Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji

(2010/C 338/05)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)

WPROWADZENIE

1. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Kolonii, została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r.(1). Zadaniem Agencji jest utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego, opracowywanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz warunków technicznych certyfikacji i certyfikacja produktów lotniczych(2).

2. Budżet Agencji na 2009 r. wyniósł 122 mln euro w porównaniu ze 102 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 509 w porównaniu z 440 w roku poprzednim.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6).
Zadania dyrektora
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem przez księgowego Agencji ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

13. Planowanie i szacowanie kosztów w programie prac Agencji na 2009 r. opierały się na ośmiu głównych rodzajach działań. Struktura budżetu operacyjnego Agencji (tytuł III) pozostała jednak powiązana z nakładami. Wprowadzono korekty budżetowe bez aktualizacji programu prac, nawet w sytuacjach, gdy miały one znaczny wpływ na przydział zasobów ludzkich i finansowych. Wprowadzenie zadaniowej struktury budżetu operacyjnego pozwoliłoby wyraźnie powiązać program prac z prognozami finansowymi i umożliwiłoby poprawę monitorowania wyników oraz związanej z tym sprawozdawczości.

14. Zobowiązania w wysokości 8,9 mln euro (65 %) z tytułu III - Działania operacyjne (łączny budżet 13,6 mln euro) zostały przeniesione na rok 2010. Sytuacja ta stanowi naruszenie zasady jednoroczności i świadczy o konieczności dalszej poprawy w planowaniu i monitorowaniu budżetu.

15. Agencja zarządza działaniami certyfikacyjnymi, które są zlecane krajowym władzom lotniczym. Powiązane rozliczenia międzyokresowe bierne na koniec roku zostały oszacowane według ogólnego odsetka realizacji, nieuzasadnionego danymi historycznymi. Podczas sporządzania sprawozdania finansowego za 2010 r. Agencja powinna zastosować metodę "etapu realizacji" do szacowania takich rozliczeń międzyokresowych biernych.

INNE KWESTIE

16. Jeśli chodzi o procedury naboru pracowników, przedstawiono niedostateczne dowody i dokumenty w zakresie decyzji komisji rekrutacyjnych, jako że nie zostały określone z wyprzedzeniem progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową, a także brakowało protokołów. Praktyki te stanowiły zagrożenie dla przejrzystości procedur naboru pracowników.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 12 października 2010 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.

(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.

(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.

(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(11) Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 13 lipca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 15 lipca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub www.easa.europa.eu.

Tabela

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Kompetencje Agencji (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 ("rozporządzenie podstawowe")) Zarządzanie Środki udostępnione Agencji w 2009 r. (w 2008 r.) Produkty i usługi w 2009 r.
Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów. (art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) Cele

- utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Zakres działań Agencji

- Wydawanie opinii i zaleceń skierowanych do Komisji,

- wydawanie specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu i ustalanie dopuszczalnych sposobów spełnienia wymagań, jak również opracowywanie wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego,

- podejmowanie decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, użytkowników z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw,

- prowadzenie inspekcji standaryzacyjnych właściwych organów państw członkowskich.

1. Zarząd

W skład Zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji; powołuje on organ doradczy złożony z zainteresowanych stron.

2. Dyrektor wykonawczy

Zarządza Agencją; mianowany jest przez Zarząd na wniosek Komisji.

3. Komisja odwoławcza

Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw.

4. Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Budżet

Budżet ogółem:

122 (102) mln euro, w tym: Pobrane dochody:

dochód z pobranych opłat i obciążeń:

54,9 (67,2) mln euro (60 %)

dotacja Unii:

33,9 (30,5) mln euro (37 %)

inne dochody i dotacje:

3,9 (3,2) mln euro (3 %)

Rezerwa dochodów przeznaczonych na określony cel na pokrycie opłat i obciążeń: 29,5 (14,8) mln euro.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r.

506 (452) pracowników zatrudnionych na czas określony w planie zatrudnienia.

Stanowiska obsadzone: 460 (403)

inni pracownicy: 56 (39), pracownicy kontraktowi: 49 (37), oddelegowani eksperci narodowi: 6 (1), doradcy specjalni: 1 (1).

