Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany na mocy art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych.

Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany na mocy art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych

(2010/C 311/10)

(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2010 r.)

Niniejsza publikacja uprawnia do zgłoszenia sprzeciwu wobec wniosku o zatwierdzenie zmiany zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006(1). Oświadczenia o sprzeciwie muszą wpłynąć do Komisji w terminie sześciu miesięcy od daty niniejszej publikacji.

WNIOSEK W SPRAWIE ZMIAN

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 510/2006

WNIOSEK W SPRAWIE ZMIAN SKŁADANY NA PODSTAWIE ART. 9

"COPPA PIACENTINA"

NR WE: IT-PDO-0117-1498-31.10.2001

ChOG () ChNP (X)

1. Nagłówek w specyfikacji produktu, którego dotyczy zmiana:

[ ] Nazwa produktu

[X] Opis produktu

[ ] Obszar geograficzny

[ ] Dowód pochodzenia

[X] Metoda produkcji

[ ] Związek z obszarem geograficznym

[X] Etykietowanie

[ ] Wymogi krajowe

[X] Inne - System kontroli

2. Rodzaj zmian:

[ ] Zmiana jednolitego dokumentu lub arkusza streszczenia

[X] Zmiana specyfikacji zarejestrowanej ChNP lub zarejestrowanego ChOG, w odniesieniu do których nie opublikowano ani jednolitego dokumentu, ani streszczenia specyfikacji

[ ] Zmiana specyfikacji niepociągająca za sobą żadnych zmian w opublikowanym jednolitym dokumencie (art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 510/2006)

[ ] Tymczasowa zmiana specyfikacji wynikająca z wprowadzenia obowiązkowych środków sanitarnych lub fitosanitarnych przez władze publiczne (art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 510/2006)

3. Zmiany:

1) W art. 2 ust. 4 zamiast:

"Masa świń musi być nie mniejsza niż 160 kg, z dopuszczalnym odchyleniem 10 %,",

powinno być:

"Masa świń musi wynosić 160 kg, z dopuszczalnym odchyleniem 10 %,".

Zmiana ta koryguje błąd we wcześniejszej specyfikacji produktu dotyczący minimalnej masy świń. Ta minimalna masa była bowiem jednocześnie "co najmniej równa" dwóm wartościom. Dzięki tej zmianie masa świń zawiera się w przedziale określonym w odniesieniu do konkretnej wartości (160 kg).

2) W art. 2 ust. 5 zamiast:

"Certyfikat rzeźni,",

powinno być:

"Deklaracja pochodzenia mięsa dostarczona przez rzeźnię,".

Chodzi wyłącznie o zastąpienie terminu "certyfikat", użytego w poprzedniej specyfikacji produktu, bardziej odpowiednim terminem "deklaracja pochodzenia mięsa".

3) W art. 3 ust. 2 zamiast:

"o długości 35-40 cm",

powinno być:

"o masie co najmniej równej 2,5 kg".

Zmiana ta jest konieczna w celu lepszego scharakteryzowania surowca, ponieważ parametr "masa" można łatwiej i dokładniej określić niż parametr "długość". Mięsień może rozszerzać się i kurczyć, przez co jego długość może tym samym budzić wątpliwości. Propozycja zmiany wynika z doświadczenia zdobytego przez producentów i ze spoczywającego na nich wymogu określania najpewniejszych wartości do celów kontroli.

4) W art. 3 ust. 3 zamiast:

"Ewentualny przewóz masy mięśniowej do zakładu przetwórczego musi nastąpić za pomocą urządzeń chłodniczych w ciągu 24 godzin po uboju.",

powinno być:

"Przewóz masy mięśniowej do zakładu przetwórczego musi nastąpić za pomocą urządzeń chłodniczych w ciągu 72 godzin po uboju.".

W ramach tej zmiany skreślono słowo "ewentualny", ponieważ przewóz kawałków coppa do zakładu przetwórczego jest obecnie powszechnienie stosowany wśród producentów. Okres, w którym części mięsa należy przewieźć do zakładu przetwórczego, wydłużono ze względu na wymogi o charakterze technicznym i logistycznym; wydłużenie to jest również związane z okresem przygotowania masy mięśniowej, okresem chłodzenia w chłodniach przy rzeźni oraz z dostosowaniem się do godzin otwarcia zakładów przetwórczych.

