Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 11/09 (ex NN 53/B/08) - Domniemana pomoc na rzecz Fortis Bank Nederland i ABN Asset - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa C 11/09 (ex NN 53/B/08) - Domniemana pomoc na rzecz Fortis Bank Nederland i ABN Asset

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 124/08)

(Dz.U.UE C z dnia 4 czerwca 2009 r.)

Pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępo-wania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Brussels

BELGIQUE/BELGIË

Nr faksu: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

1. Dnia 3 października 2008 r. państwo niderlandzkie nabyło Fortis Bank Nederland (zwany dalej "FBN"), udzieliło mu pożyczek oraz nabyło pożyczki długoterminowe udzielone FBN przez Fortis Bank. Środki te zostały zgłoszone dnia 7 października 2008 r. jako środki niestanowiące pomocy. Decyzją z dnia 3 grudnia 2008 r. (zwaną dalej "decyzją z 3 grudnia 2008 r.") Komisja stwierdziła, że środki zastosowane przez Niderlandy dnia 3 października 2008 r. stanowią pomoc dla Fortis Banku, lecz nie ustaliła istnienia pomocy dla FBN, którego ustalenie ma na celu niniejsza decyzja. Dnia 24 grudnia 2008 r. państwo niderlandzkie nabyło działalność ABN AMRO prowadzoną przez FBN ("odnośna działalność ABN"). Władze niderlandzkie zgło-siły tę transakcję dnia 2 lutego 2009 r. jako środek niestanowiący pomocy.

II. OPIS ŚRODKA

2. Pierwszym beneficjentem domniemanej pomocy jest FBN, który jest czwartym największym bankiem na rynku niderlandzkim. Pod koniec 2008 r. posiadał siłę roboczą liczącą 9.793 osób w przeliczeniu na EPC (ekwiwalenty pełnego czasu pracy). FBN prowadzi aktywną działalność na rynku detalicznym, prywatnym i korporacyjnym. Drugim potencjalnym beneficjentem domniemanej pomocy jest ABN, który jest trzecim największym bankiem na niderlandzkim rynku detalicznym i największym bankiem na rynkach usług bankowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dnia 30 września 2008 r. ABN posiadał siłę roboczą liczącą 23.300 osób w przeliczeniu na EPC.

3. Dnia 3 października 2008 r. państwo niderlandzkie kupiło FBN za 12,8 mld EUR od Fortis Banku, borykającego się z poważnymi problemami. FBN był silnie zintegrowany z Fortis Bankiem. FBN zależał przede wszystkim od finansowania przez jego przedsiębiorstwo dominujące. W momencie transakcji wierzytelności netto Fortis Banku w stosunku do FBN wynosiły [45-55](*) mld EUR. Aby skutecznie oddzielić FBN od Fortis Banku i pozwolić temu pierwszemu na zwrot temu drugiemu krótkoterminowego długu wynoszącego 34 mld EUR, państwo niderlandzkie udzieliło FBN kredytu w wysokości 5 mld EUR na bieżące potrzeby oraz drugiego w wysokości 40 mld EUR na wierzytelności z dłuższym okresem spłaty. Co więcej państwo niderlandzkie nabyło długoterminowe pożyczki udzielone FBN przez Fortis Bank w wysokości 16 mld EUR.

4. Dnia 24 grudnia 2008 r. władze niderlandzkie wykupiły odnośną działalność ABN prowadzoną przez FBN za 6,5 mld EUR. Ten środek miał między innymi na celu poprawienie wypłacalności FBN.

III. OCENA ŚRODKA

5. Środek z dnia 3 października 2008 r. wydaje się zapewniać FBN znaczącą przewagę. FBN przede wszystkim otrzymało dostęp do finansowania w wysokości 45 mld EUR, którego nie mogło otrzymać na rynku. Wydaje się wobec tego, że środek stanowi pomoc dla FBN. Na tym etapie nie można wykluczyć, że skorzystała na tym również odnośna działalność ABN. Nabycie długoterminowych pożyczek przez państwo może również oznaczać przyznanie przywilejów FBN. Zgodność tych domniemanych środków pomocy z komunikatem bankowym(1) jest wątpliwa. Nie istnieje jasna data końcowa udzielenia kredytu, a stopa procentowa zastosowana przez państwo wydaje się niższa od opłat gwarancyjnych pobranych w ramach zatwierdzonego programu gwarancji.(2) Ponadto nie ma zabezpieczeń, które pozwoliłyby uniknąć nadmiernych zakłóceń konkurencji.

6. Jeśli chodzi o nabycie odnośnej działalności ABN dnia 24 grudnia 2008 r., wydaje się, że państwo zapłaciło cenę wyższą od wartości rynkowej tej działalności. Wydaje się zatem, że istnieje pomoc na korzyść sprzedawcy odnośnej działalności ABN, to znaczy FBN. Wydaje się ona być równoznaczna z wkładem kapitałowym na rzecz FBN. Jednak na tym etapie Komisja ma wątpliwości, czy środek spełnia warunki wymienione w komunikacie o dokapitalizowaniu.(3)

7. Podsumowując, Komisja uważa na tym etapie, że wymienione środki wydają się być pomocą i wyraża wątpliwości czy są one zgodne z zasadami pomocy państwa. Dlatego Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

______

(1) Dz.U. C 270 z 25.10.2008, s. 8.

(2) Sprawa nr 524/08 dotycząca pomocy państwa, decyzja Komisji C(2008) 6616 z dnia 31 października 2008 r. (Dz.U. C 328 z 23.12.2008 r., s. 9).

(3) Dz.U. C 10 z 15.1.2009, s. 2.

(*) Informacje poufne

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024