TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ |
POPRAWKI |
Poprawka 1 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 2 preambuły
|
(2) Cele WPR określone w art. 33 Traktatu obejmują stabilizację rynków, zapewnienie dostępności dostaw i zagwarantowanie konsumentom dostaw w rozsądnych cenach. Zapewnienie pomocy Wspólnoty w ramach programu "owoce w szkole" polegającego na dostarczaniu owoców, warzyw i bananów uczniom w placówkach oświatowych przyczyni się do realizacji tych celów. Ponadto program powinien zachęcić młodych konsumentów do spożywania owoców i warzyw, a co za tym idzie zwiększyć ich konsumpcję w przyszłości wspierając w ten sposób generowanie dochodów w rolnictwie, co jest również celem WPR. Dodatkowo na mocy art. 35 lit. b) Traktatu w ramach wspólnej polityki rolnej mogą być przewidziane wspólne działania, takie jak program "owoce w szkole", na rzecz zwiększania poziomu konsumpcji niektórych produktów. |
(2) Cele WPR określone w art. 33 Traktatu obejmują stabilizację rynków, zapewnienie dostępności dostaw i zagwarantowanie konsumentom dostaw w rozsądnych cenach. Zapewnienie pomocy Wspólnoty w ramach programu "owoce w szkole" polegającego na dostarczaniu owoców, warzyw i bananów oraz ich produktów pochodzących ze UE, które powinny być możliwie najświeższe, sezonowe i dostępne po niskich cenach, uczniom w placówkach oświatowych przyczyni się do realizacji tych celów. Przy definiowaniu grupy docelowej państwa członkowskie powinny, zgodnie z zasadą pomocniczości, dysponować wystarczającą swobodą, aby odpowiednio do swoich potrzeb móc udostępniać owoce w szkole możliwie najszerszemu kręgowi odbiorców. Ponadto program powinien zachęcić młodych konsumentów do spożywania owoców i warzyw, a co za tym idzie powinien wywrzeć wysoce pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i walkę z ubóstwem dzieci, zwiększyć konsumpcję owoców i warzyw w przyszłości, stworzyć efekt mnożnikowy poprzez angażowanie uczniów, rodziców i nauczycieli wywierając w ten sposób pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i wspierając generowanie dochodów w rolnictwie, co jest również celem WPR. Dodatkowo na mocy art. 35 lit. b) Traktatu w ramach wspólnej polityki rolnej mogą być przewidziane wspólne działania, takie jak program "owoce w szkole", na rzecz zwiększania poziomu konsumpcji niektórych produktów, które - w połączeniu z dodatkowym elementem oświatowym w zakresie zdrowia i żywienia - stworzą zachętę i bodziec dla producentów regionalnych, w szczególności pochodzących z regionów górzystych. |
Poprawka 2 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 2 a preambuły (nowy)
|
|
(2a) Program na rzecz spożywania owoców w szkołach powinien zostać jasno opisany jako inicjatywa UE mająca na celu walkę z otyłością wśród młodzieży i zachęcanie jej do spożywania owoców i warzyw. Poprzez odpowiednie projekty edukacyjne program ten powinien ponadto uwrażliwić dzieci na różnice między porami roku. W tym celu władze szkolne powinny przede wszystkim zapewnić dostarczanie owoców sezonowych, podkreślając różnorodność owoców, tak aby dzieci mogły odkrywać ich smaki. |
Poprawka 3 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 3 preambuły
|
(3) Ponadto art. 152 ust. 1 Traktatu wymaga zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego przy określaniu i realizacji wszystkich polityk Wspólnoty. Oczywiste korzyści zdrowotne programu "owoce w szkole" są aspektami, które należy uwzględnić przy wdrażaniu WPR. |
(3) Ponadto art. 152 ust. 1 Traktatu wymaga zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego przy określaniu i realizacji wszystkich polityk Wspólnoty. Oczywiste korzyści zdrowotne programu "owoce w szkole" są aspektami, które należy uwzględnić przy wdrażaniu wszystkich dziedzin polityki UE, a w szczególności WPR. |
Poprawka 4 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 3 a preambuły (nowy)
|
|
(3a) W ramach europejskiego planu działania na rzecz żywności ekologicznej i rolnictwa ekologicznego proponuje się uruchomienie wieloletniej kampanii informacyjno-promocyjnej na terenie całej UE, która w ciągu kilku lat ma dotrzeć do szkół z informacjami na temat zalet rolnictwa ekologicznego oraz podnieść poziom świadomości konsumentów i uznanie wartości produktów ekologicznych, w tym rozpoznawalność logo UE. Program "owoce w szkole" powinien wspierać te cele, w szczególności w odniesieniu do owoców ekologicznych, a środki towarzyszące powinny obejmować dostarczanie informacji na temat rolnictwa ekologicznego. |
Poprawka 5 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 6 preambuły
|
