstępstwo od dyrektywy 2003/87/WE ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie

(2013/C 289/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2013 r.)

1.

 WPROWADZENIE

Aby ułatwić osiąganie postępów w wypracowywaniu globalnego podejścia do problemu emisji lotniczych w ramach Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Rada i Parlament Europejski podjęły decyzję o odroczeniu egzekwowania niektórych zobowiązań powstałych przed 38. sesją Zgromadzenia ICAO na mocy dyrektywy 2003/87/WE 1 , która ustanowiła system handlu uprawnieniami do emisji (ETS). Decyzja nr 377/2013/UE 2 ("decyzja o tymczasowym odstępstwie") odnosi się wyłącznie do emisji pochodzących z lotnictwa z 2012 r.

Komisja przygotowała wytyczne zgodnie z art. 4 decyzji w celu osiągnięcia większej spójności w stosowaniu decyzji przez właściwe organy w państwach członkowskich, co pozwoli uniknąć ewentualnych nadużyć i zakłóceń konkurencji. Decyzja została przygotowana z wykorzystaniem informacji otrzymanych od państw członkowskich przy uwzględnieniu wniosków z dyskusji prowadzonych w ramach warsztatów wdrożeniowych w dniu 18 marca 2013 r., a także uwag zgłoszonych podczas spotkań III grupy roboczej Komitetu ds. Zmian Klimatu oraz pisemnych uwag otrzymanych od ekspertów z państw członkowskich. Należy zauważyć, że tylko Europejski Trybunał Sprawiedliwości może wydawać ostateczną wykładnię prawa Unii.

2.

 ZASIĘG GEOGRAFICZNY ODSTĘPSTWA

2.1.

 Loty, w przypadku których obowiązki przestrzegania wymogów pozostają niezmienione ("intra-flights")

Zobowiązania w ramach systemu EU ETS są nadal egzekwowane w odniesieniu do następujących lotów (zwanych dalej "intra-flights"):
2.1.1.
Loty między portami lotniczymi usytuowanymi w 30 państwach EOG

Zakres terytorialny EOG obejmuje również następujące regiony i terytoria najbardziej oddalone:

ES Wyspy Kanaryjskie, Ceuta, Melilla
FI Wyspy Alandzkie
FR Gujana Francuska, Gwadelupa, Martynika, Réunion, Saint-Martin
PT Azory, Madera
NO Jan Mayen
UK Gilbraltar

Port lotniczy Bazylea-Miluza-Fryburg (kody lotniska ICAO LFSB i LSZM) mieści się na terytorium Francji.

2.1.2.
Loty między portami lotniczymi usytuowanymi w EOG i portami lotniczymi położonymi w obszarach ściśle powiązanych, które wspólnie zobowiązały się do zwalczania zmiany klimatu

Obowiązek przestrzegania wymogów jest nadal egzekwowany również w odniesieniu do lotów, które łączą porty lotnicze w EOG z portami lotniczymi mieszczącymi się w Szwajcarii, Chorwacji oraz w krajach i terytoriach zamorskich państw EOG (zob. wykaz poniżej).

Podobnie obowiązki w ramach systemu EU ETS w dalszym ciągu egzekwowane są w odniesieniu do lotów łączących dowolny port lotniczy w EOG z portem lotniczym w jednym z następujących krajów i terytoriów:

Grenlandia Wyspy Owcze
Polinezja Francuska Saint-Barthélemy
Majotta Saint-Pierre i Miquelon
Nowa Kaledonia Wallis i Futuna
Aruba Sint Eustatius
Bonaire Curaçao
Saba Sint Maarten
Svalbard
Anguilla Jersey
Bermudy Montserrat
Brytyjskie Terytorium Antarktyczne Wyspy Pitcairn, Henderson, Ducie i Oeno
Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego Święta Helena
Brytyjskie Wyspy Dziewicze Wyspa Wniebowstąpienia i Tristan da Cunha
Kajmany Georgia Południowa i Sandwich Południowy
Falklandy Wyspy Turks i Caicos
Baliwat Guernsey Akrotiri
Wyspa Man Dhekelia
Szwajcaria
Chorwacja

To samo ma zastosowanie do lotów do i z instalacji morskich położonych poza wodami terytorialnymi, takich jak platformy do odwiertów i produkcji ropy naftowej i gazu.

