Uprawnienia komisji parlamentarnych.

Uprawnienia komisji parlamentarnych

P6_TA(2009)0348

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uprawnień stałych komisji parlamentarnych

(2010/C 212 E/23)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając propozycję Konferencji Przewodniczących,

– uwzględniając art. 174 Regulaminu,

1. postanawia powołać następujące komisje stałe:

I. Komisja Spraw Zagranicznych,

II. Komisja Rozwoju

III. Komisja Handlu Międzynarodowego

IV. Komisja Budżetowa

V. Komisja Kontroli Budżetowej

VI. Komisja Gospodarcza i Monetarna

VII. Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych

VIII. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności

IX. Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii

X. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów

XI. Komisja Transportu i Turystyki

XII. Komisja Rozwoju Regionalnego

XIII. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi

XIV. Komisja Rybołówstwa

XV. Komisja Kultury i Edukacji

XVI. Komisja Prawna

XVII. Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych

XVIII. Komisja Spraw Konstytucyjnych

XIX. Komisja Praw Kobiet i Równouprawnienia

XX. Komisja Petycji;

2. postanawia zastąpić tekst załącznika VI do Regulaminu następującym tekstem:

"ZAŁĄCZNIK VI

Uprawnienia stałych komisji parlamentarnych

I. Komisja Spraw Zagranicznych

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony (EPBiO). W tym zakresie komisję wspiera podkomisja do spraw bezpieczeństwa i obrony;

2. stosunków z innymi instytucjami i organami UE, z ONZ oraz z innymi organizacjami międzynarodowymi i zgromadzeniami międzyparlamentarnymi w sprawach objętych zakresem jej uprawnień;

3. wzmocnienia stosunków politycznych z krajami trzecimi, w szczególności z krajami leżącymi w bezpośrednim sąsiedztwie Unii, poprzez szeroko zakrojone programy współpracy i pomocy lub poprzez porozumienia międzynarodowe, takie jak porozumienia stowarzyszeniowe i umowy o partnerstwie;

4. otwierania, monitorowania oraz finalizowania negocjacji dotyczących przystąpienia państw europejskich do Unii;

5. kwestii dotyczących praw człowieka, ochrony mniejszości i promowania wartości demokratycznych w krajach trzecich. W tym zakresie komisję wspiera podkomisja do spraw praw człowieka. Posłowie z innych własciwych w tym zakresie komisji i organów są zapraszani do uczestnictwa w posiedzeniach tej podkomisji, z zastrzeżeniem odpowiednich przepisów.

Komisja ta zapewnia koordynację prac wspólnych komisji parlamentarnych i parlamentarnych komisji do spraw współpracy, jak też delegacji międzyparlamentarnych, delegacji ad hoc i misji obserwacji wyborów objętych zakresem jej kompetencji.

II. Komisja Rozwoju

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. promowania, realizacji i monitorowania polityki rozwoju i współpracy Unii, a zwłaszcza:

(a) dialogu politycznego z krajami rozwijającymi się, zarówno dwustronnego jak i w ramach odpowiednich organizacji międzynarodowych i na płaszczyźnie międzyparlamentarnej,

(b) pomocy dla krajów rozwijających się i porozumień o współpracy z nimi,

(c) promowania wartości demokratycznych, dobrego zarządzania i praw człowieka w krajach rozwijających się;

2. kwestii związanych z Porozumieniem o Partnerstwie AKP-UE i stosunków z właściwymi organami;

3. zaangażowania Parlamentu w misje obserwacji wyborów, w razie potrzeby we współpracy z innymi właściwymi komisjami i delegacjami.

Komisja koordynuje pracę delegacji międzyparlamentarnych i delegacji ad hoc objętych zakresem jej kompetencji.

