Irlandzkie procedury krajowe dotyczące przydziału ograniczonych praw przewozowych.

Irlandzkie procedury krajowe dotyczące przydziału ograniczonych praw przewozowych

(2009/C 157/07)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2009 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału praw przewozowych między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych, w przypadkach gdy prawa te ograniczone są umowami o komunikacji lotniczej z państwami trzecimi.

CELE OGÓLNE

Ogólnym zadaniem ministerstwa transportu (Department of Transport) w zakresie przydziału ograniczonych praw przewozowych jest ułatwianie i sprzyjanie uruchamianiu możliwie najszerszej gamy niezawodnych, regularnych i konkurencyjnych przewozów lotniczych z korzyścią dla turystyki, handlu i przemysłu w Irlandii.

Dokładniej mówiąc, celem ministerstwa jest maksymalizacja korzyści dla konsumentów, utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i promocja gospodarczego rozwoju regionów.

1. Informacje i wnioski o prawa przewozowe

– Wydział ds. usług lotniczych i ochrony lotnictwa w ministerstwie transportu (Aviation Services & Security Division of the Department of Transport) publikować będzie na stronie internetowej ministerstwa wykaz planowanych negocjacji dwustronnych z krajami trzecimi.

– Wyniki tych negocjacji będą publikowane na stronie internetowej ministerstwa.

– Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania przydziałem praw przewozowych na podstawie nowych lub zmienionych umów dwustronnych z krajami trzecimi będzie ogłaszane na stronie internetowej ministerstwa. Wyrażenie zainteresowania należy zgłosić w ciągu 30 dni od publikacji zaproszenia.

– W przypadku gdy wyrażone zainteresowanie przekroczy dostępne prawa przewozowe, ministerstwo uruchomi procedurę przydziału ograniczonych praw przewozowych.

2. Procedura przydziału

Proces decyzyjny w sprawie przydziału ograniczonych praw przewozowych lub ich wyznaczenia na podstawie restrykcyjnych umów dwustronnych opiera się na wstępnych oświadczeniach pisemnych i stanowiskach kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników występujących o przydział. Pisemne wnioski należy składać na standardowym formularzu, który zostanie udostępniony na stronie internetowej ministerstwa. Standardowy formularz będzie oparty o kryteria kwalifikacji określone w pkt 3.1 i 3.2 poniżej.

Komitet przydzielający prawa

Komitet oceni każdy wniosek. Zadaniem komitetu będzie porównanie konkurencyjnych wniosków w celu stwierdzenia, w sposób możliwie najbardziej obiektywny, który z wniosków ma największy potencjał, aby zapewnić najkorzystniejsze usługi irlandzkim konsumentom, turystom i przedsiębiorcom.

W razie konieczności komitet skonsultuje się z irlandzkim urzędem lotnictwa cywilnego lub komisją ds. regulacji lotnictwa w celu zasięgnięcia rady co do kwestii technicznych, za które organy te odpowiadają.

3. Ustalono dwuetapowy system przydziału:

1) Wstępna kwalifikacja

2) Ocena każdego wniosku na podstawie kryteriów kwalifikacji

3.1. Wstępna kwalifikacja

Przewoźnicy muszą przekonać komitet przydzielający prawa, że:

– mają siedzibę w Irlandii

– otrzymali koncesję na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (wersja przekształcona)(1)

– skuteczny nadzór regulacyjny nad przedsiębiorstwem lotniczym sprawuje i utrzymuje państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej odpowiedzialne za wydanie przedsiębiorstwu certyfikatu przewoźnika lotniczego.