2.1.3.
Wymogi pełnej zgodności dla "intra-flights"

Wszyscy operatorzy statków powietrznych, którzy obsługiwali "intra-flights" w latach 2010, 2011 lub 2012 muszą spełniać wszystkie zobowiązania w zakresie monitorowania, raportowania i weryfikacji związane

z tymi lotami. Operatorzy statków powietrznych, którzy obsługiwali "intra-flights" w 2012 r. muszą umorzyć uprawnienia (lub międzynarodowe jednostki emisji do pewnego pułapu) do dnia 30 kwietnia 2013 r. w odniesieniu do emisji z tych lotów.

2.2.

 Loty, które mogą zostać objęte odstępstwem ("extra-flights")

Następujące loty (zwane dalej "extra-flights") mogą zostać objęte odstępstwem, a zatem mogą nie podlegać egzekwowaniu zobowiązań w zakresie zgodności z wymogami w ramach EU ETS w okresie od 2010 r. do 2012 r.:
-
loty z portów lotniczych znajdujących się w 30 państwach EOG (w tym w regionach i terytoriach wymienionych w sekcji 2.1.1) do państw trzecich,
-
loty z państw trzecich do portów lotniczych znajdujących się w 30 państwach EOG (w tym w regionach i terytoriach wymienionych w sekcji 2.1.1).

Loty wewnątrz krajów i terytoriów wymienionych w sekcji 2.1.2 oraz loty między tymi krajami i terytoriami oraz państwami trzecimi nie zostały włączone do pierwotnego zakresu systemu EU ETS i pozostają z niego wyłączone.

2.3.

 Państwa bez portu lotniczego

Następujące państwa nie posiadają obecnie portu lotniczego:
AN Andora
LI Liechtenstein
MC Monako
SM San Marino
VA Watykan

3.

 UPRAWNIENIA ZA 2012 R.

3.1.

 Otwarcie rachunku

Jeśli operator statku powietrznego wyraził wolę otwarcia rachunku posiadania operatora statków powietrznych, ale nie był w stanie dokonać tego przed upływem terminu, tj. do dnia 30 kwietnia 2013 r., kiedy to uprawnienia muszą zostać umorzone, ponieważ nie zakończono gromadzenia lub kontroli dokumentacji, krajowi administratorzy zapewnili następujące mechanizmy elastyczności:
-
Doradzanie małym operatorom statków powietrznych na temat możliwości wykorzystania upoważnienia do otwarcia rachunku posiadania operatora statków powietrznych (zob. art. 17 ust. 3 rozporządzenia w sprawie rejestru nr 389/2013 3 ).
-
W porozumieniu z danym operatorem statków powietrznych państwa członkowskie otworzyły rachunek posiadania operatora statków powietrznych w imieniu operatora i tymczasowo wyznaczyły krajowych administratorów jako przedstawicieli rachunku do czasu zatwierdzenia przedstawicieli rachunku wyznaczonych przez operatora statku powietrznego.
-
W porozumieniu z danym operatorem statków powietrznych państwa członkowskie otworzyły rachunek posiadania operatora statków powietrznych, nie udostępniając go upoważnionym przedstawicielom i umorzyły uprawnienia w imieniu operatora statku powietrznego.

3.2.

 Wydawanie uprawnień do emisji lotniczych na 2012 r. dla operatorów statków powietrznych

Wydawanie uprawnień do emisji lotniczych operatorom statków powietrznych nie jest możliwe, o ile nie otwarto rachunku posiadania operatora statków powietrznych. Rachunek posiadania operatora statków powietrznych jest również wymagany do umorzenia uprawnień. Chociaż operator statku powietrznego może wnioskować o otwarcie rachunku posiadania operatora statków powietrznych po dniu 30 kwietnia 2013 r., nie będzie on w stanie dotrzymać terminu 30 kwietnia 2013 r., jeśli chodzi o umorzenie uprawnień w odniesieniu do emisji z 2012 r.

