Długookresowa opieka nad osobami w podeszłym wieku.

Długookresowa opieka nad osobami w podeszłym wieku

P7_TA(2010)0313

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie opieki długoterminowej nad osobami starszymi

(2011/C 308 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2011 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając europejską Kartę praw podstawowych,

– uwzględniając proponowaną dyrektywę w sprawie równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (COM(2008)0426),

– uwzględniając pytanie z dnia 30 czerwca 2010 r. do Komisji w sprawie opieki długoterminowej nad osobami starszymi (O-0102/2010 - B7-0457/2010),

– uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,

1. wzywa państwa członkowskie do przeanalizowania zmian demograficznych, które nastąpiły w ostatnich latach, a szczególnie zjawiska starzenia się społeczeństwa, które doprowadziło do większego obciążenia budżetu oraz dużego zapotrzebowania na lepszą infrastrukturę opieki zdrowotnej i socjalnej; zachęca państwa członkowskie do walki z wykluczeniem społecznym osób starszych i wszelkimi formami dyskryminacji ze względu na wiek;

2. przypomina państwom członkowskim, że zapewnienie dostępu do odpowiednich usług zdrowotnych i opieki stanowi podstawową zasadę europejskiego modelu solidarności;

3. wskazując na duże znaczenie zarówno jakości, jak i ciągłości opieki, wzywa państwa członkowskie do ulepszania, wspierania i promowania środków w zakresie szkoleń specjalistycznych, edukacji i reintegracji dla wszystkich osób sprawujących długotrwałą opiekę nad osobami starszymi, w tym nieformalnych opiekunów i osób, które muszą posiadać kwalifikacje zawodowe; jest zdania, że tego typu szkolenia mogą również sprzyjać poprawie statusu tej ważnej pracy; apeluje do państw członkowskich, by zajęły się problemem niskich wynagrodzeń za pracę opiekuna, niedoboru personelu, a także braku lub niedostosowania szkoleń, gdyż wszystko to ma wpływ na zapewnianie opieki; dostrzega istotny wkład społeczeństwa obywatelskiego oraz organizacji kościelnych i charytatywnych w zapewnianie opieki;

4. zwraca uwagę, jak ważny jest dalszy rozwój programu "e-zdrowie", służący poprawie wydajności i skuteczności usług opieki, a także wsparciu opiekunów nieformalnych i samych osób starszych;

5. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wzięcia pod uwagę potrzeb nieformalnych opiekunów, którzy w znacznej mierze sprawują opiekę nad osobami starszymi, oraz do podjęcia konkretnych działań w celu wsparcia i zachowania tych zasobów poprzez szkolenia, zapewnienie wypoczynku oraz środki służące pogodzeniu życia zawodowego z rodzinnym;

6. uważa, że we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić środki gwarantujące ochronę praw podstawowych osób będących pod długoterminową opieką, w związku z czym domaga się, by państwa członkowskie poświęcały więcej niż dotychczas uwagi egzekwowaniu kryteriów jakości świadczonych usług oraz zgodności z tymi kryteriami;

7. wzywa państwa członkowskie do udzielania osobom starszym wszelkiego niezbędnego wsparcia, dzięki któremu będą one mogły samodzielnie funkcjonować we własnych domach, oraz do zapewniania im wsparcia w formie, która pozwoli im lepiej odnaleźć się w tej sytuacji, pamiętając, że jest to najlepsza alternatywa dla zinstytucjonalizowanej opieki;

8. wzywa państwa członkowskie, by w ramach ustawodawstwa krajowego uregulowały wymogi kwalifikacyjne dla pracowników sektora socjalnego opiekujących się osobami starszymi oraz by stworzyły i wdrożyły systemy szkoleń służące podniesieniu poziomu wykształcenia osób zatrudnionych w systemie opieki nad osobami starszymi, a tym samym poprawie jakości świadczonych usług;

9. wyraża ubolewanie, że w wielu państwach członkowskich w ubiegłych latach ograniczono finansowanie i świadczenie specjalistycznych medycznych usług geriatrycznych oraz nie zapewniono w wystarczającym stopniu szkoleń dla innych specjalistów zajmujących się osobami starszymi; stwierdza, że w wielu przypadkach doprowadziło to do obniżenia jakości opieki zapewnianej osobom starszym, co niekiedy oznacza nieuczciwą dyskryminację wobec nich; wzywa państwa członkowskie do monitorowania tej sytuacji, a w razie konieczności do zwiększenia środków w tym zakresie;

