Opinia "Transeuropejskie sieci telekomunikacyjne".

Opinia Komitetu Regionów "Transeuropejskie sieci telekomunikacyjne"

(2012/C 225/16)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej (Komisji) związaną z wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie wytycznych dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
- Podkreśla, iż priorytety określone w tym dokumencie - sieci o wysokiej przepustowości, transgraniczne usługi publiczne, dostęp do informacji sektora publicznego i usług wielojęzycznych, usługi w zakresie bezpieczeństwa i ochrony oraz inteligentne usługi energetyczne - to dziedziny, w których miasta i regiony pełnią jednocześnie rolę podmiotów, dostawców i beneficjentów.
- Uznaje znaczenie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych dla międzynarodowej konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju UE. Podkreśla, że należy nasilić wymianę doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań między państwami członkowskimi i innymi regionami.
- Uważa, że nowe ramy finansowe mogą z jednej strony poważnie przyczynić się do zmniejszenia przepaści cyfrowej i realizacji celów strategii "Europa 2020", a z drugiej umożliwić zaspokojenie części kluczowych potrzeb społecznych, kulturalnych i ekonomicznych mieszkańców Europy.
- Podkreśla, że szybkie i funkcjonalnie niezawodne łącza komunikacyjne, uzupełniane wydajnymi bezprzewodowymi usługami mobilnymi, odgrywają kluczową rolę w promowaniu regionalnej konkurencyjności, dostępności i równości obywateli. Przypomina, że wydajną infrastrukturę społeczeństwa informacyjnego trzeba zagwarantować wszystkim jego członkom bez względu na to, gdzie mieszkają.
Sprawozdawca Alin Adrian NICA (RO/ALDE), burmistrz Dudeș tii Noi
Dokument źródłowy Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wytycznych dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych, uchylającego decyzję nr 1336/97/WE
COM(2011) 657 final
I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

Stanowisko Komitetu Regionów

1.
Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej (Komisji) związaną z wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie wytycznych dla transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
2.
Podkreśla, iż priorytety określone w tym dokumencie - sieci o wysokiej przepustowości, transgraniczne usługi publiczne, dostęp do informacji sektora publicznego i usług wielojęzycznych, usługi w zakresie bezpieczeństwa i ochrony oraz inteligentne usługi energetyczne - to dziedziny, w których miasta i regiony pełnią jednocześnie rolę podmiotów, dostawców i beneficjentów.
3.
Odnotowuje pierwszoplanową rolę władz lokalnych i regionalnych w propagowaniu rzeczowego dialogu z ogółem społeczeństwa, w podejmowaniu na szczeblu najbliższym obywateli problemów wywołujących zaniepokojenie opinii publicznej i w ułatwianiu współpracy między użytkownikami a twórcami innowacji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych w najróżniejszych obszarach sprawowania rządów i administracji.
4.
Podkreśla znaczenie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych zarówno dla celów komercyjnych, jak i niekomercyjnych oraz dla dokonywania inwestycji w badania naukowe z myślą o wspieraniu konkretnych działań i rozwoju przyszłych zastosowań w celu zwiększenia wartości sektora telekomunikacji.
5.
Uznaje znaczenie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych dla międzynarodowej konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju UE. Podkreśla, że należy nasilić wymianę doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań między państwami członkowskimi i innymi regionami.
6.
Wskazuje na rolę infrastruktury potrzebnej do korzystania z dużej ilości danych, które będą wykorzystywane przez sieci telekomunikacyjne, i wzywa do pobudzania inwestycji publicznych i prywatnych na obszarach wiejskich i charakteryzujących się niską gęstością zaludnienia oraz w regionach najbardziej oddalonych.
7.
Uważa, że na każdym poziomie należy określić wymogi bezpieczeństwa, co pozwoli zagwarantować skuteczną ochronę prywatności i danych osobowych oraz zapobiegać wszelkim formom nielegalnego śledzenia informacji osobowych czy profilowaniu użytkowników, m.in. w odniesieniu do preferencji zakupowych, stanu zdrowia, dokumentacji medycznej, itd.
8.
Z zadowoleniem odnosi się do pomysłu Komisji Europejskiej, dotyczącego zbadania możliwości stworzenia nowego modelu cenowego, który obniżyłby ceny dostępu do sieci abonenckich o przewodach miedzianych i ułatwiał tym samym przechodzenie z sieci miedzianych na sieci światłowodowe. Ważne jest, by sieci były dostępne dla różnych podmiotów.
9.
Uważa, że nowe ramy finansowe mogą z jednej strony poważnie przyczynić się do zmniejszenia przepaści cyfrowej i realizacji celów strategii "Europa 2020", a z drugiej umożliwić zaspokojenie części kluczowych potrzeb społecznych, kulturalnych i ekonomicznych mieszkańców Europy.
10.
Potwierdza znaczenie synergii między programem ramowym, funduszami strukturalnymi i krajowymi strategiami dla realizacji szerszych celów UE w zakresie konkurencyjności i spójności.
11.
Za niezbędne uważa określenie rozwiązań regulacyjnych i proceduralnych odnoszących się do środków finansowych i gospodarczych, by zachęcać do szerszego wykorzystywania istniejącej infrastruktury, która umożliwiłaby zintegrowanie sieci szerokopasmowych w celu zmniejszenia kosztów społecznych, ekonomicznych i środowiskowych.
12.
Popiera propozycję Komisji dotyczącą powołania grupy ekspertów wysokiego szczebla, której zadaniem byłoby opracowanie strategii w zakresie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych, i wnosi, by Komisja od samego początku regularnie przekazywała Komitetowi informacje o działaniu tej grupy, w tym o przeprowadzonych przez nią analizach i o jej zaleceniach politycznych.