III. Komisja Handlu Międzynarodowego

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

kwestii związanych z tworzeniem i wdrażaniem wspólnej polityki handlowej Unii oraz jej zewnętrznymi stosunkami gospodarczymi, a w szczególności:

1. stosunków finansowych, gospodarczych i handlowych z krajami trzecimi i organizacjami regionalnymi;

2. środków harmonizacji technicznej lub standaryzacji w dziedzinach objętych instrumentami prawa międzynarodowego;

3. stosunków z właściwymi organizacjami międzynarodowymi oraz z organizacjami promującymi integrację gospodarczą i handlową na poziomie regionalnym poza Unią;

4. stosunków z WTO, również w jej wymiarze parlamentarnym.

Komisja pozostaje w kontakcie z właściwymi delegacjami międzyparlamentarnymi i delegacjami ad hoc w zakresie gospodarczych i handlowych aspektów stosunków z krajami trzecimi.

IV. Komisja Budżetowa

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. wieloletnich ram finansowych dochodów i wydatków Unii oraz systemu środków własnych Unii;

2. prerogatyw budżetowych Parlamentu, a mianowicie budżetu Unii, jak również negocjowania i wdrażania porozumień międzyinstytucjonalnych w tej dziedzinie;

3. preliminarzy Parlamentu, zgodnie z procedurami określonymi w Regulaminie;

4. budżetu organów zdecentralizowanych;

5. działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego;

6. włączenia Europejskiego Funduszu Rozwoju do budżetu, z zastrzeżeniem uprawnień komisji właściwej w zakresie Porozumienia o Partnerstwie AKP-UE;

7. skutków finansowych oraz zgodności wszystkich aktów prawnych Wspólnoty z wieloletnimi Ramami Finansowymi, z zastrzeżeniem uprawnień właściwych komisji;

8. śledzenia i oceny wykonania bieżącego budżetu niezależnie od postanowień artykułu 72 ust. 1, przenoszenia środków finansowych, procedur dotyczących schematów organizacyjnych, środków administracyjnych oraz opinii w sprawach związanych z projektami budowlanymi o znaczących skutkach finansowych;

9. rozporządzenia finansowego, z wyłączeniem kwestii dotyczących wykonywania, zarządzania i kontroli budżetu.

V. Komisja Kontroli Budżetowej

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. kontroli wykonania budżetu Unii i Europejskiego Funduszu Rozwoju oraz podejmowanych przez Parlament decyzji w kwestii absolutorium, w tym także wewnętrznych procedur dotyczących absolutorium i wszelkich innych środków towarzyszących podejmowaniu takich decyzji bądź je wdrażających;

2. zamknięcia, przedstawienia i kontroli rachunków i bilansów Unii, jej instytucji i wszelkich innych finansowanych przez nią organów, w tym ustalania środków finansowych do przeniesienia i bilansowania sald;

3. kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego;

4. monitorowania efektywności różnych form finansowania przez Wspólnotę wdrażania polityk Unii pod względem kosztów;

5. badania nadużyć i nieprawidłowości w wykonywaniu budżetu Unii, działań w zakresie prewencji i ścigania oraz ogólnej ochrony interesów finansowych Unii;

6. stosunków z Trybunałem Obrachunkowym, mianowania jego członków i oceny jego sprawozdań;

7. rozporządzenia finansowego w zakresie wykonania, zarządzania i kontroli budżetu.

VI. Komisja Gospodarcza i Monetarna

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. polityki gospodarczej i pieniężnej Unii, funkcjonowania Unii Gospodarczo-Walutowej oraz europejskiego systemu walutowego i finansowego (w tym także stosunków z właściwymi instytucjami i organizacjami);

2. swobodnego przepływu kapitału i płatności (płatności transgraniczne, jednolity obszar płatniczy, bilansowanie płatności, polityka przepływu kapitału oraz udzielania i zaciągania pożyczek, kontrola przepływu kapitału pochodzącego z krajów trzecich, środki stymulujące eksport kapitału unijnego);

3. międzynarodowego systemu walutowego i finansowego (w tym także stosunków z instytucjami i organizacjami finansowymi i walutowymi);

4. uregulowań w zakresie konkurencji oraz pomocy państwowej i publicznej;

5. przepisów podatkowych;

6. wydawania przepisów i nadzorowania usług, instytucji i rynków finansowych, w tym także sprawozdawczości finansowej, audytu, zasad rachunkowości, ładu korporacyjnego i innych zagadnień prawa spółek dotyczących usług finansowych.