W przypadku gdy rachunek został otwarty po dniu 30 kwietnia 2013 r., administrujące państwo członkowskie ma wciąż możliwość wydania takiej liczby uprawnień, jaka została przyznana temu operatorowi statku powietrznego na 2012 r. Aby jednak zagwarantować, że warunki stosowania odstępstwa są nadal spełniane, operatorzy statków powietrznych mogą otrzymywać tylko bezpłatne uprawnienia do emisji lotniczych odpowiadające ich "intra-flights". Uprawnienia te będą uprawnieniami do emisji lotniczych trzeciego okresu (etap III) na mocy art. 13 dyrektywy i zostaną stworzone do tego celu. Komisja sprawdzi wszystkie przydziały w zwykły sposób.

3.3.

 Zwrot bezpłatnych uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.

Zwrot uprawnień do emisji lotniczych z 2012 r. nie jest wymagany, jeżeli operator statku powietrznego podejmie decyzję o zapewnieniu pełnej zgodności z przepisami.

Warunki "tymczasowego odstępstwa" są następujące:

-
operatorzy statków powietrznych zwracają w terminie odpowiednią liczbę emisji lotniczych dla "extra-flights" za 2012 r. lub
-
dany operator statków powietrznych nie otrzymał przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji lotniczych na 2012 r. dla "extra-flights".

Wszelkie zwrócone uprawnienia powinny być uprawnieniami lotniczymi z 2012 r. Nie należy zwracać uprawnień do emisji lotniczych z 2013 r., uprawnień do emisji ogólnych, jednostek CER i ERU.

Termin zwrotu wyznaczono na dzień 27 maja 2013 r., czyli 30 dni od wejścia w życie decyzji o tymczasowym odstępstwie lub następnego dnia roboczego jeżeli termin przypada w dniu ustawowo wolnym od pracy.

3.3.1.
Ustalenie uczestnictwa

Operatora statku powietrznego uznaje się za "uczestniczącego", jeżeli zwróci on odpowiednią liczbę uprawnień do emisji lotniczych z 2012 r. w terminie lub jeżeli nie otrzymał uprawnień do emisji lotniczych na 2012 r. w odniesieniu do swoich "extra-flights". Jeżeli uprawnienia do emisji lotniczych za 2012 r. otrzymano i nie zwrócono ich, operatorzy statków powietrznych, których to dotyczy, nie zostaną uznani za uczestniczących w odstępstwie.

Odpowiedź operatorów statków powietrznych na pierwsze skoordynowane pismo powinna zostać uznana jedynie za wskazówkę. Odpowiedzi nie należy wykorzystywać do ostatecznego ustalenia, czy operator statku powietrznego uczestniczy w odstępstwie.

3.3.2.
Anulowanie zwróconych uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.

Krajowi administratorzy powinni anulować całość zwróconych uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.

Krajowi administratorzy będą również musieli anulować wszelkie odpowiadające "extra-flights" uprawnienia za 2012 r., wobec których stosuje się odstępstwo i które zostały utworzone, lecz nie rozdzielone pomiędzy operatorów statków powietrznych.

3.3.3.
Publikacja

Na podstawie wskaźników odniesienia obliczonych przez Komisję państwa członkowskie obliczyły bezpłatny przydział uprawnień do emisji lotniczych do 2020 r. i odpowiednio poinformowały operatorów statków powietrznych. Decyzje o przydziale zostały opublikowane zgodnie z wymogami dyrektywy w sprawie EU ETS.

Państwa członkowskie będą musiały opublikować zwroty bezpłatnych uprawnień do emisji lotniczych tylko dla tych "uczestniczących" operatorów statków powietrznych, którzy również otrzymali bezpłatny przydział uprawnień dla "extra-flights".

