Rezolucja w sprawie priorytetów Komitetu Regionów na rok 2011 w oparciu o program działalności legislacyjnej i prac Komisji Europejskiej.

Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie priorytetów Komitetu Regionów na rok 2011 w oparciu o program działalności legislacyjnej i prac Komisji Europejskiej

(2011/C 42/01)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2011 r.)

I. BUDŻET NA ROK 2011 I WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE UNII EUROPEJSKIEJ PO 2013 R.

KOMITET REGIONÓW

1. Wzywa oba organy władzy budżetowej do jak najszybszego porozumienia się w sprawie budżetu na rok 2011, co pozwoli Unii Europejskiej, a przede wszystkim państwom członkowskim, zrealizować zobowiązania podjęte w ramach traktatu z Lizbony i perspektywy finansowej na lata 2007-2013.

2. Podkreśla podstawowe znaczenie stymulującego wpływu budżetu europejskiego dla strategii naprawy gospodarki europejskiej i dla finansowania inwestycji strukturalnych skierowanych do władz lokalnych i regionalnych, będących w UE zasadniczymi propagatorami spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.

3. Jest przekonany, że trudności napotkane w trakcie negocjacji nad budżetem na rok 2011 świadczą o konieczności zreformowania systemu zasobów własnych, by zmniejszyć wkład państw członkowskich poprzez stopniowe zastępowanie zasobów pochodzących z podatku od wartości dodanej co najmniej jednym nowym rodzajem zasobów własnych. W związku z tym wzywa Komisję do kontynuowania intensywnych prac mających na celu stwierdzenie, czy należy wykorzystać w tym celu dochód z podatku od transakcji finansowych lub działalności finansowej, sprzedaży praw do emisji gazów cieplarnianych, podatku lotniczego, odrębnego europejskiego podatku VAT lub części dochodu z podatku energetycznego lub podatku od przedsiębiorstw.

4. Apeluje zwłaszcza do władz budżetowych o uwzględnienie w budżecie wymogów strategii "Europa 2020" pod kątem ostatnich lat programu wieloletniego 2007-2013, szczególnie jeśli chodzi o finansowanie projektów przewodnich i o zapewnienie płynnego przejścia do programu wieloletniego po 2013 r.

5. Przypomina o niezaprzeczalnej wartości dodanej współfinansowania ze środków europejskich strategii na rzecz zatrudnienia, zrównoważonego wzrostu i solidarności w miastach i regionach, a także podkreśla - w kontekście obecnej silnej presji na finanse publiczne, że finanse lokalne i regionalne stanowią 2/3 wszystkich inwestycji publicznych w UE.

6. Z zadowoleniem przyjmuje podjęcie przez Komisję Europejską jego propozycji, by czas trwania programu ramowego wynosił 10 lat (z przeglądem śródokresowym po pierwszych pięciu latach) i podkreśla konieczność zapewnienia mechanizmów elastyczności i synchronizacji, sprzyjających optymalnej realizacji budżetu europejskiego.

7. Z zadowoleniem przyjmuje następujące propozycje Komisji Europejskiej: 1) zawarcie między Komisją a każdym państwem członkowskim umów o partnerstwie w dziedzinie rozwoju i inwestycji, aby wdrożyć krajowe programy reform i odzwierciedlić zaangażowanie partnerów na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym; 2) wspólne ramy strategiczne zmierzające do zwiększenia spójności działań UE na rzecz osiągnięcia celów strategii "Europa 2020". Propozycje te wiążą się z zaproponowanym przez KR podejściem leżącym u podstaw paktów terytorialnych.

II. PRZYSZŁOŚĆ POLITYKI SPÓJNOŚCI

KOMITET REGIONÓW

8. W odpowiedzi na 5. sprawozdanie w sprawie polityki spójności, w rozważaniach nad przyszłymi wnioskami legislacyjnymi oraz w negocjacjach kolejnych perspektyw finansowych, nieustannie kładzie polityczny akcent na to, by polityka spójności po 2013 r. była silna, o ambitnych celach i dostępna dla wszystkich regionów Europy. W związku z tym odrzuca wszelkie formy nawet częściowej renacjonalizacji tej dziedziny polityki, jak również jakikolwiek sektorowy podział budżetu UE kosztem polityki spójności.