5) Skreśla się następujący art. 3 ust. 4:

"Kawałki coppa są niezwłocznie poddawane procesowi chłodzenia w urządzeniach chłodniczych przez 24 godziny do momentu osiągnięcia temperatury wewnętrznej 0-1 °C".

Skreślenie to jest związane z poprzednią zmianą, ponieważ niezwłocznie chłodzenie surowca w szafach chłodniczych przez 24 godziny nie jest już obowiązkowe. Ważne jest przede wszystkim, aby kawałki coppa dotarły do zakładu przetwórczego w odpowiedniej temperaturze, bez przerwania łańcucha chłodniczego.

6) W art. 4 ust. 1 zamiast:

"Chlorek sodu = 2,5 kg

Saletra potasowa = 150 p.p.m.

Grubo mielony pieprz = 25/30 g

Mieszanka przypraw:

Zmielony cynamon = 10/15 g

Goździki = 20/25 g

Jagody laurowe = 10 g

Zmielona gałka muszkatołowa = 7/8 g

UWAGA: ILOŚCI PODANE NA CETNAR ŚWIEŻEGO MIĘSA.",

powinno być:

"Ilości na 100 kg świeżego mięsa

chlorek sodu = min. 1,5 kg maks. 3,5 kg

saletra sodowa lub potasowa = maks. 15 g

cały lub mielony pieprz czarny lub biały = min. 15 g maks. 30 g

Mieszanka przypraw:

zmielony cynamon = maks. 15 g

goździki = maks. 25 g

liść laurowy = maks. 10 g

zmielona gałka muszkatołowa = maks. 10 g.".

Jeśli chodzi o mieszankę soli i naturalnych aromatów, wprowadzono lub bardziej precyzyjne określono minimalne lub maksymalne ilości poszczególnych składników w celu umożliwienia każdemu producentowi indywidualnego podejścia do przepisu, uznając jednocześnie, że w każdym przypadku mamy do czynienia z produktem tradycyjnym.

7) W art. 4 ust. 3 zamiast:

"Kawałki coppa są przechowywane w urządzeniach chłodniczych przez co najmniej 7 dni. Następnie są ugniatanie ręcznie i zawijane w przeponę świńską.",

powinno być:

"Solone kawałki coppa są przechowywane w urządzeniach chłodniczych przez co najmniej 7 dni. W tym okresie są »ugniatane« ręcznie, a następnie zawijane w przeponę świńską.".

Zmiana ta jest konieczna w celu doprecyzowania kolejności etapów wytwarzania kawałków coppa. W niniejszym przypadku doprecyzowano, że kawałki coppa ugniata się ręcznie w okresie przechowywania ich w chłodniach, a dopiero potem zawija się je w przeponę świńską.

8) W art. 4 ust. 5 zamiast:

"Późniejszy etap suszenia ma miejsce w odpowiednich suszarniach, w warunkach atmosfery kontrolowanej, które charakteryzują się temperaturą 17-20 °C, wilgotnością 75-80 % i przepływem powietrza 1-7 m/s, przez minimalny okres 7 dni i do momentu charakterystycznego »rozkwitu«, który następuje wraz ze zmianą barwy na typowo różową.",

powinno być:

"Późniejszy etap suszenia ma miejsce w odpowiednich suszarniach, w warunkach atmosfery kontro-lowanej, które charakteryzują się temperaturą 15-25 °C, wilgotnością 40-90 % i przepływem powietrza, przez minimalny okres 7 dni i do momentu charakterystycznego »rozkwitu«, który następuje wraz ze zmianą barwy na typowo różową.".

Zmiana ta ma na celu skorygowanie nieprecyzyjnego sformułowania w specyfikacji produktu, które określało mniejszy przedział dla wskaźnika wilgotności i temperatury, ponieważ rozumiano je jako wartości średnie. Konieczność określenia przez producentów bardziej szczegółowych procedur w specyfikacji produktu wiązała się ze skorygowaniem przedziału wilgotności i temperatury w celu lepszej kontroli przebiegu procesu dojrzewania. Ponadto na pierwszym etapie suszenia kawałek coppa musi tracić swoją wilgotność powoli, aby jego powierzchnia nie uległa nadmiernemu wysuszeniu, co groziłoby zaburzeniem późniejszych etapów produkcji. Ten stopniowy proces suszenia nie mógłby mieć miejsca w warunkach wilgotności i temperatury określonych w poprzedniej specyfikacji produktu. Poszerzenie widełek dla wilgotności i temperatury stanowi więc doprecyzowanie warunków produkcji, odzwierciedlając zwykły cykl produkcyjny stosowany od zawsze. Ponadto skreślono odniesienie do prędkości przepływu powietrza, ponieważ uznano ją za zbyteczną, określenie widełek dla temperatury i wilgotności jest bowiem wystarczające. Dlatego zdecydowano się na odniesienie wyłącznie do "przepływu powietrza".