VII. Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. polityki zatrudnienia i wszelkich aspektów polityki społecznej, takich jak warunki pracy, ubezpieczenia społeczne i ochrona socjalna;

2. środków mających na celu ochronę zdrowia i zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy;

3. Europejskiego Funduszu Społecznego;

4. polityki szkoleń zawodowych, w tym także podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

5. swobodnego przepływu pracowników i emerytów;

6. dialogu społecznego;

7. wszelkich form dyskryminacji w miejscu pracy i na rynku pracy, z wyjątkiem dyskryminacji ze względu na płeć;

8. stosunków z:

- Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop),

- Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy,

- Europejską Fundacją ds. Kształcenia,

- Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;

oraz stosunków z innymi właściwymi organami UE i organizacjami międzynarodowymi.

VIII. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. polityki dotyczącej środowiska naturalnego i środków ochrony środowiska, w szczególności w odniesieniu do:

(a) zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody, gospodarowania odpadami i ich powtórnego wykorzystania, niebezpiecznych substancji i produktów, poziomu hałasu, zmian klimatycznych, ochrony bioróżnorodności,

(b) trwałego rozwoju,

(c) działań i porozumień na szczeblu międzynarodowym i regionalnym podjętych w celu ochrony środowiska,

(d naprawiania szkód powstałych w środowisku,

(e) obrony cywilnej,

(f) Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska;

(g) Europejskiej Agencji Chemikaliów;

2. zdrowia publicznego, a w szczególności:

(a) programów i działań szczególnych w dziedzinie zdrowia publicznego,

(b) produktów farmaceutycznych i kosmetycznych,

(c) związanych ze zdrowiem aspektów bioterroryzmu,

(d) Europejskiej Agencji Oceny Produktów Medycznych i Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób;

3. kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności, w szczególności:

(a) znakowania i bezpieczeństwa produktów spożywczych,

(b) przepisów weterynaryjnych dotyczących ochrony zdrowia ludzkiego przed zagrożeniami; kontroli artykułów spożywczych i systemów produkcji spożywczej w aspekcie zdrowia publicznego,

(c) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności i Europejskiego Urzędu ds. Żywności i Weterynarii.

IX. Komisja Przemys łu, Badań Naukowych i Energii

Komisja ma uprawnienia w zakresie:

1. polityki przemysłowej Unii i zastosowania nowych technologii, w tym także środków dotyczących średnich i małych przedsiębiorstw;

2. polityki naukowej Unii, w tym także rozpowszechniania i wykorzystania wyników badań naukowych;

3. polityki kosmicznej;

4. działalności Wspólnego Centrum Badawczego i Centralnego Ośrodka Pomiarów Jądrowych, jak również JET, ITER i innych projektów z tej dziedziny;

5. środków wspólnotowych dotyczących ogólnie polityki energetycznej, bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię i efektywności energetycznej, w tym także tworzenie i rozwój sieci transeuropejskich w sektorze infrastruktury energetyki;

6. Traktatu Euratom i Agencji Zaopatrzenia Euratom, bezpieczeństwa nuklearnego, wyłączania urządzeń i usuwania odpadów w sektorze nuklearnym;

7. społeczeństwa informacyjnego i technologii informacyjnych, w tym także tworzenia i rozwoju sieci transeuropejskich w sektorze infrastruktury telekomunikacji.

X. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. koordynacji na szczeblu wspólnotowym krajowych systemów ustawodawstwa w dziedzinie rynku wewnętrznego i unii celnej, a zwłaszcza:

(a) swobodnego przepływu towarów, w tym harmonizacji standardów technicznych,

(b) swobody przedsiębiorczości,

(c) swobody świadczenia usług, z wyjątkiem sektora finansowego i pocztowego;

2. środków mających na celu identyfikowanie i usuwanie potencjalnych barier w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego;

3. promowania i ochrony interesów gospodarczych konsumentów, z wyjątkiem obszarów zdrowia publicznego i bezpieczeństwa żywności, w kontekście ustanowienia rynku wewnętrznego.