9. Podkreśla wkład polityki spójności w realizację strategii "Europa 2020". Przypomina jednak, że jej racja bytu, zdefiniowana w traktacie, polega na dążeniu do spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej na całym obszarze UE. Pragnie w związku z tym, by funduszy strukturalnych nie traktowano po prostu jako źródła finansowania projektów przewodnich tej strategii, lecz zachęca do pogłębienia jej czysto terytorialnego wymiaru, zwłaszcza poprzez wdrożenie paktów terytorialnych.

10. Ze względu na toczącą się dyskusję dotyczącą powiązania przydziału funduszy strukturalnych z przestrzeganiem paktu stabilności i wzrostu przez państwa członkowskie, wyraża poważne zaniepokojenie proponowanymi warunkami, które odnosiłyby skutek na szczeblu lokalnym i regionalnym - gminy i regiony nie mogą być pociągnięte do odpowiedzialności ani karane za niezdolność instytucji krajowych do spełniania kryteriów makroekonomicznych lub prawidłowego wdrażania przepisów UE.

11. Przypomina o swoim zaangażowaniu w to, by urzeczywistnić cel spójności terytorialnej, a szczególnie by znaleźć lepszą równowagę w relacjach między obszarami wiejskimi a miastami oraz by lepiej uwzględnić wymiar terytorialny polityki sektorowej UE. W tym kontekście Komitet ubolewa, że Komisja wciąż nie odpowiedziała na jego postulat dotyczący przedłożenia białej księgi w sprawie spójności terytorialnej.

12. Liczy na pewną elastyczność przy podziale środków z funduszy strukturalnych po 2013 r.

13. Popiera utrzymanie ambitnego celu współpracy terytorialnej wraz z zapewnieniem wystarczających środków finansowych.

14. Ponownie stwierdza, że strategia pozwalająca na wyjście z kryzysu powinna koncentrować się na nowej jakości wzrostu i uwzględniać debatę na temat wyjścia poza wskaźnik PKB. W związku z tym wyraża ubolewanie, że w programie prac Komisji nie uwzględniono apelu KR-u o to, by podczas podejmowania decyzji dotyczących polityki UE i przeprowadzania jej oceny korzystać z dodatkowych wskaźników umożliwiających bardziej precyzyjny pomiar postępu w osiąganiu w zrównoważony sposób celów społecznych, gospodarczych i ekologicznych.

15. Wyraża zdumienie, że w programie prac Komisji nie ma wzmianki o sprawozdaniu na temat wdrażania rozporządzenia WE 1082/2006 dotyczącego europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT). Ze swej strony zobowiązuje się - w oparciu o wnioski z konsultacji KR-u oraz odrębnej opinii w tej sprawie - do aktywnego udziału w procesie zmiany tegoż rozporządzenia, szczególnie poprzez stworzenie interaktywnej sieci samorządów zainteresowanych tą problematyką.

III. W KIERUNKU INTELIGENTNYCH REGULACJI

KOMITET REGIONÓW

16. Zamierza rozwinąć i zacieśnić współpracę z parlamentami krajowymi i regionalnymi oraz z rządami w ramach systemu wczesnego ostrzegania.

17. Opublikuje wiosną 2011 r. pierwsze roczne sprawozdanie na temat pomocniczości, które zostanie wykorzystane w sprawozdaniu rocznym Komisji w sprawie pomocniczości i proporcjonalności.

18. Dla poprawy otoczenia regulacyjnego potrzeba więcej ocen skutków uwzględniających wymiar terytorialny. Komitet wyraża gotowość do udziału w ocenach skutków przeprowadzanych przez Komisję Europejską, a także zamierza rozwinąć mechanizmy w celu wniesienia wkładu w ocenę ex post istniejących przepisów prawnych, zwłaszcza poprzez zbadanie, w jaki sposób prawodawstwo UE wdrażane jest na szczeblu lokalnym i regionalnym.