9) W art. 5 ust. 1 zamiast:

"Dojrzewanie kawałków coppa ma miejsce w pomieszczeniach, w których temperatura wynosi 10-14 °C, a wskaźnik wilgotności względniej mieści się w przedziale od 70 do 80 %.",

powinno być:

"Dojrzewanie kawałków coppa ma miejsce w pomieszczeniach, w których temperatura wynosi 10-20 °C, a wskaźnik wilgotności względniej mieści się w przedziale 70-90 %.".

Zaproponowana zmiana jest podyktowaną troską producentów o lepszą kontrolę etapu dojrzewania. Z tych względów zaproponowano zwiększenie rozpiętości widełek temperatury i wilgotności, włączając wartości nieprzewidziane w pierwszej wersji dokumentu. Nowe widełki uwzględniają wahania parametrów klimatycznych w prowincji Piacenza, wpływające na warunki środowiskowe panujące w naturalnych dojrzewalniach, w których przebiega proces dojrzewania kawałków coppa.

10) W art. 6 ust. 1 zamiast:

"W chwili wprowadzenia do obrotu »Coppa Piacentina« posiada następujące cechy organoleptyczne, chemiczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne:",

powinno być:

"W chwili wprowadzenia do obrotu »Coppa Piacentina« posiada następujące cechy organoleptyczne i fizykochemiczne:".

Zmiana ta, o charakterze formalnym, polega na skreśleniu wyrażenia "cechy mikrobiologiczne" ze względów, o których mowa w pkt 12 poniżej, oraz wyrażenia "cechy chemiczne", które okazuje się zbyteczne, ponieważ cechy te mieszczą się w "cechach fizykochemicznych".

11) W art. 6 ust. 1 akapit drugi zamiast:

"Wygląd zewnętrzny: kształt cylindryczny, z delikatnymi przewężeniami na końcach (...)",

powinno być:

"Wygląd zewnętrzny: kształt cylindryczny, z delikatnym przewężeniem na jednym końcu (...); masa: co najmniej 1,5 kg;".

Zmiana ta stanowi korektę błędu redakcyjnego. Produkt tradycyjny zwęża się bowiem tylko na jednym końcu, a nie na obu. Ponadto będzie określona masa minimalna produktu końcowego: musi być ona co najmniej równa 1,5 kg w celu umożliwienia późniejszej kwalifikacji produktu.

12) W art. 6 ust. 1 skreśla się następujący akapit trzeci:

"CECHY MIKROBIOLOGICZNE
Całkowite obciążenie mikrobiologiczne = 1,3107 1,8108
Micrococcaceae = 1,2105 6,0107
Gronkowce koagulazo-dodatnie < 30 < 30
Bakterie mlekowe = 30 270
Pałeczki jelitowe < 3 < 3
Salmonella w 25 g = brak (przeciętna próbka)".

Cechy mikrobiologiczne skreślono, ponieważ ich opis jest zbyteczny, a odpowiadające im parametry i limity są określone równolegle w obowiązujących normach sanitarnych.

13) W art. 6 ust. 1 akapit czwarty zamiast:

"CECHY FIZYKOCHEMICZNE:
Wilgotność % = 34,84 38,47
Białko (N × 6,25) = 25,65 25,74
Tłuszcz % = 31,86 28,70
Popiół % = 7,21 6,98
Laktoza (metoda enzymatyczna) = 0,03 0,03
w %
Glukoza (metoda enzymatyczna) = 0,13 0,7
w %
Fruktoza (metoda enzymatyczna) = 0,03 brak
w %
Sacharoza (metoda enzymatyczna) = 0,04 brak
w %
Cholesterol, mg/100 g = 5,90 -
pH = 5,90 5,92",

powinno być:

"CECHY FIZYKOCHEMICZNE
MINIMUM MAKSIMUM
Wilgotność % = 27 43
Białko (N × 6,25) = 19 34
Tłuszcz % = 19 43
Popiół % = 4 7,5
pH = 5,5 6,5".

