Sprawa C-115/13: Skarga wniesiona w dniu 11 marca 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Węgrom.

Skarga wniesiona w dniu 11 marca 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Wegrom

(Sprawa C-115/13)

(2013/C 129/20)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2013 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: C. Barslev i A. Sipos, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Węgry

Żądania strony skarżącej

Stwierdzenie, że Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na podstawie art. 19-21 dyrektywy 92/83/EWG(1) w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych w związku z art. 22 ust. 7 tej dyrektywy oraz art. 3 ust. 1 dyrektywy 92/84/EWG(2) poprzez przyjęcie i utrzymanie w życiu przepisów, zgodnie z którymi w okolicznościach określonych w przepisach krajowych,
ustala się w wysokości 0 HUF kwotę podatku akcyzowego od produkcji alkoholu etylowego dokonanej w gorzelniach na rzecz indywidualnego klienta ("bérfőzető");
zwalnia z podatku akcyzowego produkcję alkoholu etylowego dokonywana przez jednostki;
obciążenie Węgier kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Zgodnie z art. 19 dyrektywy 92/83/EWG Rady z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, Węgry są zobowiązane do stosowania do produktów destylowanych podatku akcyzowego według stawki określonej zgodnie z dyrektywą, a zwłaszcza z art. 21 i do utrzymania w mocy systemu krajowego, który jest zgodny z nią w tym zakresie. Z kolei art. 22 dyrektywy reguluje przypadki, w których państwa członkowskie mogą stosować obniżone stawki opodatkowania w porównaniu do zwykłej stawki krajowej.

Zgodnie z art. 64 ust. 3 jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (ustawy węgierskiej CXXVII z 2003 r. w sprawie podatku akcyzowego i szczególnego uregulowania sprzedaży produktów podlegających podatkowi akcyzowemu), w ramach destylacji na zlecenie klientów indywidualnych, podatek stosowany do produktu alkoholowego wyprodukowanego z surowca indywidualnego klienta, który zleca destylację, wynosi 0 HUF do maksymalnej ilości 50 litrów rocznie na rzecz klienta indywidualnego. Niemniej jednak dyrektywa nie zezwala na stosowanie obniżonej stawki 50 % stawki zwykłej krajowego podatku akcyzowego.

Ponadto zgodnie z tą samą ustawą krajową produkcja alkoholu etylowego przez indywidualne gorzelnie jest zwolniona z podatku akcyzowego do maksymalnej rocznej wysokości 50 litrów. Dyrektywa 92/83/EWG nie zawiera przepisów dotyczących zwolnienia domowej produkcji alkoholu etylowego, z którego to względu Komisja uważa, że nie jest możliwe wprowadzenie na poziomie krajowym zwolnienia bez naruszenia przepisów dyrektywy. Jeżeli prawodawca unijny chciałby udzielić takiej możliwości, to odpowiedni przepis zostałby wyraźnie przewidziany w dyrektywie. Dyrektywa zezwala jedynie na zwolnienie z podatku akcyzowego po spełnieniu

wymaganych przesłanek produkcji przez jednostki piwa, wina lub innych przefermentowanych napojów niemusujących lub musujących.

______

(1) Dyrektywa Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz L 316, s. 21).

(2) Dyrektywa Rady 92/84/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatku akcyzowego dla alkoholu i napojów alkoholowych (Dz L 316, s. 29).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024