XI. Komisja Transportu i Turystyki

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. środków dotyczących rozwoju wspólnej polityki transportu kolejowego, drogowego, śródlądowego, morskiego i powietrznego, a zwłaszcza:

(a) wspólnych reguł dotyczących transportu w ramach Unii Europejskiej,

(b) tworzenia i rozwoju sieci transeuropejskich w sektorze infrastruktury transportu,

(c) świadczenia usług transportowych i stosunków z krajami trzecimi w dziedzinie transportu,

(d) bezpieczeństwa transportu,

(e) stosunków z międzynarodowymi organizacjami do spraw transportu;

2. usług pocztowych;

3. turystyki.

XII. Komisja Rozwoju Regionalnego

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

polityki regionalnej i polityki spójności, a zwłaszcza:

(a) Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu Spójności i innych unijnych instrumentów polityki regionalnej,

(b) oceny wpływu innych polityk unijnych na spójność gospodarczą i społeczną,

(c) koordynacji unijnych instrumentów strukturalnych,

(d) regionów peryferyjnych i wysp, jak również współpracy transgranicznej i międzyregionalnej,

(e) stosunków z Komitetem Regionów, organizacjami współpracy międzyregionalnej oraz władzami lokalnymi i regionalnymi.

XIII. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. funkcjonowania i rozwoju wspólnej polityki rolnej;

2. rozwoju wsi, w tym działań w ramach odpowiednich instrumentów finansowych;

3. ustawodawstwa w zakresie:

(a) zagadnień weterynaryjnych i fitosanitarnych oraz pasz zwierzęcych, o ile środki takie nie mają na celu ochrony zdrowia ludzkiego przed zagrożeniami,

(b) hodowli i dobrostanu zwierząt;

4. poprawy jakości produktów rolnych;

5. zaopatrzenia w surowce rolnicze;

6. Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin;

7. leśnictwa.

XIV. Komisja Rybołówstwa

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. funkcjonowania i rozwoju wspólnej polityki rybołówstwa oraz zarządzania nią;

2. zachowania zasobów rybnych;

3. wspólnej organizacji rynku produktów rybnych;

4. polityki strukturalnej w sektorze rybołówstwa i upraw wodnych, w tym instrumentów finansowych orientacji w dziedzinie rybołówstwa;

5. umów międzynarodowych dotyczących rybołówstwa.

XV. Komisja Kultury i Edukacji

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. aspektów kulturalnych Unii Europejskiej, a zwłaszcza:

(a) pogłębiania wiedzy oraz upowszechniania kultury,

(b) ochrony i promowania różnorodności kulturowej i językowej,

(c) zachowania i ochrony dziedzictwa kulturalnego, wymiany kulturalnej i twórczości artystycznej,

2. polityki edukacyjnej Unii, w tym także europejskiego szkolnictwa wyższego, wspierania systemu szkół europejskich i kształcenia ustawicznego;

3. polityki audiowizualnej oraz kulturalnych i edukacyjnych aspektów społeczeństwa informacyjnego;

4. polityki dotyczącej młodzieży oraz rozwoju polityki w zakresie sportu, wypoczynku i rozrywki;

5. polityki informacyjnej i środków przekazu;

6. współpracy z krajami trzecimi w obszarze sportu i edukacji oraz stosunków z właściwymi organizacjami i instytucjami międzynarodowymi.

XVI. Komisja Prawna

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. wykładni i stosowania prawa europejskiego, zgodności aktów Unii Europejskiej z prawem pierwotnym, a szczególnie wyboru podstawy prawnej oraz przestrzegania zasad pomocniczości i proporcjonalności;

2. wykładni oraz stosowania prawa międzynarodowego w zakresie, w jakim dotyczy ono Unii Europejskiej;

3. uproszczenia prawa wspólnotowego, zwłaszcza wniosków legislacyjnych mających na celu jego oficjalne skodyfikowanie;

4. ochrony prawnej praw i prerogatyw Parlamentu, w tym także udziału Parlamentu w postępowaniach przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości i Sądem Pierwszej Instancji;

