Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie)

COM(2008) 778 wersja ostateczna - 2008/0222(COD)

(2009/C 228/17)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2009 r.)

Dnia 30 stycznia 2009 r. Rada, działając na podstawie art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

"wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią" (przekształcenie)

Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 12 marca 2009 r. Sprawozdawcą był Antonello PEZZINI.

Na 452. sesji plenarnej w dniach 24-25 marca 2009 r. (posiedzenie z 24 marca) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 180 głosami - 3 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 Komitet z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą aktualizacji dyrektywy 92/75/EWG w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego, która to dyrektywa jest już znana zarówno milionom konsumentów, jak i przemysłowi i dystrybutorom.

1.2 Według Komitetu system ten pozwolił:

- producentom na skuteczniejsze pozycjonowanie swoich produktów na rynku w kategoriach wyższej jakości i efektywności energetycznej,

- konsumentom na dokonywanie przemyślanych wyborów, zmianę własnych przyzwyczajeń i na sprawienie tym samym, że producenci będą konkurować między sobą,

- społeczeństwu na poprawę stanu środowiska i na zrównoważone wykorzystanie zasobów, zapewniając nadzór rynku wewnętrznego.

1.3 Komitet uważa, że ważne jest podkreślenie elementów kluczowych dla powodzenia polityki:

- prostych, jasnych i zrozumiałych kryteriów,

- dokładnych, istotnych i porównywalnych informacji dotyczących konkretnego zużycia energii,

- skutecznych analiz kosztów i korzyści, z którymi zgadzają się wszystkie zainteresowane strony,

- udowodnionych wyników badań naukowych,

- zminimalizowania obciążeń biurokratycznych i administracyjnych oraz kosztów operacyjnych,

- kompatybilności i spójności między wiążącymi przepisami a instrumentami dobrowolnymi,

- dynamicznych i elastycznych systemów, które pozwalają na innowacje i postęp technologiczny

- prostych informacji zrozumiałych dla wszystkich,

- promowania zrównoważonego rozwoju na rynku światowym, bez tworzenia ukrytych barier przed handlem międzynarodowym.

1.4 Komitet uważa, że inicjatywa przeglądu systemu etykietowania powinna zachować cechy odpowiedzialne za jego powodzenie: prostotę, przejrzystość, wiarygodność i porównywalność. powinna zapewniać, że system będzie podlegać aktualizacji dzięki elastycznym i dynamicznym mechanizmom klasyfikacji wyników produktu i gwarantować, że konsumenci będą mogli dokonywać przemyślanych wyborów spośród wydajniejszych i trwalszych produktów o precyzyjnych standardach.

1.5 Komitet radzi, by przed rozszerzeniem zakresu dyrektywy na nowe grupy produktów "związanych z energią", przeprowadzono jasną i przejrzystą analizę oddziaływania oraz analizę kosztów i korzyści sektor po sektorze, z którymi zgodziłyby się wszystkie zainteresowane strony i które oparte byłyby na dowodach naukowych.

1.6 Ponadto Komitet sądzi, że warto byłoby utrzymać skuteczne funkcjonowanie dyrektywy 92/75/EWG(1), jednocześnie usprawniając i udoskonalając w niej dynamiczne mechanizmy ponownej klasyfikacji(2).

1.7 Komitet popiera rozszerzenie systemu etykiet efektywności energetycznej na inne produkty zużywające energię, ponieważ przekazywane w ten sposób informacje są jasne i przejrzyste, mogą być łatwo porównywane na rynku i stać się udanym narzędziem marketingu.

1.8 EKES uważa, że w wypadku innych produktów lub usług, które nie zużywają energii, lecz wiążą się z jej zużyciem, inne narzędzia przekazywania informacji i ochrony środowiska mogą okazać się bardziej odpowiednie.

1.9 Zdaniem Komitetu należy unikać wszelkiego nakładania się na siebie często konkurujących lub sprzecznych ze sobą przepisów, gdyż prowadzi to do zwiększenia kosztów i biurokracji oraz że należy zachować podejście zintegrowane w każdym sektorze, łączące trzy filary zrównoważonego rozwoju.

