(CON/2010/28)(2010/C 103/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2010 r.)
W dniu 8 marca 2010 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 479/2009 w zakresie jakości danych statystycznych w kontekście procedury nadmiernego deficytu(1) (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ krajowe banki centralne (KBC) wspierają lub przyczyniają się do sporządzania statystyk zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(2). Ponadto KBC przekazują EBC statystyki finansowe sektora publicznego w celu realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), o których mowa w art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwaga ogólna
EBC popiera projekt rozporządzenia jako bardzo ważny krok w kierunku poprawy jakości statystyk, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009.
Uwagi szczegółowe
EBC pragnie podkreślić wagę udostępniania Komisji (Eurostatowi) przez państwa członkowskie wszelkich informacji, jakich Komisja zażąda w celu oceny jakości danych. EBC jest również zdania, że w tym celu wskazane byłoby stworzenie dokładniejszej listy niż ta, którą zawiera proponowany art. 8 ust. 2, ponieważ mogłoby to zwiększyć przejrzystość i pewność co do tego, jakich informacji może żądać Komisja. Powinno być również jasne, że lista ta jest nie jest listą wyczerpującą.
Podobnie EBC uważa, że wprowadzenie do art. 11 ust. 3 kilku przykładów mogłoby zilustrować, kiedy wymagane są inspekcje metodologiczne. Częste i rozległe korekty danych, powtarzające się i nie wyjaśniane zmiany długu niewynikające z poziomu deficytu/nadwyżki budżetu (stock-flow adjustments, FSA) oraz nierozwiązane problemy dotyczące kwestii metodologicznych mogą rodzić obawy, a tym samym uzasadniać inspekcje metodologiczne, będące zdaniem EBC świetnym środkiem poprawy jakości danych. Oczywiście postanowienia rozporządzenia (WE) nr 479/2009 dotyczące tych inspekcji, a także pozostałe przepisy, których celem jest poprawa jakości danych, mogą być naprawdę skuteczne tylko wtedy, gdy będą stosowane w pełni.
Ponadto EBC uważa, że definicja terminu "Deficyt publiczny (nadwyżka)" zawarta w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 powinna zostać ujednolicona z międzynarodowymi standardami statystycznymi. Dlatego też EBC proponuje, aby do celów procedury nadmiernego deficytu stosować deficyt (B.9) z rachunków krajowych, tak jak w początkowych latach stosowania tej procedury. Takie rozwiązanie przyniosłoby dodatkową korzyść w postaci zwiększenia przejrzystości procesu sprawozdawczego, ponieważ w wyniku usunięcia rozrachunków wynikających z umów swapowych oraz kontraktów terminowych na stopę procentową (FRA) z deficytu obliczanego na potrzeby procedury nadmiernego deficytu sprawi, że wysokość deficytu stanie się mniej podatna na manipulacje przy pomocy złożonych transakcji finansowych.
W celu poprawienia jakości danych EBC chciałby doprowadzić do sytuacji, w której sporządzanie danych o planowanym poziomie deficytu publicznego oraz długu publicznego byłoby oparte na najbardziej aktualnych informacjach - z wykorzystaniem danych miesięcznych i kwartalnych, o ile są one dostępne. Najlepiej byłoby, aby jakość danych o planowanym poziomie deficytu publicznego oraz długu publicznego również podlegała kontroli.
Ponadto EBC uważa, że Komisja powinna mieć więcej czasu na ocenę danych rzeczywistych, i proponuje wydłużenie terminu, o którym mowa w art. 14 o jeden tydzień - do czterech tygodni. Wydłużenie tego terminu wymaga również wcześniejszego przekazywania danych przez państwa członkowskie, tak aby nie zakłócać procesów administracyjnych (w tym na przykład przygotowywania raportów o konwergencji), w których dane te są wykorzystywane. Dlatego też EBC proponuje, aby w przyszłości terminy sprawozdawcze zostały skrócone. EBC rozumie, że trwają obecnie dyskusje nad zmianami do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(3) (w zakresie programu przekazywania danych z Europejskiego Systemu Rachunków (ESA)); w związku z tym, odpowiednie terminy powinny zostać ujednolicone w celu zachowania spójności.
EBC uważa również, że jest bardzo ważne, aby narodowe organy statystyczne miały dostęp do informacji niezbędnych do zapewnienia zgodności przekazywanych danych z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 479/2009 oraz odpowiednimi zasadami rachunkowości ESA 95.
Proponowane przez EBC zmiany w projekcie rozporządzenia wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku.
Frankfurt nad Menem, dnia 31 marca 2010 r.
|
Jean-Claude TRICHET |
|
Prezes EBC |
______
(1) KOM(2010) 53 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1.