W związku z tym państwa członkowskie, które wydały tylko przydział dotyczący "intra-flights" będą musiały publikować ponownie obliczone przydziały na 2012 r. Jeżeli prowadzi to do zmiany lokalizacji publikacji, państwa członkowskie powinny informować Komisję o nowej lokalizacji opublikowanych decyzji dotyczących przydziałów oraz zwrotów.

4.

 MONITOROWANIE, RAPORTOWANIE I WERYFIKACJA EMISJI ZA 2012 R. ORAZ UMARZANIE UPRAWNIEŃ

Wszyscy operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights", musieli przedstawić swoje zweryfikowane raporty na temat wielkości emisji za 2012 r. do dnia 31 marca 2013 r. (lub w innym wcześniejszym terminie przewidzianym w przepisach krajowych).

Jeżeli operator statku powietrznego przedłożył zweryfikowane sprawozdanie na temat wielkości emisji w odniesieniu do wszystkich lotów, a następnie został operatorem "uczestniczącym" w odniesieniu do swoich "extra-flights", właściwy organ (za pośrednictwem krajowego administratora) uaktualnia w rejestrze dane liczbowe dotyczące zweryfikowanych emisji za 2012 r.

Operator statku powietrznego musi także do dnia 30 kwietnia 2013 r. umorzyć pewną liczbę uprawnień do emisji równych odnośnym emisjom z 2012 r. Jeżeli operator statku powietrznego jest "uczestniczący", powinien on umorzyć uprawnienia wyłącznie w odniesieniu do "intra-flights" (do dnia 30 kwietnia 2013 r.), i zwrócić uprawnienia za 2012 r. wydane mu w odniesieniu do "extra-flights" (do dnia 27 maja 2013 r.). Jeżeli operator statku powietrznego nie jest "uczestniczący", powinien on umorzyć jednostki dla wszystkich "intra-flights" i "extra-flights" (do dnia 30 kwietnia 2013 r.) i nie powinien zwracać uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.

4.1.

 "Uczestniczący" operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights"

Aby zostać uznanymi za "uczestniczących", operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights", muszą zwrócić w wyznaczonym terminie wszelkie bezpłatne uprawnienia otrzymane w odniesieniu do "extra-flights".

Operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights" i już otworzyli rachunek posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii, powinni dopilnować, aby do dnia 31 marca 2013 r. do rejestru wpisana została zerowa emisja. Operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights" i jeszcze nie otworzyli rachunku posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii, nie muszą go otwierać w odniesieniu do cyklu stosowania za 2012 r.

Państwa członkowskie muszą sprawdzić, czy operator statku powietrznego obsługiwał w 2012 r. wyłącznie "extra-flights". Sprawozdanie na temat wielkości emisji nie jest wymagane.

4.2.

 "Uczestniczący" operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights" i "extra-flights"

Aby zostać uznanymi za "uczestniczących", operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights" i "extra-flights" muszą zwrócić w wyznaczonym terminie wszelkie bezpłatne uprawnienia otrzymane w odniesieniu do "extra-flights".

Wymagany jest rachunek posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii, jeżeli jeszcze nie został otwarty. Operatorzy powinni dopilnować, aby zweryfikowane emisje dla "intra-flights" zostały wpisane do rejestru do dnia 31 marca 2013 r.

Ponadto musieli oni przekazać zweryfikowany raport na temat wielkości emisji dla "intra-flights" do dnia 31 marca 2013 r. (lub w innym wcześniejszym terminie przewidzianym w przepisach krajowych) i umorzyć pewną liczbę uprawnień równą emisjom z 2012 r. ("intra-flights") do dnia 30 kwietnia 2013 r. Operatorzy statków powietrznych mogli wykorzystywać uprawnienia do emisji ogólnych, uprawnienia do emisji lotniczych i międzynarodowe jednostki emisji. W odniesieniu do emisji z 2012 r. operatorzy statków powietrznych mogli wykorzystywać jednostki CER i ERU do 15 % całkowitej liczby uprawnień, które mają obowiązek umorzyć.

4.3.