1.10 Komitet zgadza się, że ważne jest zagwarantowanie możliwości przyznawania odpowiednich środków motywacyjnych, przy poszanowaniu wspólnotowych przepisów dotyczących pomocy państwa.

1.11 Jeśli chodzi o proponowane przepisy w dziedzinie zamówień publicznych, Komitet zaleca ostrożność przy nakładaniu wiążących przepisów i uważa, że istotne jest zapewnienie państwom członkowskim możliwości manewru i odpowiedniej równowagi wraz z działaniami dobrowolnymi w ramach ekologicznych zamówień publicznych.

2. Wstęp

2.1 Dyrektywa Rady 92/75/EWG z 22 września 1992 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego jest dyrektywą ramową, której celem jest ukierunkowanie rynku artykułów gospodarstwa domowego na produkty bardziej efektywne energetycznie poprzez przekazanie na rynku i udostępnienie konsumentom użytecznych i porównywalnych informacji.

2.2 Główne elementy pozytywne etykiet efektywności energetycznej (Energy Label) to:

- ich obowiązkowy charakter,

- ich widoczność,

- prostota przekazu,

- możliwość natychmiastowego porównania produktów z tej samej rodziny.

2.3 Zdaniem Komitetu system ten, chociaż jest ograniczony do pewnych sektorów i podlega dokładnym analizom i badaniom sektorowym, pozwolił:

- producentom na skuteczniejsze pozycjonowanie swoich produktów na rynku w kategoriach jakości i efektywności energetycznej i na czerpanie zysków z inwestycji we wprowadzanie lepszych i bardziej innowacyjnych produktów,

- konsumentom na dokonywanie przemyślanych wyborów i na modyfikowanie własnych przyzwyczajeń związanych z konsumpcją,

- społeczeństwu na poprawę stanu środowiska i na zrównoważone wykorzystanie zasobów oraz ograniczenie ich zużycia.

2.4 Zdaniem Komitetu należy podkreślić, że obecna dyrektywa w sprawie etykietowania efektywności energetycznej jest jednym z instrumentów wspólnotowych, które odniosły największy sukces, gdyż opiera się na:

- prostych, jasnych i zrozumiałych kryteriach,

- dokładnych, istotnych i porównywalnych informacjach dotyczących konkretnego zużycia energii,

- skutecznych analizach kosztów i korzyści, z którymi zgadzają się wszystkie zainteresowane strony,

- udowodnionych wynikach badań naukowych,

- zminimalizowaniu obciążeń biurokratycznych i administracyjnych oraz kosztów operacyjnych,

- kompatybilności i spójności z konkurującymi ze sobą przepisami wspólnotowymi i instrumentami dobrowolnymi oraz na niepowielaniu ich,

- dynamicznych i elastycznych przepisach, które pozwalają na innowacje i postęp technologiczny,

- prostych informacjach, łatwo zrozumiałych dla wszystkich zainteresowanych stron, w szczególności dla konsumentów,

- rozpropagowaniu zasad zrównoważonego rozwoju na rynku światowym.

2.5 Zainteresowane sektory, które mają znaczący wpływ na środowisko naturalne, to: lodówki, zamrażarki i ich kombinacje, pralki, suszarki i ich kombinacje, zmywarki do naczyń, piecyki, podgrzewacze wody i zbiorniki ciepłej wody, źródła oświetlenia i klimatyzatory. W tych sektorach planuje się aktualizację etykiet efektywności energetycznej w latach 2009 i 2010.

2.6 Wykonane na zlecenie Komisji wstępne badania produktów, które zużywają energię, wykazały, że na etap korzystania z tych produktów przypada ponad 80 % oddziaływania na środowisko.

