Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina

COM(2011) 530 wersja ostateczna - 2011/0231 (COD)

(2012/C 43/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2012 r.)

Sprawozdawca: José María ESPUNY MOYANO

Rada, w dniu 14 września 2011 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 15 września 2011 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina

COM(2011) 530 wersja ostateczna - 2011/0231 (COD)

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię w dniu 21 listopada 2011 r.

Na 476. sesji plenarnej w dniach 7-8 grudnia 2011 r. (posiedzenie z 7 grudnia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 186 do 4 - 8 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjmuje z zadowoleniem wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, który upraszcza, aktualizuje i zastępuje konkretne przepisy wspólnotowe dotyczące tych produktów (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91 ustanawiające ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych(1) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 122/94 ustanawiające zasady dotyczące środków aromatyzujących i dodawania alkoholu do określonych produktów(2).

1.2 EKES stwierdza, że omawiany wniosek dotyczący rozporządzenia ogranicza się zasadniczo do uproszczenia i unowocześnienia tej regulacji, która umożliwiła prawidłowe funkcjonowanie wewnętrznego rynku wspomnianych produktów i zapewniła odpowiednie informowanie i ochronę konsumentów. Wniosek, którego celem jest dostosowanie regulacji do zmian w przepisach dotyczących polityki jakości produktów sektora wina, do zasad WTO i do postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktatu"), wprowadza pewne dostosowania o charakterze technicznym, które umożliwiają w szczególności wprowadzenie następujących ulepszeń:

- poszerzenie zakresu stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego aromatyzowanych produktów sektora wina oraz zwiększenie jego czytelności i jasności;

- wzmocnienie i uaktualnienie - na podstawie obecnie obowiązujących definicji - polityki dotyczącej jakości tych produktów i zwiększenie renomy i jakości, jaką produkty te osiągnęły na rynku wewnętrznym i światowym, uaktualnienie niektórych nazw handlowych, oraz umożliwienie zwiększenia zawartości wina zamiast bezpośredniego dodawania alkoholu pochodzenia rolniczego, aby zapewnić w ten sposób prawidłowe informowanie konsumentów;

- dostosowanie przepisów dotyczących wytwarzania tych produktów do nowych wymogów i możliwości technicznych;

- dostosowanie przepisów unijnych do wymogów WTO, w tym do porozumienia TRIPS;

- uaktualnienie kryteriów regulujących kwestię uznawania nowych oznaczeń geograficznych.

2. Wstęp

2.1 Komisja Europejska proponuje uaktualnienie przepisów dotyczących definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, a tym samym zwiększenie renomy i jakości, jaką produkty te osiągnęły na rynku wewnętrznym i światowym, tak by uwzględnić innowacje technologiczne, rozwój rynków, a także zmianę oczekiwań konsumentów, przy zachowaniu tradycyjnych metod produkcji.

2.2 Komisja Europejska proponuje, by rozporządzenie miało zastosowanie do wszystkich aromatyzowanych produktów sektora wina wprowadzanych do obrotu na rynku wspólnotowym niezależnie od tego, czy zostały wytworzone w państwach członkowskich czy w państwach trzecich, by zapewnić ochronę interesów konsumentów, oraz do produktów tego rodzaju wytwarzanych w Unii w celach wywozu, by zwiększyć renomę aromatyzowanych produktów sektora wina na rynku światowym.

2.3 Wniosek zachowuje zasadniczo tradycyjne definicje aromatyzowanych produktów sektora wina zgodnie z tradycyjnymi praktykami w zakresie jakości, aczkolwiek uaktualnionymi i udoskonalonymi w świetle postępu technologicznego, co umożliwia w szczególności zwiększenie zawartości wina zamiast bezpośredniego dodawania alkoholu pochodzenia rolniczego. W odniesieniu do niektórych aromatyzowanych napojów winopochodnych proponuje się znaczne zmniejszenie minimalnego wymaganego poziomu zawartości alkoholu, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu konsumentów na produkty o mniejszej zawartości alkoholu i by uwzględnić postęp techniczny pozwalający zagwarantować jakość, którą wcześniej można było zapewnić jedynie przy wyższym minimalnym poziomie zawartości alkoholu. Wniosek wprowadza także szczególne środki dotyczące opisu i prezentacji tego rodzaju wyrobów, które uzupełniają horyzontalne prawodawstwo Unii w zakresie etykietowania środków spożywczych, by zapobiec niewłaściwemu wykorzystywaniu nazw handlowych aromatyzowanych produktów sektora wina do wyrobów, które nie spełniają wymagań określonych w omawianym rozporządzeniu.

