Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.

Konkluzje Rady z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa

(2012/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYWOŁUJĄC:

konkluzje Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu,
konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2010 r. zatytułowane: "Inicjatywa przewodnia przewidziana w strategii »Europa 2020«: »Unia innowacji: jak przyspieszyć transformację Europy dzięki innowacjom w szybko zmieniającym się świecie«",
konkluzje Rady Europejskiej z dnia 4 lutego 2011 r. wzywające do synergii działań UE i państw członkowskich w celu zadbania o to, by innowacje przynoszące korzyści społeczne szybciej trafiały na rynek,
konkluzje Rady z dnia 6 grudnia 2011 r. w sprawie partnerstwa na rzecz badań naukowych i innowacji,
konkluzje Rady z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie planu działania na rzecz zasobooszczędnej Europy,
konkluzje Rady (ds. Konkurencyjności) z dnia 30-31 maja 2012 r. w sprawie europejskich partnerstw innowacyjnych,
komunikat Komisji w sprawie innowacji w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy oraz kopenhaska deklaracja w sprawie praktycznego zastosowania biogospodarki z marca 2012 roku,
komunikat Komisji w sprawie programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020",
1.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUE komunikat Komisji w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, mający na celu propagowanie konkurencyjnego i zrównoważonego rolnictwa i leśnictwa;
2.
JEST ŚWIADOMA wyzwań i możliwości wynikających ze zwiększonego światowego zapotrzebowania na produkty rolne, co prowadzi do zwiększenia produkcji rolnej; A TAKŻE ŚWIADOMA wyzwania, jakie stanowi zwiększenie stabilności i usprawnienie efektywnego gospodarowania zasobami, przy jednoczesnym rozwiązywaniu kwestii środowiskowych dotyczących ogólnie produkcji rolnej;
3.
PODKREŚLA znaczenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego i leśnego dla aktywnego znajdowania rozwiązań w przypadku takich wyzwań oraz potencjału nowych dochodów rolników europejskich w rosnącej biogospodarce;
4.
PODKREŚLA, że konieczne jest wyzwolenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego, a także sektorów produkcji oraz przetwórstwa i handlu dzięki stosowaniu innowacyjnych produktów, procesów i usług w całym łańcuchu dostaw żywności, tworząc dzięki temu otoczenie, w którym pomysły można łatwiej przekuwać w komercyjny sukces i zwiększać w ten sposób konkurencyjność sektora rolniczego i ułatwiać rolnikom uzyskiwanie nowych dochodów;
5.
PODKREŚLA potrzebę usunięcia istniejących rozbieżności między badaniami i innowacjami a ich praktycznymi zastosowaniami w rolnictwie, co skutkuje stałym zwiększaniem produkcji oraz bardziej zrównoważonym wykorzystaniem zasobów; oraz
6.
ZGADZA SIĘ z celem europejskiego partnerstwa innowacyjnego, którym jest przyspieszenie wymiany wiedzy i transferu technologii od nauki do praktyki rolnej, a także bardziej systematyczne zapewnienie informacji zwrotnej o praktyce, od rolnictwa do nauki, stanowiąc tym samym robocze połączenie między rolnictwem, biogospodarką, nauką i innymi sektorami na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym;
7.
UZNAJE, że istotnym sposobem osiągania celu europejskiego partnerstwa innowacyjnego jest łączenie wszystkich odpowiednich podmiotów na szczeblach: unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz zapewnianie państwom członkowskim nowych pomysłów na to, jak udoskonalać, upraszczać i lepiej koordynować istniejące instrumenty i inicjatywy;
8.
PODKREŚLA, że innowacje oznaczają co innego w różnych państwach członkowskich i że innowacje mogą być technologiczne, nietechnologiczne lub społeczne, a także że mogą być oparte na nowych lub tradycyjnych praktykach i że z tego względu działania na rzecz innowacji powinny uwzględniać te różnice;
9.
UZNAJE wartość dodaną podejścia oddolnego zaplanowanego przez Komisję, opartego na grupach operacyjnych i skutecznym udoskonalaniu istniejących unijnych polityk oraz na zaangażowaniu państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów;
10.
PODKREŚLA fakt, że europejskie partnerstwo innowacyjne będzie oparte głównie na już ustanowionych mechanizmach i z tego względu będzie unikać tworzenia nowych struktur, lecz będzie wzmacniało skuteczność istniejących struktur dla polityki rozwoju obszarów wiejskich i dla unijnych ram badań i innowacji, unikając w ten sposób niepo-

trzebnych obciążeń administracyjnych, a także POTWIERDZA, że wdrożenie europejskiego partnerstwa innowacyjnego musi się odbywać poprzez właściwe kanały polityczne i administracyjne, w tym poprzez komitety programowe;

11.
ODNOTOWUJE, że rada sterująca wysokiego szczebla, złożona z przedstawicieli państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów wyłonionych w przejrzystej procedurze, zapewni europejskiemu partnerstwu innowacyjnemu doradztwo strategiczne i wytyczne, ustanawiając strategiczny plan wdrożenia, I UZNAJE znaczenie doświadczenia z realizacji zawartego w komunikacie pilotażowego europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji sprzyjającej aktywnemu starzeniu się w dobrym zdrowiu; odnotowuje zatem, że struktura zarządzania partnerstwem powinna pozostać nierozbudowana;
12.
WZYWA Komisję, by podjęła konkretne działania na rzecz przygotowania strategicznego planu wdrożenia europejskiego partnerstwa innowacyjnego, który miałby zaangażować wszystkie zainteresowane podmioty w osiąganie konkretnych rezultatów i innowacji w sektorze rolno-spożywczym i OCZEKUJE zatwierdzenia strategicznego planu wdrożenia partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, który ma zawierać strategiczne wytyczne dla tego partnerstwa.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024