Streszczenie opinii w sprawie zmiany do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwanej dalej "zmianą").

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie zmiany do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwanej dalej "zmianą")

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/04)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 25 września 2012 r. Komisja przyjęła zmianę do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwaną dalej "zmianą"). Zmiana do wniosku Komisji została przesłana EIOD do konsultacji.
2.
Przed przyjęciem zmiany EIOD miał możliwość przedstawienia nieformalnych uwag. Wcześniej Inspektor wydał opinię w sprawie wniosków ustawodawczych w sprawie przyszłości wspólnej polityki rolnej (zwanej dalej "WPR")(1).
1.2.
Kontekst zmiany
3.
W wyroku w sprawie Schecke(2) Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność niektórych przepisów dotyczących publikowania informacji na temat osób fizycznych będących beneficjentami funduszy w ramach WPR. W ramach zmiany do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie finansowania WPR, zarządzania nią i monitorowania jej(3) dodany został nowy rozdział na temat przejrzystości. Zawiera on przepisy dotyczące publikacji wykazu beneficjentów funduszy w ramach WPR, które w zamierzeniu mają uwzględnić wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schecke.
IV.
Wnioski
20.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje krok Komisji zmierzający do znalezienia kompromisu pomiędzy zasadą przejrzystości a prawem beneficjentów do prywatności i ochrony danych osobowych.
21.
Inspektor zaleca jednak, co następuje:
zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób fizycznych wyłączenia z wymogu publikacji danych beneficjentów poniżej progu (art. 110b),
lepsze uzasadnienie w treści motywu 70c powodów, dla których inne, mniej rygorystyczne środki nie odpowiadałyby celowi zagwarantowania przejrzystości, oraz powodów uznania innych sposobów publikacji za mniej odpowiednie,
wprowadzenie dodatkowego przepisu zapewniającego, iż w przypadku małych społeczności publikowane byłyby wyłącznie dane zbiorcze,
uzasadnienie w preambule wybranej długości okresu dostępności danych po publikacji zgodnie z art. 110a ust. 3,
uzupełnienie zakresu informacji, które zgodnie z art. 110c należy udostępnić osobom, których dane dotyczą.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Zob. opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosków ustawodawczych dotyczących wspólnej polityki rolnej po 2013 r. (Dz.U. C 35 z 9.2.2012, s. 1).

(2) Trybunał Sprawiedliwości, 9.11.2010, Schecke i Eifert, sprawy połączone C-92/09 i C-93/09.

(3) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (COM(2011) 628 wersja ostateczna).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.100.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie zmiany do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwanej dalej "zmianą").
Data aktu: 09/10/2012
Data ogłoszenia: 06/04/2013