Zalecenia Komitetu Regionów

13.
Uważa, że technologie informacyjno-komunikacyjne, stanowiące podstawę społeczeństwa informacyjnego otwartego dla każdego, powinny uwzględniać potrzeby wszystkich obywateli, w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
14.
Ponownie stwierdza, że Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny przyjąć konieczne środki w celu zagwarantowania, by władze lokalne i regionalne mogły w pełni i skutecznie uczestniczyć w zarządzaniu inicjatywami związanymi z ICT(1).
15.
Zaleca, by w pełni wykorzystać potencjał Europy w zakresie rozwoju usług opartych na technologiach informacyjnokomunikacyjnych w sektorze publicznym i prywatnym, a zatem by technologie te były stosowane jako narzędzia umożliwiające poprawę usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne w takich dziedzinach jak opieka zdrowotna, edukacja, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i usługi społeczne.
16.
Proponuje stworzenie centrum monitorowania ds. wdrażania i rozpowszechniania sieci nowej generacji w UE zajmującego się wyszukiwaniem i gromadzeniem informacji oraz danych statystycznych na temat robót publicznych, które mogą zostać częściowo lub całkowicie wykorzystane do stworzenia łączy NGN. Centrum to prowadziłoby również bank danych w celu monitorowania wspomnianych robót publicznych i opracowania europejskiego rejestru sieci telekomunikacyjnych, propagowałoby działania techniczne i regulację, sporządzałoby opracowania i badania, jak też pozyskiwałoby i rozpowszechniałoby dokumentację techniczną oraz dane.
17.
Przypomina, iż za podstawę gromadzenia umiejętności i wiedzy na szczeblu lokalnym w całej Unii mogą służyć wspierane przez UE partnerstwa publiczno-prywatne w dziedzinie usług publicznych wykorzystujących ICT zawierane między władzami lokalnymi i regionalnymi a MŚP zajmującymi się rozwojem ICT(2).
18.
Sugeruje, by partnerstwa publiczno-prywatne świadczyły usługi szerokopasmowego dostępu do internetu, zwłaszcza na obszarach wiejskich, i wykorzystane zostały do zablokowania procesu wypierania inwestycji prywatnych.
19.
Przypomina, że dla instytucji publicznych na szczeblu regionalnym i lokalnym zasadnicze znaczenie mają odpowiednie zdolności wewnętrzne oraz zrównoważone zasoby finansowe umożliwiające cyfryzację. Alternatywami pozwalającymi na finansowanie cyfryzacji treści są partnerstwa publiczno-prywatne i rozwój rynków nauki za pomocą komputera i internetu (e-learning). Informacje sektora publicznego mogą stanowić samowystarczalne źródła przychodów pomocne w tworzeniu danych i cyfryzacji. Ponadto istotne są również sieci i społeczności interaktywne, ponieważ umożliwiają obniżenie kosztów i rozwój otwartego oprogramowania komputerowego(3).
20.
Zwraca się do Komisji z prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na opracowanie strategii opartej na braku dyskryminacji i zmniejszaniu różnic między istniejącymi dostawcami a ich nowymi konkurentami, zwłaszcza przy próbach poprawy zasadności ekonomicznej szerokopasmowego internetu o wysokiej przepustowości w Europie.
21.
