Streszczenie opinii w sprawie zmiany do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwanej dalej "zmianą").

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie zmiany do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwanej dalej "zmianą")

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/04)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

I.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 25 września 2012 r. Komisja przyjęła zmianę do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwaną dalej "zmianą"). Zmiana do wniosku Komisji została przesłana EIOD do konsultacji.
2.
Przed przyjęciem zmiany EIOD miał możliwość przedstawienia nieformalnych uwag. Wcześniej Inspektor wydał opinię w sprawie wniosków ustawodawczych w sprawie przyszłości wspólnej polityki rolnej (zwanej dalej "WPR")(1).
1.2.
Kontekst zmiany
3.
W wyroku w sprawie Schecke(2) Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność niektórych przepisów dotyczących publikowania informacji na temat osób fizycznych będących beneficjentami funduszy w ramach WPR. W ramach zmiany do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie finansowania WPR, zarządzania nią i monitorowania jej(3) dodany został nowy rozdział na temat przejrzystości. Zawiera on przepisy dotyczące publikacji wykazu beneficjentów funduszy w ramach WPR, które w zamierzeniu mają uwzględnić wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Schecke.
IV.
Wnioski
20.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje krok Komisji zmierzający do znalezienia kompromisu pomiędzy zasadą przejrzystości a prawem beneficjentów do prywatności i ochrony danych osobowych.
21.
Inspektor zaleca jednak, co następuje:
zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób fizycznych wyłączenia z wymogu publikacji danych beneficjentów poniżej progu (art. 110b),
lepsze uzasadnienie w treści motywu 70c powodów, dla których inne, mniej rygorystyczne środki nie odpowiadałyby celowi zagwarantowania przejrzystości, oraz powodów uznania innych sposobów publikacji za mniej odpowiednie,
wprowadzenie dodatkowego przepisu zapewniającego, iż w przypadku małych społeczności publikowane byłyby wyłącznie dane zbiorcze,
uzasadnienie w preambule wybranej długości okresu dostępności danych po publikacji zgodnie z art. 110a ust. 3,
uzupełnienie zakresu informacji, które zgodnie z art. 110c należy udostępnić osobom, których dane dotyczą.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Zob. opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosków ustawodawczych dotyczących wspólnej polityki rolnej po 2013 r. (Dz.U. C 35 z 9.2.2012, s. 1).

(2) Trybunał Sprawiedliwości, 9.11.2010, Schecke i Eifert, sprawy połączone C-92/09 i C-93/09.

(3) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (COM(2011) 628 wersja ostateczna).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.100.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie zmiany do wniosku Komisji COM(2011) 628 wersja ostateczna/2 dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej (zwanej dalej "zmianą").
Data aktu: 09/10/2012
Data ogłoszenia: 06/04/2013