2.7 Rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 92/75/EWG na inne artykuły gospodarstwa domowego i na "wszystkie produkty związane z energią", wyjąwszy transport, który jest już regulowany własnymi przepisami, stanowi wielką zmianę, która wymaga dużego zaangażowania. Podobne wysiłki są obecnie podejmowane w zakresie przeglądu dyrektywy 2005/32/WE w sprawie ekoprojektu.

2.8 Próba zastosowania oszczędności energii do "każdego towaru mającego wpływ na zużycie energii podczas jego użytkowania, który jest wprowadzany do obrotu lub użytkowania we Wspólnocie, łącznie z częściami, które mają zostać wbudowane do produktów związanych z energią" oznacza nieograniczanie się do produktów, które same zużywają energię, lecz uwzględnienie również tych, które przy używaniu mają bezpośredni lub pośredni wpływ na zużycie energii, takich jak drzwi i okna, materiały budowlane i oblicówki.

2.9 Włączenie tych nowych produktów i sektorów do zakresu stosowania zmienionej dyrektywy może pociągnąć za sobą zmianę parametrów, jakie należy uwzględnić przy opracowywaniu etykiet efektywności energetycznej, jak również zmianę samej etykiety poprzez dodanie różnych parametrów w zależności od danego sektora i produktu.

2.10 Przekształcenie dyrektywy w sprawie etykietowania efektywności energetycznej jest jednym z priorytetów ogłoszonych w planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii(3) i planie działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej (SCP/SIP)(4), w sprawie którego Komitet sporządził własną opinię(5). Plany te obejmują nie tylko etykietę efektywności energetycznej, lecz również oznakowanie ekologiczne, markę Energy Star, specyfikacje techniczne dotyczące ekoprojektu, standardy wydajności w budownictwie, standard doskonałości EMAS i inne informacje dotyczące środowiska, jak deklaracje środowiskowe produktu (EPD), a także różne etykiety stosowane w konkretnych sektorach, np. w sektorze żywności(6).

2.11 Podobnie w sprawie ekologicznych zamówień publicznych Komitet zalecał "wspieranie prac nad ekologicznymi zamówieniami publicznymi (GPP) poprzez: zdefiniowanie kryteriów technicznych produktów ekologicznych, począwszy od tych o najkorzystniejszym wpływie na środowisko". Proponował:

- uwzględnienie w specyfikacji kosztu całkowitego cyklu życia produktu lub usługi,

- stworzenie odpowiedniej bazy danych dostępnej on-line,

- dostosowanie dyrektyw WE w sprawie zamówień publicznych poprzez uwzględnienie w nich wspólnych standardów,

- rozszerzenie systemu certyfikacji EMAS,

- oznakowanie ekologiczne,

- ekologiczne projektowanie(7).

3. Streszczenie propozycji Komisji

3.1 Celem wniosku jest rozszerzenie zakresu zastosowania obowiązującego prawodawstwa wspólnotowego(8), ograniczonego obecnie do urządzeń gospodarstwa domowego, tak aby umożliwić etykietowanie wszystkich produktów związanych z energią z uwzględnieniem sektora gospodarstw domowych, handlowego i przemysłowego, jak również niektórych produktów niewykorzystujących energii, takich jak futryny okienne, których stosowanie lub instalacja oferuje znaczny potencjał oszczędności energii.

3.2 Ogólnym celem wniosku jest zapewnienie swobodnego przepływu produktów, a także poprawa ich efektywności energetycznej.

3.3 Proponowana dyrektywa ramowa w sprawie etykiet efektywności energetycznej powstała w wyniku przekształcenia dyrektywy 92/75/EWG i obejmuje również przepisy dotyczące zamówień publicznych i zachęt. Zdaniem Komisji będzie ona kluczowym elementem zintegrowanej, zrównoważonej i ekologicznej polityki produktowej, przyczyni się do promowania i stymulacji popytu na produkty wyższej jakości oraz pomoże konsumentom w dokonywaniu lepszych wyborów.

3.4 Według Komisji wniosek w sprawie tej dyrektywy uzupełnia inne obowiązujące instrumenty wspólnotowe, takie jak dyrektywa w sprawie ekoprojektu(9), rozporządzenie w sprawie Energy Star(10) oraz rozporządzenie w sprawie oznakowania ekologicznego(11).