Podkreśla, że wdrażanie instrumentu "Łącząc Europę" nie może odbywać się ze szkodą dla celów polityki spójności, praktyczne wykorzystanie proponowanych rozwiązań nie powinno pociągać za sobą większej biurokracji i obciążeń administracyjnych, zaś w odniesieniu do wykorzystania nowych narzędzi finansowych i związanego z nimi efektu dźwigni, a także oceny ich skuteczności, potrzebne są dalsze informacje i wyjaśnienia. Nie należy obchodzić obowiązku zachowania dyscypliny budżetowej, zakazu zadłużenia się i wymogów przejrzystości budżetowej. Zakres odpowiedzialności Unii musi ograniczać się do pierwotnego wkładu. Nie powinny powstawać zobowiązania warunkowe.
22.
Nalega, by w ramach wykorzystywania funduszy strukturalnych przez regiony przesunięto akcenty na pobudzenie w szczególności popytu na badania i innowacje, a także na wsparcie otwartej innowacji, powstałej w odpowiedzi na potrzeby użytkowników, jako potencjału regionalnego(4).
23.
Przypomina, że władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę w zakresie przyczyniania się do zapewnienia szerokopasmowego dostępu po rozsądnej cenie w regionach, w których mechanizmy rynku zawodzą, w prowadzeniu projektów pilotażowych w zakresie niwelowania różnic pod względem dostępności elektronicznej oraz w opracowywaniu nowych podejść w dziedzinie internetowych usług publicznych skoncentrowanych na potrzebach ludności(5).
24.
Pragnie, by finansowanie i inne środki wsparcia sprzyjały wdrażaniu szerokopasmowych sieci otwartego dostępu opartych na poziomej architekturze sieci i podkreśla potrzebę modelu biznesowego oddzielającego fizyczny dostęp do sieci od świadczenia usług(6).
25.
Podkreśla, że szybkie i funkcjonalnie niezawodne łącza komunikacyjne, uzupełniane wydajnymi bezprzewodowymi usługami mobilnymi, odgrywają kluczową rolę w promowaniu regionalnej konkurencyjności, dostępności i równości obywateli. Przypomina, że wydajną infrastrukturę społeczeństwa informacyjnego trzeba zagwarantować wszystkim jego członkom bez względu na to, gdzie mieszkają(7).
26.
Apeluje o położenie większego nacisku na podnoszenie świadomości na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz na zachęcanie do poprawienia infrastruktury, gdyż są to niezbędne elementy rozwoju i wdrażania transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
27.
Zwraca uwagę na potrzebę inwestycji publicznych w infrastrukturę łączy dosyłowych, zapewniającą łączność między węzłami sieciowymi zlokalizowanymi w małych i średnich miastach lub w gminach wiejskich i będącą katalizatorem inwestycji prowadzonych w celu modernizacji sieci dostępowej.
28.
Odnotowuje, że wysokiej jakości szerokopasmowy dostęp do internetu po przystępnej cenie może zwiększyć dostępność i jakość usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne, a także ułatwić wprowadzanie produktów do obrotu(8).
29.
Przypomina znaczenie i potrzebę posiadania wspólnych zasad i praktyk w zakresie ponownego wykorzystywania i użytkowania informacji sektora publicznego, aby wszystkie podmioty na europejskim rynku informacyjnym działały w takich samych podstawowych warunkach, aby warunki ponownego wykorzystywania takich informacji stały się bardziej przejrzyste oraz aby usunąć zakłócenia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego(9).
30.
Podkreśla, że pełny potencjał ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego można osiągnąć pod warunkiem ściślejszego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych, co może w znacznym stopniu przyczynić się do rozpropagowania ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w celu zwiększenia konkurencyjności i tworzenia miejsc pracy(10).