(6) Należy zatem przyznać pomoc Wspólnoty na współfinansowanie dostaw uczniom w placówkach oświatowych pewnych zdrowych produktów sektorów owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz bananów, a także na związane z tym koszty logistyki, dystrybucji, sprzętu, komunikacji, monitorowania i oceny. Komisja powinna określić warunki programu. |
(6) Należy zatem przyznać pomoc Wspólnoty na finansowanie dostaw uczniom w placówkach oświatowych pewnych zdrowych produktów sektorów owoców i warzyw oraz bananów; na związane z tym koszty logistyki, dystrybucji, sprzętu, komunikacji, monitorowania i oceny, a także na środki towarzyszące wymagane w celu zagwarantowania skuteczności programu. Komisja powinna określić warunki programu. Należy zwrócić szczególną uwagę na wymogi jakościowe i zrównoważony charakter produktów objętych programem. Muszą one spełniać bardzo restrykcyjne kryteria; preferuje się produkty sezonowe i w miarę możliwości wytwarzane lokalnie lub w UE. |
Poprawka 6 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 7 preambuły
|
(7) Aby zapewnić właściwe wdrożenie programu "owoce w szkole", na poziomie krajowym lub regionalnym, państwa członkowskie, które chcą z niego skorzystać powinny najpierw przygotować krajową strategię. Powinny również zapewnić środki towarzyszące konieczne, aby program był skuteczny. |
(7) Aby zapewnić właściwe wdrożenie programu "owoce w szkole", na poziomie krajowym lub regionalnym, państwa członkowskie, które chcą z niego skorzystać powinny najpierw przygotować krajową strategię, obejmującą kształcenie grup docelowych. Powinny również zapewnić towarzyszące środki oświatowe i logistyczne konieczne, aby program był skuteczny, a Komisja powinna dostarczać wytyczne dotyczące wdrażania niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie mogą włączyć te środki, nadając im edukacyjny charakter, do szkolnych programów nauczania dotyczących zdrowia i żywienia. |
Poprawka 7 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 8 preambuły
|
(8) Aby nie ograniczać ogólnego wpływu podobnych środków krajowych, państwa członkowskie powinny również mieć prawo do przyznawania dodatkowej pomocy krajowej na dostawy produktów i powiązane koszty oraz środki towarzyszące, a wspólnotowy program "owoce w szkole" nie powinien naruszać żadnych innych odrębnych krajowych programów dostarczania owoców do szkół, które są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. Jednak, aby zapewnić praktyczne skutki programu wspólnotowego, nie powinien on zastępować obecnego finansowania krajowych programów dostarczania owoców do szkół lub innych programów dystrybucji obejmujących owoce w szkołach. |
(8) Aby nie ograniczać ogólnego wpływu podobnych środków krajowych, państwa członkowskie powinny również zachęcać do przyznawania dodatkowej pomocy krajowej na dostawy produktów i powiązane koszty oraz środki towarzyszące, a wspólnotowy program "owoce w szkole" nie powinien naruszać żadnych innych odrębnych krajowych programów dostarczania owoców do szkół, które są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. Jednak, aby zapewnić praktyczne skutki programu wspólnotowego, nie może on zastępować obecnego krajowego finansowania wieloletnich programów dostarczania owoców do szkół lub innych programów dystrybucji obejmujących owoce w szkołach. Finansowanie wspólnotowe powinno mieć charakter uzupełniający i być zarezerwowane dla nowych programów lub na rozbudowę programów już istniejących. |
Poprawka 8 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 9 preambuły
|
(9) Aby zapewnić należyte zarządzanie finansami należy przewidzieć określony pułap pomocy Wspólnoty i maksymalne stawki współfinansowania, a wkład finansowy Wspólnoty do programu należy dodać do wykazu środków kwalifikujących się do finansowania z EFRG określonego w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej. |
(9) Aby zapewnić należyte zarządzanie finansami należy przewidzieć określony pułap pomocy Wspólnoty i maksymalne stawki współfinansowania, a wkład finansowy Wspólnoty do programu należy dodać do wykazu środków kwalifikujących się do finansowania z EFRG określonego w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej. W przypadku, gdy jedno lub więcej państw członkowskich nie wykorzysta środków wspólnotowych, środki te mogą zostać przekazane do wykorzystania innym państwom członkowskim. |
Poprawka 9 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Punkt 10 preambuły
|
(10) Aby zapewnić czas na bezproblemowe wdrożenie programu, powinien on być stosowany od roku szkolnego 2009/2010. Po trzech latach należy przygotować sprawozdanie na jego temat. |