Zmiana dotycząca cech fizykochemicznych stała się konieczna, by skorygować niektóre błędy zawarte we wcześniejszej specyfikacji produktu, ale także by umożliwić urzeczywistnienie woli producentów lepszego opisania cech charakterystycznych "Coppa Piacentina". W niniejszym przypadku widełki dla wskaźnika wilgotności, białka, tłuszczu, popiołu i pH zostały zmienione, ponieważ nie odzwierciedlają cech charakterystycznych dojrzałego produktu. Są one bowiem różne w zależności od okresu dojrzewania; ponieważ dojrzewanie "Coppa Piacentina" może postępować w okresie dłuższym niż wyznaczony w specyfikacji produktu minimalny okres (sześć miesięcy), jasne jest, że wartości fizykochemiczne zmieniają się wraz z postępującym dojrzewaniem. Ponadto parametry odnoszące się do laktozy, glukozy, fruktozy i sacharozy oraz cholesterolu zostały skreślone, ponieważ nie są niezbędne w celu stwierdzenia odpowiedniości produktu.

14) W art. 7 zamiast:

"Nie naruszając uprawnień przydzielonych ustawowo urzędowemu lekarzowi weterynarii nadzorującemu zakład, który w rozumieniu rozdziału IV »Kontrola produkcji« rozporządzenia z mocą ustawy nr 537 z dnia 30 grudnia 1992 r. sprawdza i na podstawie odpowiednich czynności inspekcyjnych kontroluje, czy produkty na bazie mięsa spełniają kryteria produkcyjne ustalone przez producenta, a w szczególności czy rzeczywisty skład odpowiada informacjom zawartym na etykiecie; wykonuje on te funkcje w szczególności na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2081/92.",

powinno być:

"Kontrolę stosowania wymagań niniejszej specyfikacji produkcji przeprowadza instytucja prywatna zatwierdzona zgodnie z przepisami art. 10 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r.".

Ta zmiana dotycząca kontroli jest niezbędna, ponieważ istniejące przepisy art. 7 specyfikacji produktu były sprzeczne z wymogami art. 10 rozporządzenia (WE) nr 510/2006 i z odpowiadającymi mu krajowymi przepisami wykonawczymi.

15) W art. 8 ust. 1 zamiast:

"(...) Denominazione di Origine Controllata",

powinno być:

"(...) Denominazione di Origine Protetta".

Istniejące wyrażenie "Denominazione di Origine Controllata" jest błędne i należy je w związku z tym zastąpić wyrażeniem "Denominazione di Origine Protetta".

STRESZCZENIE

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 510/2006

"COPPA PIACENTINA"

NR WE: IT-PDO-0117-1498-31.10.2001

ChNP (X) ChOG ()

Niniejsze streszczenie zawiera główne elementy specyfikacji produktu i jest przeznaczone do celów informacyjnych.

1. Właściwy organ państwa członkowskiego:

Nazwa: Ministero delle politiche agricole alimentari e forestali

Adres: Via XX Settembre 20

00187 Roma RM

ITALIA

Tel. +39 064819968

Faks +39 0642013126

E-mail: saco7@politicheagricole.it

2. Grupa składająca wniosek:

Nazwa: Consorzio della Coppa Piacentina, del Salame Piacentino, della Pancetta Piacentina a Denominazione di Origine Protetta

Adres: Via Colombo 35

23122 Piacenza PC

ITALIA

Tel. +39 0523591260

Faks +39 0523608714

E-mail: salumi.piacentini@libero.it

Skład: producenci/przetwórcy (X) inni ()

3. Rodzaj produktu:

Klasa 1.2 - Produkty wytworzone na bazie mięsa

4. Specyfikacja produktu:

(Podsumowanie wymogów określonych w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 510/2006)

4.1. Nazwa:

"Coppa Piacentina"

4.2. Opis produktu:

"Coppa Piacentina" jest produktem wytworzonym na bazie mięsa wieprzowego, solonym i naturalnie suszonym, przechowywanym w stanie surowym, owiniętym w przeponę świńską. Uzyskuje się go z mięśni z górnego segmentu karkowego. Produkt końcowy ma kształt cylindryczny, nieznacznie cieńszy na jednym końcu, ma zwartą nieelastyczną strukturę; w przekroju poprzecznym plaster ma jednolity wygląd, o czerwonej barwie z białoróżowymi żyłkami w częściach poprzecinanych tłuszczem.