31.
Nawołuje władze lokalne i regionalne do angażowania się w szeroko zakrojoną współpracę na rzecz poprawy interoperacyjności w administracji publicznej i efektywnego świadczenia usług publicznych oraz aktywnego w niej uczestnictwa(11).
32.
Zwraca uwagę, że w ramach współpracy międzynarodowej regiony, poprzez tworzenie wspierających warunków programowych, strukturalnych i legislacyjnych w ramach swych strategii badawczych, nabierają znaczenia w kontekście współpracy międzynarodowej.
33.
Uważa, że działania zaplanowane we wniosku dotyczącym rozporządzenia nie wydają się wzbudzać żadnych wątpliwości, jeżeli chodzi o ich zgodność zarówno z zasadą pomocniczości, jak i proporcjonalności.
II.
ZALECANE POPRAWKI
Poprawka 1
Preambuła
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
21. W celu uwzględnienia postępów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczące zmian w załączniku do niniejszego rozporządzenia, należy przekazać Komisji. Szczególnie ważne jest, aby podczas prac przygotowawczych Komisja prowadziła odpowiednie konsultacje, w tym również z ekspertami. Celem tego przekazania uprawnień jest uwzględnienie nowych osiągnięć techniki, zmian na rynku, nowych priorytetów politycznych i możliwości wykorzystania synergii istniejących pomiędzy różnymi rodzajami infrastruktury, w tym infrastrukturą transportową i energetyczną. Zakres uprawnień ograniczony jest do modyfikowania opisu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dodawania takich projektów oraz usuwania zbędnych projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, zgodnie z ustalonymi wcześniej, jasnymi i przejrzystymi kryteriami. 21. W celu uwzględnienia postępów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczące zmian w załączniku do niniejszego rozporządzenia, należy przekazać Komisji. Szczególnie ważne jest, aby podczas prac przygotowawczych Komisja prowadziła odpowiednie konsultacje, w tym również z ekspertami oraz władzami regionalnymi i lokalnymi. Celem tego przekazania uprawnień jest uwzględnienie nowych osiągnięć techniki, zmian na rynku, nowych priorytetów politycznych i możliwości wykorzystania synergii istniejących pomiędzy różnymi rodzajami infrastruktury, w tym infrastrukturą transportową i energetyczną. Zakres uprawnień ograniczony jest do modyfikowania opisu projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dodawania takich projektów oraz usuwania zbędnych projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, zgodnie z ustalonymi wcześniej, jasnymi i przejrzystymi kryteriami.
Uzasadnienie
Warto włączyć władze regionalne i lokalne w proces konsultacyjny, gdyż są to podmioty uczestniczące w systemie sprawowania władzy, pełniące funkcję łączników między administracją publiczną a obywatelami i prywatnymi firmami.
Poprawka 2
art. 4 lit. a)
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
a) rozwój bardzo szybkich sieci szerokopasmowych zapewniających prędkość przesyłania danych wynoszącą 100 Mb/s i większą; a) rozwój bardzo szybkich sieci szerokopasmowych zapewniających prędkość przesyłania danych wynoszącą 100 Mb/s i większą, z uwzględnieniem popytu na ultraszybki internet;
Uzasadnienie