3.2. Szczegółowe kryteria oceny

Każdy przypadek oceniany będzie przez komitet przydzielający prawa na podstawie następujących trzech kategorii kryteriów:

a) proponowany poziom jakości usług

Opis usługi

Ocena biznesplanu i prognoz ruchu

Możliwości techniczne, handlowe i finansowe w zakresie świadczenia usług i zapewnienia ciągłości działalności

Rodzaj przewozów (połączenia regularne lub nieregularne, wspólna obsługa połączeń, połączenia bezpośrednie-niebezpośrednie)

Częstotliwość połączeń

Dostępność usług dla określonych regionów

Rodzaj statków powietrznych i ich konfiguracja

Okres obsługi, proponowana data uruchomienia połączeń

Sezonowość

b) Cena

Polityka cenowa i struktura taryfowa

Polityka cenowa w zależności od kategorii/sezonu

c) Marketing usług

Plan marketingowy/podejście/porozumienia z innymi przewoźnikami

Cele dotyczące liczby pasażerów

Dystrybucja/dostęp konsumentów do usług (wyłącznie rezerwacje internetowe/sprzedaż biletów itd.)

d) Termin ustawowy

Komitet oceni każdy wniosek i przygotuje zalecenie dla ministra w ciągu dwóch miesięcy od daty otrzymania wniosku. Decyzja zostanie opublikowana na stronie internetowej ministerstwa.

e) Odwołanie

Minister, na pisemny wniosek przewoźnika poszkodowanego w wyniku decyzji komitetu, powołuje zespół odwoławczy. Zespół odwoławczy będzie się składać z trzech osób wyznaczonych przez ministra. Zespół odwoławczy wyda decyzję w ciągu dwóch miesięcy od daty otrzymania odwołania. Decyzjom towarzyszyć będzie uzasadnienie i zostaną one opublikowane na stronie internetowej ministerstwa.

4. Okres obowiązywania i przeniesienie przyznanych praw przewozowych

– Ograniczone prawa przewozowe mogą zostać przydzielone na czas określony (maksymalnie trzech lat), zgodnie z zaproszeniem do wyrażenia zainteresowania.

– Ograniczonych praw przewozowych nie można przenosić na osoby trzecie.

5. Kontrola i cofnięcie praw

– Prawa przewozowe będą podlegały kontroli ze strony wydziału ds. regulacji lotnictwa i współpracy międzynarodowej (Aviation Regulation and International Relations Division).

– Prawa powinny zostać bezzwłocznie przyjęte i wykorzystywane zgodnie ze złożonym wnioskiem.

– Ograniczone prawa przewozowe zostają cofnięte w razie zaistnienia jednej z następujących okoliczności:

– jeśli nie zostaną wykorzystane w określonym terminie

– jeśli nie zostanie zapewniony odpowiedni poziom usług

– koncesja przewoźnika zostanie cofnięta lub zawieszona

– ograniczone prawa przewozowe nie były wykorzystywane lub w pełni wykorzystywane przez okres sześciu miesięcy, chyba że przewoźnik jest w stanie wykazać, iż przerwa spowodowana była nadzwyczajnymi okolicznościami pozostającymi poza jego kontrolą.

– W przypadku cofnięcia praw przewozowych, zostaną one ponownie przyznane zgodnie z przedstawioną procedurą.

– Konkurencyjne przedsiębiorstwa lotnicze będą mogły kwestionować efektywne wykorzystanie praw lotniczych przez przedsiębiorstwa lotnicze, którym zostały one przyznane. W takiej sytuacji konkurencyjne przedsiębiorstwo lotnicze powinno dokonać pisemnego zgłoszenia do wydziału ds. usług lotniczych i ochrony lotnictwa w ministerstwie transportu (Aviation Services and Security Division, Department of Transport), wskazując w jaki sposób proponowane przez nie usługi charakteryzowałaby wyraźnie wyższa jakość w stosunku do istniejących usług.

– Jeśli chodzi o prawa przyznane przed wejściem w życie rozporządzenia, mogą one zostać zakwestionowane przez konkurencyjne przedsiębiorstwa lotnicze po upływie trzyletniego okresu przejściowego, zanim istniejące prawa podlegać będą (ponownemu) przydziałowi.

______

(1) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024