19. Z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie obywatelstwa UE dzięki europejskiej inicjatywie obywatelskiej, która może pomóc w budowaniu poczucia odpowiedzialności za Unię Europejską oraz zwiększaniu identyfikacji z nią. Komitet pragnie uczestniczyć w realizacji inicjatywy, zwiększając świadomość, stymulując debatę na temat bieżących lub pomyślnie przeprowadzonych inicjatyw oraz wspierając te inicjatywy obywatelskie, które mają największe znaczenie dla KR-u oraz władz lokalnych i regionalnych.

20. Zamierza kontynuować działania na rzecz rozwoju europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów, a także podejmie dalsze działania w związku z białą księgą w tej sprawie, by ocenić jej wdrażanie i obserwować sytuację w zakresie wielopoziomowego sprawowania rządów w Unii Europejskiej.

IV. ZARZĄDZANIE GOSPODARCZE

KOMITET REGIONÓW

21. Popiera zamiar Komisji dotyczący wzmocnienia zarządzania gospodarczego UE i koordynacji polityki gospodarczej i fiskalnej. Niemniej jednak silnie sprzeciwia się propozycjom, które prowadziłyby do zaprzestania finansowania w ramach polityki spójności w wypadku niespełnienia przez państwo członkowskie kryteriów paktu stabilności i wzrostu.

22. Wyraża zadowolenie z postępów poczynionych dotychczas w dziedzinie regulacji finansowych i z uznaniem przyjmuje dalekosiężne plany Komisji dotyczące dokończenia reform, zwłaszcza zamiar zmiany rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych, by skorygować nadmierną zależność instytucji finansowych, inwestorów, kredytobiorców i organów publicznych od ratingów, oraz zaradzić brakowi konkurencji w sektorze agencji ratingowych. Ubolewa jednak nad faktem, że Komisja nie uwzględniła apelu Parlamentu(1), który wzywał do rozpoczęcia badania wpływu i wykonalności utworzenia europejskiej, niezależnej i publicznej agencji ratingowej.

V. STRATEGIA "EUROPA 2020"

KOMITET REGIONÓW

23. Jest przekonany, że w celu podążania ścieżką inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu UE musi wdrożyć strategię "Europa 2020" we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi.

24. W związku z tym proponuje ustanowienie we wszystkich państwach członkowskich UE paktów terytorialnych jako sposobu na zwiększanie poczucia odpowiedzialności politycznej za strategię "Europa 2020" na płaszczyźnie krajowej, regionalnej i lokalnej. Pakty terytorialne powinny wspierać przygotowywanie i wdrażanie krajowych programów reform, jak też siedmiu projektów przewodnich strategii "Europa 2020".

25. Postanawia publikować co roku, przed ukazaniem się rocznego sprawozdania gospodarczego Komisji, sprawozdanie monitorujące na temat poglądów władz lokalnych i regionalnych na wdrażanie strategii "Europa 2020".

A. Inteligentny rozwój

26. Podkreśla fakt, iż władze lokalne i regionalne są naturalnymi pierwszoplanowymi podmiotami wdrażającymi agendę cyfrową. Komitet pragnie odgrywać aktywną rolę w realizacji celów skuteczności działania nakreślonych w ramach analizy porównawczej. Oczekuje dalszych inicjatyw dotyczących e-administracji, e-zdrowia, dostępu do łączy szerokopasmowych, włączenia społecznego, zapewnienia łączności dla obszarów peryferyjnych i wiejskich, ochrony danych i cyfryzacji dzieł kultury.

27. Podkreśla wagę zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w budowanie innowacyjnej Unii i spójnej polityki przemysłowej w czasach globalizacji. Oczekuje przedstawienia konkretnych propozycji w najbliższej przyszłości.