Inwestycje w sieci szerokopasmowe o bardzo dużej przepustowości są dość ryzykowne. Dane statystyczne pokazują, że wykorzystanie szybkiego internetu nie idzie w parze z faktycznym zasięgiem sieci szerokopasmowych. Przy wyborze technologii i projektów do finansowania należy zatem uwzględnić rzeczywisty popyt na szerokopasmowy dostęp do sieci.

Poprawka 3
Artykuł 4 lit. b)
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
b) rozwój łączy szerokopasmowych w celu połączenia z centralnymi regionami Unii wysp, regionów zamkniętych i peryferyjnych oraz zapewnienie tym regionom łączności szerokopasmowej umożliwiającej osiągnięcie prędkości transmisji danych wynoszącej 30 Mb/s lub więcej; b) rozwój łączy szerokopasmowych w celu połączenia z centralnymi regionami Unii wysp, regionów zamkniętych i peryferyjnych oraz zapewnienie tym regionom łączności szerokopasmowej umożliwiającej osiągnięcie prędkości transmisji danych wynoszącej 30 Mb/s lub więcej, z uwzględnieniem popytu na ultraszybki internet;
Uzasadnienie

Jak wyżej.

Poprawka 4
Artykuł 5 ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
3. Państwa członkowskie lub inne podmioty odpowiedzialne za realizację projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania lub współuczestniczące w ich realizacji podejmują niezbędne środki prawne, administracyjne, techniczne i finansowe, zgodnie z odpowiednimi ustaleniami niniejszego rozporządzenia. 3. Państwa członkowskie lub inne podmioty, w tym władze regionalne i lokalne, odpowiedzialne za realizację projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania lub współuczestniczące w ich realizacji podejmują niezbędne środki prawne, administracyjne, techniczne i finansowe, zgodnie z odpowiednimi ustaleniami niniejszego rozporządzenia.
Uzasadnienie

Wzmianka o władzach regionalnych i lokalnych jest potrzebna z tego samego powodu, jaki podano wyżej.

Poprawka 5
Art. 5 ust. 8 lit. c)
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
c) zapewnia europejską wartość dodaną. c) zapewnia europejską wartość dodaną w wyniku oceny wykonalności oraz oszacowania kosztów i korzyści.
Uzasadnienie
Ocena wykonalności byłaby najlepszym sposobem na wykazanie wartości dodanej.
Poprawka 6
Artykuł 7 ust. 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
4. W sprawozdaniach tych Komisja ocenia również, czy zakres projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w dalszym ciągu odzwierciedla priorytety polityczne, postęp techniczny i sytuację na stosownych rynkach. W przypadku dużych projektów sprawozdania te zawierają analizę wpływu na środowisko uwzględniającą konieczność dostosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia jej skutków, a także odporność na klęski żywiołowe. Tego rodzaju przegląd może być również przeprowadzony w innym dowolnym terminie, jeżeli zostanie to uznane za stosowne. 4. W sprawozdaniach tych Komisja ocenia również, czy zakres projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w dalszym ciągu odzwierciedla priorytety polityczne, postęp techniczny i wykonalność projektu, biorąc pod uwagę sytuację na stosownych rynkach. W przypadku dużych projektów sprawozdania te zawierają analizę wpływu na środowisko uwzględniającą konieczność dostosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia jej skutków, a także odporność na klęski żywiołowe. Tego rodzaju przegląd może być również przeprowadzony w innym dowolnym terminie, jeżeli zostanie to uznane za stosowne.

5. Komisja korzysta w swych działaniach z pomocy centrum monitorowania ds. wdrażania i rozpowszechniania sieci nowej generacji w UE zajmującego się wyszukiwaniem i gromadzeniem informacji oraz danych statystycznych na temat robót publicznych, które mogą zostać częściowo lub całkowicie wykorzystane do stworzenia łączy NGN. Centrum to prowadziłoby również bank danych w celu monitorowania wspomnianych robót publicznych i opracowania europejskiego rejestru sieci telekomunikacyjnych, propagowałoby działania techniczne i regulację, sporządzałoby opracowania i badania, jak też pozyskiwałoby i rozpowszechniałoby dokumentację techniczną oraz dane.

Uzasadnienie

Jak wyżej.

Bruksela, 4 maja 2012 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) CdR 283/2008 fin.

(2) CdR 156/2009 fin.

(3) CdR 247/2009 fin

(4) CdR 263/2007 fin.

(5) CdR 5/2008 fin.

(6) CdR 104/2010 fin.

(7) CdR 104/2010 fin.

(8) CdR 252/2005 fin.

(9) CdR 247/2009 fin.

(10) CdR 247/2009 fin.

(11) CdR 10/2009 fin.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.225.211

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia "Transeuropejskie sieci telekomunikacyjne".
Data aktu: 04/05/2012
Data ogłoszenia: 27/07/2012