Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji

(2011/C 366/27)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2011 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej Fundacją), z siedzibą w Dublinie, została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Zadaniem Fundacji jest przyczynianie się do określenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat(2).
2.
Budżet Fundacji na 2010 r. wyniósł 20,8 mln euro w porównaniu z 20,2 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Fundację pracowników wyniosła na koniec roku 101 w porównaniu z 94 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Fundacji, obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2010 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).

Zadania dyrektora

5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Fundacji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania Trybunału

6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Fundacji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych

sporządzonych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.

9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby mogły stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Fundacji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Fundacji na dzień 31 grudnia 2010 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2010 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 września 2011 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu zawiera rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Fundacji.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 30 czerwca 2011 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 4 lipca 2011 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego znajduje się na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub www.eurofound.europa.eu.

ZAŁĄCZNIK 

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)

Kompetencje i działania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 151 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie, świadome podstawowych praw socjalnych wyrażonych w Europejskiej karcie społecznej, podpisanej w Turynie dnia 18 października 1961 roku oraz we Wspólnotowej karcie socjalnych praw podstawowych pracowników z 1989 roku, mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu.
Kompetencje Fundacji

(rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1111/2005)

Cele

Celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewnienia lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. W szczególności zajmuje się ona:

- warunkami pracy,

- organizacją pracy, a w szczególności problemem urządzenia miejsca pracy,

- problemami specyficznymi dla pewnych kategorii pracowników,

- długofalowymi aspektami poprawy środowiska,

- rozłożeniem działań ludzkich w czasie i przestrzeni.

Zadania

- Wspieranie wymiany informacji i doświadczeń w tych obszarach,

- ułatwianie kontaktów między uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi, organami administracji i organizacjami gospodarczymi i społecznymi,

- prowadzenie lub zlecanie wykonywania badań oraz zapewnianie wsparcia dla projektów pilotażowych,

- jak najbliższa współpraca z istniejącymi specjalistycznymi organami w państwach członkowskich i na poziomie międzynarodowym.

Zarządzanie 1 - Rada Zarządzająca

- Z każdego państwa członkowskiego:

- jeden przedstawiciel rządu,

- jeden przedstawiciel organizacji pracodawców, jeden przedstawiciel organizacji pracowników,

- trzech przedstawicieli Komisji.

2 - Biuro Rady Zarządzającej

- Składa się z 11 członków; po trzech przedstawicieli obu partnerów społecznych i rządów, dwóch przedstawicieli Komisji,

- monitoruje realizację decyzji Rady Zarządzającej i podejmuje działania w celu zapewnienia właściwego zarządzania w okresach między posiedzeniami Rady.

3 - Dyrektor jest mianowany przez Komisję spośród kandydatów przedstawionych przez Radę Zarządzającą. Dyrektor wykonuje decyzje Rady Zarządzającej i Biura Rady Zarządzającej oraz kieruje Fundacją.

4 - Komitet ekspertów składają się z maksymalnie trzech członków z Komisji, rządów i organizacji partnerów społecznych; ich zadaniem jest doradzanie w zakresie realizacji dużych projektów oraz ocena wyników.

5 - Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

6 - Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Fundacji w 2010 r. (2009) Budżet

20,9 mln euro (20,2 mln euro)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2010 r.

101 stanowisk w planie zatrudnienia, w tym 91 (81) obsadzonych na dzień 31 grudnia 2010 r.