28. Jest zaskoczony, że w inicjatywach strategicznych Komisji na 2011 r. nie uwzględniono wniosku ustawodawczego UE dotyczącego ósmego programu ramowego w zakresie finansowania badań po 2013 r. Komitet zobowiązuje się wnieść wkład w dokument programowy Komisji w ramach przygotowań do ósmego programu ramowego.

29. Podkreśla potrzebę skoordynowanych działań między wszystkimi szczeblami rządowymi, by pomóc MŚP w stworzeniu silniejszych powiązań między badaniami podstawowymi a badaniami stosowanymi. Z zadowoleniem przyjmuje środki na rzecz rozpoczęcia i wspierania inicjatyw w zakresie kreatywności i innowacji.

30. Podkreśla, że cele inicjatywy "Mobilna młodzież" mogą zostać zrealizowane wyłącznie we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz organizacjami i stowarzyszeniami młodzieżowymi.

31. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar przedstawienia przez Komisję nowej, ambitniejszej agendy dla szkolnictwa wyższego i wzywa do lepszego powiązania kształcenia i szkolenia zawodowego na wysokim poziomie ze szkolnictwem wyższym.

32. Uważa za niezbędne przedstawienie przez Komisję inicjatyw na rzecz nowych kompetencji oraz zajęcie się kwestią osób przerywających naukę szkolna oraz uznawania kształcenia pozaformalnego i nieformalnego. Oczekuje przeanalizowania planu "Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy" i zwraca uwagę na konieczność dostosowania umiejętności pracowników oraz treści programów nauczania w celu przewidywania zmian i odpowiadania na potrzeby pracodawców.

B. Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu

33. Pragnie aktywnie uczestniczyć w Europejskim programie walki z ubóstwem i zadbać o włączenie władz lokalnych i regionalnych, aby w nawiązaniu do roku tematycznego 2010 opracować zintegrowane i terytorialne podejście do zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego.

34. Z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie przez Komisję zamiaru opublikowania w 2011 r. białej księgi w sprawie emerytur, co umożliwiłoby pogłębienie współpracy między państwami członkowskimi. Nalega, by wszelkim propozycjom w tej dziedzinie towarzyszyła odpowiednia ocena skutków z punktu widzenia władz lokalnych i regionalnych, gdyż to właśnie one są głównymi pracodawcami w sektorze publicznym w Europie i zarządzają dodatkowymi programami emerytalno-rentowymi swoich pracowników.

35. Popiera zamiar Komisji, która w 2011 r. ma przedstawić nowy wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie czasu pracy, uwzględniający zarówno kwestię "opt-out", jak i czas dyżuru. Jako pracodawcom sektora publicznego, władzom lokalnym i regionalnym szczególnie potrzebna jest możliwość dokonania średniookresowej oceny wpływu przyszłego prawodawstwa unijnego na sposób zarządzania własnymi zasobami ludzkimi.

36. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza w 2011 r. przedstawić inicjatywę ustawodawczą w sprawie delegowania pracowników, zmieniającą dyrektywę 96/71/WE, by zapewnić rzeczywiste przestrzeganie praw pracowników delegowanych, równe traktowanie wszystkich pracowników w miejscu pracy we wszystkich przedsiębiorstwach oraz jasno określić obowiązki zarówno władz krajowych, regionalnych czy lokalnych, jak i przedsiębiorstw.

37. Wzywa do włączenia celów dotyczących zdrowia do strategii "Europa 2020", tak aby osiągnąć inteligentny i zrównoważony rozwój sprzyjający walce z wykluczeniem społecznym.

38. Uważa, że trzeba poczynić większe nakłady, aby pomóc samorządom terytorialnym w zmniejszaniu nierówności w dziedzinie zdrowia w Europie. Komitet opowiada się za przyjęciem "wskaźników lat zdrowego życia" lub podejścia doceniającego znaczenie zdrowego stylu życia.

39. Z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji Europejskiej dotyczący wzmocnienia ochrony konsumentów poprzez sprzyjanie grupowym pozwom (class actions) i zachęca do inicjatyw służących upowszechnieniu faktycznego przestrzegania zasad ochrony konsumentów.