10. wzywa państwa członkowskie, aby w sposób priorytetowy potraktowały wspieranie tworzenia ośrodków świadczących usługi opieki paliatywnej w domach;

11. zwraca się do Komisji o zgromadzenie danych i opracowanie wykazu infrastruktury w zakresie opieki instytucjonalnej, wspólnotowej i domowej nad osobami starszymi w każdym państwie członkowskim;

12. domaga się przyjęcia minimalnych standardów we wszystkich umowach w sektorze opieki, dotyczących między innymi minimalnych wynagrodzeń;

13. wzywa Komisję do przeprowadzenia dalszych badań w celu ustalenia liczby przypadków śmierci wśród osób starszych znajdujących się pod długotrwałą opieką, których przyczyną było niedożywienie lub odwodnienie;

14. wzywa państwa członkowskie do prowadzenia polityki informacyjnej i prewencyjnej koncentrującej się na osobach starszych, skupiając się w szczególności na wyborze diety i zapobieganiu odwodnieniu;

15. zaznacza, że unijna polityka dotycząca osób starszych opiera się na zasadzie "społeczeństwa dla wszystkich", co wymaga, by państwa członkowskie zapewniły osobom w różnym wieku pełnię możliwości aktywnego udziału w życiu społecznym, bez względu na wiek;

16. opowiada się za wprowadzeniem programów w zakresie usług pomocy socjalnej i opieki zdrowotnej nad osobami starszymi w domach, a w państwach, w których takie rozwiązania są już stosowane, za kontynuowaniem realizacji tych programów, które powinny być administrowane przez władze gminne i lokalne przy zachowaniu właściwego podziału kompetencji;

17. wzywa Komisję do sporządzenia zielonej księgi w sprawie nadużyć wobec osób starszych oraz w sprawie ochrony osób starszych w społeczeństwie i wszystkich ośrodkach opieki, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności pacjentów i szczegółów najlepszych praktyk stosowanych w 27 państwach członkowskich;

18. wzywa Komisję do opracowania analizy, która będzie zawierała jaśniejszy obraz rosnących wymogów w zakresie opieki nad osobami starszymi oraz szacunkowe dane dotyczące prognozowanych usług specjalistycznych w okresie do roku 2020;

19. wzywa do wymiany informacji, strategii politycznych i najlepszych praktyk między państwami członkowskimi, przy wykorzystaniu otwartej metody koordynacji, dotyczących długotrwałej opieki nad osobami starszymi, a w szczególności środków i minimalnych standardów zawodowych w celu:

a) zmniejszenia nierówności w usługach zdrowotnych oraz zapewnienia ochrony osób starszych w społeczeństwie i ośrodkach opieki,

b) przeciwdziałania nadużyciom wobec osób starszych,

c) przyjęcia strategii w zakresie zasobów ludzkich mającej zaradzić brakom kadrowym,

d) wspierania powszechnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w dążeniu do zapewnienia (opieki w rodzinach oraz) niezależności osób starszych;

20. wzywa Komisję, by dołożyła wszelkich starań w celu zapewnienia wszystkim obywatelom europejskim odpowiednich standardów opieki zdrowotnej, bez względu na ich sytuację materialną;

21. mając na uwadze, że powszechne jest zjawisko starzenia się europejskiego społeczeństwa, wzywa państwa członkowskie i Komisję do prowadzenia wszelkich form współpracy w celu opracowania trwałych systemów finansowania usług długoterminowej opieki, aby zapewnić istnienie trwałego systemu finansowania usług opieki nad osobami starszymi w przyszłości oraz dostępność niezbędnych usług;

22. zachęca do wymiany najlepszych praktyk w poszukiwaniu najskuteczniejszych sposobów pogłębiania stosunków międzypokoleniowych, tak by zwiększyć zaangażowanie członków rodzin w organizację długoterminowej opieki, co przyniesie szereg korzyści i pozwoli skuteczniej zaspokoić indywidualne potrzeby osób korzystających z opieki;

23. nawołuje do opracowania zintegrowanej strategii na rzecz aktywnego starzenia się, której celem byłoby włączenie osób starszych do udziału w życiu społecznym i kulturalnym;

24. wzywa do podjęcia środków w odpowiedzi na znaczny wzrost liczby osób starszych, aby zapewnić im równy dostęp do usług opieki społecznej;

25. wzywa państwa członkowskie do zmniejszenia obciążeń dla osób, które opiekują się osobami starszymi lub niepełnosprawnymi, oraz do stworzenia zintegrowanych systemów opieki, tak aby umożliwić opiekunom podjęcie zatrudnienia;

26. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024