Inni pracownicy:

Oddelegowani eksperci narodowi: 0 (0)

Pracownicy kontraktowi: 10 (13)

Pracownicy ogółem: 101 (94)

Przydział stanowisk:

zadania operacyjne: 66 (62)

zadania administracyjne: 31 (28)

mieszane: 4 (4)

Produkty i usługi Monitorowanie i badania

Sieć europejskich obserwatoriów (NEO)

- Europejskie Obserwatorium Stosunków Przemysłowych (EIRO): 357 dodanych aktualizacji informacji, pięć badań reprezentatywności, roczne aktualizacje informacji o wynagrodzeniach, czasie pracy i sporach zbiorowych, roczny przegląd stosunków przemysłowych, 6 analiz porównawczych,

- Europejskie Obserwatorium Warunków Pracy (EWCO): 107 dodanych aktualizacji informacji, 6 analiz porównawczych na temat promocji zawodowej pracowników migrujących i samozatrudniających się,

- Europejskie Obserwatorium Restrukturyzacji (ERM): 1 258 dodanych opracowań na temat restrukturyzacji, cztery analizy porównawcze.

Badania ankietowe

- Drugie Europejskie Badanie Jakości Życia (EQLS); wtórne analizy dotyczące życia rodzinnego i pracy,

- trzecie Europejskie Badanie Jakości Życia (EQLS); przygotowanie badań terenowych,

- piąte Europejskie Badanie Warunków Pracy: ukończono badania terenowe, w trakcie których przeprowadzono 44 000 wywiadów w 34 krajach; publikacja pierwszych wniosków (streszczenie),

- Europejskie Badanie Przedsiębiorstw: opublikowano sprawozdanie przeglądowe, wtórna analiza poświecona elastycznemu trybowi pracy oraz pracy w niepełnym wymiarze godzin.

Zatrudnienie i konkurencyjność

- Fundusze inwestycyjne i restrukturyzacja,

- wpływ globalizacji na wybrane dziedziny: usługi finansowe,

- nowo powstające formy przedsiębiorczości,

- programy pracy krótkoterminowej (sprawozdanie zatytułowane "Extending flexi-curity - The potential of short-time working schemes" *Rozwijanie modelu bezpiecznego i elastycznego rynku pracy (flexicurity) - potencjał pracy krótkoterminowej).

Stosunki przemysłowe i jakość miejsc pracy

- Klauzule uchylające w odniesieniu do wynagrodzeń,

- bezpieczny i elastyczny rynek pracy (flexicurity) w dobie kryzysu,

- stosunki przemysłowe w sektorze handlowym,

- zaangażowanie pracowników w działalność przedsiębiorstw w ramach statutu spółki europejskiej,

- od krajowych do branżowych stosunków przemysłowych,

- dialog społeczny oraz recesja w sektorze motoryzacyjnym.

Spójność społeczna i jakość życia

- Środki ukierunkowane na włączenie społeczne osób starszych,

- pomoc dla opiekunów dzieci,

- strategie międzykulturowe oraz stosunki międzygrupowe,

- tendencje obserwowane w jakości życia w Europie w latach 2003-2009,

- sytuacja w zakresie zadłużenia gospodarstw domowych.

Komunikacja oraz wymiana pomysłów i doświadczeń

85 511 rozpowszechnionych publikacji drukowanych, 679 nowych publikacji elektronicznych i drukowanych, 873 kontakty i spotkania informacyjne z decydentami na szczeblu europejskim, 1,8 mln sesji użytkowników, działania medialne pozwoliły na dotarcie do 130 mln obywateli europejskich, 252 zapytania od dziennikarzy.

- Konferencje: "Working longer through better working conditions; new modes of work and career organisation" (Wydłużenie aktywności zawodowej poprzez poprawę warunków pracy - nowe formy zatrudnienia i ścieżki kariery).

- Seria seminariów zorganizowanych przez Fundację - "Skills development in Europe: challenges and actions" (Rozwój kompetencji w państwach europejskich: wyzwania i działania).

- 17 wystaw i 25 wizyt w Fundacji.

Źródło: Informacje przekazane przez Fundację.

ODPOWIEDZI FUNDACJI

1.
Fundacja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi zwolnione z VAT

Darowizny dla ofiar powodzi zostały zwolnione z VAT - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.366.150

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Fundacji.
Data aktu: 06/09/2011
Data ogłoszenia: 15/12/2011