4. Uwagi ogólne

4.1 Komitet z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą aktualizacji dyrektywy 92/75/EWG w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego, która to dyrektywa jest już znana zarówno konsumentom, jak i przemysłowi i dystrybutorom.

4.2 Komitet uważa, że inicjatywa przeglądu systemu etykietowania powinna zachować podstawowe cechy, które zapewniły mu powodzenie: prostotę, przejrzystość, wiarygodność i porównywalność, lecz jednocześnie powinna zapewniać, że system ten będzie podlegać aktualizacji dzięki elastycznym i dynamicznym mechanizmom ponownej klasyfikacji produktów wraz z upływem czasu, tak aby zapewnić przemysłowi dostosowanie produktów do postępu technicznego i naukowego, a konsumentom - wybór najefektywniejszych i najtrwalszych produktów, jeśli chodzi o zużycie energii i ich wydajność, na podstawie coraz dokładniejszych standardów.

4.3 Komitet radziłby, żeby przed rozszerzeniem zakresu dyrektywy na nowe grupy produktów "związanych z energią", przeprowadzono jasną i przejrzystą analizę oddziaływania oraz analizę kosztów i korzyści sektor po sektorze, z którymi zgodziłyby się wszystkie zainteresowane strony i które oparte byłyby na dowodach naukowych.

4.4 Być może także wskazane byłoby unikanie powielania często konkurujących ze sobą przepisów, gdyż prowadzi to do zwiększenia kosztów i biurokracji i skoncentrować się na "zintegrowanym podejściu sektorowym", które "powinno [...] obejmować trzy filary rozwoju zrównoważonego [...]. Wymogi ekologiczne powinny być uwzględniane od fazy projektowania produktu, w perspektywie całego cyklu życia, ze stałą troską o coraz wyższą jakość, innowacyjność i satysfakcję konsumenta"(12).

4.5 Zdaniem Komitetu analizom kosztów i korzyści oraz ocenom oddziaływania powinny towarzyszyć badania dotyczące zdolności gospodarki europejskiej i przedsiębiorstw do ponoszenia dodatkowych kosztów bez konieczności ograniczenia produkcji i zatrudnienia lub przenoszenia produkcji poza Europę. Komitet kilkakrotnie podkreślał konieczność zapewnienia stabilności sektorów dotkniętych przemianami przemysłowymi.

4.6 Komitet kładzie ponadto nacisk na konieczność jasności i przejrzystości, jeśli chodzi o charakter etykiety efektywności energetycznej:

- Jest to etykieta wskazująca w jasny i prosty sposób zużycie energii przez produkt w trakcie używania, na podstawie jednolitych parametrów, zapewniająca pełną porównywalność i dynamiczną ponowną klasyfikację, tak jak powinna czynić zaktualizowana etykieta efektywności energetycznej (standardy kroczące (rolling standards)/ nieograniczona skala etykietowania + stopniowe wycofywanie mniej wydajnych produktów).

- Etykieta ta - oprócz zużycia energii - ocenia standardy wydajności pod kątem efektywności energetycznej, zużycia wody, poziomu hałasu, zgodności z przepisami itd., co utrudnia obiektywne porównanie etykietowanych produktów, jak również proces ponownej klasyfikacji. Odpowiedniejszym miejscem dla takiej etykiety byłaby etykieta ekoprojektu dla produktów w ramach przeglądu dyrektywy 2005/32/WE.

- Można by również przyjąć sektorową dyrektywę ad hoc, tak jak Komisja uczyniła to przy wydaniu wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie oznakowania opon pod kątem efektywności paliwowej(13).

4.7 Zdaniem Komitetu lepiej byłoby utrzymać skuteczne funkcjonowanie dyrektywy 92/75/EWG, jednocześnie usprawniając i udoskonalając w niej dynamiczne mechanizmy ponownej klasyfikacji, na przykład w formie bardziej szczegółowych standardów testowania, lecz z zachowaniem jej fundamentalnego charakteru.