5. aktów Wspólnoty mających wpływ na porządek prawny państw członkowskich, w następujących dziedzinach:

(a) prawa cywilnego i handlowego,

(b) prawa spółek,

(c) prawa własności intelektualnej,

(d) prawa procesowego;

6. środków dotyczących współpracy sądowej i administracyjnej w sprawach cywilnych;

7. odpowiedzialności w zakresie ochrony środowiska i sankcji za przestępstwa przeciw środowisku;

8. kwestii etycznych związanych z nowymi technologiami, przy zastosowaniu procedury obejmującej zaangażowane komisje;

9. statutu posła do Parlamentu Europejskiego i regulaminu pracowniczego Wspólnot Europejskich;

10. przywilejów i immunitetów, jak również weryfikacji mandatów poselskich;

11. organizacji i statutu Trybunału Sprawiedliwości;

12. Urzędu ds. Harmonizacji na Rynku Wewnętrznym.

XVII. Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. ochrony, na terytorium Unii, praw obywatelskich, praw człowieka i praw podstawowych, w tym także ochrony mniejszości, zgodnie z postanowieniami Traktatów i Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej;

2. środków niezbędnych do zwalczania wszelkich form dyskryminacji oprócz dyskryminacji ze względu na płeć oraz dyskryminacji w miejscu pracy bądź na rynku pracy;

3. ustawodawstwa w obszarze przejrzystości oraz ochrony osób fizycznych pod kątem przetwarzania danych osobowych;

4. utworzenia i rozwijania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a w szczególności:

(a) środków dotyczących wjazdu i przepływu osób, azylu i migracji,

(b) środków dotyczących zintegrowanego zarządzania wspólnymi granicami,

(c) środków dotyczących współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych;

5. Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii i Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii, Europolu, Eurojustu, Cepolu i innych organów i agencji działających w tym obszarze;

6. stwierdzania istnienia wyraźnego ryzyka poważnego naruszenia wspólnych zasad państw członkowskich przez jedno z nich.

XVIII. Komisja Spraw Konstytucyjnych

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. instytucjonalnych aspektów procesu integracji europejskiej, zwłaszcza w ramach przygotowania i przebiegu konwencji i konferencji międzyrządowych;

2. wprowadzenia w życie Traktatu UE i oceny jego funkcjonowania;

3. konsekwencji dla instytucji wynikających z negocjacji w sprawie rozszerzenia Unii;

4. stosunków międzyinstytucjonalnych, w tym także analizy porozumień międzyinstytucjonalnych, o których mowa w art. 120 ust. 2 Regulaminu, w celu ich zatwierdzenia przez Parlament;

5. jednolitej procedury wyborczej;

6. partii politycznych na poziomie europejskim, z zastrzeżeniem kompetencji Prezydium;

7. stwierdzania poważnego i stałego naruszenia wspólnych zasad państw członkowskich przez jedno z nich;

8. wykładni i stosowania Regulaminu oraz propozycji zmian.

XIX. Komisja Praw Kobiet i Równouprawnienia

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. definiowania, promowania i ochrony praw kobiet w Unii oraz środków wspólnotowych w tym zakresie;

2. promowania praw kobiet w krajach trzecich;

3. polityki równych szans, w tym równości między kobietami i mężczyznami w dostępie do rynku pracy i w sposobie traktowania w pracy;

4. likwidacji wszelkich form dyskryminacji ze względu na płeć;

5. realizacji i dalszego rozwijania zasady równości szans (mainstreaming) we wszystkich sektorach;

6. nadzorowania oraz realizacji umów i konwencji międzynarodowych dotyczących praw kobiet;

7. polityki informacyjnej dotyczącej kobiet.

XX. Komisja Petycji

Komisja posiada uprawnienia w zakresie:

1. petycji;

2. stosunków z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich."

3. postanawia, że niniejsza decyzja wejdzie w życie pierwszego dnia pierwszej sesji siódmej kadencji parlamentarnej;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji tytułem informacji.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024