 Uproszczone procedury i próg de minimis

Ponieważ decyzja o tymczasowym odstępstwie odracza jedynie egzekwowanie zobowiązań w przypadku niektórych lotów, stosowanie uproszczonych procedur dla małych podmiotów uczestniczących w systemie zgodnie z załącznikiem XIV pkt 4 decyzji Komisji 2009/339/WE 4 jest możliwe jedynie wówczas, gdy zostały spełnione odpowiednie warunki na podstawie "intra-flights" i "extra-flights" (np. wielkość emisji z 2012 r. pochodzących z "intra-flights" oraz "extra-flights" musi być niższa niż 10 000 ton). Próg de minimis na mocy załącznika I lit. j) dyrektywy 2003/87/WE również opiera się na "intra-flights" i "extra-flights".

4.4.

 Wprowadzanie zweryfikowanych emisji do rejestru Unii

Do rejestru Unii wprowadza się "emisje krajowe" oraz emisje "zagraniczne". To rozróżnienie nie ma nic wspólnego z decyzją o tymczasowym odstępstwie. Jest ono związane ze sprawozdawczością na mocy protokołu z Kioto. Dlatego też "emisje krajowe" oraz "pozostałe emisje" należy uwzględniać oddzielnie w raporcie na temat wielkości emisji (zob. wzór raportu na temat wielkości emisji).

"Emisje krajowe" obejmują emisje pochodzące z lotów, które rozpoczynają się i kończą w tym samym państwie członkowskim; nie jest to powiązane jedynie z administrującym państwem członkowskim (zob. wskazówki we wniosku o wpis do rejestru).

Obowiązek umorzenia uprawnień ma być oparty na sumie wartości w tych dwóch polach.

4.5.

 Wykorzystanie jednostek międzynarodowych

Rejestr Unii automatycznie oblicza maksymalną liczbę międzynarodowych jednostek emisji, które mogą być wykorzystywane przez operatora statków powietrznych na podstawie wprowadzonych zweryfikowanych emisji. W odniesieniu do cyklu stosowania za 2012 r. limit wynosił 15 % liczby przydziałów, które operator ma obowiązek umorzyć.

Jednostki nie mogą zostać umorzone, zanim zweryfikowane emisje za odpowiedni rok kalendarzowy nie zostaną wprowadzone do rejestru.

Dla "uczestniczących" operatorów statków powietrznych limit 15 % oblicza się wyłącznie w stosunku do emisji z "intra-flights". W związku z tym państwa członkowskie muszą sprawdzać, czy co najmniej 85 % umorzonych jednostek stanowią uprawnienia. Jeżeli operator statku powietrznego umarza międzynarodowe jednostki emisji, które przekraczają jego uprawnienia, te międzynarodowe jednostki nie są brane pod uwagę do celów zapewnienia zgodności z przepisami.

5.

 OCENA ZGODNOŚCI

Ocena zgodności powinna obejmować tylko operatorów statków powietrznych, którzy byli objęci systemem handlu uprawnieniami do emisji w 2012 r. Operatorzy wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze, którzy spełniają warunki wyłączenia określone w lit. j) załącznika I do dyrektywy, nie są objęci oceną, pod warunkiem że działają poniżej jednego z dwóch progów 5 .

Tabela 1

Ocena zgodności dotycząca operatorów statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights" i "extra-flights"

Bezpłatny przydział na 2012 r. Zwrócone uprawnienia za 2012 r. w odniesieniu do "extra-flights" Umorzone jednostki Status zgodności
Pełna Tak Tak, w odniesieniu do "intra-flights" Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań
Pełna Tak Nie Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "intra-flights"
Pełna Nie Tylko w odniesieniu do "intra-flights" Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "extra-flights"
Pełna Nie Nie Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do wszystkich lotów
Brak Brak potrzeby Tak Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań
Brak Brak potrzeby Nie Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "intra-flights"
W odniesieniu do "intra-flights" Brak potrzeby Tak Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań
W odniesieniu do "intra-flights" Brak potrzeby Nie Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "intra-flights"

