Partnerstwo na rzecz innowacji.

Partnerstwo na rzecz innowacji

P7_TA(2010)0398

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji w ramach sztandarowej inicjatywy UE - Unia innowacji

(2012/C 74 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Projekt przewodni strategii Europa 2020 - Unia innowacji" (COM(2010)0546),
uwzględniając art. 115 ust. 5 i art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
inicjatywa "Unia innowacji" jest najważniejszą dotychczas i najbardziej konkretną próbą prowadzenia zintegrowanej europejskiej polityki innowacji, której sukces zależy od właściwie skoordynowanej na szczeblach regionalnym, krajowym i europejskim współpracy i maksymalnego zaangażowania wszystkich odnośnych podmiotów na każdym szczablu,
B.
mając na uwadze, że europejskie partnerstwo na rzecz innowacji jest nowatorską koncepcją mającą na celu wytworzenie synergii między istniejącymi, a w razie konieczności nowymi inicjatywami europejskimi i państw członkowskich w dziedzinie innowacji, a także maksymalizację i przyspieszenie uzyskania wyników i korzyści dla społeczeństwa,
1.
z zadowoleniem przyjmuje pierwszy proponowany temat dla europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji, dotyczący aktywnego i zdrowego starzenia się, oraz proponowane przez Komisję podejście polegające na przeprowadzeniu najpierw projektu pilotażowego testującego najbardziej odpowiednią formę dla tych partnerstw przed uruchomieniem jakichkolwiek dalszych;
2.
wzywa Komisję, żeby do pierwszego projektu pilotażowego dotyczącego aktywnego i zdrowego starzenia się włączyła innowacje społeczne, które prowadzą do lepszej jakości życia, zapobiegają chorobom, polepszają sieci społeczne w obrębie sektorów publicznych i wśród partnerów społecznych, a także promują wprowadzanie nowych technologii wspierających jakość życia;
3.
podkreśla, że sukces tej nowej koncepcji wymaga wyraźnego określenia zakresu i wyszczególnienia obowiązków poszczególnych zaangażowanych partnerów, dokładnych terminów realizacji indywidualnych projektów, mierzalnych i wykonalnych celów nakierowanych w jak największym stopniu na rynek i uproszczonych procedur administracyjnych dotyczących wdrażania i optymalnego upowszechniania wyników badań i dostępu do nich; w tym kontekście nadal podkreśla centralną rolę Komisji w dostarczaniu właściwych ram działania i wytycznych dla oddzielnych projektów realizowanych w ramach tego samego partnerstwa;
4.
wzywa Komisję, żeby przy opracowywaniu wytycznych dla tych partnerstw sporządzała spis istniejących europejskich i krajowych struktur i oceniała, w jaki sposób skutecznie włączać je do partnerstwa bez zbędnego tworzenia nowych; wzywa także do zagwarantowania stosownego udziału mniejszych przedsiębiorstw innowacyjnych, uniwersytetów i instytutów badawczych;
5.
nalega, żeby Komisja zapewniała stosowne i skuteczne finansowanie partnerstw przez rzeczywiste oddanie do wspólnego użytku środków z Unii Europejskiej, państw członkowskich, regionów i od innych podmiotów publicznych i prywatnych, a jednocześnie przestrzegała jasnych kryteriów i zasad przejrzystości, otwartości i równych szans przy ich przydzielaniu; z zadowoleniem przyjmuje w tym kontekście komunikat Komisji w sprawie przeglądu budżetu UE pod kątem zdecydowanego ukierunkowania na badania, innowacje i edukację;
6.
popiera określone przez Komisję dziedziny dla proponowanych partnerstw; wzywa Komisję, żeby przy uruchamianiu partnerstwa oceniała poziom i zakres trwających prac oraz możliwości partnerstwa w zakresie uzyskania najszybszych i możliwie najszerzej odczuwalnych wyników i korzyści dla konkurencyjności i społeczeństwa;
7.
jest zdania, że następujące partnerstwa przyniosłyby najszybsze korzyści z punktu widzenia powstałej wartości dodanej oraz że nadrzędną zasadą tych partnerstw powinna być "inteligencja w zakresie zasobów", żeby wesprzeć w ten sposób wydajność zasobów i jednoczesną wydajną produkcję w obrębie łańcucha dostaw, a także inteligentną konsumpcję:
(a)
inteligentne miasta - mające na celu poprawę w dziedzinie wydajności energetycznej i skuteczności transportu i infrastruktury i zarządzania nimi, a także stwarzające podstawy dla szybkiego postępu w realizacji unijnych celów w dziedzinie wydajności energetycznej, energii ze źródeł odnawialnych i klimatu na szczeblu lokalnym oraz
(b)
surowce - bezpieczeństwo zaopatrzenia w surowce, w tym zrównoważone wydobycie i przetwarzanie, recykling i zastępowanie, przy czym dogłębnej analizy wymagają ewentualne kwestie dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego;
8.
wzywa Komisję do odpowiedniego informowania Parlamentu o postępach i wynikach tego projektu pilotażowego oraz do wyraźnego stwierdzenia zaangażowania Parlamentu w określaniu strategicznego kierunku przyszłych partnerstw, zgodnie z pilnym charakterem najważniejszych wyzwań społecznych; proponuje dokonywanie dwa razy w roku oceny planu działań partnerstw i wzywa Komisję do stosownego nanoszenia poprawek do planu działań;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024