(10) Aby zapewnić czas na bezproblemowe wdrożenie programu, powinien on być stosowany od roku szkolnego 2009/2010. Państwa członkowskie powinny dokonywać corocznej oceny wdrażania i wpływu programu, a Komisja powinna przedstawić sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie po upływie trzech lat. Biorąc pod uwagę, że jedynie długoterminowy program przyniesie długofalowe korzyści, konieczne jest zagwarantowanie kontynuacji i oceny programu w celu zmierzenia jego skuteczności i rozważenia możliwych udoskonaleń. |
Poprawka 10 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający |
Punkt 11 preambuły |
(11) Aby program był skuteczniejszy, Wspólnota powinna mieć możliwość finansowania środków dotyczących informowania, monitorowania i oceny mających na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat programu "owoce w szkole" i jego celów oraz związanych z nim środków dotyczących tworzenia sieci kontaktów, nie naruszając jego uprawnień do współfinansowania, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008 z dnia 17 grudnia 2007 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich, koniecznych środków towarzyszących mających na celu podnoszenie świadomości na temat dobroczynnych skutków spożywania owoców i warzyw. |
(11) Aby program był skuteczniejszy, Wspólnota powinna mieć możliwość finansowania środków dotyczących informowania, monitorowania i oceny mających na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat programu "owoce w szkole" i jego celów oraz związanych z nim środków dotyczących tworzenia sieci kontaktów, nie naruszając jego uprawnień do współfinansowania, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 3/2008 z dnia 17 grudnia 2007 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich, koniecznych środków towarzyszących mających na celu podnoszenie świadomości na temat dobroczynnych skutków spożywania owoców i warzyw. Za nieodzowne uważa się zorganizowanie przez Komisję szeroko zakrojonej kampanii propagującej wspomniany program na terenie całej UE. |
Poprawka 13 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103ga - ustęp 1
|
1. Na warunkach określonych przez Komisję od roku szkolnego 2009/2010 przyznawana będzie pomoc Wspólnoty na dostawy uczniom w placówkach oświatowych pewnych, określonych przez Komisję produktów sektorów owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz bananów, a także na związane z tym koszty logistyki, dystrybucji, sprzętu, komunikacji, monitorowania i oceny. |
1. Na warunkach określonych przez Komisję od roku szkolnego 2009/2010 przyznawana będzie pomoc Wspólnoty na dostawy uczniom w placówkach oświatowych i przedszkolnych pewnych produktów sektorów owoców i warzyw oraz bananów pochodzących z UE, wybranych przez Komisję, i określonych bardziej szczegółowo przez państwa członkowskie, a także na związane z tym koszty logistyki, dystrybucji, sprzętu, komunikacji, monitorowania i oceny oraz na finansowanie środków towarzyszących koniecznych do zagwarantowania skuteczności programu. |
Komisja i państwa członkowskie dokonają wyboru owoców i warzyw, które będą możliwie jak najświeższe, sezonowe i nabywane po niskich cenach, na podstawie kryteriów zdrowotnych, takich jak możliwie najmniej sztucznych i niezdrowych dodatków. |
Należy przy tym dać pierwszeństwo wykorzystywaniu produktów lokalnych w celu uniknięcia niepotrzebnego transportu i związanego z nim zanieczyszczenia środowiska. |
Należy szczególnie wziąć pod uwagę ekologiczne i lokalnie uprawiane owoce i warzywa, jeżeli takowe są dostępne. |
Poprawka 14 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a)
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103ga - ustęp 2
|
2. Państwa członkowskie, na poziomie krajowym lub regionalnym, które chcą skorzystać z tego programu powinny najpierw przygotować krajową strategię dotyczącą jego wdrażania. Powinny również zapewnić środki towarzyszące konieczne, aby program był skuteczny. |
2. Państwa członkowskie, na poziomie krajowym lub regionalnym, które chcą skorzystać z tego programu powinny najpierw przygotować krajową strategię dotyczącą jego wdrażania, przy uwzględnieniu warunków glebowych i klimatycznych uprawy owoców i warzyw. W tym kontekście należy zapewnić aby odnośne produkty uzyskały preferencję na poziomie wspólnotowym. Te same państwa członkowskie powinny również zapewnić wspólnotowe i krajowe środki finansowe niezbędne do wdrożenia programu oraz podejmą środki towarzyszące konieczne, aby program był skuteczny, a priorytetowym traktowaniem należy objąć dzieci w wieku przedszkolnym i ze szkół podstawowych, które powinny otrzymywać owoce codziennie i nieodpłatnie.
