P7_TC1-COD(2010)0260Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/.../UE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do jednostek miar (Ujednolicenie)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1), stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 80/181/EWG z dnia 20 grudnia 1979 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do jednostek miar(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy ją ujednolicić.
(2) Jednostki miar są niezbędne do używania wszystkich przyrządów pomiarowych do wyrażania wartości wielkości mierzonej lub wskazania wielkości. Jednostki miar są używane w większości dziedzin działalności ludzkiej. Konieczne jest zapewnienie możliwie najbardziej jasnych zasad ich stosowania. Niezbędne więc jest uregulowanie ich stosowania wewnątrz Unii w dziedzinie gospodarki, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa publicznego, jak również dla celów administracyjnych.
(3) Jednostki miar stanowią przedmiot międzynarodowych rezolucji przyjętych przez Generalną Konferencję Miar (CGPM) ustanowioną Konwencją Metryczną podpisaną w Paryżu dnia 20 maja 1875 r., do której należą wszystkie państwa członkowskie. Wynikiem tych rezolucji było sporządzenie "Międzynarodowego Układ Jednostek Miar" (SI).
(4) W dziedzinie transportu międzynarodowego istnieją międzynarodowe konwencje lub porozumienia wiążące Unię lub państwa członkowskie. Te konwencje lub porozumienia muszą być przestrzegane.
(5) Z uwagi na lokalny charakter niektórych zwolnień wciąż stosowanych w Zjednoczonym Królestwie i Irlandii odnoszących się do jednostek miar i ograniczoną liczbę produktów, których zwolnienia te dotyczą, utrzymanie tych zwolnień nie spowodowałoby ograniczenia handlu przez utworzenie bariery pozataryfowej, w związku z czym nie ma potrzeby zniesienia tych zwolnień.
(6) Niektóre państwa trzecie nie akceptują na swoim rynku wyrobów, na których wartość wielkości podano wyłącznie w legalnych jednostkach miar określonych w niniejszej dyrektywie. Przedsiębiorstwa eksportujące wyroby do tych krajów znalazłyby się w niekorzystnym położeniu, gdyby nie było dozwolone wykorzystanie dodatkowych oznaczeń. Wykorzystanie dodatkowych oznaczeń za pomocą jednostek innych niż legalne jednostki miar należy zatem w dalszym ciągu dopuszczać.
(7) Takie dodatkowe oznaczenia pozwoliłyby również na stopniowe i płynne wprowadzenie nowych jednostek metrycznych, które mogą zostać opracowane na poziomie międzynarodowym.
(8) Systemowe przyjęcie wykorzystania dodatkowych oznaczeń dla wszystkich przyrządów pomiarowych, łącznie z aparaturą medyczną, nie wydaje się jednak absolutnie niezbędne; Państwa członkowskie powinny zatem mieć możliwość wymagania, aby na ich terytorium przyrządy pomiarowe nosiły oznaczenia wartości wielkości w jednej legalnej jednostce miary.
(9) Niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na kontynuację wytwarzania produktów wprowadzonych już na rynek przed datą implementacji dyrektywy 80/181/EWG. Dotyczy ona jednakże wprowadzania na rynek i używania produktów i urządzeń noszących oznaczenia wielkości w jednostkach miar, które nie są już legalnymi jednostkami miar, gdy takie produkty są konieczne do uzupełnienia lub zastąpienia komponentów lub części takich produktów, urządzeń lub przyrządów pomiarowych wprowadzonych już na rynek. Jest więc konieczne, aby państwa członkowskie zezwoliły na wprowadzenie na rynek oraz na używanie takich produktów lub urządzeń w celu uzupełniania lub zastępowania komponentów, nawet jeśli noszą one oznaczenia wartości wielkości w jednostkach miar, które nie są już legalnymi jednostkami miar, żeby nadal można było używać produktów, urządzeń lub przyrządów pomiarowych znajdujących się już na rynku.
(10) Niniejsza dyrektywa wspiera sprawne działanie rynku wewnętrznego poprzez poziom harmonizacji jednostek miar, jaki określa. W tym kontekście wskazane jest, aby Komisja monitorowała zmiany sytuacji na rynku mające związek z niniejszą dyrektywą i jej wdrażaniem, w szczególności jeżeli chodzi o przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego i dalszą harmonizację niezbędną do pokonania tych przeszkód.
(11) Wskazane jest, aby Komisja, w kontekście jej stosunków handlowych z państwami trzecimi, w tym z Transatlantycką Radą Gospodarczą, nadal zdecydowanie dążyła do zaakceptowania na rynkach państw trzecich produktów, na których etykietach widnieją wyłącznie jednostki SI.
(12) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich dotyczących terminów przeniesienia do prawa krajowego i rozpoczęcia stosowania dyrektyw określonych w załączniku II część B,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. C 54 z 19.2.2011, s. 31.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r.
(3) Dz.U. L 39 z 15.2.1980, s. 40.
(4) Zob. załącznik II, część A.
(5) Dz.U. L 106 z 28.4.2009, s. 7.