C. Rozwój zrównoważony

40. Ma nadzieję, że projekt przewodni "Europa efektywnie korzystająca z zasobów", będąca częścią strategii "Europa 2020", doprowadzi do opracowania strategii sektorowych w kontekście długoterminowych i trwałych ram mających na celu oddzielenie wzrostu gospodarczego od zużycia zasobów i wpływu na środowisko oraz wzmocnienie konkurencyjności Europy poprzez promowanie ekoinnowacji.

41. Postanawia kontynuować wcześniejsze prace polityczne dotyczące lokalnego i regionalnego wymiaru strategii energetycznej UE na lata 2011-2020.

42. Ma zamiar wnieść wkład w przygotowania UE do Szczytu Ziemi ONZ Rio+20 poprzez wspieranie odnowionego zaangażowania politycznego.

43. Wzywa Komisję do włączenia różnorodności biologicznej do strategii sektorowych oraz zajęcia się kwestią niedostatecznego wykorzystania funduszy strukturalnych w tej dziedzinie. Komitet zobowiązuje się kontynuować działania w związku z 10. Konferencją Stron (COP 10) Konwencji o różnorodności biologicznej, szczególnie poprzez promowanie wdrażania decyzji COP 10 nt. "Planu działania dla samorządów terytorialnych, miast i innych władz lokalnych w zakresie bioróżnorodności (2011-2020)" w ramach nowej polityki i strategii UE w zakresie bioróżnorodności po 2010 r.

44. W pełni popiera ambicje UE, by zajmować jednolite stanowisko i odgrywać wiodącą rolę w międzynarodowych negocjacjach na temat zmiany klimatu i tym samym osiągnąć wiążące międzynarodowo i wymierne cele w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Popiera w tym kontekście Parlament Europejski, który w rezolucji z 25 listopada 2010 r. dotyczącej konferencji na temat zmiany klimatu w Cancún apeluje o to, by przyjąć cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 30 % do 2020 r. w stosunku do roku 1990, w trosce o przyszły zrównoważony wzrost gospodarczy Unii Europejskiej(2).

45. Wzywa, by lepiej ukierunkować budżet UE i wieloletnie ramy finansowe na wykorzystanie pełnego potencjału lokalnych i regionalnych działań w zakresie łagodzenia zmiany klimatu, jak również na zwiększenie wsparcia dla inwestycji średnio- i długoterminowych w lokalne i regionalne projekty w zakresie oszczędności energii oraz efektywności energetycznej, szczególnie w ramach Porozumienia Burmistrzów.

VI. UWOLNIĆ POTENCJAŁ WSPÓLNEGO RYNKU

KOMITET REGIONÓW

46. Z zadowoleniem przyjmuje akt o jednolitym rynku na rzecz społecznej gospodarki rynkowej, a szczególnie ożywienie obywatelskiego i społecznego wymiaru jednolitego rynku.

47. Odnotowuje potrzebę wprowadzenia horyzontalnej klauzuli społecznej gwarantującej, iż przepisy dotyczące jednolitego rynku uwzględniają wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wykluczenia społecznego oraz z wysokim poziomem kształcenia, szkolenia i ochrony zdrowia ludzkiego, a także w żaden sposób nie ograniczają korzystania z praw podstawowych uznanych w państwach członkowskich i traktatach UE.

48. Z zadowoleniem przyjmuje gotowość Komisji zarówno do wspierania ponadnarodowej działalności przedsiębiorstw poprzez zlikwidowanie przeszkód administracyjnych i podatkowych oraz zapewnienie wzajemnego uznawania elektronicznej identyfikacji i elektronicznego uwierzytelniania w całej Unii, jak też poprawienia dostępu do towarów i usług internetowych.