2.4 We wniosku stwierdza się, że aromatyzowane produkty sektora wina powinny być produkowane zgodnie z określonymi zasadami, które gwarantują spełnienie oczekiwań konsumentów w zakresie jakości i metod produkcji. W celu spełnienia międzynarodowych standardów w tym zakresie, zgodnie z wymogami ustanowionymi dla produktów sektora wina, wspomniane zasady powinny zasadniczo opierać się na zaleceniach opublikowanych przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina (OIV).

2.5 Wniosek przewiduje określenie szczegółowych przepisów dotyczących ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, nieobjętych zakresem rozporządzenia nr XXXX/20YY Parlamentu Europejskiego i Rady [COM(2010) 733 wersja ostateczna] w sprawie systemów zapewniania jakości produktów rolnych, zakresem rozporządzenia nr XXXX/20YY Parlamentu Europejskiego i Rady [COM(2010) 799 wersja ostateczna] ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku"), ani też zakresem rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89. Wniosek przewiduje także ustanowienie wspólnej procedury

rejestracji, zgodności, zmiany i ewentualnego unieważnienia oznaczeń geograficznych państw trzecich i Unii, zgodnie z systemem przewidzianym dla produktów sektora win.

2.6 Wniosek przewiduje ponadto konieczne dostosowanie kompetencji powierzonych Komisji na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1601/91 i rozporządzenia (WE) nr 122/94 do postanowień art. 290 i 291 Traktatu.

2.7 Wniosek nie ma żadnego wpływu finansowego na budżet UE.

3. Uwagi

3.1 EKES przyjmuje z zadowoleniem wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina.

3.2 Aromatyzowane produkty sektora wina mają istotne znaczenie dla konsumentów, producentów oraz sektora rolniczego Unii. UE reprezentuje około 90 % światowej produkcji tych wyrobów (około 3 mln hl/rok), a w jej obrębie spożywa się w skali roku około 2 mln hl tych produktów. Główne kraje producenckie w UE to Włochy, Francja, Hiszpania i Niemcy, chociaż istnieją także tradycyjne produkty tego rodzaju zakorzenione w kulturze wielu innych państw członkowskich, położonych zarówno w północnej, jak i w środkowej i wschodniej części kontynentu. Produkty te stanowią ponadto bardzo istotny rynek pod względem ilościowym i jakościowym dla łańcucha wartości europejskiego sektora produkcji win i zapewniają stały zbyt dla europejskiej produkcji wina, zwłaszcza wina białego, w czym przyczyniają się do równowagi rynku wina i zwiększania jego konkurencyjności, co jest jednym z głównych celów WPR w odniesieniu do tego sektora.

3.3 Proponowane środki przyczyniają się do zwiększania renomy, jaką produkty te osiągnęły na rynku wewnętrznym i światowym oraz do zachowania tradycyjnych metod produkcji, a także umożliwiają dostosowanie tych wyrobów do popytu ze strony konsumentów i do innowacji technologicznych tam, gdzie pomaga to poprawić jakość. Tym samym zapewniają one wyższy poziom ochrony konsumentów, przejrzystość rynku oraz warunki sprzyjające uczciwej konkurencji między operatorami.

Bruksela, 7 grudnia 2011 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Staffan NILSSON
______

(1) Dz.U. L 149 z 14.6.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 21 z 26.1.1994, s. 7.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.43.67

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina.
Data aktu: 07/12/2011
Data ogłoszenia: 15/02/2012