|
Państwa członkowskie określają w ramach wymienionej strategii, między innymi: |
- produkty podlegające dystrybucji, mając na względzie sezonowy i lokalny charakter produktów, |
- kategorie wiekowe korzystających z programu uczniów, |
- ośrodki nauczania uczestniczące w programie. |
Zgodnie z obiektywnymi kryteriami państwa członkowskie powinny traktować w sposób uprzywilejowany lokalnie uprawiane, tradycyjne owoce i warzywa oraz wspierać mniejsze gospodarstwa w ramach realizacji programu. |
Środki towarzyszące powinny obejmować udzielanie porad w zakresie zdrowia i odżywiania się oraz informacje na temat korzyści zdrowotnych owoców, dostosowane do wieku uczniów, a także informacje na temat swoistych cech rolnictwa organicznego. |
Poprawka 15 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a)
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103ga - ustęp 3 - litera a)
|
a) przekroczyć kwoty 90 mln EUR na rok szkolny, |
a) przekroczyć kwoty 500 mln euro na rok szkolny, |
Poprawka 16 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a)
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103ga - ustęp 3 litera b)
|
b) przekroczyć 50 % kosztów dostaw i związanych z nimi kosztów, o których mowa w ust. 1, lub 75 % takich kosztów w regionach kwalifikujących się na podstawie celu konwergencji, |
b) przekroczyć koszty dostaw i związanych z nimi wydatków oraz koszty środków towarzyszących, o których mowa w ust. 1, |
Poprawka 17 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a)
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103 ga - ustęp 3 litera c)
|
c) pokrywać kosztów innych niż koszty dostaw i związane z nimi koszty, o których mowa w ust. 1, oraz |
c) pokrywać kosztów innych niż koszty dostaw i związane z nimi koszty, a także koszty środków towarzyszących koniecznych, aby zapewnić skuteczność programu, o których mowa w ust. 1, oraz |
Poprawka 18 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a)
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103 ga - ustęp 3 - litera d)
|
d) być stosowana do zastępowania obecnego finansowania wszelkich istniejących krajowych programów dostarczania owoców do szkół lub innych programów dystrybucji w szkołach obejmujących owoce. |
d) być stosowana do zastępowania obecnego publicznego finansowania wszelkich istniejących krajowych programów dostarczania owoców do szkół lub innych programów dystrybucji w szkołach obejmujących owoce. |
Poprawka 19 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 1 - litera a)
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 103 ga - ustęp 5
|
5. Wspólnotowy program "owoce w szkole" nie narusza żadnych innych odrębnych krajowych programów dostarczania owoców do szkół, które są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. |
5. Wspólnotowy program "owoce w szkole" nie narusza żadnych innych odrębnych krajowych programów dostarczania owoców do szkół, które są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. Projektów pilotażowych prowadzonych na zasadzie eksperymentu w niewielkiej liczbie placówek szkolnych i przez ograniczony okres nie uznaje się za programy krajowe, o których mowa w ust. 3 lit. d). |
Poprawka 21 Wniosek dotyczący rozporządzenia - akt zmieniający
Artykuł 2 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007
Artykuł 184 - punkt 6
|
6) przed dniem 31 sierpnia 2012 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w sprawie stosowania programu "owoce w szkole", o którym mowa w art. 103ga, uzupełnione, w stosownych przypadkach, przez odpowiednie propozycje. Sprawozdanie powinno w szczególności skoncentrować się na zakresie, w jakim program promował ustanowienie dobrze funkcjonujących programów "owoce w szkole" w państwach członkowskich oraz na wpływie programu na poprawę nawyków żywieniowych dzieci. |
6) przed dniem 31 sierpnia 2012 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w sprawie stosowania programu "owoce w szkole", o którym mowa w art. 103ga, uzupełnione, w stosownych przypadkach, przez odpowiednie propozycje. Sprawozdanie powinno w szczególności skoncentrować się na: |
|
- zakresie, w jakim program promował ustanowienie dobrze funkcjonujących programów "owoce w szkole" w państwach członkowskich oraz na wpływie programu na poprawę nawyków żywieniowych dzieci; |
|
- zakresie, w jakim przejście na współfinansowanie krajowe, poprzez wkład rodziców, wpłynęło na zasięg i skuteczność programu; |
|
- znaczeniu i wpływie krajowych środków towarzyszących, a w szczególności sposobu włączenia programu "owoce w szkole" i towarzyszących mu informacji na temat zdrowego odżywiania się do krajowego programu nauczania; |