49. Wyczekuje uaktualnienia przepisów dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym i pomocy państwa, co m.in. poszerzyłoby zakres zwolnienia z obowiązku zawiadomienia o udzieleniu pomocy państwa w dziedzinie usług świadczonych w ogólnym interesie społecznym. Ma nadzieję, że uaktualniony system spełni wymogi dotyczące autonomii lokalnej i przestrzegania zasady pomocniczości zapisane w protokole nr 26 do TFUE i wzywa Komisję do zapewnienia spójności między tą aktualizacją a zapowiedzianym komunikatem w sprawie jakościowych ram usług świadczonych w interesie ogólnym oraz do ewentualnego przyspieszenia jego publikacji na 2011 r.

50. W tym kontekście wzywa Komisję do opracowania ambitnego programu europejskiego budownictwa socjalnego, który wzmocniłby rolę tego budownictwa w polityce włączenia społecznego w ramach kolejnej generacji funduszy strukturalnych, a także do potwierdzenia, że funkcje budownictwa socjalnego w zakresie usług publicznych mają być określane na szczeblu państw członkowskich.

51. Będzie aktywnie uczestniczyć w debacie zapoczątkowanej białą księgą na temat przyszłości transportu. Komitet popiera zmiany czyniące sektor ten bardziej ekologicznym, z zadowoleniem przyjmuje przegląd wytycznych dotyczących TEN-T i postuluje, by w perspektywach finansowych po 2013 r. przewidziano na ten cel wystarczający budżet.

52. Zwraca uwagę na swe zaangażowanie w poprawę mobilności w miastach Europy i apeluje, by dzięki zapewnieniu wsparcia finansowego UE umożliwić realizację planu działania na rzecz mobilności w miastach.

VII. ROLNICTWO I RYBOŁÓWSTWO

KOMITET REGIONÓW

53. Domaga się wspólnej polityki rolnej (WPR), przekształconej zgodnie z jasnymi kryteriami oraz z uwzględnieniem długoterminowej perspektywy i posiadającej niezbędne środki finansowe.

54. Postuluje nadanie polityce rozwoju obszarów wiejskich większej rangi w budżecie i powiązanie jej z polityką spójności, aby zapewnić spójność działań o tym samym charakterze podejmowanych na tym samym obszarze i wyjść naprzeciw celom spójności.

55. Uważa, że WPR po 2013 r. powinna w bardziej zrównoważonym stopniu wspierać zatrudnienie i utrzymanie działalności rolniczej na obszarach w trudnej sytuacji. Przekształcona polityka rolna powinna zerwać z niesprawiedliwym traktowaniem w zakresie wspierania poszczególnych rodzajów produkcji i różnych obszarów. Komitet zaleca więc odejście od dawnych wartości referencyjnych, jednak sprzeciwia się wszelkim próbom radykalnych zmian polegających na zniesieniu wsparcia dla dochodów i usunięciu większości środków interwencyjnych na rynkach.

56. Uważa, że regiony nie mogą się już zadowalać się statusem podmiotu współfinansującego, nie uczestnicząc w decydowaniu o kierunkach i zasadach wdrażania i zarządzania.

57. Popiera chęć Komisji wprowadzenia nowej wspólnej polityki rybołówstwa jako nieodłącznej części zintegrowanej polityki morskiej, która zagwarantuje zarówno trwałość zasobów rybnych, jak i środki utrzymania dla przybrzeżnych społeczności w Europie. Z zadowoleniem przyjmuje poparcie wyrażone dla propozycji Komitetu, by połączyć w jeden instrument wszystkie zasoby przeznaczone na rybołówstwo, akwakulturę i zintegrowaną politykę morską.

VIII. REALIZOWANIE PROGRAMU DZIAŁAŃ NA RZECZ OBYWATELI: WOLNOŚĆ, BEZPIECZEŃSTWO, SPRAWIEDLIWOŚĆ

KOMITET REGIONÓW

58. Jest zdania, że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę we wdrażaniu planu działania dotyczącego programu sztokholmskiego i apeluje, by prawa podstawowe stanowiły zasadę przewodnią dla wszystkich działań i przepisów w tym obszarze.

