z dnia 22 czerwca 2009 r. ustanawiający jego regulamin
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 45/02)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2010 r.)
WSPÓLNY ORGAN NADZORCZY,
uwzględniając decyzję Rady ustanawiającą Europejski Urząd Policji (EUROPOL) z dnia (zwaną dalej "decyzją o Europolu")(1), a w szczególności jej art. 34 ust. 7,
mając na uwadze fakt, że wspólny organ nadzorczy przyjmuje regulamin, stanowiąc większością dwóch trzecich głosów swoich członków,
PRZYJMUJE NINIEJSZY REGULAMIN:
ZADANIA I UPRAWNIENIA WSPÓLNEGO ORGANU NADZORCZEGO EUROPOLU
Zadania
a) rozpatrywanie kwestii dotyczących:
– wdrażania decyzji Europolu i jej interpretacji w związku z działalnością Europolu w zakresie przetwarzania i wykorzystywanie danych osobowych (art. 34 ust. 3 decyzji o Europolu),
– kontroli prowadzonych niezależnie przez krajowe organy nadzorcze państw członkowskich (art. 34 ust. 3 decyzji o Europolu),
– korzystania z prawa dostępu do danych (art. 34 ust. 3 decyzji o Europolu),
– sporządzania zharmonizowanych propozycji wspólnych rozwiązań istniejących problemów (art. 34 ust. 3 decyzji o Europolu);
b) rozpatrywanie poleceń utworzenia pliku roboczego do celów analizy (art. 16 ust. 2 decyzji o Europolu) oraz decyzji o dalszym prowadzeniu pliku (art. 16 ust. 3 decyzji o Europolu);
c) rozpatrywanie przepisów dotyczących mechanizmów kontroli pobierania danych we wszelkich zautomatyzowanych plikach wykorzystywanych do przetwarzania danych osobowych (art. 18 decyzji o Europolu);
d) rozpatrywanie na wniosek osób fizycznych zgodności z przepisami i prawidłowości ewentualnego zbierania, przechowywania, przetwarzania i wykorzystywania danych osobowych przez Europol (art. 30 ust. 7 decyzji o Europolu);
e) doradztwo w zakresie:
– ustanowienia nowego systemu przetwarzania danych osobowych (art. 10 ust. 2 decyzji o Europolu),
– przyjmowania środków niezbędnych do właściwego stosowania art. 25 decyzji o Europolu (art. 25 ust. 7 decyzji o Europolu),
– określania warunków związanych z przetwarzaniem danych do celów, o których mowa w art. 10 ust. 4 decyzji o Europolu (art. 10 ust. 4 decyzji o Europolu),
– określania sposobu działania funkcji indeksu, w tym warunków dostępu do funkcji indeksu, o których mowa w art. 15 ust. 4 decyzji o Europolu (art. 15 ust. 4 decyzji o Europolu),
– przyjmowania przepisów wykonawczych dotyczących plików roboczych do celów analizy, o których mowa w art. 14 ust. 1 decyzji o Europolu (art. 14 ust. 1 decyzji o Europolu),
– przyjmowania przepisów wykonawczych dotyczących stosunków Europolu z podmiotami, o których mowa w art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 decyzji o Europolu (art. 26 ust. 1 lit. b) decyzji o Europolu),
– przyjmowania przepisów dotyczących treści i procedury zawierania protokołów ustaleń, o których mowa w art. 25 ust. 3 lit. c) ppkt (ii) (art. 26 ust. 2 decyzji o Europolu),
– zawierania porozumień lub dokonywania uzgodnień roboczych z instytucjami, organami, biurami i agencjami unijnymi lub wspólnotowymi, o których mowa w art. 22 ust. 1 decyzji o Europolu w zakresie, w jakim dotyczy to wymiany danych osobowych (art. 22 ust. 2 decyzji o Europolu),
– zawierania porozumień, o których mowa w art. 23 ust. 2 decyzji o Europolu w zakresie, w jakim dotyczy to wymiany danych osobowych (art. 23 ust. 2 decyzji o Europolu),
– zawierania protokołu ustaleń, o którym mowa w art. 25 ust. 3 lit. c) ppkt (ii) decyzji o Europolu (art. 25 ust. 3 lit. c) ppkt (ii) decyzji o Europolu);
f) regularnego sporządzania sprawozdań z działalności (art. 34 ust. 6 decyzji o Europolu);
g) nawiązywania współpracy z innymi organami nadzorczymi w celu wypełniania swoich zadań oraz w celu zwiększenia spójności stosowania przepisów i procedur dotyczących przetwarzania danych (art. 34 ust. 5 decyzji o Europolu);
Uprawnienia
Komitety
REGULAMIN WSPÓLNEGO ORGANU NADZORCZEGO
Członkostwo
Jeśli powstaje konflikt interesów, zainteresowana osoba zgłasza taki konflikt i wycofuje się z brania udziału w dyskusji i podejmowaniu decyzji w danej kwestii. Może, jeśli jest to niezbędne, zostać wykluczona większością głosów oddanych w tajnym głosowaniu przez delegacje uczestniczące w posiedzeniu. Zainteresowana osoba zostaje wysłuchana przed każdym wykluczeniem, ale nie bierze udziału w podejmowaniu decyzji. Jeśli dana osoba wycofuje się lub zostaje wykluczona, może być zastąpiona przez swojego zastępcę.