4.8 Komitet popiera rozszerzenie systemu etykiet efektywności energetycznej na inne produkty zużywające energię, dzięki któremu przekazywane w ten sposób informacje są jasne i przejrzyste, mogą być łatwo porównywane na rynku i stać się udanym narzędziem marketingu. W wypadku innych produktów lub usług, które same nie zużywają energii, lecz wiążą się z jej zużyciem, inne narzędzia przekazywania informacji mogą okazać się bardziej odpowiednie, jak np. dobrowolne systemy już stosowane na szczeblu wspólnotowym do niektórych produktów.

4.9 Jeśli chodzi o oczekiwania dotyczące możliwości przyznawania zachęt przy poszanowaniu przepisów regulujących pomoc państwa, Komitet już się w tej sprawie pozytywnie wypowiadał(14).

4.10 Co się tyczy proponowanych przepisów w sprawie zamówień publicznych, Komitet uważa, że zaproponowane wiążące przepisy powinny być uważniej ocenione, tak aby nie generować zbyt wysokich kosztów wdrażania.

4.10.1 Komitet uważa, że w tej sprawie państwa członkowskie powinny uzyskać odpowiedni margines swobody dzięki wprowadzeniu orientacyjnych standardów wydajności dla produktów i właściwą równowagę pomiędzy systemami dobrowolnymi - zgodnie z zaleceniami ekologicznych zamówień publicznych - a wiążącymi przepisami, czyniąc najlepszy użytek z możliwości już oferowanych przez dyrektywę 2004/18/WE poprzez włączenie kryteriów środowiskowych do zamówień publicznych.

Bruksela, 24 marca 2009 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Mario SEPI

______

(1) Przedmiot obecnego przeglądu.

(2) Por. plan działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, COM(2006) 545 wersja ostateczna.

(3) COM(2006)545 wersja ostateczna.

(4) COM(2008)397 wersja ostateczna.

(5) Opinia EKES-u w sprawie zrównoważonej konsumpcji i produkcji, CESE 337/2009, 25 lutego 2009 r. sprawozdawca: José María ESPUNY MOYANO.

(6) Por. badania Brytyjskiej Krajowej Rady ds. Konsumentów (Wielka Brytania, 2003) Green Choice: What Choice?, zgodnie z którymi konsumenci mogą być wprowadzani w błąd przez obecnie stosowany system informacji o środowisku.

(7) Por. opinia CESE w sprawie ekologicznych sposobów produkcji, sprawozdawca: Anna Maria DARMANIN, Dz.U. C 224 z 30.8.2008, s. 1.

(8) Dyrektywa 92/75/EWG z dnia 22 września 1992 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego Dz.U. L 297 z 13.10.1992, s. 16.

(9) Dyrektywa 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię oraz zmieniająca dyrektywę Rady 92/42/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 96/57/WE i 2000/55/WE. Dz.U. L 191 z 22.7.2005, s. 29.

(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 106/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie wspólnotowego programu znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych (wersja przekształcona) Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 1.

(11) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego Dz.U. L 237 z 21.9.2000, s. 1.

(12) Por. punkt 1.3 opinii CESE w sprawie ekologicznych sposobów produkcji, sprawozdawca: Anna Maria DARMANIN, Dz.U. C 224 z 30.8.2008, s. 1.

(13) COM(2008)779 wersja ostateczna; opinia EKES-u w sprawie oznakowania opon pod kątem efektywności paliwowej, CESE 620/2009, 25 marca 2009 r. sprawozdawca: Virgilio RANOCCHIARI.

(14) Por. opinia EKES-u w sprawie zrównoważonej konsumpcji i produkcji, CESE 337/2009, sprawozdawca: José María ESPUNY MOYANO, punkt 3.5: "EKES przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji [...]".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.228.90

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią (przekształcenie).
Data aktu: 24/03/2009
Data ogłoszenia: 22/09/2009