59. Zobowiązuje się współpracować z pozostałymi instytucjami i agencjami UE, państwami członkowskimi oraz władzami lokalnymi i regionalnymi, by nadać praktyczne znaczenie obywatelstwu UE i kształtować silniejsze poczucie europejskiej tożsamości, nie tylko poprzez bogatą różnorodność kulturową i językową Europy, regionalne dziedzictwo kulturowe i tradycje, ale także poprzez aktywniejsze i pełniejsze demokratyczne uczestnictwo obywateli Unii w życiu regionów i obszarów, z którymi są związani.

60. Mocno wierzy, że UE powinna być otwarta na świat i dlatego wspiera wysiłki zmierzające do dalszego rozwijania kompleksowej polityki imigracyjnej i azylowej dla Europy w oparciu o poszanowanie podstawowych praw i swobód. Jednocześnie należy poszukiwać rozwiązań dla problemu nielegalnej imigracji oraz kłaść nacisk na solidarność. Komitet podkreśla zasadniczą rolę władz lokalnych i regionalnych w zarządzaniu przepływami migracyjnymi i zapewnianiu integracji imigrantów.

61. Popiera dalszy rozwój solidnych ram prawa karnego i cywilnego na płaszczyźnie materialnej i proceduralnej.

IX. EUROPA NA ŚWIECIE

KOMITET REGIONÓW

62. Odnotowuje istotny wkład europejskiej polityki sąsiedztwa w stabilność polityczną i rozwój gospodarczy w krajach partnerskich oraz wyraża gotowość wzmocnienia jej wymiaru lokalnego i regionalnego, szczególnie w kontekście przeglądu polityki zaplanowanego na 2011 r. Przypomina o potrzebie intensyfikacji współpracy transgranicznej, międzyregionalnej i terytorialnej oraz o znaczeniu rozwoju instytucjonalnego na szczeblu lokalnym i regionalnym w krajach partnerskich.

63. Wierzy, że powodzenie Unii dla Śródziemnomorza zależy w dużym stopniu od zaangażowania regionów i miast oraz jest zdania, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Samorządów Lokalnych i Regionalnych (ARLEM) powinno odgrywać wyraźniejszą rolę w propagowaniu wymiany sprawdzonych rozwiązań i w większym stopniu przyczyniać się do uruchamiania nowych projektów współpracy.

64. Przypomina o swoim poparciu dla rozbudowania wymiaru terytorialnego, lokalnego i regionalnego Partnerstwa Wschodniego i w związku z tym zapowiada zorganizowanie w pierwszej połowie 2011 r. konferencji władz lokalnych i regionalnych krajów Partnerstwa Wschodniego i UE.

65. W dalszym ciągu obserwuje proces rozszerzenia UE i koncentruje się na sytuacji władz lokalnych i regionalnych w krajach kandydujących i potencjalnie kandydujących. Poszczególne grupy robocze i wspólne komitety konsultacyjne będą kontynuować prace w tej dziedzinie. Można by rozważyć utworzenie wspólnych komitetów konsultacyjnych z Czarnogórą, Albania lub Serbią po przyznaniu tym krajom statusu państwa kandydującego.

66. Przypomina o swoim poparciu dla milenijnych celów rozwoju. Pragnie, by przegląd europejskiej polityki rozwoju i konsensus europejski wpisały się w ramy określone już w komunikacie: "Władze lokalne: podmioty rozwoju". W dokumencie tym wskazano na miejsce, rolę i wartość dodaną, jaką władze lokalne wnoszą w te dziedziny polityki. Aby propagować wymianę i umożliwić władzom lokalnym i regionalnym wyrażenie stanowiska w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju, KR wraz z Komisją Europejską zorganizuje drugą edycję konferencji poświęconych zdecentralizowanej współpracy i uruchomi portal poświęcony zdecentralizowanej współpracy na rzecz rozwoju.

Bruksela, 2 grudnia 2010 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

______

(1) Zob. punkt 60 rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2010 r. w sprawie kryzysu finansowego, gospodarczego i społecznego: zalecenia dotyczące działań i inicjatyw do podjęcia (sprawozdanie śródokresowe).

(2) Zob. pkt. 16 rezolucji P7_TA-PROV(2010)0442.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024