Przewodniczący
Metody pracy
Publiczny dostęp do dokumentów
a) chronić bezpieczeństwo i porządek publiczny w państwach członkowskich lub by zapobiegać przestępstwom;
b) chronić prawa i wolności stron trzecich;
c) umożliwić Europolowi właściwe wykonywanie zadań;
d) umożliwić wspólnemu organowi nadzorczemu właściwe wykonywanie zadań;
w przypadku powyższych ustaleń nie może przeważać interes wnioskodawców.
kopia do 20 stron A4 i bezpośredni dostęp do kopii w formie elektronicznej są bezpłatne.
Kontrole na miejscu i eksperci
Procedura w przypadku naruszenia
Jeśli wspólny organ nadzorczy stwierdzi naruszenie przepisów decyzji o Europolu w odniesieniu do przechowywania, przetwarzania i wykorzystywania danych osobowych informuje o tym dyrektora Europolu z wezwaniem do udzielenia pisemnej odpowiedzi w określonym terminie. Jeśli wspólny organ nadzorczy uzna odpowiedź za niewystarczającą lub nieprzedstawioną w terminie lub jeśli powstaną inne trudności, przekazuje on tę sprawę w formie pisemnej zarządowi (art. 34 ust. 4 decyzji o Europolu). Niedostosowanie się do decyzji końcowej komitetu odwoławczego uznaje się za naruszenie decyzji o Europolu.
Protokoły
Protokoły muszą być sporządzane po zakończeniu każdego posiedzenia wspólnego organu nadzorczego. Projekty protokołów przygotowuje sekretariat pod kierownictwem przewodniczącego i przedkłada je wspólnemu organowi nadzorczemu do zatwierdzenia na następnym posiedzeniu. Każdy członek ma prawo do zgłaszania zmian do projektów protokołów, tak aby uwzględniały uwagi poczynione przez niego podczas posiedzenia.
Sprawozdanie z działalności
REGULAMIN KOMITETU ODWOŁAWCZEGO
Zadania komitetu odwoławczego
Członkostwo
doświadczenie w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz spraw dotyczących ochrony danych.
Niezależność i bezstronność
Przewodniczący
Reprezentacja
Wnioskodawcę może wspierać lub reprezentować prawnik lub inny doradca. Prawnik lub doradca może zostać wyłączony z postępowania przez komitet w przypadkach poważnych uchybień. Jeśli prawnik lub doradca zostanie wyłączony, przewodniczący wyznacza termin umożliwiający danej stronie wyznaczenie innego prawnika lub doradcy. Postępowanie zostaje zawieszone do momentu wygaśnięcia tego terminu. Prawnik lub doradca przedstawia odpowiednie upoważnienie od wnioskodawcy na wniosek komitetu.
Języki
Wszczęcie postępowania
Uwagi wstępne
Informacje dodatkowe
Dostęp do akt postępowania
– umożliwić Europolowi właściwe wykonywanie zadań,
– chronić bezpieczeństwo i porządek publiczny w państwach członkowskich lub by zapobiegać przestępstwom,
– zagwarantować, że żadne krajowe śledztwo lub dochodzenie nie zostanie zagrożone,
– chronić prawa i wolności stron trzecich;
uwzględnia się interesy zainteresowanej osoby.
Wysłuchanie stron
Wysłuchanie świadków i ekspertów
Uwagi końcowe
Przed pojęciem decyzji końcowej, komitet zwraca się do wszystkich stron o przedstawienie uwag końcowych.
Protokoły
Decyzje i poufność
Powiadomienia
Przekazywanie powiadomień i innych wiadomości stronom, świadkom i ekspertom odbywa się w sposób zapewniający ich rzetelne poinformowanie i umożliwiający weryfikację informacji, jeśli jest to konieczne.
Koszty
Postępowanie sądowe
W przypadkach nieprzewidzianych w niniejszych przepisach komitet prowadzi postępowanie zgodnie z ogólnymi zasadami prawa wspólnotowego, o których mowa w art. 6 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej.
PRZEPISY KOŃCOWE
Sekretariat
Poufność
W przypadku zawieszenia, miejsce zawieszonego członka zajmuje jego zastępca. O zawieszeniu powiadamia się krajowy organ nadzorczy odpowiedzialny za powołanie członka, który został zawieszony.
Budżet i koszty
Zmiana regulaminu
Zmiany do niniejszych przepisów zatwierdza wspólny organ nadzorczy większością dwóch trzecich głosów swoich członków i przedkłada je do zatwierdzenia Radzie, która stanowi większością kwalifikowaną (art. 34 ust. 7 decyzji o Europolu).
Ocena
Oceny niniejszego regulaminu dokonuje wspólny organ nadzorczy po upływie od jednego do trzech lat od jego wejścia w życie.
Wejście w życie regulaminu
Niniejszy regulamin wchodzi w życie następnego dnia po jego zatwierdzeniu przez Radę zgodnie z art. 34 ust. 7 decyzji o Europolu.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2009 r.
| W imieniu wspólnego organu nadzorczego | |
| David SMITH | |
| Przewodniczący |
The Member States agreed that membership of the Joint Supervisory Body (of a member or an alternate) in particular may not cease before the end of the term of office on grounds connected with the exercise of a function in the Appeals Committee.
______
(1) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.45.2 |
| Rodzaj: | Akt |
| Tytuł: | Ustanowienie regulaminu Wspólnego Organu Nadzorczego Europolu. |
| Data aktu: | 22/06/2009 |
| Data ogłoszenia: | 23/02/2010 |
| Data wejścia w życie: | 23/06/2009 |