Państwa członkowskie powinny brać pod uwagę obydwa rachunki (unijny rachunek usunięcia uprawnień, na który przechodzą umorzone uprawnienia i rachunek zwrotów) do oceny, czy wymagane jest egzekwowanie zobowiązań w odniesieniu do emisji z 2012 r. Liczba umorzonych i zwróconych uprawnień do emisji lotniczych musi być równa co najmniej liczbie uprawnień, które mają zostać zwrócone zgodnie z decyzją nr 377/2013/UE. Liczba umorzonych jednostek plus liczba zwróconych przydziałów musi być równa łącznej liczbie jednostek, które operator statku powietrznego był zobowiązany przekazać w odniesieniu do emisji z 2012 r.

Tabela 2

Ocena zgodności dotycząca "uczestniczących" operatorów statków powietrznych

Emisje z "intra-flights" w 2012 r. Przydział dla "extra-flights", który należy zwrócić Zwrócone uprawnienia do emisji lotniczych za 2012 r. Umorzone jednostki Status zgodności
200 100 100 uprawnień do emisji lotniczych 200 uprawnień do emisji ogólnych Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań
200 100 200 uprawnień do emisji ogólnych 100 uprawnień do emisji lotniczych Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań
200 100 50 uprawnień do emisji lotniczych 50 uprawnień do emisji ogólnych 150 uprawnień do emisji ogólnych 50 uprawnień do emisji lotniczych Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań

6.

 WYDANIE UPRAWNIEŃ DO EMISJI LOTNICZYCH NA 2013 R.

Uprawnienia do emisji lotniczych za 2013 r. nie zostaną wydane przed końcem września, ponieważ należy uwzględnić oczekiwane postępy podczas 38. sesji Zgromadzenia ICAO. Uprawnienia do emisji lotniczych są rozdzielane pomiędzy państwa członkowskie po zakończeniu niezbędnych procedur i po udostępnieniu ich w rejestrze Unii przez Komisję Europejską.

Harmonogram wydawania uprawnień na 2013 r. nie ma wpływu na operatorów statków powietrznych. Uprawnienia do emisji lotniczych wydane na 2013 r. - aby były zgodne z przepisami w odniesieniu do emisji z 2012 r. - nie mogą być umorzone przed dniem 30 kwietnia 2013 r.

7.

 LICZBA UPRAWNIEŃ DO EMISJI LOTNICZYCH, KTÓRE MAJĄ BYĆ PRZEDMIOTEM AUKCJI I CZĘŚĆ UDZIAŁÓW WYSTAWIONYCH NA AUKCJĘ

Decyzja o tymczasowym odstępstwie przewiduje sprzedaż na aukcji 15 % będących w obiegu uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r. Zwrócone uprawnienia do emisji lotniczych z 2012 r. są anulowane, a co za tym idzie, nie są uważane za uprawnienia będące w obiegu. Jeżeli uprawnienia nie zostały sprzedane na aukcji przed dniem 1 maja 2013 r., będą sprzedane na aukcji jako uprawnienia do emisji lotniczych na lata 2013-2020.

Kalendarze aukcji na 2013 r. dotyczące uprawnień do emisji lotniczych zostaną ustalone w późniejszym terminie.

1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 113 z 25.4.2013, s. 1.
3 Dz.U. L 122 z 3.5.2013, s. 1.
4 Dz.U. L 103 z 23.4.2009, s. 10.
5 Na mocy przepisów załącznika I lit. j) wyłączone są loty, które mieszczą się w zakresie tej kategorii działalności lotniczej, obsługiwane przez operatora wykonującego zarobkowe przewozy lotnicze, który wykonuje mniej niż 243 loty w jednym okresie przez trzy kolejne czteromiesięczne okresy, albo loty, których łączna roczna emisja wynosi mniej niż 10 000 ton.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.289.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat - Wskazówki dotyczące wdrożenia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 377/2013/UE wprowadzającej tymczasowe odstępstwo od dyrektywy 2003/87/WE ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie.
Data aktu: 04/10/2013
Data ogłoszenia: 04/10/2013
Data wejścia w życie: 04/10/2013