Pomoc państwa nr SA.31550 (2012/C) (ex 2012/NN) - Nürburgring
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 216/02)
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2012 r.)
Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate C
Rue de la Loi/Wetstraat, 200
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 2 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. PROCEDURA
Właściciel parku rozrywki w niemieckim regionie Eifel oraz niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne złożyły skargę dotyczącą domniemanej pomocy państwa związanej z finansowaniem niemieckiego toru wyścigowego Nürburgring oraz obiektów rekreacyjnych przy tym torze. Władze niemieckie przekazały swoje uwagi dotyczące wyżej wspomnianych skarg.
2. OPIS ŚRODKA
Obecne postępowanie wyjaśniające dotyczy finansowania pewnych aspektów dotyczących funkcjonowania i) toru wyścigowego Nürburgring oraz ii) różnych obiektów rekreacyjnych w jego sąsiedztwie, a także inwestycji związanych z torem i tymi obiektami oraz iii) organizacji na wspomnianym torze wyścigów Formuły 1. Obiekty rekreacyjne (w tym hotele), ale również inne elementy samego toru wyścigowego (w szczególności trybuna) zostały zbudowane w ramach projektu "Nürburgring 2009". W oparciu o obecnie dostępne informacje, środki finansowe na tor wyścigowy oraz obiekty rekreacyjne sięgnęły kwoty około 486 mln euro.
Fundusze przekazane zostały przez pięć podmiotów: kraj związkowy Nadrenia-Palatynat, publiczny bank Investitionsund Strukturbank Rheinland-Pfalz GmbH, publiczne przedsiębiorstwo Rheinland-Pfälzische Gesellschaft für Immobilien und Projektmanagement GmbH, powiat Ahrweiler oraz przedsiębiorstwo publiczne będące właścicielem toru, Nürburgring GmbH. Różne środki obejmują w szczególności wpłat na poczet rezerw kapitałowych przez kraj związkowy, podwyższenie kapitału własnego przez kraj związkowy i powiat Ahrweiler, krótkoterminowe finansowanie poprzez łączenie środków pieniężnych przedsiębiorstw kraju związkowego, długoterminowe refinansowanie poprzez wspomniany wyżej bank publiczny oraz powiązaną gwarancję udzieloną przez kraj związkowy, dzierżawę kompleksu Nürburgring, występowanie wyżej wymienionego przedsiębiorstwa publicznego jako wspólnik cichy w przedsiębiorstwie prywatnym oraz powiązaną gwarancję udzieloną przez kraj związkowy, pożyczki od kraju związkowego jako udziałowca, dochody właściciela kompleksu Nürburgring z podatku od gier hazardowych, przekazanie udziałów przedsiębiorstwa prywatnego temu samemu właścicielowi oraz koncesję na organizację wyścigów Formuły 1.
Do kwietnia 2010 r. tor wyścigowy był zarządzany przez Nürburgring GmbH, a przedsiębiorstwo to było również właścicielem toru wyścigowego i parku rozrywki. Właścicielami hoteli były głównie przedsiębiorstwa prywatne. Od maja 2010 r. nastąpiła restrukturyzacja własności i zarządzania torem, a także powiązanymi obiektami. Przedsiębiorstwa publiczne pozostały właścicielami toru wyścigowego oraz parku rozrywki i stały się właścicielami hoteli. Zarządzanie całym kompleksem powierzono Nürburgring Automotive GmbH.
3. OCENA ŚRODKA
Po przeprowadzeniu oceny wstępnej Komisja ma podejrzenia, że środki te mogą stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W szczególności wstępna ocena Komisji pokazuje, że nie można wykluczyć istnienia selektywnej korzyści gospodarczej, a w związku z tym projekt może wiązać się z pomocą państwa. Ponadto finansowanie środków ze źródeł publicznych prawdopodobnie zakłóciłoby, a przynajmniej groziłoby zakłóceniem konkurencji. Kompleks ma potencjał do organizacji dużych międzynarodowych zawodów samochodowych, w tym wyścigów Formuły 1, dlatego nie można wykluczyć wpływu na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi. W związku z tym na obecnym etapie i w oparciu o ocenę wstępną Komisja nie może wykluczyć, że środki zawierają elementy pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja nie została powiadomiona o żadnym z tych środków w celu uzyskania jej uprzedniej zgody.
W tej sytuacji niezbędne jest zbadanie, czy którykolwiek ze środków można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 106 ust. 2 TFUE. Ocena taka obejmuje analizę, czy istnieje akt nałożenia zobowiązania, w którym państwo powierza przedsiębiorstwu odpowiedzialność za wykonanie pewnego zadania, czy powierzenie to dotyczy usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, czy jest ono niezbędne do wykonania powierzonych zadań i proporcjonalne do tego celu, oraz czy rozwój wymiany handlowej nie jest zakłócony w stopniu sprzecznym z interesem Unii. W następstwie oceny wstępnej Komisja ma wątpliwości, czy którykolwiek ze środków można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 106 ust. 2 TFUE.
Konieczne jest również rozważenie, czy środek może zostać uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Taka ocena obejmuje analizę, czy środek jest zgodny ze strategicznym celem, jakim jest wspólny interes, jak również czy jest konieczny i proporcjonalny oraz czy nie powoduje nadmiernego zakłócenia konkurencji. W następstwie oceny wstępnej Komisja ma wątpliwości, czy proponowany projekt można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE.
Ze względu na te wątpliwości oraz wpływ potencjalnej pomocy państwa na inwestycje podmiotów prywatnych wszczęcie przez Komisję formalnego postępowania wyjaśniającego wydaje się niezbędne.
Komisja pragnie przypomnieć władzom niemieckim, że art. 108 ust. 3 TFUE ma skutek zawieszający, oraz zwraca uwagę na art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, który stanowi, że wszelka pomoc niezgodna z prawem może zostać odzyskana od beneficjenta w drodze windykacji.
TREŚĆ PISMA
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.216.14 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.31550 (2012/C) (ex 2012/NN) - Nürburgring - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 21/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2012 |