Pracownicy zatrudnieni na czas określony ogółem: 460 (403)

- stanowiska finansowane z dotacji: 185

- stanowiska finansowane z opłat: 275

Opinie

5 opinii dotyczących zmian do rozporządzeń (WE) nr 2042/2003 i (WE) 1702/2003

Decyzje w sprawie przepisów

20 decyzji dotyczących: specyfikacji certyfikacyjnych (13), dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań oraz materiałów zawierających wytyczne (5), programu opracowywania przepisów (2)

Dodatkowe produkty uzyskane w 2009 r. (pozwalające opracować przepisy w nadchodzących latach)

24 specyfikacje (ToR), 12 opinii na temat proponowanej zmiany (NPA), 15 odpowiedzi na uwagi (CRD)

Współpraca międzynarodowa

21 uzgodnień roboczych: pięć z chińskim urzędem lotnictwa cywilnego, jedno z wietnamskim urzędem lotnictwa cywilnego, jedno z urzędem lotnictwa cywilnego w Taipei, 14 z urzędami lotnictwa cywilnego z krajów nienależących do UE w ramach zamykania działalności wspólnych władz lotniczych

13 pism w sprawie zmian do uzgodnień roboczych dotyczących wymiany informacji o ocenie bezpieczeństwa zagranicznych statków powietrznych (SAFA), podpisanych z urzędami lotnictwa cywilnego z krajów Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego nienależących do UE, zgodnie z nowymi przepisami i z uwzględnieniem deklaracji o konflikcie interesów

Jedna zmiana do uzgodnienia roboczego Agencji z japońskim urzędem lotnictwa cywilnego

Udział w rundzie negocjacji w sprawie dwustronnej umowy o bezpieczeństwie lotnictwa (BASA) z Brazylią

22 zalecenia do celów opracowania pism do Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO)

Przygotowanie dwóch posiedzeń z udziałem Federalnej Administracji Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (FAA) i kanadyjskiego urzędu lotnictwa cywilnego (TCCA) w sprawie utrzymania wymogów certyfikacyjnych (CMR)

Decyzje o przyznaniu certyfikatów na dzień 31 grudnia 2009 r.

Certyfikaty typu/ograniczone certyfikaty typu: 10

Uzupełniające certyfikaty typu: 594

Wytyczne dotyczące zdatności do lotu: 244

Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 82

Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 180

Istotne zmiany/istotne naprawy/nowe pochodne certyfikatów typu: 933

Pomniejsze zmiany/pomniejsze naprawy: 1 708

Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 407

Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 400

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem: 509

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne)(1): 1 372

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne)(1): 233

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej(1): 28

Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym(1): 20

Inspekcje standaryzacyjne (liczba krajów na dany typ) na dzień 31 grudnia 2009 r.

w zakresie obsługi technicznej (CAW): 29

w zakresie produkcji (IAW): 13

Źródło: Informacje przekazane przez Agencję.

(1) W ramach udzielania upoważnienia podmiotom wykonuje się podstawowe działanie kontrolne dotyczące już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co 2-3 lata) oraz działanie związane z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2009 r.

ODPOWIEDZI AGENCJI

13. Budżet operacyjny Agencji (w szczególności tytuł III) składa się zarówno z linii budżetowych powiązanych w szczególności z działalnością, jak i z tych powiązanych z nakładami. Co się tyczy tych ostatnich, Agencja może obliczać koszty poszczególnych zadań za pomocą swojego analitycznego systemu rachunkowości. Agencja dokłada dalszych starań w celu przyjęcia struktury budżetu powiązanej ze wszystkimi nakładami (budżet zadaniowy).

14. W ciągu roku budżet z tytułu III - działania operacyjne - wzrósł o 6,7 mln euro z powodu przeniesień i korekt budżetowych zatwierdzonych przez Zarząd. W związku ze wzmożoną działalnością konieczne było wszczęcie procedur przetargowych, co wiąże się z dużymi nakładami czasowymi i doprowadziło do przeniesień. Blisko 3,5 mln euro z tytułu przeniesionych zobowiązań dotyczy wydatków informatycznych, które są regulowane po zadowalającym zakończeniu projektów.

15. Słusznie stwierdzono, że proces zlecania na zewnątrz - krajowym izbom kontroli (w niektórych przypadkach) - wiąże się z trudnościami pod względem otrzymywania informacji o kosztach w chwili świadczenia usług. Trwają negocjacje z krajowymi izbami kontroli w odniesieniu do wprowadzenia "umów ryczałtowych" na niektóre usługi (niewielkie zmiany, niewielkie naprawy, standardowe uzupełniające certyfikaty typu, nadzór nad organizacjami ...). Zapewni to wiarygodne koszty projektu w chwili zlecania usługi na zewnątrz.

16. Agencja poczyniła odpowiednie kroki i skorygowała wskazane niedociągnięcia przez wprowadzenie stałego minimalnego progu w związku z minimalną liczbą kandydatów zapraszanych na rozmowę oraz minimalnego progu dotyczącego wpisywania ich na listę rezerwową. Począwszy od maja 2010 r., oba progi stosuje się do wszystkich procedur naboru.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024