Jeśli chodzi o surowiec, stosuje się świeże udźce wieprzowe pochodzące od świń urodzonych, wyhodowanych i poddanych ubojowi w regionach Emilia Romania i Lombardia.

4.3. Obszar geograficzny:

Obszar produkcji "Coppa Piacentina" obejmuje całe terytorium prowincji Piacenza, ograniczając się jednak do obszarów położonych na wysokości poniżej 900 m n.p.m. ze względu na szczególne warunki klimatyczne.

4.4. Dowód pochodzenia:

Każdy etap procesu produkcji jest kontrolowany przez dokumentowanie produktów wchodzących i wychodzących. W ten sposób oraz dzięki prowadzonym w tym celu przez organ kontrolny odpowiednim wykazom hodowców, ubojni, producentów i dojrzewalni, jak również dzięki systemowi zgłaszania w odpowiednim czasie organowi kontrolnemu wyprodukowanych ilości, zapewniona jest identyfikowalność produktu. Wszystkie osoby fizyczne i prawne figurujące w poszczególnych wykazach podlegają kontroli prowadzonej przez organ kontrolny.

4.5. Metoda produkcji:

Produkcja "Coppa Piacentina" obejmuje następujące etapy: solenie na sucho, ugniatanie, owijanie w przeponę świńską, wiązanie, suszenie i dojrzewanie.

4.6. Związek z obszarem geograficznym:

Wymagane cechy jakościowe "Coppa Piacentina" zależą od warunków środowiskowych oraz od czynników naturalnych i ludzkich. W szczególności cechy surowca są ściśle związane z geograficznym makroobszarem zaopatrzenia w surowiec określonym w pkt 4.2, podczas gdy produkcja "Coppa" ma swoje uzasadnienie w mikroobszarze wyznaczonym w pkt 4.3. Na obszarze zaopatrzenia w surowiec rozwój hodowli związany jest z powszechnością upraw zbożowych i szczególnie wyspecjalizowanego przetwórstwa serowarskiego, co wpłynęło na kierunek produkcji miejscowego chowu świń. Lokalne wytwarzanie "Coppa Piacentina" ma swoje uzasadnienie w warunkach mikroobszaru określonego w pkt 4.3. Czynniki środowiskowe są ściśle związane z cechami obszaru produkcji, na którym przeważają chłodne, mocno nawodnione doliny oraz tereny pagórkowate porośnięte lasami, co w decydujący sposób wpływa na klimat, który z kolei ma ogromne znaczenie dla kształtowania się szczególnych właściwości produktu końcowego.

Połączenie elementów "surowiec - produkt - nazwa" wiąże się z rozwojem społeczno-gospodarczym charakterystycznym dla przedmiotowego obszaru, którego cechy są niemożliwe do odtworzenia gdzie indziej.

4.7. Organ kontrolny:

Nazwa: E.CE.PA. - Ente Certificazione Prodotti Agroalimentari

Adres: Strada dell'Anselma 5

23122 Piacenza PC

ITALIA

Tel. +39 0523609662

Faks +39 0523644447

E-mail: amministrazione@ecepa.it

4.8. Etykietowanie:

Nazwę "Coppa Piacentina" należy umieścić na etykiecie czcionką wyraźną i nieusuwalną, wyraźnie odróżniającą się od jakiegokolwiek innego napisu umieszczonego na etykiecie, a bezpośrednio po nazwie należy umieścić informację "Denominazione di Origine Protetta" (chroniona nazwa pochodzenia).

Zabrania się dodawania jakichkolwiek określeń innych niż wyraźnie przewidziane w specyfikacji produktu, w tym słów takich jak: typ, smak, stosowanie, wyselekcjonowany, wyborny itp.

Dopuszcza się jednak umieszczenie informacji odnoszących się do nazwisk lub nazw przedsiębiorstw lub prywatnych znaków towarowych pod warunkiem, że nie mają charakteru zachwalającego i mogącego wprowadzić konsumenta w błąd, a także ewentualnie nazw gospodarstw prowadzących chów świń, z których pochodzą zwierzęta wykorzystane do wytworzenia produktu.

______

(1) Dz.U. L 93 z 31.3.2006, s. 12.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.311.24

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja wniosku o zatwierdzenie zmiany na mocy art. 6 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych.
Data aktu: 16/11/2010
Data ogłoszenia: 16/11/2010